Stitch probleem bovenste foto 360gr panorama

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
NELUZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2009 13:24
WoonplaatsCOLON Hippolytushoef
CONTACTCOLON

Goedenavond allen.

Ik heb afgelopen weekend de Nodal Ninja 3 aangeschaft.
Hiervoor was ik al eens bezig geweest met een zelfgemaakt ding, maar deze had een beperkte verticale hoek.

Nu met deze kan ik dus wel volledige 360gr panorama's maken.

Nu loop ik echter wel iedere keer tegen hetzelfde probleem aan.
Namelijk de bovenste foto.
In iedere situatie die ik probeerde leverde dit namelijk een foto op waarop bijv alleen blauw van de lucht, structuur van het plafond met afhankelijk van de plaats een overgang van een gipsplaat. Maar hier kan PTgui welke ik gebruik om te stitchen natuurlijk niet mee overweg.

Nu ben ik al enige tijd bezig om uit te vogelen hoe ik gemakkelijk via PTgui de bovenste foto een plaats kan geven, maar ook ikzelf krijg het niet voor elkaar.

Ik gebruik gewoon de kit lens 18-55 en geen fisheye.
Nu weet ik dat een fisheye vele malen sneller en makkelijker is, maar heb ook net een huis gekocht dus dat vind ik nu ff te gek :wink:

Is er iemand die eerder met deze combinatie van soft en hardware heeft gewerkt, en misschien wat tips heeft om dit toch voor elkaar te krijgen?

Hier bijv een snel voorbeeld (let verder niet op de kwaliteit/belichting etc, ging ff om te proberen).

http://www.vander-made.nl/pano4/index.html
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Ja ken dat probleem heb dat ook wel eens gehad,Heb het nu niet geinsteleerd staan dus kan het niet controleren,maar als goed had ik het als volgt opgelost:

Als het goed is kan je met ptgui je output als 6 vlakken krijgen zoals een dobbelsteen.
Dan heb je 6 4kante afbeeldingen van :boven,onder,links,rechts,voor en achter.
Als je dan de bovenste opent in photoshop of iets dergelijks kan je daarin je gat dichtmaken.
Daarna kan je de afbeeldingen weer laden in ptgui,en van daaruit weer verwerken naar het gewenste uitvoerformaat.

Volgens mij deed ik ook nog iets met pano2vr maar ben er niet zeker van.
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verteld.

-edit-

Zit me net te bedenken dat je natuurlijk ook gewoon in je uitvoerbestand kan gaan clonen etc om je gat dicht te krijgen of je statief weg te werken. :?
NELUZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2009 13:24
WoonplaatsCOLON Hippolytushoef
CONTACTCOLON

Ik heb nu in elk geval de bovenkant weten op te lossen, die klopt nu.
Voor dit panorama kwam ik er alleen wel achter dat ik geen foto naar beneden toe heb gemaakt, dit maakt het via photoshop wegpoetsen van het statief dermate lastig dat ik dit met deze niet ga doen :)

Ik zal in de loop van de week her en der wat proberen.

Mochten er evengoed forumleden zijn die tips hebben hoor ik dit heel graag :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar