Fotoacademie

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Vandaag de laatste lesdag gehad van de basiscursus digitale fotografie aan de Fotoacademie en met certificaat huiswaarts gekeerd. Nu zit ik te denken om de deeltijd opleiding te doen, maar heb nog mijn twijfels of het haalbaar is naast een fulltime baan (4x9 uur). Minder gaan werken is voorlopig geen optie en stoppen helemaal niet. Volgens de docent Remko Scheepens moet ik naast 1 dag college (5 uur) rekening houden met 1 dag 'huiswerk'. Zijn er hier mensen die de deeltijdopleiding doen of gedaan hebben en daar hun ervaringen over willen delen. Hoeveel tijd zijn zij kwijt naast het zitten in de banken. En wat vond je juist goed of juist minder aan de opleiding? (Btw ik ben een vrije bijna veertiger).

Alvast bedankt.

Shyam
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb mijn opleidingen naast mijn werk gedaan. Dat was 5x8 uur baas. Eens in de twee weken een volle zaterdag naar school (8 uur s'ochtends weg en rond half zes thuis, dus ook een volle werkdag) Daarnaast voor studie ook nog wel 1 tot 3 dagen per twee weken kwijt, dus gemiddeld ook 1 dag per week.

Je houdt heel erg weinig vrije tijd over, daar heb je gelijk in. Maar je moet je aan de andere kant ook bedenken waarom je het wilt. Wil je switchen van job, dan kan het verstandig zijn om door te bijten. Vind je fotografie echt leuk en wil je er verder in, dan kan het ook verstandig zijn om door te bijten.
Wanneer je het echt puur voor je lol doet en de tijdsdruk wordt een bezwaar, ga dan lekker fotograferen en volg met enige regelmaat een workshop. Van het geld van je opleiding kun je er behoorlijk wat doen, en qua tijd kun je het veel gespreider enn in je eigen tempo doen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik lees geïnteresseerd mee, want ik wil de fotoacademie ook (ooit) gaan doen.
Wellicht naast mijn opleiding, anders later, naast mijn werk. Ben benieuwd naar ervaringen van deeltijders!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Hoi Jeroen, Bedankt voor je reactie. Dat is goed advies.

Ik wil het vooralsnog als iets extra's naast mijn werk doen. Ben er niet echt mee bezig om van fotografie een fulltime baan te maken. Ik zou het willen, maar ik denk niet dat ik uit het 'ondernemershout' gesneden ben. Ben wel iemand met een creatieve drive (als er zoiets bestaat ;)) en wil meer halen uit en meer zeggen met fotografie. En een studie naast mijn werk lijkt me leuk om te doen. Ik wil per slot van rekening niet altijd bij de bank blijven werken, ondanks ik daar een goede boterham verdien. En het kan geen kwaad om extra skills te hebben.

Ik begrijp dat ik dus rekening mee moet gaan houden dat ik echt twee dagen per week kwijt ben als ik daadwerkelijk de academie ga doen. Ik ga er nog even op broeden. :wink:
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb er zelf weleens serieus aan lopen denken, en bij de buren er toen een draadje over gestart. Wellicht heb je daar iets aan: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... hilit=foac
kier
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2010 18:57

Ik volg nu 2 jaar een deeltijd opleiding (geen fotografie maar HBO bedrijfskundige Informatica) en moet zeggen dat het toch altijd meer impact op je leven gaat hebben dan je verwacht. Een gemiddeld leven bestaat uit 3 pijlers. Werk (incl studies) - Hobbies - Sociaal leven. Een leven is in evenwicht als je aan alle drie evenveel tijd kan besteden. Als een van de pijlers een grotere rol gaat spelen zal op zijn minst 1 andere pijler minder aandacht krijgen. Dus steek je meer tijd, energie, etc in werk (incl studie) dan zal je op een ander punt moeten inleveren.

Van wat ik om mij heen zie is het niet de tijd die een studie kost, maar de tijd die je minder aan iets anders kan besteden wat uiteindelijk de belemmerende factor is. Ben je bereid om op de andere peilers wat in te leveren dan zou ik zeker de studie gaan volgen. Hecht je teveel aan de andere peilers dan zou ik er niet aan beginnen. Grote kans dat je het dan niet afmaakt.
[url]http://www.goudinwisselen.nl[/url]
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@Geert H bedankt voor de link. Het geeft me een veel beter beeld. Kier ook bedankt.
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Kier noemt inderdaad iets waar veel beginners aan opleidingen te weinig rekening mee houden.
Ik studeer fotografie aan de kunstacademie, naast mijn full time baan.
Begin in september aan mijn 3e jaar.
Deze week een lang gesprek gehad met mijn lerares die geschrokken was hoeveel mensen van de 2e jaars en 1e jaars nu afgevallen zijn.
Ik denk inderdaad dat als fotografie je hobby is je dat zo moet houden en evetueel af en toe workshops moet volgen.
Alleen als fotografie je passie is en je de ruimte hebt om dat zo grote rol in je leven kan laten spelen (naar thuisfront, werk enz.) dan kun je denken aan een opleiding in die richting.
Ik heb nu zelf gezien dat bij vele medestudenten dat de opleiding meer tijd eistte dan dat ze kunnen/willen opbrengen, zeker als je een langdurige opleiding doet.

Ik heb op 2 avonden per week les en dat betekend 's morgens om 6.45 uur de deur uit naar mijn werk, van werk naar school en ben dan rond 23.00 uur weer thuis.
En dat 5 jaar lang.
Daarnaast natuurlijk ook nog de nodige uren aan de opdrachten.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Cogliostro bedankt voor je input.

Ik heb besloten om het idee om de fotoacademie te doen voorlopig in de koelkast te zetten. Voorlopig cursussen en dan zien we wel weer.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar