Canon 17-40 of 16-35 op de 5Dmk2

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Welke groothoek lens op de 5Dmk2

Peiling eindigt op 06 Jun 2010 22:12

Canon 17-40 F4
14
50%
Canon 16-35 F2.8 mk2
14
50%
 
Aantal stemmenCOLON 28
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

...is ook weer zo maar ik dacht ik meld het even. wist niet dat je boos werd :cry: Er zijn trouwens echt hele volksstammen die nog in jpeg schieten. Hoorde van een medefotografe dat dit tijdens een workshop zelfs werd gepromoot.... Zelf schiet ik ALTIJD in RAW en vignetting kun je uiteraard ook gewoon in Photoshop RAW aanpakken. Maar voor hetzelfde geld schiet Anton regelmatig in Jpeg en heeft ie er iets aan. :D
Anton-FTP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2006 23:28
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland

Duidelijk verhaal Arnold:
arnold_w schreefCOLONOok hier de 17-40 op de 5D2 en heb er tot nu toe prima resultaten mee. Ik heb 'm puur voor de 17mm, de rest kan ik af met de 24-70. De 17mm wil ik soms in kunnen zetten bij landschappen en dan zit je al snel aan de f/8 of f/11. Vignetting en randscherpte vind ik dan geen issue meer.
Het beetje vignetting dat overblijft is prima in post te corrigeren, helemaal met de nieuwe 6.1 raw converter van Adobe, die verder ook nog CA en vervorming corrigeert.

Ik heb ook regelmatig voor dit dilemma gestaan, omdat op f/4 en 5.6 de randscherpte van de 16-35 II wel wat beter is, maar de grote filtermaat weerhoud me er ook van. Mijn overige objectieven zijn allemaal 77mm en daar heb ik diverse filters voor aangeschaft (polar, vari-ND), die zou ik dan niet meer kunnen gebruiken op de UWA en moet dan naast het dubbele bedrag van de lens ook nog eens flink investeren in extra filters. Voor mij dus geen optie.

Bovendien vind ik op 17mm het verschil in scherpte (vanaf f/5.6) verwaarloosbaar en dus de extra investering al helemaal niet gerechtvaardigd, maar dat geldt uiteraard alleen als je 'm veelal boven de 5.6 gebruikt, daaronder heeft de 16-35 II wel degelijk z'n voordelen.
Het heeft mij iniedergeval overgehaald om niet de 16-35 II maar voor de 17-40 te gaan.

Verder ook weer geleerd dat de lens correctie vanuit het fototoestel alleen maar bij Jpeg werkt. Ik zelf schiet meestal in de (S) jpeg + (S)RAW1.

Bedankt.
Canon 5D markII, Canon 70-200[color=#FF0000]L[/color] 2.8IS, Canon 50/f1.8 II, Canon 28-135 IS
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Graag gedaan.

Vanwaar in sRAW?
Koop je een camera met waanzinnige beeldkwaliteit (oa dankzij de resolutie) en dan ga je in een lagere resolutie foto's maken, dit snap ik niet. Voor mij een beetje hetzelfde als een Ferarri kopen en er een snelheidsbegrenzer in laten zetten.

Ik begrijp dat die 21Mp RAW's behoorlijk wat ruimte vreten, maar hoeveel kost geheugen of een harddisk tegenwoordig nog?
Houdt er ook rekening mee dat deze gereduceerde sRAW's behalve resolutie, ook ten koste gaan dynamisch bereik en kleurdiepte, zonde dus!

Kleine jpegjes meenemen kan wel eens handig zijn om snel wat voorbeelden te hebben, daar gebruik ik het ook nog wel eens voor.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Canonmoose
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 06:20
WoonplaatsCOLON Net boven Rotterdam

In de nieuwe Camera Raw en Lightroom komt overigens een functie voor lenscorrecties (vignetering + vertekening). Ik denkt dat deze bij de import in deze programma' s automatisch uit te voeren is. Zou een uitkomst kunnen zijn vor de 17-40.
17-40 4L, 28-70 2.8L, 70-200 4L IS, 35 1.4L, TC 1.4, 420EX
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Carolina165 schreefCOLON...is ook weer zo maar ik dacht ik meld het even. wist niet dat je boos werd :cry: Er zijn trouwens echt hele volksstammen die nog in jpeg schieten. Hoorde van een medefotografe dat dit tijdens een workshop zelfs werd gepromoot.... Zelf schiet ik ALTIJD in RAW en vignetting kun je uiteraard ook gewoon in Photoshop RAW aanpakken. Maar voor hetzelfde geld schiet Anton regelmatig in Jpeg en heeft ie er iets aan. :D
Was niet rottig of als boos bedoeld hoor :wink: , verbaas me alleen vaak te lezen dat er (hele volksstammen) zijn die met (semi)professionele apparatuur jpegjes schieten, terwijl je weet dat je zoveel meer uit je RAW's kunt halen. Al vanaf de eerste dSLR die ik kocht (30D) heb ik de jpeg's links laten liggen. Maar goed, ieder z'n ding.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

arnold_w schreefCOLONDat geldt alleen als je in JPEG schiet (wie doet dat met zo'n camera?)
IK !!!

Of je in RAW of JPG schiet heeft niets met de prijs of kwaliteit van de camera te maken. Het is tegenwoordig meer een kwestie van "Je hoort er niet bij als je niet in RAW schiet". Sommigen zien RAW zelfs als zo'n heilig goed dat je jezelf in hun ogen geen fotograaf mag noemen als je in JPG schiet.

Waarom ik in JPG schiet? SNELHEID !!!

En kom nou niet aanzetten met kreten als Workflow en Batch Edit. Geen 2 foto's uit een serie van 500 behoeven dezelfde bewerking, witbalans correctie, belichtingscorrectie of uitsnede. Dus vergeet Batch Edit aan hand van vaste parameters.

Als ik 500 RAW's moet bewerken ben ik 8 dagen bezig. Als ik 500 JPG's moet bewerken ben ik in twee dagen klaar. En geen hond die aan mijn eindproduct het verschil ziet. Goed nabewerken is net zo'n grote kunst (zoniet grotere kunst) dan het fotograferen zelf. Dus... waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dat is zoooooo Nederlands. :lol:
arnold_w schreefCOLONVoor RAW's in Photoshop of Lightroom heb je daar geen moer aan.
Dan kun je dat met Canon's eigen software evenals DxO software nog steeds automatisch corrigeren, ook bij JPG's.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

arnold_w schreefCOLON ....ook ten koste gaan dynamisch bereik en kleurdiepte...
Dit klopt niet, zowel het dynamisch bereik als de kleurdiepte zijn bij sRAW gelijk aan RAW, alleen de resolutie is anders.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
arnold_w schreefCOLONDat geldt alleen als je in JPEG schiet (wie doet dat met zo'n camera?)
IK !!!

Of je in RAW of JPG schiet heeft niets met de prijs of kwaliteit van de camera te maken. Het is tegenwoordig meer een kwestie van "Je hoort er niet bij als je niet in RAW schiet". Sommigen zien RAW zelfs als zo'n heilig goed dat je jezelf in hun ogen geen fotograaf mag noemen als je in JPG schiet.

Waarom ik in JPG schiet? SNELHEID !!!

En kom nou niet aanzetten met kreten als Workflow en Batch Edit. Geen 2 foto's uit een serie van 500 behoeven dezelfde bewerking, witbalans correctie, belichtingscorrectie of uitsnede. Dus vergeet Batch Edit aan hand van vaste parameters.

Als ik 500 RAW's moet bewerken ben ik 8 dagen bezig. Als ik 500 JPG's moet bewerken ben ik in twee dagen klaar. En geen hond die aan mijn eindproduct het verschil ziet. Goed nabewerken is net zo'n grote kunst (zoniet grotere kunst) dan het fotograferen zelf. Dus... waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dat is zoooooo Nederlands. :lol:
arnold_w schreefCOLONVoor RAW's in Photoshop of Lightroom heb je daar geen moer aan.
Dan kun je dat met Canon's eigen software evenals DxO software nog steeds automatisch corrigeren, ook bij JPG's.
Je trekt wel heel snel conclussies, alsof ik mij RAW workflow in batch uitvoer. Ik heb gewoon liever zelf de controle over de uiteindelijke output dan in camera processing. En niemand zegt dat je er niet bij hoort als je in jpeg schiet, ik zeg alleen dat je niet optimaal gebruik maakt van de kwalitatieve mogelijkheden die raw biedt.

Een aantal zaken die je met raw bijvoorbeeld wel (beter) voor elkaar krijgt tov jpeg is (plaatselijke) verscherping, ruisreductie en witbalans. Verscherpen op een reeds bewerkte en verscherpte jpeg is niet bepaald handig en witbalans kun je in post alleen nog met "colorbalance" corrigeren. Ruisreductie in de camera gebeurt op basis van default isosettings en niet op daadwerkelijk aanwezig ruis, het resultaat kan dus teveel reductie met detailverlies tot gevolg hebben, of te weinig reductie, zodat je achteraf in een reeds bewerkte en verscherpte foto alsnog ruisreductie moet toepassen. De volgorde van je workflow klopt dus voor geen meter meer, want een jpeg behoort het eindstation te zijn van je workflow en niet het begin. Je gaat niet op een bestand waar minder informatie in zit en die al is verscherpt, van voren af aan beginnen met bewerkingen.

Tuurlijk ligt de basis bij het maken van de foto zelf, maar heb jij voor elke situatie dan een picturestyle met verschillende scherpte, saturation, contrast ed? In feite is zo'n picture style niet anders dan een batch in postprocessing, het verschil is alleen dat jij het de camera laat doen en dat ik er zelf controle over heb. Als je er handig genoeg in bent en je jezelf een goede workflow hebt aangemeten met de juiste actions die achteraf in layers kunnen worden aangepast, dan kost het mij niet meer dan 2 minuten per foto en is het eindresultaat aanzienlijk beter dan een jpeg.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

arnold_w schreefCOLONJe trekt wel heel snel conclussies, alsof ik mij RAW workflow in batch uitvoer.
Ik trek helemaal geen conclusies, en ik heb het niet over jouw workflow. Ik heb het over feit dat er in het algemeen neerbuigend word gekeken naar fotografen die in JPG schieten. En deze discussie is er in het verleden op dit forum vaak genoeg geweest. En dan was het grote argument van de voorstanders van RAW (op het gebied van snelheid) dat je RAW files met een batch processor te lijf kunt gaan.

Maar over het te snel trekken van conclusies gesproken, daar lijk jij je wel schuldig aan te maken:
arnold_w schreefCOLONDe volgorde van je workflow klopt dus voor geen meter meer, want een jpeg behoort het eindstation te zijn van je workflow en niet het begin. Je gaat niet op een bestand waar minder informatie in zit en die al is verscherpt, van voren af aan beginnen met bewerkingen.
Wat "behoort" en niet "behoort" te zijn, staat in geen wet beschreven. Het is meer een kwestie van camera-instellingen, de juiste nabewerkingssoftware, en de know-how c.q. ervaring. Ik gebruik een fotobewerkingsprogramma wat overigens ook met JPG files 100% "non destructive" is.

Hoe vaak ik de proef al niet op de som heb genomen! Een opdracht schieten in zowel RAW als JPG. Thuis aangekomen eerst de RAW's bewerken en opslaan als TIFF (zonder compressie). Daarna de JPG's van dezelfde serie bewerken, en daarna de resultaten foto voor foto na elkaar bekijken op mijn gecalibreerde PVA scherm. En keer op keer moet ik concluderen dat ik de resultaten van mijn JPG's mooier vind dan van de bewerkte TIFF's. De witbalans is beter, de kleuren zijn beter, de belichting is beter (dankzij een heuse "lighting equaliser"), de scherpte is beter en (indien van toepassing) de ruisonderdrukking is beter.

Graag nodig ik jou een keer uit om samen met mij deze proef op de som te komen nemen met een serie die we samen hebben geschoten. Eerst bewerken we de RAW's op jouw manier, met de software die jij gebruikt, en dan bewerken we de JPG's op mijn manier, met de software die ik gebruik. Als we klaar zijn vergelijken we de resultaten en dan pas trekken we conclusies. Wie weet, kun je me nog aangenaam verrassen en mij tot een ander inzicht brengen. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Haroldvdb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2692
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2007 18:41
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON
Anton-FTP schreefCOLONMaar vooral de donkere hoeken is nog wel een min puntje waar ik aan zit te twijvelen. zoals geschreven is hierin de 16-35 een stuk beter.
Het is ook een beetje appels met appels vergelijken.

Bij een 17-40 zit het heus niet verkeerd, maar bij een 16-35 net iets beter, daar is de prijs ook naar. De vignetering zal bij een 16-35 OOK voorkomen volopen en bij een 17-40 misschien ietsjes meer aanwezig zijn (de vraag is of jij ook ziet dat het meer is, en niet dat het uberhaupt aanwezig is.)

Als je zelf verwacht niet zo vaak onder de f/4.0 te komen, dan zou ik je aanraden je knaken niet aan een 16-35 uitgeven.
Precies mijn gedachte.

Heb ook de 17-40 op mijn 5dII en zo vaak komt het niet voor vind ik dat de hoeken veel donkerder zijn.

En meestal snij ik toch ook nog wel een beetje aan mijn foto's dus dan vallen de hoeken al snel weer weg.

Gr. Harold
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Tenzij je in de picture styles je sharpening op "0" zet en daarna je processing in een photo-editor doet, maakt de volgorde van de workflow minder uit, maar zodra je sharpening in de camera wel aan hebt staan op je uiteindelijke jpegs, is het niet handig om daarna nog met levels, contrast ed te gaan schuiven. Deze aanpassingen hebben nml invloed op de scherpte, omdat softwarematige scherpte nu juist wordt toegepast op de highlight in de foto, waardoor een "gevoel van" extra scherpte ontstaat.
Als je achteraf (dus na verscherping) aan de levels gaat trekken of meer contrast gaat toevoegen, dan zit je ook meteen aan je scherpte.

In dat opzicht is "de juiste volgorde" dat je verscherping altijd als laatste stap in je proces doet en niet aan het begin. Dat is wat ik bedoelde met een jpeg behoort het eindstation te zijn, dus als je helemaal klaar bent met alle aanpassingen.

Ik neem aan (vermoed, verwacht) dat de meeste jpeg schieters al hun zaakjes in de camera regelen, dus ook verscherping. In dat geval zou ik dus nooit voor bewerking achteraf kiezen.

Overigens is het ook sterk onderwerp afhankelijk. Als ik sportfotograaf zou zijn en elke dag met 1500 foto's na een wedstrijd thuis zou komen en de foto's bedoeld zijn voor een kleine print in een tijdschrift of krant, dan zou het niet in me opkomen om in raw te schieten en uren achter de pc door te brengen. Daar is gewoon geen tijd voor en idd niemand die het verschil ziet. Maar studiofotografie, modellen, landschappen ed lenen zich wmb prima voor een workflow die start met een RAW.

Als ik een dagje de natuur in ben getrokken en met ca 200 foto's terug kom, dan selecteer ik daar de 25 beste uit die ik ga bewerken. Het kost me dan een uurtje om tot de gewenste resultaten te komen. Voor mij dus geen reden om vanwege tijdgebrek dan maar in jpeg te schieten.

Maar goed, ik zal m'n camera voor de komende tijd ook eens op RAW+JPEG zetten en een vergelijkend warenonderzoek doen. Ben benieuwd of ik tot andere gedachten kom.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Arnold,

Ja, ik geef je gelijk als je zegt dat studiowerk e.d. vraagt om RAW opnames. Tevens werk je dan vaak onder dezelfde lichtomstandigheden, en met dezelfde witbalans. Bovendien leidt studiowerk vaak tot publicatie.

Maar de gemiddelde hobbyist op dit forum heeft m.i. geen enkel voordeel bij het fotograferen in RAW, tenzij de resultaten bedoelt zijn voor pagina-vullende publicatie in een Glossy o.i.d.

Ik schiet beroepsmatig voor de pers, en het verschil in resultaat tussen RAW en JPG is dermate miniem dat het voor mij overbodig is om in RAW te schieten. Mijn plaatjes moeten snel op de redactie liggen. En "snel" betekent uiteraard niet dat ze daarom van mindere kwaliteit zijn. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

John, ik ben benieuwd welke "non destructieve" programmatuur gebruikt voor de jpegs en zou ook die lighting equilizer wel eens willen proberen.
Als je het niet wereldkundig wil maken is dat je goed recht, een PB mag uiteraard ook om zo het topic niet teveel te laten verzanden. :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

De hele wereld mag het weten hoor Jan. :lol:

Ik gebruik ACDsee Pro 3

KLIK

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONArnold,

Ja, ik geef je gelijk als je zegt dat studiowerk e.d. vraagt om RAW opnames. Tevens werk je dan vaak onder dezelfde lichtomstandigheden, en met dezelfde witbalans. Bovendien leidt studiowerk vaak tot publicatie.

Maar de gemiddelde hobbyist op dit forum heeft m.i. geen enkel voordeel bij het fotograferen in RAW, tenzij de resultaten bedoelt zijn voor pagina-vullende publicatie in een Glossy o.i.d.

Ik schiet beroepsmatig voor de pers, en het verschil in resultaat tussen RAW en JPG is dermate miniem dat het voor mij overbodig is om in RAW te schieten. Mijn plaatjes moeten snel op de redactie liggen. En "snel" betekent uiteraard niet dat ze daarom van mindere kwaliteit zijn. :wink:
Ahh, dat werpt een ander licht op je motivatie. De stelling dat het in kwaliteit niets uit maakt is mi dan ook niet juist, het past meer bij jouw workflow, beperkte tijd en uiteindelijke doel.

Ik heb net even een quick en dirty test gedaan, RAW + JPEG, picture style op standaard, Adobe RAW ook op camera standaard, iso 1600 om de prestaties in ruisreductie te vergelijken en in post verder niets bijzonders gedaan, dan de standaard action die ik gebruik voor ruisreductie met noise ninja en een ingewikkelde sharpening algoritme (geen standaard usm).

Resultaat: ruis ziet er vanaf RAW veel netter uit dan in camera reduction.
Detaillering vanuit RAW is veel hoger. Ook heb ik met opzet een foto met een deel bewolking gemaakt ivm uitgevreten lucht. Deze ziet er op de jpeg overbelicht uit en is met RAW nog helemaal terug te halen tot een uitgebalanceerde foto.

Conclusie: ik blijf voor mijn natuur en landschappen lekker in RAW schieten.

Voorbeeld
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Arnold, ik gebruik nooit ruisreductie in de camera. Dat pas ik softwarematig toe tijdens het bewerken.

Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat de camera nogal vernietigend omgaat met detail als je in-cam noise reduction toepast.

Maar ik blijf bij mijn stelling dat het verschil in eindresultaat tussen JPG en RAW te verwaarlozen is. Ik wil een ieder die hieraan twijfelt 30 foto's voorleggen, waarvan er 15 in RAW geschoten zijn, en 15 in JPG. Vervolgens mag je 3 foto's uitkiezen waarvan jij denkt dat het RAW's zijn, en 3 foto's waarvan jij denkt dat het JPG's zijn. De eerste de beste die dit voor erlkaar krijgt, krijgt van mij een fles wijn!
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONMaar ik blijf bij mijn stelling dat het verschil in eindresultaat tussen JPG en RAW te verwaarlozen is. Ik wil een ieder die hieraan twijfelt 30 foto's voorleggen, waarvan er 15 in RAW geschoten zijn, en 15 in JPG. Vervolgens mag je 3 foto's uitkiezen waarvan jij denkt dat het RAW's zijn, en 3 foto's waarvan jij denkt dat het JPG's zijn. De eerste de beste die dit voor erlkaar krijgt, krijgt van mij een fles wijn!
Eigenlijk vind ik dat best een goed idee. Deze discussie is al vaker gevoerd, dus waarom niet een keer zo'n experiment doen? :wink:
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ralph_86 schreefCOLONEigenlijk vind ik dat best een goed idee. Deze discussie is al vaker gevoerd, dus waarom niet een keer zo'n experiment doen? :wink:
Dan rest de volgende vraag: Hoe?

Op het forum in resolutie 900 pixels (max.) heeft het geen zin. Via een web-link naar 100 crops ook niet, want dat geeft geen realistisch beeld. Je kijkt immers nooit naar je foto's op je beeldscherm op 100%. De foto word altijd beeldvullend weergegeven. Dat is een reductiefactor van minimaal 3 tot 4x (afhankelijk van de grootte van je beeldscherm).

Eigenlijk zou je het moeten beoordelen op A4 formaat afdruk.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Los van het feit dat we dit oorspronkelijke topic onderwerp een beetje uit het oog aan het verliezen zijn (mijn schuld sorry), vraag ik me dan dus echt af, wat dan de specifieke voordelen zijn die overblijven (behalve schijfruimte), als je noise reduction, sharpening en wellicht ook nog levels en contrast op je jpeg's gaat loslaten. De uiteindelijk tijd die je nodig hebt zal echt niet veel afwijken van de tijd die ik nodig hebt om vanuit RAW te werken. En mi heeft RAW dan uiteindelijk toch de voordelen van dynamisch bereik, kleurruimte (adobe RAW), 14-bit raw tov 8-bit jpeg etc. Je hebt met het opslaan van een jpeg nou eenmaal informatie weggegooid door de compressie die je niet meer terug kunt toveren en die de RAW nog welvolledig bezit.

Je voorstel is leuk, omdat je geen refentie hebt. Zo kun je ook een Nikon foto naast een Canon foto plaatsen en zal de gemiddelde kijker het verschil ook niet zien. Als ik een cd opzet op een gemiddelde installatie weet ik ook niet dat hij beter zal klinken op een andere installatie, totdat je ze naast elkaar beluisterd, dan hoor je de verschillen wel. Zo ook met de verschillen tussen jpeg en raw, je ziet het pas als je ze naast elkaar zet.

Maar omdat ik een redekijke kwaliteitsfreak ben en alles uit m'n appartuur wil kunnen halen, geef ik de voorkeur aan selfprocessing.
Ik neem met zulke dure apparatuur gewoon geen genoegen met een door Canon ontwwikkelde in camera processing, terwijl ik zelf de volledige controle wil over het hele proces. Ik geef toe, de verschillen zijn klein en voor veel onderwerpen zelfs niet eens van belang, maar voor mijn soort fotografie vind ik kleur, contrast, helderheid en vooral detail van dusdanig belang, dat ik er graag een paar avondjes aan besteed.

Terug ontopic maar weer :wink:
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar