Strobist workshop en een vraag

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Afgelopen zaterdag heb ik deel genomen aan een workshop strobist.
Graag zou ik jullie feedback willen over deze foto's.

Miriam
-1-
Afbeelding
-2-
Afbeelding
-3-
Afbeelding

Yvonne
-4-
Afbeelding
-5-
Afbeelding
-6-
Afbeelding



Dan misschien een vreemde vraag.
Ik merk dat fotograferen van modellen best leuk begin te vinden, het probleem is dat ik nog zeer onervaren hier in ben en ook best verlegen ben.
Mijn doel is om niet in een studio te fotograferen maar meer op locatie en dan met behulp van mijn strobist setje.
Ik ben iemand van de praktijk, Dus ik ben eigenlijk opzoek naar iemand die mij een keer op sleep touw wil nemen in de wereld van modelfotografie en dan met name hoe bedenk je een shoot thema en hoe zet je een model op een zo natuurlijk manier neer?
Ik bied mij als deze aan als assistent/ hulpje of als doelwit.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Rick T schreefCOLONhet probleem is dat ik nog zeer onervaren hier in ben en ook best verlegen ben.
Onervarenheid verhelp je met doen, dat is een kwestie van tijd en doorzettingsvermogen.
Het verlegen zijn, dat is iets waar je z.s.m. overheen moet zien te komen (is ook wel aan ervaring gekoppeld) maar belangrijk is dat je communiceert met je model. Dat je op haar-hem over kunt brengen wat jij in gedachten hebt. En dat lukt niet als je een beetje verlegen bent. Dus even doorbijten, maar daar moet je echt z.s.m. vanaf als je een vorm van fotografie wilt beoefenen waarin JIJ andere mensen moet aansturen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Bedankt Jeroen.
Dit heb ik ook meegekregen op de workshop:) goed om het nog een keer te horen.

Het aansturen vind ik zozeer niet zo moeilijk het is meer het opzoek gaan en het vragen of de persoon zin heeft om voor de camera te staan.
Veder ben ik zoek naar inspiratie er is zoveel na te doen, neem bv huis tuin keuken tijdschriften als libelle.
Dus mijn volgende vraag hoe komen jullie aan jullie inspiratie en hoe werken jullie die uit om daar een shoot van te maken (denk hier aan: de locatie, het model, de poses ,welk belichting etc)
Hiermee loop ik nu op dit moment te stoeien, u zegt het al zonder een plan van aanpak heeft het weinig zin om een iemand te benaderen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r zijn genoeg mogelijkheden om mensen te benaderen die model willen staan. Je hoeft heus niet willekeurig mensen op straat aan te spreken om model te staan. denk bijvoorbeeld aan sites als dutchheaven.nl

Betreft inspiratie; veel om je heen kijken en soms out-of-the box denken. Kijk naar foto's in bladen, cd-hoezen (weer een reden om niet te downloaden) dingen van vroeger en zo verders. Wees creatief, alles kan, alles mag.
Probeer vooraf na te denken over dingen als belichting wanneer je een idee hebt en schets alles eens voor jezelf uit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Vandaag heb ik een buurmeisje benaderd:) (Hyves) over paar weken heb ik mijn eerste echte shoot.
Thema wat ik heb bedacht is straatbeeld, dus stoere kleding en met sneakers of een leuk hakje.
Belichting denk ik aan lowkey of een middenweg ik heb hier op het forum al een paar hele goede en leuke ideeën opgedaan.
De locatie wordt ergens in de stad ik ga deze week eens op pad voor een leuke buiten locatie.

Op de EOSdag hoop ik nog wat bij te leren om creatief met licht te spelen met behulp van mijn flitser met en zonder natuurlijk licht.

Jeroen nogmaals bedankt voor de tips en tops:D
piar-fotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 533
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 16:54
WoonplaatsCOLON Bleiswijk
CONTACTCOLON

Nu weet ik niet waar je deze workshop hebt gevolgd, wat jouw of de workshopgevers aandeel in deze eindpresentatie is geweest, maar eerlijk gezegd vind ik de foto's technisch van een zeer bedenkelijk niveau. Bij strobist denk ik ook aan handflitsers en ik zie hier duidelijk (ook) studioflitsers aan het werk. Balans, richting, vorm van het licht is op diverse foto's uit balans of verkeerd. Bij de buitenopnames is weer voor extreem vlak/saai licht gekozen. Ik weet natuurlijk niet wat het doel van deze workshop was, maar in ieder geval is dit voor jullie beiden geen goede reclame ;-((
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Grappig om uw reactie te lezen en dat u er deels naast zit.
Toch hartelijk bedankt voor uw mening zou graag dat meer mensen zouden reageren en dan met feedback zodat ik er wat van kan leren.

Ik vraag mij alleen af wat vindt u zo bedenkelijk aan mijn niveau? Ik ben tenslotte een beginner dus kan je niet verwachten gelijk top foto's te maken.
Bovendien het hangt natuurlijk ook van smaak af, Ik vind deze foto's veel beter dan de vorige strobist reeks toen ik nog niks van deze vorm afwist.
Maar kunt u mij aangeven op welke foto's het licht verkeerd of uit balans is? zodat ik bij mijn volgende toch hieraan kan werken.
Ik heb deze foto's namelijk niks voor niks gepost en ik krijg een beetje hier het gevoel dat er alleen bij de mooiere foto's daadwerkelijk feedback op wordt gegeven, jammer..

Over het gebruik van studio fliteser kan ik kort en duidelijk antwoord geven:)
Er zijn namelijk helemaal geen studioflitsers gebruik, Alleen losse manuel flitsers, paraplu's en ik had een softboxje bij mij
Je kan het eigenlijk zo gek maken als jezelf wil bv beautydisk, grids kleuren filters, etc.

Ik heb de workshop gevolgd in Epe gegeven van deze mensen: http://www.strobistfotografie.nl/
Na mijn mening kan ik deze workshop echt aan iedereen aanraden die geïnteresseerd in strobist.
Natuurlijk er zijn altijd betere mensen, neem bv Frank Doorhof.
Alleen behandeld Frank Doorhof een andere vorm van portret fotografie waarvoor ik nog lang niet klaar ben.

Het doel van deze workshop is een inzicht te laten geven wat er mogelijk enkel met losse flitsers, een statiefje, en een paraplu.
Wij hebben onder ander geleerd dat communiceren met een model erg belangrijk is en dat het erg belangrijk is om eerst een plan in je hoofd te hebben voordat je een model uitnodigt, Dit om het te lang stuntelen met je instellingen te voorkomen waardoor het model ook weer onzeker of verveeld door raakt.

Veder heb ik geleerd; dat je met het diafragma niet alleen de scherpdiepte kan regelen maar ook je hoeveelheid flits licht in de manuel stand.
Met de sluitertijd kan je weer het aanwezige licht bv op achtergrond harder of juist zachter te maken.

Alle foto's hier zijn binnen genomen, waarom omdat het licht hier veel makkelijker te hanteren is.
Mijn doel is natuurlijk om naar buiten te gaan met mijn setje.

foto1 en twee is in een trappenhuis genomen met enkel één flitsers als invul het zondlicht deed de rest
door een langere sluitertijd (1/60) te kiezen kreeg ik het effect van overbelichting in de ramen om te laten zien dat je kan spelen met de achtergrond licht.

Foto4 is enkel genomen met twee losse flitsers één met een softbox en een ander achter het model met een snuit en een zelfgemaakte grid.
De foto heb ik donker gekregen door een langere sluitertijd te kiezen en door mijn diafragma te openen. (de invulflitser stond op 1/8 vermogen)
Ik neem aan dat u deze bedoeld met het gebruik van studioflitsers
piar-fotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 533
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 16:54
WoonplaatsCOLON Bleiswijk
CONTACTCOLON

mijn vermoeden omtrent studioflitsers was gebaseerd op de vrij grote softbox in beeld op de ene foto (waarom in beeld trouwens, wat is de toegevoegde waarde hiervan) en de goboprojectie op de achtergrond van de andere foto. Effecten die je niet snel bereikt met handflitsers. Ik had er al bij gezegd dat ik vermoede dat het deels om studioflitsers kon gaan, niet dat dit zo was. Dat doet er verder ook niets toe.
Ik heb jou ook niet aan willen vallen, je geeft duidelijk aan dat je een beginner bent en wilt leren. Prima!!! Ik verbaas me echter wel over de meeste lichtopstellingen en de balans van het licht. Ik zou niet willen dat mijn deelnemers met dit licht gingen werken en het zouden publiceren. Ik wil de workshopgever echter niet in een kwaad daglicht stellen, dus hou mijn inhoudelijke commentaar dan ook voor me. Ik kan en mag ook niet oordelen over het doel van deze sessie. Ik hou het dus bij mijn constatering dat het lichttechnisch gezien heel matig is op deze manier.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Wees gerust ik voelde mij niet aangesproken, ik was hooguit nieuwsgierig hoe u aan uw mening kwam:) en nog heeft u geen antwoord gegeven op mijn vraag wat is er zo matig aan het licht?

De reden dat ik de paraplu (50cm in doorsnee) in beeld heb gebracht is dat ik het zelf wat toe vond voegen aan de foto.
Zelfde geld voor goboprojectie (hey weer een nieuwe term geleerd:) ) Ja gemaakt enkel een manuel flitser.
piar-fotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 533
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 16:54
WoonplaatsCOLON Bleiswijk
CONTACTCOLON

nou vooruit
foto 1 technisch is die niet slecht, hooguit wat vlak en saai belicht maar dat is een smaakkwestie.
foto 2 zoals in mijn eerste commentaar aangegeven, ook deze is technisch niet slecht. Standpunt door jou gekozen is bijzonder en maakt het je eigen foto.
Maar dan de binnenopnamen
foto 3 het model heeft hier bijzonder weinig licht in het gezicht en weer te weinig om van een bewuste keuze te spreken. Bovendien gaat alle aandacht naar de lichte vlek op haar neus. Het model poseert wel richting de camera wat niet past bij zo weinig licht in het gezicht. Dus of meer licht in het gezicht of juist minder. Dit is er precies tussen in.
foto 4 bijna recht van voren geflitst en daardoor weinig diepte in je beeld. Ook erg hard licht gebruikt en dat is bij een dergelijk portret niet flatteus voor je model. Ook hier is het gezicht aan de donkere kant, zeker in vergelijk met het gevlekte licht op de achtergrond. De achtergrond vind ik het mooiste deel van de foto, dat kan nooit je bedoeling zijn geweest.
foto 5 Ik vind de softbox / octa geen toevoeging. Ook hier kijk ik eerst naar het licht en niet naar het model. Vast niet de bedoeling. Verder zijn de hoge lichten overbelicht/aan de lichte kant. Waarschijnlijk omdat je de schaduwen beter doortekend wilde hebben omdat er anders te weinig te zien was. Beter had je een reflectie kunnen gebruiken en je hoofdlicht zachter kunnen zetten of de donkere schaduwen kunnen accepteren. Ik zit ook wel tegen erg veel oogwit aan te kijken...
foto 6 lichttechnis de beste van de serie. Hoofdlicht links wat hoger invullicht rechts wat zachter en lager. Invullicht lijkt wel een kleine lichtbron of die stond ver weg. Pose van het model komt wat verveelt over en die hand is erg nadrukkelijk. Ze leunt er ook wat zwaar op, maar toch vind ik dit de beste van de serie.
Hopelijk kun je hier wat mee....
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Bedankt voor de toelichting!, Hier kan ik weer mee aan het werk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar