Aperture 3

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
pas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2007 12:19

De zoekfunctie leverde niet veel op :(

Ik sta voor de keuze om Aperture 3 of Lightroom 3 aan te schaffen. Beide proefversies heb ik inmiddels op mijn mac geïnstalleerd.

De database functie in Aperture 3 vind ik zeer prettig werken, beter als in LR3. Op basis hiervan zou ik voor Aperture 3 kiezen.

Waar ik nog niet uit ben is welke de betere fotobewerkings mogelijkheden heeft. Met name in de verscherpings- en ruistechniek.

Ik ben daarom ook wel benieuwd wat de ervaringen zijn van anderen.


Groeten, Pascal
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Ik heb geen ervaring met aperture 3. Echter de ervaring die ik heb met LR3 zijn zeer positief. Vooral de ruisonderdrukking is sinds versie 3 in mijn ogen erg goed. Gecombineerd met de lenscorrerctie functie was dit de reden voor mij om LR3 aan te schaffen.
fotobieck
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 19:53
WoonplaatsCOLON Lochem
CONTACTCOLON

Ik heb diezelfde ervaring met Aperture 3, bovendien vind ik de uitbreiding van de 'bewerkingsmogelijkheden' zo goed, dat ik LR van mijn iMac heb geknikkerd en alleen nog maar met Aperture verder ga.
niet storen, ik ben al gestoord genoeg.....
pepijnvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 18:25
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Hallo Pascal,

ik heb zelf onder windows met lightroom gewerkt maar vond het niet zo spectaculair.. Sinds januari dit jaar ben ik overgestapt op een imac en heb gelijk aperture 3 erop gezet. Als je dan toch bezig bent met een nieuw systeem moet je het naar mijn idee ook gelijk goed doen. Tot op heden ben ik zeer tevreden met aperture, de bewerkingsmogelijkheden zijn prima. Het is geen PS maar de adjustments zijn prima. Alles wat je in de aanvang wilt veranderen is zeer eenvoudig aan te passen. Clone zit erin, levels bijstellen kan heel eenvoudig, huidtint verbeteren zit er ook makkelijk in, enz enz enz.. :D

voor mij geen ander programma meer.

Groetjes, Pepijn
Wat ik allemaal heb is niet belangrijk, wat ik KAN dat is wat telt........
pas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2007 12:19

Bedankt voor de reacties.

Ik heb een CS5 bewerkte foto geïmporteerd in Aperture 3 en deze proberen na te bewerken in Aperture 3. Dit is mij totaal niet gelukt.
De verschillen zijn vooral te zien in de sharpening en noise.

Gebruikt iemand extra plug-ins voor de sharpening en noise reduction? Op site van Apple zijn er een aantal te downloaden.

En welke instellingen gebruiken jullie voor de sharpening en noise?


groeten, Pascal
fotobieck
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 19:53
WoonplaatsCOLON Lochem
CONTACTCOLON

Hallo Pascal,

Ik denk dat je je werkwijze moet aanpassen. In RAW fotograferen, dan in Aperture importeren en pas de laatste bewerkingen in CS5 maken.
niet storen, ik ben al gestoord genoeg.....
pas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2007 12:19

fotobieck schreefCOLONHallo Pascal,

Ik denk dat je je werkwijze moet aanpassen. In RAW fotograferen, dan in Aperture importeren en pas de laatste bewerkingen in CS5 maken.
Ik fotografeer in RAW. Door gebruik te maken van CS5 ga je extra bestanden genereren wat ik eigenlijk niet wil. In CS5 moet je de bestanden apart opslaan en
dan opnieuw importeren in Aperture.

Of zie ik iets over het hoofd?
pepijnvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 18:25
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik importeer eerst in aperture en dan eventueel nog wat in ps maar dat is zelden. Met aperture kan je muv layers hetzelfde als met ps. Het werkt alleen net even wat anders en ziet er anders uit. Gewoon met je RAW aan de gang gaan en veel mee oefenen. Denk maar terug aan de eerste keer dat je met ps werkte, toen snapte ik er ook niks van :)
Wat ik allemaal heb is niet belangrijk, wat ik KAN dat is wat telt........
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

En Lightroom werkt ook op die manier. Dus gewoon je raw bestanden importeren in LR. Daar je bewerkingen in doen (witbalans, etc) en als er bewerkingen zijn die niet in LR gedaan kunnen worden, kan je je foto met een klik openen in PS. Daar doe je dan je bewerkingen en deze versie wordt dan ook meteen opgenomen in LR. Er wordt dan trouwens wel een extra bestand (tiff/psd-file) aangemaakt die je dan gebruikt voor je bewerkingen in PS. Echter de meeste standaard bewerkingen kan je gewoon in LR doen. Dus PS is dan bijna overbodig geworden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar