Fotobewerking automatiseren

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Fotobewerking automatiseren

Bij de gemiddelde fotograaf zijn de haren waarschijnlijk rechtop gaan staan bij het lezen van bovenstaande titel. En toch zal ik er noodgedwongen aan moeten geloven. Als foto- en video-journalist lever ik mijn foto's naast persbureaus en kranten ook aan nieuwssites. Met de opkomst van internet en redelijke camera's op de mobieltjes zie je het steeds meer dat ramptoeristjes op die manier foto's maken en gratis aanleveren.

Dan kom je als fotojournalist bij een beslispunt wat je daarmee doet. Accepteer je het verlies in die inkomsten, gooi je je naam te grabbel door ook kwalitatief mindere foto's met je mobiel aan te leveren of investeer je in een manier om ook snel foto's te kunnen leveren. Ik heb gekozen voor het laatste.

Eén ding heb ik het afgelopen jaar wel geleerd: Nieuwssites willen best betalen voor mijn foto's maar alleen als ik die eerder aan kan leveren dan de gratis conccurentie. Voor het bewerken van foto's op straat heb je simpelweg dus geen tijd. In theorie kun je een foto met behulp van een wireless transmitter doorsturen naar een FTP-server en van daaruit mailen. Behalve dat de foto's dan echter onbewerkt bij de klanten belanden zijn ze vaak ook veel te groot voor ontvangende mailboxen.

De vraag is dus: Is het mogelijk de foto's die binnenkomen in een bepaalde map op een FTP-server direct na ontvangst door photoshop te laten bewerken volgens standaard "handelingen" en die vervolgens met een ander mailprogramma en een standaardtekst te mailen naar de klant?

Sommigen zullen het zien als zwaar overkill maar het feit is dus helaas dat dit soort noodgrepen nodig zijn om het op te kunnen nemen tegen gratis conccurenten met mobieltjes. Ik hoop op een serieus antwoord op mijn vraag en niet op een discussie over de zin of onzin van mijn idee.
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Het is geen antwoord op heel je vraag.
Maar wel deels.

Je kan toch een Action aan maken in Photoshop

Dan is de foto met 3 klikken gereed om te verzenden!

Dan is het alleen nog maar in de mail zetten
en mailen maar!

Gr dimitri
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Bedankt voor je antwoord maar drie klikken zijn dus eigenlijk al teveel dat is het probleem. Ik zou de foto's met de WFT-E5B (voor de 7D) zonder tussenkomst van een laptop kunnen uploaden naar de FTP. Die zou dan dus automatisch de rest van de handelingen inclusief mailen moeten verrichten zonder dat verdere handelingen van mij noodzakelijk zijn.
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Er is in lightroom redelijk veel mogelijk, en er zijn ook diverse plugins voor.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

In JPEG fotograferen en een picturestyle maken van je eigen wensen?
En natuurlijk correct belichten want die aanpassing doet je picturestyle natuurlijk niet. Maar wel verscherpen, contrast enz. En laten we wel wezen dat is toch al stukken beter dan een mobieltje.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik snap precies wat je wilt bereiken, maar er zullen (wil je kwaliteit behouden) altijd wat handelingen verricht moeten worden.

1.) Wat ik zelf doe is direct de redactie bellen, dat je foto's staat te maken. Dat kan alleen als je een goede en betrouwbare band heb met een redactie, die niet direct een andere fotograaf erheen sturen.

2.) Wat ik bij anderen zie is dat ze in de auto (of gewoon op de stoep) even snel een camera aansluiten en direct de eerste foto's versturen. Bij een brand is dat bijvoorbeeld bij aankomst (overzichtshot direct mailen voor internet, kwaliteitsfoto's dan maken en snel inladen steeds).

3.) Op PC gebruik maken van een automatisch ingesteld bewerkingshandeling (Lightroom kent de knop Automatisch en dan exporteren via voorgesteld).

Ja, je verliest wat minuten... Kan niet anders, maar als de redactie weet dat ze op jouw beeld kunnen wachten (en je belooft ze binnen 10 minuten na aankomst eerste materiaal te sturen, van brand en ongeval dan) dan lukt dat vast.

e-Eye wifi kaartjes zijn alleen SD en passen niet in 7D, maar is ook zelfde idee als wireless transmitter (toch?). Het gaat heel ver als je remote shooting moet doen en iemand achter je aan hebt huppelen die de laptop vasthoud en de foto's direct bewerkt... :wink:
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoe wil je dat doen met een wireless transmitter als er geen netwerk binnen bereik is?
Is het niet verstandiger om een kleine laptop met een draadloos internet (via zo'n telefoonkaart te kopen)

Koop een mini-mini-mini-notebook (weet ik veel hoe ze heten :lol: ) en sluit bijvoorbeeld de KPN-dongle aan. Kun je zelf je foto's nog even processen (verwacht geen wonderen denk ik) en kun je ze zelf doorsturen, waar ook in het land. Een mobiel netwerk is namelijk beter dekkend dan de wolven waaraan je overgeleverd bent als je een geschikt draadloos netwerk moet hebben.

Of heb je toch een andere oplossing dat je altijd met een wireless-grip kan schieten? Want dan ben ik ook wel benieuwd.

Om bij je vraag te blijven. Ja, het is mogelijk om ieder binnenkomend bestand automatisch te laten processen. D'r kunnen ongetwijfeld programma's gemaakt worden die een JPG kunnen resizen en wat contrast toe kunnen voegen, hem verscherpen en hem eventueel weer doorsturen. Of ze er zijn, met jouw wensen, geen idee. zoek het daarvoor eens op de ICT-fora zou ik zeggen (neem dan de grotere internationalere, daar zitten meer mensen dan de grotere in Nederland. Ben helemaal wijs en pak ze allebei natuurlijk)
Is het programma er niet, neem dan eens contact op met een ICT-opleiding en kijk of je een programmeeur kunt vinden. Scheelt je zeker in de kosten en het is voor hun misschien wel een leuk project.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Je komt een heel eind met actions en droplets. Zorg dat je je kleuren via de channels goed zet, verscherp en bewaar je action. Maak dan een droplet aan, die je beeld bewerkt. Sleep je map met foto's op de droplet en je bent klaar. Alles klaar inclusief je file info, en je copyright teksten.Kost je wel paar minuten maar dan heb je ook wat.

Daarnaast is wat Ariescanner zegt de beste manier.

Alle ramptoeristjes leveren aan, maar het is aan je contacten bij de krant EN de kwaliteit van je foto die de doorslag zullen geven. Ook al beseffen de kranten heel goed dat gratis voor niets is en dus een bezuiniging is. :evil:

Als je via de channels werkt en standaard handelingen gebruikt, heb je geen programmeur nodig, het enige wat je nodig hebt is kennis van Photoshop en hoe om te gaan met layers en channels.
Ik schiet al mijn beelden in RAW, witbalans op flitslicht en een halve stop overbelicht. Als ik klaar ben zet ik de foto's op mijn laptop en sleep ze op de droplet. Paar minuten later klaar en versturen maar. Kan bijna geen toeristje tegen aan hoor. En de beelden zijn kwalitatief erg goed.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Actions en droplets zijn wel leuk en werken natuurlijk wel, maar het is nog steeds een halve automatisering. Het is geen fire&forget.

Het is niet wat TS wil; wegzenden naar FTP en klaar is kees.
Actions zijn dingen die nog steeds handmatig gearchiveerd moeten worden; d'r moeten nog steeds handelingen verricht worden. En daar wil TS juist vanaf.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Paap_Dude
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 553
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede
CONTACTCOLON

Het stukje voor automatisch naar FTP server posten kan hier mee.
In combinatie met een script met ImageMagick
kom je al een heel end.

Workflow:
Camera -> kopieer foto's naar Harddisk (mini) laptop (Wifi/GPRS/UMTS/HSDPA) -> Bewerking door Imagemagick (automatisch) en door Imagemagick naar -> Watched folder van FolderFTP -> Folder FTP doet een Upload naar FTP server.

Het is even knutselen maar je komt er een eind mee. :lol:
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

fotojeroen schreefCOLONActions en droplets zijn wel leuk en werken natuurlijk wel, maar het is nog steeds een halve automatisering. Het is geen fire&forget.

Het is niet wat TS wil; wegzenden naar FTP en klaar is kees.
Actions zijn dingen die nog steeds handmatig gearchiveerd moeten worden; d'r moeten nog steeds handelingen verricht worden. En daar wil TS juist vanaf.
I know, maar mijn actions zijn allemaal van te voren gemaakt. Het enige wat ik doe is mijn map met foto's op de droplet "gooien" en voor 99% van de foto's weet ik zeker dat het beeld goed is qua scherpte kleur etc. Daarvoor hoef ik niet eens meer de foto te bekijken.. Dit heeft me even geduurd, maar het werkt nu perfect. Enige is dat ze (de foto's) niet direct worden doorgezonden. Maar wellicht met onderstaande
Workflow:
Camera -> kopieer foto's naar Harddisk (mini) laptop (Wifi/GPRS/UMTS/HSDPA) -> Bewerking door Imagemagick (automatisch) en door Imagemagick naar -> Watched folder van FolderFTP -> Folder FTP doet een Upload naar FTP server.
ben je er wel. je zou dan Imagemagick dan niet de foto laten bewerken, maar direct door de droplet in de bewaakte folder van ftp laten plaatsen.

Het enige wat ik dus niet meer doe op deze manier, is een mooie crop maken, maar ja, voor snel nieuws is die crop meestal niet zo van belang, en zal de krant toch de crop bepalen. Mijn opdrachtgevers zijn blij met deze werkwijze, en natuurlijk ik ook :D

Maar zoals altijd... er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
Dik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 17:27
WoonplaatsCOLON Capelle aan den ijssel

Als een foto eenmaal middels FTP op een webserver is belandt, dan zou je met een PHPscript de foto kunnen verkleinen, verscherpen en laten emailen naar een adres die je zelf kan kiezen.

Na uploaden kan je het PHPscript activeren via je mobiele telefoon met internet.
Dik
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Bewerkingen op de pc uitvoeren en daarna uploaden zal sneller zijn dan de originele foto's uploaden ivm totale bestandsgrootte en beperkte upload van de huidige internetverbindingen ;)
Daarnaast noem jij wifi, maar zoals Jeroen al aangeeft, met wie ga je dan verbinding maken?
Aangezien je nieuwsitems gaat fotograferen zal je nooit van te voren weten of je internet verbinding hebt.
Mits je gebruik maakt van een dongle oid maar dan is het duimen voor wat uploadsnelheid. :D

Dus ik zou ook kiezen voor de hierboven geadviseerde droplets.
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 25 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wil je echt iedere foto die je maakt, zonder controle bewerkt naar je klant sturen? iedere mislukte foto automatisch met een bewerking zonder controle naar de klant....misschien moet je hier nog eens over nadenken.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONHoe wil je dat doen met een wireless transmitter als er geen netwerk binnen bereik is?
Daar hebben ze tegenwoordig ook apparaten voor:

http://www.vodafone.nl/shop/handset/Mob ... ku50920019

Ik ben hier nu mee aan het experimenteren. Met behulp van de transmitter en dit modem kan ik foto's overal en altijd zonder tussenkomst van een notebook en netbook uploaden naar de FTP-server.
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Allemaal leuke speeltjes, maar ik denk dat je meer moet investeren in de band met je opdrachtgevers. Je kaart precies de problemen van de fotojournalistiek aan en, hoe hard het ook klinkt, je gaat op deze wijze niet winnen van de burgerjournalistiek. Of je foto's bewerkt of niet, direct op FTP zet, je zal het nooit winnen van de mobiele telefoon. Iemand die foto's doorstuurt met zijn mobieltje en bij jouw opdrachtgevers/kranten gaat het om snelheid, dan win je niet...
Probeer daarom altijd een andere invalshoek te kiezen, een bijzondere compositie en een spannend standpunt doen dan wonderen. En ga nooit in de massa fotografen staan (als dat kan tenminste), maar kies voor een andere hoek.

Het is geen antwoord op je vraag, maar ik denk dat dat de beste methode zal zijn wil jij je foto's blijven verkopen... Een strak verhaal eens naar de redactie, welk belang zij hebben met het kopen van juist jouw foto's en niet van burgers zal ze versteld doen staan.
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Arie,

Hoe goed je bedoelingen ook zijn, dat station is allang gepasseerd. De redactiechef bij de voornaamste klant waar dit voor geldt heeft tegenover mij al aangegeven dat kwaliteit geen issue is en dat ie als het ook maar even kan graag gebruik maakt van de telefoonfoto's van burgers of hun eigen verslaggevers. Hij wil best betalen voor de door mij aangeleverde foto's maar dan moeten ze er én als eerste zijn én waar voor het geld.

Dus ja, zo wordt de journalistiek fotograaf tegenwoordig ondergewaardeerd. Wat moet je dan?
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

G. Heeres schreefCOLON Dus ja, zo wordt de journalistiek fotograaf tegenwoordig ondergewaardeerd. Wat moet je dan?
Nu al afscheid nemen van dat soort klanten? Dit zijn namelijk de klanten die over een half jaar, of over een jaar, niet meer bereid zijn om te betalen omdat er een uurtje of anderhalf later ook gratis materiaal binnenkomt. Ik neem aan dat wat er nu betaald wordt, vast niet een fatsoenlijk tarief zal zijn, maar als de budgetten op zijn afdeling nog verder worden aangescherpt, dan ga jij dat als één van de eerste merken waarschijnlijk.

Als ik het zo eens beoordeel op wat er hier eerder allemaal geschreven is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar