Macro(tele) objectief vraag

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Vincent_AMS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2009 22:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik weet het alweer.
Heb de zoek functie gebruikt, alle links gelezen, maar kom er niet uit.
Wil dit objectief puur voor insecten en vlinder etc. gaan gebruiken.
Twijfel tussen sigma 150mm of 180mm, tamron 180mm of eventueel de 180mm van canon(dan ga ik of mijn 70-200 0f 100-400 inruilen/verkopen.)
Nu weet ik dat de sigma 150mm een hele goeie is, en dat de tamron 180mm geen focuslimiter heeft.
En ook dat de canon en tamron de helft schelen(dit wil ik eigenlijk dus ook liever niet wil graag beide lenzen 70-200 100-400 houden)
Maar als ik dan bij flickr op tamron 180mm zoek zie ik toch schitterende foto's waarschijnlijk wel gemaakt door de geoefende macro fotograaf natuurlijk.
En als ik dan in het net geplaatste topic van thijs broekkamp kijk denk ik top foto's.
Hoeveel is nu precies het verschil tussen 150mm en 180mm ,moet ik dan aan een stap achteruit denken?
Oh en ook nog bij kamera express geweest gister maar die hadden er niet zo veel over te vertellen.

met vriendelijke groet

vincent
50D|EF 100-400 F4.5-5.6[color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2,8[color=red]L[/color] IS USM | EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM | EF 50mm f/1.8 II | Speedlite 430EX II | SP AF Di 90mm 1:2.8 Macro | Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

De vraag die je hierbij altijd moet stellen is: Waar wil ik het objectief voor gebruiken en in welke intensiviteit?
Ik heb geen ervaring met de genoemde objectieven maar wel met macrowerk.
In het kort kan ik mededelen:
Een 50 mm is uitermate geschikt voor plantenfotografie
Daarentegen weer minder geschikt voor insectenfotografie.
En zo kun je oplopend in het aantal mm zeggen dat "grotere" macro's uitermate geschikt zijn voor het insectenwerk, in verhouding een mooier bokeh met een kleiner diafragma afleveren.

Genoemde objectieven zijn allemaal goed te noemen.
De 180gers zul je in de meeste gevallen MOETEN ondersteunen met een statief.
Als ik in jouw schoenen mocht staan, denk ik dat ik voor de 150 zou gaan!
Want vergeet niet:
Je zit vast aan een minimale focusafstand en die is het grootst bij een 180.
Dus er kan storend spul tussen objectief en object terechtkomen.
Hoe groter de focusafstand hoe meer kans op storende elementen!


Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het verschil in gebruik is niet zo groot tussen 150mm en 180mm, wel is het met de 150mm naar zeggen net wat makkelijker uit de hand te werken. Ik weet dat closeshooter eerst de 150mm gehad heeft en nu de sigma 180mm heeft, hij kan de verschillen goed uitleggen.

Persoonlijk zie ik echter de meerwaarde van de canon niet in ten opzichte van de meerprijs, vandaar dat ik de sigma 150mm heb.
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

ik heb zelf ook de sigma 150mm.

heerlijke lens. focus ring is groot en loopt soepel op mijn model.

verder kan je ook met die lens een hele lekkere wazige achtergrond creëren. zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=80551 deze is op f5.6 geschoten.
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

Als je een 180mm neemt hoef je zeker je geld niet uit te geven aan die van canon. De sigma is zowat de helft goedkoper en volgens vele test net zo goed. Het verschil tussen de 150mm en 180mm is dat je bij 180 nog wat verder weg kan blijven maar die is wel zwaarder. Ik heb bij deze 150mm ook al snel dat je hem op statief moet gebruiken hoor.
[size=75]Canon eos 40d en 30d|Canon ef 300mm f4|Canon ef-s 10-22mm f3.5-4.5 USM|Canon ef-s 18-55mm IS|Sigma 150mm f 2.8 macro[/size]
Website: http://www.wildnature.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Vincent_AMS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2009 22:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank allen voor de tips en antwoorden.
De lens wordt puur voor insecten, heb nu al een tamron 90mm.

De intensiteit ja das een hele moeilijke vraag en haal je meteen een zwak punt bij me naar boven.
De laatste tijd toch een beetje het idee dat de intensiteit er niet is.
Kijk vaak naar me tas en denk dan doe er eigenlijk te weinig mee:P

Is het verschil bij het nemen van foto's van insecten bij een 90mm of een 150mm wel merkbaar in afstand van het object?
Daarmee bedoel ik dat je met een 150mm veel meer afstand kan nemen dan met een 90mm?.

En is een focus limiter een gimis asls deze niet aanwezig is?.
Meeste macro's worden toch handmatig scherp gesteld.

Statief is geen probleem manfrotto 3 poot en een poots statief in bezit.
Toevallig gister nog thuis zitten oefenen om de driepoot dicht bij de grond te krijgen.

VV
50D|EF 100-400 F4.5-5.6[color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2,8[color=red]L[/color] IS USM | EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM | EF 50mm f/1.8 II | Speedlite 430EX II | SP AF Di 90mm 1:2.8 Macro | Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Persoonlijk denk ik (nogmaals ik spreek niet uit ervaring) dat in sommige gevallen een 90mm nog net te kort is.
Als de omstandigheden ideaal zijn vertrouw ik op het handmatig focussen, maar bij slechtere omstandigheden zal ik de optie AF zeker niet voorbijgaan.
Gezien het kostenplaatje, het gewicht, de kwalificaties, kortom een beste koop, zou ik de knoop doorhakken en voor de 150 gaan!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

het verschil tussen een 150 en een 180 is niet zo erg groot, wel is het zo dat een 180 mm met een geoefende hand prima uit de hand is te doen, al is de 150mm iets handiger daarin.
in het begin had ik spijt dat ik een 150 voor een 180 omgeruild had, maar die spijt is nu weg, voordeel van de 180 is de iets rustigere achtergronden die je creeerd en de afstand is iets beter al is het allemaal vrij minimaal.
beide lenzen (heb het over Sigma) zijn erg goed in scherpte en contrastweergave, ik kan zo op het blote oog niet het verschil ontdekken daarin tussen deze twee al schijnt de 150 mm iets beter uit de bus te komen.
De Canon 180 is als lens erg mooi, maar niet beduidended beter als de Sigma, maar wel 2 maal zo duur, de sigma's hebben allebei HSM aan boord en dat is voor een amcrolens al redelijk snel te noemen.
Dus als ik nogmaals zou moeten kiezen wetende wat ik nu weet zou ik toch de 150 mm nemen, deze lengte is op een cropcamera een erg mooi bereik, de lens is mooi handzaam, goed gebouwd en niet al te zwaar.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

ik had eerst de sigma 70 macro, komt ook erg goed uit de testen
maar je moet erg dicht op het object zitten waar door ze snel weg vliegen of de benen nemen
heb nu de 180 macro, erg lomp en groot maar met een steady hand een aanrader
150 heeft die vreemde focus ring die je in en uit moet trekken (net als mijn sigma 15~30 ) niet handig

maar met een statief werken is toch net iets beter
en de grip methode werkt in mijn geval ook goed (als je een links focus oog hebt)
kijk zelf maar http://www.youtube.com/watch?v=EDsx3-FWfwk
Gebruikers-avatar
Vincent_AMS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2009 22:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de tips.
Geen mensen ervaring met de tamron?
Het wordt in ieder geval de sigma alleen even bedenken of ik de 150 of 180 neem.
50D|EF 100-400 F4.5-5.6[color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2,8[color=red]L[/color] IS USM | EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM | EF 50mm f/1.8 II | Speedlite 430EX II | SP AF Di 90mm 1:2.8 Macro | Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

geen ervaring met tamron hier.

@van den berg.

de 150mm heeft geen rare ring, dat is de 105.
De 150mm heeft fulltime manual focussing er op.
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

StevenP schreefCOLONde 150mm heeft geen rare ring, dat is de 105.
De 150mm heeft fulltime manual focussing er op.
Ooops, die bedoelde ik ook :wink:
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Natuurfreak heeft de tamron 180mm en laat van tijd tot tijd erg fraaie platen zien die gemaakt zijn met dat objectief.
Gebruikers-avatar
Vincent_AMS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2009 22:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ja ben er uit het wordt de Tamron 180mm nu even op zoek naar een leuke aanbieding.
50D|EF 100-400 F4.5-5.6[color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2,8[color=red]L[/color] IS USM | EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM | EF 50mm f/1.8 II | Speedlite 430EX II | SP AF Di 90mm 1:2.8 Macro | Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar