sluitertijd versus 24-105 f/4 L

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Turkoois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2006 20:52
WoonplaatsCOLON Beverwijk

Ik ben sinds kort ook een gelukkige bezitter van de geprezen 24-105 f/4 L. Ik heb deze mooie lens op een 40D geplaatst. Nu heb ik alleen een vraag.
Omdat deze lens een diafragma van 4 heeft over het gehele bereik, betekent dat dan dat ik mijn 40D op de M stand kan plaatsen en alleen de sluitertijd, ISO en witbalans hoef aan te passen. Mijn diafragma heb ik dan standaard op 4 staan in de M stand. Het is toch zo dat ik een diafragma van f/4 heb over het gehele bereik van de lens of is het wel verstandig om ook mijn diafragma te veranderen op de M stand? Of is dit een hele rare vraag.

Alvast bedankt voor de reactie's.
Canon EOS 40D - 24-105 f/4 L en nog een heleboel wensen....
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik denk dat het er aan ligt of je met je scherptediepte speelt of niet het gebied is niet zo heel groot bij F4 ?

als je dus meer wilt zul je hem van f4 af moeten halen.
Anoniem 4

Als je deze vraag zo stelt, heb je nog niet veel kennis en ervaring met fotografie. Misschien is het handig om eerst dit eens door te lezen.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=42720
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je hebt f/4.0 over je hele bereik. Maar je hoeft daar niet altijd op te fotograferen. Je kunt ook wel eens op f/5.6 of f/8.0 willen fotograferen (f/2.8 gaat je niet lukken)
Maar het is helemaal niet nodig om je camera op M te laten staan hoor. Stand Av is ook een mooie. Heb je ook continu f/4.0 bijvoorbeeld (of een ander door jou ingesteld diafragma) en zoekt de camera er wel een sluitertijd bij. Camera's zijn duur genoeg; laat ze zelf ook maar eens nadenken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Turkoois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2006 20:52
WoonplaatsCOLON Beverwijk

Keesvdh en fotojeroen bedankt voor jullie reactie. ik ga het zeker proberen om in de andere standen te fotograferen zoals ik eigenlijk voorheen ook deed. Heb hiervoor een Sigma 18-200 gehad.Ga dan zeker de ook de andere diafragma´s proberen. Ik heb de lens nog niet zo lang en in Berlijn heb ik alleen zo geschoten zoals ik heb beschreven. De eerste foto´s kwamen daar mooi uit en wilde geen risico nemen op het weekend Berlijn. Ik kan dan ook op de automatische stand fotograferen maar daar heb ik niet een 40D met zo'n mooie lens voor nodig, toch.

Illuminatus: als ik geen verstand van fotografie had dan had ik waarschijnlijk wel in de automatische stand gefotografeerd en spreek ik niet over ISO, sluitertijden en witbalans. Jammer dat je zo reageerd, ga zeker je link wel lezen.

bedankt voor jullie reactie's en uiteraard lees ik ook graag wat andere daar van vinden en het zou mooi zijn als we daar ook voorbeelden van kunnen zien. Dat zou mooi zijn.
Canon EOS 40D - 24-105 f/4 L en nog een heleboel wensen....
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

mja, altijd op f4 schieten is nog niet eens zon groot probleem.

even een DOF calculator geraadpleegt.

op 3 meter @105mm en f4 heb je zon 12cm scherpte diepte.. voor een gezicht van een persoon is dat genoeg, een kat/hond/huisdier word wat lastiger omdat die vaak al een stuk langer zijn dan 12cm, achterkant zal dus onscherp zijn.

bij lagere brandpunt afstand is de scherpte diepte sowieso "langer" dus daarom heb ik 105mm gepakt.

zou dus zeggen je kan wel altijd op f4 schieten maar het hangt natuurlijk af van de situatie.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Turkoois schreefCOLONIlluminatus: als ik geen verstand van fotografie had dan had ik waarschijnlijk wel in de automatische stand gefotografeerd en spreek ik niet over ISO, sluitertijden en witbalans. Jammer dat je zo reageerd, ga zeker je link wel lezen.
Ik ben het anders wel helemaal eens met Illuminatus (die gewoon behulpzaam probeert te zijn). Lees eerst de link maar eens goed door en probeer dan eens antwoord te geven op de vraag die je hier stelt.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONJe kunt ook wel eens op f/5.6 of f/8.0 willen fotograferen (f/2.8 gaat je niet lukken)
Waarom niet? Afbeelding
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

musicjohn schreefCOLON
fotojeroen schreefCOLONJe kunt ook wel eens op f/5.6 of f/8.0 willen fotograferen (f/2.8 gaat je niet lukken)
Waarom niet? Afbeelding
Omdat je niet ver genoeg kan uitzoomen om van f/4 naar f/2.8 te gaan... :P :lol:
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Turkoois schreefCOLONOf is dit een hele rare vraag.
Tja, een beetje wel. Je koopt een professioneel objectief met een lichtsterkte van F4 over het hele bereik, terwijl je eigenlijk niet goed weet wat nu precies de functie van dat diafragma is. Dan is het i.m.o. ook niet zo heel raar dat je reacties zoals hierboven krijgt :wink:

Om je vraag te beantwoorden: <F4 kan niet, >F4 wel. De vraag welk diafragma jij moet gebruiken, is maar net afhankelijk van de vraag hoeveel scherptediepte jij in je foto's wil hebben. Bij een portret zal je waarschijnlijk F4 gebruiken, bij een landschap o.i.d. meestal een kleiner diafragma (om meer scherptediepte te krijgen).

Daarnaast kan het ook nodig zijn het diafragma wat te knijpen wanneer je met een lange sluitertijd wil werken, bij autosport (pannen) bijvoorbeeld. Als het zonnig weer is, en je ISO kan niet lager dan 100 (of 50), dan moet je het diafragma wel knijpen om geen overbelichte foto's te krijgen.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Anoniem 4

Turkoois, je moet het me maar niet kwalijk nemen als ik je vraag niet goed heb begrepen. Mijn reactie was zeker niet kleinerend bedoeld, maar een goed gemeende verwijzing naar een stuk theorie op dit forum.
Misschien is het handig om duidelijk te maken wat je wilt bereiken. Je vraagstelling is namelijk wat tegenstrijdig. Je spreekt over het gebruik van de M-stand. Nu is de bedoeling van die stand om de belichting volledig met de hand in te stellen. Afhankelijk van het te fotograferen onderwerp kies je ISO, sluitertijd en diafragma (gemakshalve laat ik belichtingscompensatie even buiten beschouwing en witbalans staat ook los van de eigenlijke belichting). Nu wil je om jouw moverende redenen alleen diafragma f/4 gebruiken. Dan ligt het toch meer voor de hand om de Av-stand te gebruiken. De camera zoekt dan de bijpassende sluitertijd en wil je die langer of korter, dan stel je de ISO bij.
Is dit laatste wat je wilt bereiken of begrijp ik je vraagstelling nog steeds niet?
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Jerenes schreefCOLON
musicjohn schreefCOLON
fotojeroen schreefCOLONJe kunt ook wel eens op f/5.6 of f/8.0 willen fotograferen (f/2.8 gaat je niet lukken)
Waarom niet? Afbeelding
Omdat je niet ver genoeg kan uitzoomen om van f/4 naar f/2.8 te gaan... :P :lol:
Aha... da's duidelijk nu. :mrgreen:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar