HDR Met de Canon 50 D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Hier wat resultaten vanuit verschillende methodes in mijn tuintje gemaakt.
Jammer dat het nu grijs weer is maar helaas.

Heeft idd niets met HDR te maken maar meer met een look a like en een kwestie van smaak wat ik mooi vind.
Ik zie dit ook meer als een variant waar ik regelmatig mee speel als ik met architectuur bezig ben.

Je ziet ook al direct het nadeel van een echte HDR en dat is de beweging van de takken door de wind of geen goede statief. Kan softwarematig worden opgelost maar dat vind ik een lapmiddel.

Ik maak er geen spelletje van door te raden wat wat is en zet gelijk de methode erbij en oordeel zelf wat je mooi vind.

PhotoMatix vanuit echt drie verschilllende belichtingen. -1, 0, +1 Een echte HDR.
Afbeelding

PhotoMatix vanuit een RAW belichting en daar drie verschillende belichtingen van gemaakt. -1, 0, +1
Afbeelding

PScs5 vanuit een RAW belichting en daar drie verschillende belichtingen van gemaakt. -1, 0, +1
Afbeelding


PhotoMatix vanuit echt drie verschilllende belichtingen. -1, 0, +1 Een echte HDR.
Afbeelding

PhotoMatix vanuit een RAW belichting en daar drie verschillende belichtingen van gemaakt. -1, 0, +1
Afbeelding

PScs5 vanuit een RAW belichting en daar drie verschillende belichtingen van gemaakt. -1, 0, +1
Afbeelding
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
MarliesdeWit
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1129
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2006 20:53
WoonplaatsCOLON Maarssen
CONTACTCOLON

Gaaf dat je dit laat zien.
Ik denk dat ik voor de bewerking met Photomatix ga met een foto waar je drie belichtingen van hebt gemaakt! Die echte HDR vind ik te heftig!

Gezellig tuintje heb je overigens, leuke plantjes!
Leica D-Lux 5, EOS 5D MKII, 350D, 24-70 2.8 L USM, 70-200 4.0 L IS USM, 580EX flitser
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Thx Marlies voor je reactie en gisteren heb ik nog in die tuin staan harken :)
Voor de rest opvallend stil hier ineens?
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

avandijk schreefCOLON
Daar heb je met gebruik en statief en Photoshop absoluut geen last van. Uit de hand lukt het zelfs.
Ga jij mij vertellen dat jij 3 foto´s kunt maken met drie verschillende belichtingen die je met de hand wijzigd, zonder de camera te bewegen.....jij bent mijn god, mijn voorbeeld, mijn held :roll:

Zelfs met statief gaat dit moeilijk worden.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Peter, wat mooier is moet iedereen voor zich zelf weten, maar je ziet duidelijk meer detail in de foto die uit 3 verschillende opnames bestaat, en dat is de rede van HDR. Zowel in de highlights als de shadows zie je overal detail, dit is zeker niet het geval bij de pseudo-HDR. Voor wat betreft de bewerkingen van die 3 foto HDR, dat kan ook minder heftig dan dit.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

bobvanduin schreefCOLON
avandijk schreefCOLON
Daar heb je met gebruik en statief en Photoshop absoluut geen last van. Uit de hand lukt het zelfs.
Ga jij mij vertellen dat jij 3 foto´s kunt maken met drie verschillende belichtingen die je met de hand wijzigd, zonder de camera te bewegen.....jij bent mijn god, mijn voorbeeld, mijn held :roll:

Zelfs met statief gaat dit moeilijk worden.
Nee, natuurlijk niet. Maar ik zie dat je weinig ervaring hebt met Photoshop, deze lijnt onderling bewogen foto's zonder problemen uit.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

bobvanduin schreefCOLONPeter, wat mooier is moet iedereen voor zich zelf weten, maar je ziet duidelijk meer detail in de foto die uit 3 verschillende opnames bestaat, en dat is de rede van HDR. Zowel in de highlights als de shadows zie je overal detail, dit is zeker niet het geval bij de pseudo-HDR. Voor wat betreft de bewerkingen van die 3 foto HDR, dat kan ook minder heftig dan dit.

Bob
+1

Een HDR hoeft niet zo perse overdreven weergegeven te worden. Dit gebeurt (helaas) maar wel al te vaak.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Even voor de duidelijkheid: Hebben we het hier nu over HDR of over tonemapping?
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

avandijk schreefCOLON Nee, natuurlijk niet. Maar ik zie dat je weinig ervaring hebt met Photoshop, deze lijnt onderling bewogen foto's zonder problemen uit.
Ik weet je exacte woorden niet meer, maar je zei in een ander topic iets van: een veronderstelling is een gevaarlijk gedachtengoed....

Ik ken Photoshop vrij goed en gebruik het ook zeer regelmatig. HDR is ook iets wat ik zeer vaak doe, dit doe ik dan met Photomatix Pro 3.2 en Photoshop. Ik kan zeggen dat ik wel een klein beetje weet wat ik zeg.

Juist omdat ik er ervaring mee heb kan ik zeggen dat ik niet begrijp waarover we discuseren, Ik werk op mijn manier, jij op jou meer omslachtige manier. Ik maak de foto´s zo onbewogen mogelijk in 1 keer goed, jij loopt liever het risico dat je achter af je werk moet gaan uitlijken voordat je ze kunt samenvoegen als HDR. Als jij dat fijn vind moet je dat lekker blijven doen.

Mocht je wat HDR werk willen zien van me kun je op mijn site een kijkje nemen.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Sushi schreefCOLONEven voor de duidelijkheid: Hebben we het hier nu over HDR of over tonemapping?
Heet 1 gaat niet zonder het ander, al hoewel het 2 verschillende handelingen zijn kun je niet zonder tonemapping bij HDR, ik zie dan ook niet het nut van de 2 dingen apart te vernoemen. Zie het als schakelen in een auto, iedereen noemt het schakelen, maar je ontkoppeld er ook nog bij, zonder ontkoppelen kun je namelijk niet schakelen.

Als je een HDR foto maakt, kun je die niet laten zien, je browser en scherm kunnen namelijk geen 32-bit foto laten zien. Wanneer je de 32-bit foto wil laten zien moet je die omzetten naar een 16 of 8 bit bestand, bij deze handeling moet JIJ de computer vertellen hoe hij dit 32-bit bestand moet omzetten en daarbij kun jij instellen hoe dat er uit moet zien, dit heet tonemapping. Kortom, zonder tonemapping geen HDR, waarom dan ook 2 verschillende termen gebruiken?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Twee verschillende termen gebruiken omdat dat zo te zien hier nogal mis gaat. Er wordt soms in dit topic blijkbaar naar "de kleurtjes" van het resultaat gekeken (het tonemappen) als naar de techniek wat HDR inhoud en wat het doet.
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

bobvanduin schreefCOLON Ik ken Photoshop vrij goed en gebruik het ook zeer regelmatig. HDR is ook iets wat ik zeer vaak doe, dit doe ik dan met Photomatix Pro 3.2 en Photoshop. Ik kan zeggen dat ik wel een klein beetje weet wat ik zeg.
Uit jouw veronderstelling dat de door mij gebruikte methode omslachtig is blijkt echter het tegenovergestelde, anders had je wel geweten dat Photoshop uitstekend kan uitlijnen.

En hoezo omslachtig? Jij moet een statief opzetten. Tegen de tijd dat jij dat gedaan hebt heb ik de foto's al gemaakt en uitgelijnd in PS.....dus wat is nou omslachtig?
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

avandijk schreefCOLON En hoezo omslachtig? Jij moet een statief opzetten. Tegen de tijd dat jij dat gedaan hebt heb ik de foto's al gemaakt en uitgelijnd in PS.....dus wat is nou omslachtig?
Zoals ik al eerder schreef....
bobvanduin schreefCOLONAls jij dat fijn vind moet je dat lekker blijven doen.
Mijn hobby is fotografie, als het jou hobby is om "met wat vlug geschoten materiaal proberen daar met Photoshop wat van te maken", dan moet je dat zelf weten en wens ik je daarbij veel plezier. Ook met het voeren van deze discussie wens ik je veel plezier.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar