Gebruik CF kaart

ModeratorCOLON Global Moderators

Wie gebruikt welke CF kaart Grote GB's

2GB
5
5%
4GB
34
31%
8GB
37
34%
16GB
29
27%
32GB
4
4%
64GB niemand denk ik
0
Geen stemmen
 
Aantal stemmenCOLON 109
Gebruikers-avatar
motordigitaal
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 2672
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:25
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Standaard zit er me 16Gb in.

Maar ook 3x 4Gb op zak.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik schiet uitsluitend in RAW. Bob
Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik ook, maar als je op 1 dag 1400 foto´s kan schieten dan gaater toch iets mis. Ik ben met mijn 10D ook wel eens op pad gegaan met een 256mb kaartje, zodat ik maar 38 tot 40 foto´s kon maken op een dag. Zo dwong ik mezelf beter te fotograferen en meer tijd te besteden per foto. Ik weet zeker dat ik dit met mijn 7D ook ga doen, gewoon een hele dag met 1 gb CF kaart.

/EDIT - > En Johan, sorry als ik wel zo over kom, maar dit is geen aanval op jou, ik probeer een discussie op gang te brengen waarom men zoveel foto´s schiet. Het lijkt er haast op dat men meer gokt op die ene lucky shot in plaats van dat men meer zijn best doet om die ene goede foto te krijgen.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Dark_Angelus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2010 15:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Aangezien ik alleen RAW schiet en de EOS1DMII niet zulke hele grote RAW bestanden maakt zijn 6x4GB CF kaartjes wel voldoende.
Canon EOS 1Ds Mark III, Canon 70-200 f/2.8L IS II USM, Canon 24-70 f/2.8L USM, Canon 50mm F1.8
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@Bob, die foto's hoeven niet perse in 1 dag geschoten te worden.. ;) Toen ik vorig jaar op vakantie ging heb ik bewust een 16GB kaartje gekocht, zodat ik daar 2 weken mee vooruit kon.
In het analoge tijdperk heb ik ook weleens 10 rolletjes van 36 volgeschoten in 2 weken vakantie, en ja.. nu in het digitale tijdperk schiet ik zeker in onbekende situaties nu eenmaal wat vaker zodat ik thuis de beste foto eruit kan halen ;)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLON@Bob, die foto's hoeven niet perse in 1 dag geschoten te worden.. ;) Toen ik vorig jaar op vakantie ging heb ik bewust een 16GB kaartje gekocht, zodat ik daar 2 weken mee vooruit kon.
In het analoge tijdperk heb ik ook weleens 10 rolletjes van 36 volgeschoten in 2 weken vakantie, en ja.. nu in het digitale tijdperk schiet ik zeker in onbekende situaties nu eenmaal wat vaker zodat ik thuis de beste foto eruit kan halen ;)
dat snap ik ook wel :) Maar jou voorbeelden passen bij mij al veel beter dan 52 gb. Ik heb ooit een keer in 3 weken tijd 14 rolletjes vol geschoten, nadat ik bij de fotoboer vandaan kwam en had afgerekend besloot ik digitaal te gaan kopen :lol:

Maar ik zie wel verschil tussen 504 foto´s en 4333 foto´s
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Heb 2 maal 2 GB SanDisk Extreme III.
1 maal 8 GB ScaDisk Extreme III.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Och, ik heb iets van 18Gb aan geheugen in CF kaartjes. Best handig als ik op vakantie ben. Dat is dan ruwweg 100 foto's per dag maar als ik in een stad als Florence loop maak ik er zo 500 op een dag.
Ik neem geen laptop oid mee dus ja, ik vind het wel handig om wat extra kaartjes te hebben.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Tja, nu heb ik weleens een fotopresentatie gezien van Danny Ellinger (professioneel natuurfotograaf, die heeft ook een fotoboek gemaakt van Aldabra, erg mooi). En daarbij wist hij te vertellen dat hij bij een bezoek aan een plekkie met een bult papegaaiduikers (puffins) op één dag maar liefst 80GB had volgeschoten. En dat met een Nikon... :D

Da's heeeel erg veel. En waarom?? Want bij zo'n hoeveelheid raak je toch wel een beetje kwijt of je die zittende puffin al uit die hoek hebt geschoten, of was het nou die andere. Maar mogelijk ook zeer veel bursts geschoten van vliegende beesten en niet gelijk de gelegenheid genomen om weg te gooien.

Waarom ik 64GB aan geheugen heb? Helaas ben ik nog geen superfotograaf die met één foto al het moois weet te vatten. Maar vorig jaar had ik in een 16-daagse China-reis ook een hobby-fotograaf erbij zitten, die de opleiding had gedaan, en die zei dat hij uiteindelijk maar zo'n 1 à 2 foto's per dag over zou houden. Dat kan ik niet. Ik varieer in standpunt, belichting, diafragma, neem dan soms nog een foto, neem een serie foto's voor HDR of panorama, enz. En dan denk ik ook nog wel na over een foto. En dan verbaast het mijzelf toch ook wel dat ik uiteindelijk in die 16 dagen toch zo'n dikke 3000 foto's heb geschoten.

Dus was het in het analoog tijdperk nou een kwestie van zuinigheid? Of liepen er toen meer goede fotografen rond?

Ik hoop ook ooit weleens met minder foto's toe te kunnen, maar als ik in een totaal andere wereld dan mijn eigen kom, raak ik geïnspireerd en kijk ik mijn ogen uit en klik ook nog een foto.
Overigens Bob, vrijdag vlieg ik naar Reykjavik, ik ga onder andere de Formula Offroad in Hella bezoeken.

Groeten,
Hendrik

P.S.: Oh ja, ik heb ook nog 28GB aan micro-SD geheugen voor muziek en filmpjes op mijn mobiel (ook nog lang niet vol). En in totaal zo'n 3.2 Terrabyte aan harde schijven (nog lang niet vol).
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLONoh mijn god! Wat een aantallen zeg :shock:

Ik zie hier een aantal mensen met 52 gb aan geheugenkaarten :shock:

Kom op zeg, misschien moeten we eens wat meer tijd besteden aan 1 foto in plaats van meer tijd met het achteraf deleten van foto´s. Ik begin ook erg nieuwsgierig te worden naar het aantal terabytes geheugen in jullie pc´s.



Bob
Ooit weleens gedacht aan reislustige types die een aantal keer per jaar een ander werelddeel bezoeken en daar allerlei onderwerpen fotograferen in onder andere HDR?

Met veel geheugen blijft er ook ruimte over om lekker te expirimenteren. Foto's beoordelen (en dus ook weggooien_ op dat kleine rotscherm van die camera doe ik bijna niet (scheelt accu energie en een hoop gepriegel), dat doe ik lekker thuis op de pc want dat gaat sneller
Laatst gewijzigd door 1 op mitchel1986, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ok Hendrik, helder verhaal dat jij vind dat je jezelf niet goed genoeg vind om minder foto´s te maken. Maar denk je niet dat wanneer je niet de tijd neemt om goede foto´s te maken, dat je "het nooit zal leren"? Door in plaats van 10 foto´s van 1 onderwerp te nemen in 1 minuut, je 1 minuut de tijd neemt voor die ene foto zul je sneller je camera leren kennen en door krijgen wat een bepaalde belichting doet voor een foto. Uiteraard oefen je dit niet op vakantie, maar tijdens je gewone fototripjes, maar uiteindelijk zul je daardoor op je vakantie meer tijd hebben om van je vakantie te genieten in plaats van van je camera te genieten.

Bob

ps, wat gaaf dat je naar Hella gaat, al hoewel dat een kilometer of 40 van mijn huis is en ik autosport fanaat ben, heb ik nooit de kans gehad om daar te komen kijken! Ik wilde zaterdag of zondag gaan gebruiken om mijn nieuwe 7D uit te proberen, misschien zit er een bak koffie in?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

mitchel1986 schreefCOLON

Ooit weleens gedacht aan reislustige types die een aantal keer per jaar een ander werelddeel bezoeken en daar allerlei onderwerpen fotograferen in onder andere HDR?

Met veel geheugen blijft er ook ruimte over om lekker te expirimenteren. Foto's beoordelen (en dus ook weggooien_ op dat kleine rotscherm van die camera doe ik bijna niet (scheelt accu energie en een hoop gepriegel), dat doe ik lekker thuis op de pc want dat gaat sneller
Natuurlijk heb ik daaraan gedacht, val jij onder die categorie? die 2 keer in de afgelopen 2 jaar dat jij een verre reis hebt gemaakt had je ook een kaartje kunnen lenen van een ander. En aangezien je in totaal over deze 2 reizen welgeteld 40 (erg mooie) foto´s post op je Flickr account bewijs je wel al dat meer niet altijd beter is. (sorry voor deze aanval, maar helaas ben je wel iemand waarbij mijn voorbeeld goed past, het is verder echt niet persoonlijk). Door meer tijd te besteden aan het fotograferen bespaar je veel tijd in Photoshop en ook in de foto shop. Gewoon meer nadenken aan compositie in plaats van 10 composities proberen.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Welnee, wat een slap geouwehoer (klinkt grover dan ik het bedoel, maarja, dat heb je op internet). Ik plaats enkele foto's op flickr maar dat is echt niet alles

Die 32 gb kaart zit lekker in die camera, komt er weinig uit. Kaarten lenen heb ik geen zin in dus ik heb ze gewoon gekocht, het neemt toch bijna geen ruimte in.

Verder heb ik zelf nog lang niet het niveau om meteen goede foto's te schieten en wil ik gewoon ruimte hebben om lekker te oefenen en te expirimenteren (en ook met composities proberen). Vogels fotograferen in vliegende vlucht bijvoorbeeld, dan gaat het bij mij erg hard met de kaarten en zoek ik het thuis wel uit.

Nee wat dat betreft voel ik me niet in jouw plaatje passen.

Máár, als ik eenmaal genoeg geoefend heb en eenmaal de juiste composities wat makkelijker heb gevonden dan snap ik je punt helemaal, dan is zoveel GB overbodig.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Bob,

Waarom maak jij je er eigenlijk druk over dat anderen tientallen Gb's aan geheugen meeslepen?

Ik vind het trouwens wel een irritante opmerking dat jij iemand bekritiseert die 40 goede foto's op flickr zet terwijl hij er misschien wel 1000 heeft genomen. So what?



Is het trouwens nog een beetje uit te houden op de vulkaan? Nog mooie platen geschoten?
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Gripen schreefCOLONBob,

Waarom maak jij je er eigenlijk druk over dat anderen tientallen Gb's aan geheugen meeslepen?
Sorry als mijn punt verkeerd over komt, het gaat mij meer om de aantallen foto´s die nodig zijn die kaarten te vullen. Waarom moet er op 1 dag een 16gb kaart vol zijn?
Ik vind het trouwens wel een irritante opmerking dat jij iemand bekritiseert die 40 goede foto's op flickr zet terwijl hij er misschien wel 1000 heeft genomen. So what?


Dit is precies mijn punt, laten we een fictieve Henkie nemen. Hij schiet 1000 foto´s op 1 dag waarvan er maar 40 lukken, waarom dan niet 10x zo veel tijd besteden aan 1 foto, waardoor je er maar 100 schiet op 1 dag en er misschien 60 lukken?
Is het trouwens nog een beetje uit te houden op de vulkaan? Nog mooie platen geschoten?
Helaas heb ik er nog geen foto´s van kunnen maken, toen het hele feest begon is mijn camera overleden, ik heb een nieuwe besteld die vandaag arriveerd. Maar het is hier prima uit te houden hoor, vanuit ons slaapkamerraam zie ik de vulkaan en de grote rookpluim die onderweg is naar Nederland, sorry daarvoor :wink:

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

mitchel1986 schreefCOLON Die 32 gb kaart zit lekker in die camera, komt er weinig uit. Kaarten lenen heb ik geen zin in dus ik heb ze gewoon gekocht, het neemt toch bijna geen ruimte in.
Kijk, uiteraard snap ik het als je 1 keer de investering doet en direct 1 grote kaart koopt, maar hoe vaak hoor je wel niet van mensen die een dagje Keukenhof doen met diverse kaarten van 8gb.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Dat hoor je regelmatig, ik denk dat dat ook aangemoedigd wordt in het gemiddelde fotografieboek: 'een foto kost tegenwoordig niks meer en de geheugenkaarten zijn relatief goedkoop, schiet er dus lekker op los'

En ik denk dat het ook regelmatig voorkomt (geen flauw idee waarom) dat er van een stuk of 7 snel achter elkaar genomen foto's soms maar 1 echt scherp is, terwijl de instellingen ongewijzigd zijn gebleven. Een soort van risico uitsluiten denk ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

of je schiet er geen 7 snel achter elkaar maar neemt de tijd om scherp te stellen :wink:
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
IBOOK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2004 14:21
CONTACTCOLON

2x 1 gig
1x 4 gig geen idee welke merken

ik snap de redenering van bob wel. maar ik klik ook lekker door op een leuke middag. alleen de camera mee, 4 gig erin en klikken maar. leuk, geen regels, geen opdracht gewoon een beetje spelen. soms is het helemaal niets en gaat alles weg. soms zit je erop en heb je een leuke set plaatjes gemaakt. en idd vroeger was het meer denken en meten en doen en dan 1 foto maken. nu schiet je, kijk je, pas je aan en schiet verder.
het proces is zeker veranderd. imo ook wat vrijer.
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Heb 16Gb gestemd, maar gebruik in mijn 1D mkIII 8Gb cf & 8Gb sd, in mijn 50D heb ik een 16Gb cf, en heb een 16Gb cf klaar liggen voor m'n 7D die komen gaat :P

Verder heb ik nog een paar cf,jes van 4 en 2Gb in m'n tas zitten.
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar