5DMarkII 0f 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dré Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 135
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2007 14:19
WoonplaatsCOLON Holtum (L)
CONTACTCOLON

Ik wil mijn 30D vervangen door een van deze camera's.
Over deze camera's is al heel wat geschreven maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik kijk even niet naar de kosten
En verwacht dan
1e beste AF (servo gebruik ik bijna nooit)
2e kwaliteit
3e redelijke snelheid, (spelende kinderen, rennen ed.)

Dré
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Is die 30D FF of APS-C? Als het FF is is het makkelijker over te stappen naar de 5D aangezien je geen nieuwe lenzen hoeft te kopen, als dat niet het geval is zou ik een 7D kiezen.
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Even voorop gesteld, beide camera's zijn fantastich, al is de een wat alrounder dan de ander, de 7D is gewoon superieur met zijn Af tov de 5D, maar daartegenover staat weer de superieure beeldkwaliteit van de 5D, je zult dus even voor jezelf uit moeten maken wat je voorkeur geniet, een perfecte alrounder in de vorm van een 7D, of de perfecte beeldkwaliteit in de vorm van een 5D.

Alles hangt wel af natuurlijk wat voor glas je ervoor schroeft !!, niet alleen snelheid maar ook resolutie die dit beinvloed.

Maar een ding is zeker, spelende kinderen kunnen ze beide prima aan, ook al wordt er vaak geschreven over de Af van de 5 serie, het is nog altijd snel genoeg.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
DeJ@
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010 08:16
WoonplaatsCOLON Deventer

Als je verder ook kiest voor beeldkwaliteit en FF gan dan voor de 5D.
De 7D is meer all-round en uiteraard goedkoper.

Je kunt de camera's ook eerst huren om er feeling mee te krijgen.
Check de uitgebreide reviews op het net, dan kun je wellicht een goede afgewogen keuze maken.

Veel succes :)
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Zo jouw wensenlijst lezend zou ik voor de 7D kiezen. De 7D is twee keer zo snel als de 5D (beelden per seconde) en de AF is beter dan die van de 5D. Kwalitatief gezien zijn ze allebei goed als het gaat om bouwkwaliteit (robuust, spatwaterdicht). Beeldkwaliteit scoort 5D wat beter vooral bij hogere ISO-waardes.

Hoe zit het met jouw lenzen? Je hebt nu een APS-C sensor (1,6 crop). Heb je hier EF-S lenzen voor gekocht? Zo ja, dan zul je die lenzen moeten vervangen bij de aanschaf van een 5D MKII.

Succes!
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gezien het soort fotografie dat Dre doet : De EOS 5DMkII geen twijfel!
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb eens naar je album hier op Eosdigitaal en naar je website gekeken en op basis daarvan denk ik dat je, zoals jvanarkel al zegt, het beste voor de 5D MKII kan kiezen. De 7D is natuurlijk superieur voor sportfoto's, maar dat betekent niet dat de 5D MKII een slechte AF heeft. Ik heb laatst hier op het forum foto's van het DTM gezien die met een 5D MKII gemaakt waren en die zagen er keurig uit.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik zou lekker de 5d aanschaffen, ik verwacht dat dat voor jou prima zal voldoen. Alleen geen EF-S lenzen gebruiken mocht je die hebben.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dré Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 135
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2007 14:19
WoonplaatsCOLON Holtum (L)
CONTACTCOLON

Allen zeer bedankt.

Ik kies voor de 5DMarkII

Dré
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Ik heb beide camera's. De 7D is superieur in de handling (user interface, AF), de 5DII superieur in beeldkwaliteit (niet alleen op hoge iso).

Overigens, de beeldkwaliteit van de 7D is uitstekend en goed belicht is ISO 3200 uitstekend bruikbaar.

Gegeven de eisen die je stelt zou ik voor de 7D gaan.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

Dré Meuffels schreefCOLONAllen zeer bedankt.

Ik kies voor de 5DMarkII

Dré
Heb ook voor de 5D Mll gekozen Dré , wilde deze aanstaande zaterdag bij broerkonijn ( Den Haag ) gaan kopen maar helaas niet meer in voorraad en dat is bij veel bekende winkels :twisted:

Gr Aad.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Blijft altijd lastig dit soort vragen en vergelijkingen. Het zijn twee verschillende camera's voor een verschillend doel. De 5D2 is erg interessant als detail en lage ruis belangrijk is (natuur, landschappen, studio etc), de 7D is ideaal als snelheid gewenst is.

Maar afgelopen weekend kwam ik dit hondje tegen in het bos, en die kwam met een behoorlijke snelheid op me afrennen. Ik had de 70-200 er opzitten en fotografeerde hem op 2.8, best heel kritisch omdat de AF van de camera op de proef wordt gesteld en bij 2.8 de kans bestaat dat met een tragere AF je net een paar cm naast je gewenste scherpstelpunt ligt. Ik wil niet veel zeggen, maar het geneuzel over trage AF van de 5D2 verwijs ik bij deze naar de prullenbak. Dat ding is snel genoeg om spelende kinderen vast te leggen. Omdat het aantal fps lager ligt zou ik 'm niet direct voor sport in gaan zetten, maar voor het doel waarvoor TS 'm wil gebruiken zou ik absoluut voor de 5D mark II gaan.

De beeldkwaliteit van de 7D kun je vergelijken met de 50D. Dus ik kan je wel vertellen dat er een behoorlijk verschil is in detail tussen de 5D2 en de 50D. Zelfs voor telefotografie zet ik liever mijn 5D2 in dan de 50D, omdat er zoveel meer detail uit de 5D2 komt, dat een crop naar de verhouding van de 50D uiteindelijk betere platen oplevert dan de zogenaamde mm-winst op de cropfactor. De 50D gebruik ik nu puur als back-up en als ik echt snelheid nodig heb (meer fps en snellere AF).
Als ik nu een 5D2 en een 7D zou hebben, dan zou zou mijn werkwijze waarschijnlijk hetzelfde blijven, FF voor de beeldkwaliteit en de crop voor de snelheid.
Laatst gewijzigd door 1 op arnold_w, in totaal 28 keer gewijzigd.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

goed verhaal, ik heb zelf nog een 5D en ik doe veel aan alroundfotografie (landschap, macro, portret, sport van zoontje) en deze heeft me nog nooit in de steek gelaten betreffende AF en snelheid, als ik binnen 1 seconde geen 3 goede foto's kan maken dan helpen die andere 5 foto's ook niet meer voor me, maar tegenwoordig moeten de fabrikanaten om zich te onderscheiden elke keer uitersten op gaan zoeken, uitersten in de zin van resolutie, ISO, snelheid ed, zo krijg je de fabeltjes inderdaad dat een 5D mark 2 traag en slecht is, maar dit is alleen maar tov een snelheidsmonster als de 7D of 1D en dan wordt traag al snel een begrip.
Fotograferen is kijken niet klikken.
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

arnold_w schreefCOLON
De beeldkwaliteit van de 7D kun je vergelijken met de 50D. Dus ik kan je wel vertellen dat er een behoorlijk verschil is in detail tussen de 5D2 en de 50D.
Heb je dit uit eigen ervaring of vergelijk je nu de 50D (ipv de 7D) met de 5DII?

Ik kan uit eigen ervaring vertellen, heb immers beide camera's, dat het verschil niet zo groot is als jij aangeeft. Ja, de beeldkwaliteit van de 5DII is wel beter, maar nogmaals niet zo groot als jij doet voorkomen.

Knappe jongen die zonder voorkennis het verschil tussen twee opnamen onder normale omstandigheden ziet.

Edit: Het verschil is zelfs zo klein, dat ik enige serieus heb overwogen de 5DII te verkopen ter faveure van de 7D. Ik heb dit toch niet gedaan omdat de ruisperformance van de 5DII beter is (1 stop) en NIET omdat de beeldkwaliteit zo veel beter is.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Nee, ik heb de 7D zelf niet en baseer mijn verhaal dan ook op het veelvuldig lezen van tests en voorbeeldfoto's. Als ik DxO even als voorbeeld mag noemen, dan zijn beide cropcams vergelijkbaar, met zelfs een lichte voorsprong in ruisprestaties voor de 50D. De verschillen zijn verder zo klein dat je het op normaal kijkformaat onder gelijke omstandigheden niet gaat merken.
Vandaar mijn conclusie dat de 50D en 7D vergelijkbaar zijn, zonder meteen te roepen dat ze exact gelijk zijn.

De verschillen tussen de crop en FF vind ik zowel in de grafieken als in reallife wel duidelijk aantoonbaar, maar op webformaat ook niet meer zichtbaar. Dus ja, je hebt gelijk dat je het op normaal kijkformaat waarschijnlijk niet gaat zien.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

arnold_w schreefCOLONNee, ik heb de 7D zelf niet en baseer mijn verhaal dan ook op het veelvuldig lezen van tests en voorbeeldfoto's.
Dat dacht ik al :)

Als het op internet staat, dan is het waar.....
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

avandijk schreefCOLONAls het op internet staat, dan is het waar.....
Als dat zou kunnen :lol:

Maar DxOmark is betrouwbaar (omdat ze meer dan voldoende controleerbare achtergrondinformatie geven).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Jouw verhaal staat nu ook op internet, dus dan is het ook waar :wink:

Sorry hoor, maar ik vind dat de 7D iets teveel de hemel ingeprezen wordt.
Het zal best een snelle jongen zijn met leuke features, maar het blijft een cropcam en tov een FF voor mij een compromis in beeldkwaliteit.
Ik zeg niet dat het slecht is (anders had ik de 50D er ook niet naast), maar om nu te zeggen dat de 5D2 wel de deur uit kan gaat me echt wat te ver.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Uh, volgens DxOmark is de 5DII qua ruis tot ISO1600 ongeveer 2 stops beter en bij ISO 6400 iets meer dan 1 stop.

Zie HIER.

Dus voor beeldkwaliteit is de 5DII de beste keuze :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Hi Arnold, je mag de 7D uitgebreid komen testen hoor, mocht je ooit in de buurt zijn :wink:
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar