Vraag voor bruiloft fotografen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Hallo allen!

Aankomende vrijdag is het zover, mijn aller eerstebruiloft reportage.
Nu heb ik gezien dat het vrijdag behoorlijk goed weer moet gaan worden wat dus ook zorgt voor de moeilijke foto's
Het is zo dat zij in een witte jurk trouwt en hij in een (donker ?) grijs pak.

Nu wil ik jullie vragen hoe jullie omgaan met dit soort contrast verschillen met bijvoorbeeld felle zon.
Zoek je dan bijvoorbeeld een schaduw partij met een donkere achtergrond (hiermee bedoel ik niet de felle zon als achtergrond) op?

Verder zijn alle andere tips natuurlijk van harte welkom!



Groetjes,
Dennis
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Haha, geinig. Ik ben dus laatst bij het Fotofestival Epe bij een bruidsfotografie-workshop geweest en daarbij kwam die vraag ook voorbij. De tip van Geert van de Ven (prijswinnende fotograaf) hieromtrent was: spotmeting op de jurk zelf, zo probeert de camera die jurk naar 18% grijs te brengen en dan moet je zelf twee stops overbelichten. Dit kwam volgens hem altijd goed uit, geen overbelichte jurk, en voldoende detail in een zwart pak.

En letten op:
- geen gebalde vuisten bruidegom, straalt agressie uit
- geen mobieltje, portemonnee, sleutels, zakdoek in de zakken van de bruidegom, dat zorgt voor doortekening in die broek
- bij de bruid altijd even de jurk wat opgooien nadat ze op de juiste plek staat
- neem ook voldoende foto's van de bruid + jurk in het geheel, daar is toch een bult centen voor betaald
- let op het verwaaien van het kapsel van de bruid
- zorg dat je de ceremoniemeester uithoort wie de belangrijkste personen zijn voor het bruidspaar (zorg ook dat er eventueel een lijstje is van welke portretfoto's er moeten komen)
- goed humeur meenemen!! (die Geert van de Ven zei ook: voor zoveel Euro, hou ik die dag van jullie :D en hij kwam gewoon spontaan en vrolijk over en dat werkt aanstekelijk)
- bij die workshop moest de bruidegom de bruid even optillen van de fotograaf, wat niet helemaal goed ging en wat dan de meest spontane lach-momenten oplevert (of een hernia? fijne grens? lol). Nog acceptabele foto van de benen en de jurk in de lucht kan soms ook nog, maar is naar mijn mening zeer afhankelijk van het bruidspaar.
- zorg dat je een paar poses hebt waarin je het bruidspaar plaatst en laat ze daarna gewoon zelf hun ding doen
- LET heel goed op VOOR en NA de echte officiële momenten, bijvoorbeeld na de kus, komt er weleens iets waaruit nog meer blijkt dat ze om elkaar geven; die knipoog, die omhelsing, dat soort dingen
- mochten er een heleboel mensen zijn die telkens ervoor zitten met hun eigen compact camera, of zelfs mobiele telefoon, die dan toch ook net die foto willen maken, gebruik ze allemaal voor een foto; laat ze bijvoorbeeld als paparazzi in een kwart cirkeltje om het bruidspaar gaan staan en neem zo een paar foto's ervan, maar zorg dat er dan de afspraak is dat jij voor de foto's ingeschakeld bent, maar blijf vriendelijk

Och er is zo ontiegelijk veel om aan te denken, maar laat je vooral inspireren door het feit dat het bruidspaar elkaar wel mag :)

Oh ja, met betrekking tot die zon, hij had wel schaduw ter beschikking middels een klein huisje wat hij dan ook gebruikt, en hij plaatste het bruidspaar een beetje tegen de zon in, maar liet eigenlijk alleen de zon wat op het haar vallen, als ware het een strijklichtje.
En bekijk vooral een bult voorbeeldfoto's om zo ook een paar poses uit te kiezen die je leuk lijken (niet teveel natuurlijk). Zie bijvoorbeeld ook eens Geert van de Ven z'n website.

Groeten,
Hendrik

P.S.: Die workshop werkte erg inspirerend. Maar toch ga ik eerst dan een paar keer meelopen om echt te weten te komen of ik goed genoeg zou zijn.
Laatst gewijzigd door 1 op drikj, in totaal 21 keer gewijzigd.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Heb je geen ervaring? Niet nog even geoefend met iemand die iets wits aan heeft?

Hou er rekening mee dat als er veel zon is, dit veel moeilijker fotograferen is dan wanneer het zelfs regent. Dan heb je namelijk tenminste nog egaal licht.
Betreft contrast, jah goed belichten, veel over en onderbelichten afhankelijk van de situatie.
Een camera met een full frame sensor gaat beter met contrast verschillen op dan een crop camera (spreek uit ervaring). Ik weet niet wat je hebt.
Ik schiet regelmatig in de zon, maar dan doe ik vaak overbelichten (anderen kiezen bijv. om in te flitsen wat ook kan). Soms ontkom je er niet aan.
Wat als je een statieportret gaat fotograferen voor een stadhuis/kerk en de zon schijnt er achter?

Als je echt nog wilt kan je donderdag met mij meelopen. Ik heb dan een parkshoot in het Amstelpark (van 17.30 tot 20.00).

Dan weet je iig hoe ik het doe.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

He verduld, Ashwin was het toch? Toch een 1D Mk III gekocht? Ik dacht dat je je zinnen op een Mk IV had gezet?
Oh ja, nog even over de zon, je zou denken dat je die gewoon kunt gebruiken door deze op de mensen te houden, maar als je dan vervolgens probeert er een foto van te maken, staat iedereen mogelijk met geknepen oogjes erop... Is niet wat.
En als je met Ashwin mee mag lopen, zou ik dat zeker doen, gezien zijn foto's en staat van dienst kan hij het wel! ;-)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Voor die felle zon gewoon goed je belichting in de gaten houden maar dat heb je wel in de vingers gok ik zo. :wink:
Daarnaast proberen om schaduw rijke plekjes op te zoeken (kijk dan wel uit met strepen zonlicht. Deze vragen al snel alle aandacht). Als er geen schaduw rijke plekjes zijn en je bent echt overgeleverd aan de zon dan kan je altijd nog iets inflitsen, afhankelijk van de situatie. Geknepen ogen heb je dan... ja, jammer... die zon is er nou eenmaal en je zal het er toch mee moeten doen. Ik til er dan niet zo heel zwaar aan. De bruid en bruidegom hebben dat meestal liever dan regen hoor!
Laatst gewijzigd door 1 op Sushi, in totaal 21 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

HA Dirk,

Die komt er ook wel, maar nu nog ff niet ;)
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Aestiva schreefCOLONAls je echt nog wilt kan je donderdag met mij meelopen.
Dit is wel een heel mooi aanbod cq een aanrader :wink:

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Ik wil iedereen van harte bedanken voor deze geweldige tips, hier kan ik wat mee!

@Ashwin:

Het lijkt me ontzettend tof om met je mee te gaan, ik zal je hierover nog een PB sturen.
En op de vraag met wat voor materiaal ik werk:


1D Mark IV
40D (backup)
EF 500mm f/4L IS USM (ja wildlife fotograaf heh :) maar wel leuk voor speciale effecten denk ik ;) )
EF 300mm f/4L IS USM
EF 24-105 f/4L IS USM (welke ik daar veel zal gebruiken gok ik)
EF 50mm 1.8 Plastic fantastic
En heb ik nog een 70-200 2.8 die ik donderdag ga halen (huren)
430EX speedlight


Greets!
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik hoop dat het dynamische bereik van de 1D MK IV beter is dan die van de III want die van de 1D MKIII is echt zwaar ka uu tee ;)
Mooi dat je donderdag mee gaat, kan ik meteen je 1D MK IV uitproberen.

De 500mm kan je thuis laten (of je moet de snor willen fotograferen van de bruid).

De 24-105 heeft een mooi bereik en de 70-200 zou ik alleen gebruiken voor de 2.8 foto's. De 50 1.8 zou ik niet snel gebruiken omdat ik niet echt gecharmeerd ben van de mooiheid van de beelden (bokeh enz).

Bel me later even, mijn nr heb ik gepb't
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Bedankt voor je reactie Ashwin,

Uiteraard krijg je de kans de IV uit te proberen.

Wat betreft de 500, ik heb er de afgelopen EOSdag toch wel een leuke modelfoto mee geschoten, effect is M I wel erg fraai:

427

Meenemen kan ik m natuurlijk altijd, t scheelt alleen zeulen :)

Ik bel je later even!

Thnx
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Had je ook een setje WalkieTalkie's mee? :wink:
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Sushi schreefCOLONHad je ook een setje WalkieTalkie's mee? :wink:
Valt best mee hoor!
Onderwerp afstand was 8.7 meter :)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ja, ik zie het. Hmmm.. verkijk je je dan nog snel op zeg!
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Leuk hoe hier forumleden elkaar helpen! :)

Succes met de shoot! We zien de resultaten graag tegemoet.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Wreed mooie foto!

Check die Bokeh.


LEIPE SHI T OUWE!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Sushi schreefCOLONHad je ook een setje WalkieTalkie's mee? :wink:
Ik heb echt een setje, puur voor de fotografie. Als je met twee fotografen bent (of meer) dan kan het echt een uitkomst zijn.
Ik gebruik ze wel eens op het circuit of in mijn dowtown-dorp. Scheelt echt in de telefoonkosten (vooral in het buitenland)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Zeker weten dat die dingen handig kunnen zijn ja. En ze kosten tegenwoordig ook geen drol meer.
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Nogmaals wil ik iedereen danken voor hun behulpzaamheid!

Helaas belde de persoon in kwestie vanavond af...
De bruiloft gaat wel door, maar de reportage helaas (ook voor hun) niet.

Greets,
Dennis
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

He ?? Bellen ze de fotograaf voor de bruiloft af ?????
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Hmmm... vreemd!
Zit er geen luchtje aan denk je?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar