Flitser keuze ...... ??

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Ik ben op zoek naar een goede nieuwe flitser, echter zit ik met een klein dilemma, zit te twijfelen tussen de volgende:

Metz Mecablitz 48 / Canon Speedlite 430 EX II
of een stapje zwaarder
Met Mecablitz 58 / Canon speedlite 580 EX II

Kan iemand mij hierbij helpen? :?

Owja het zal veelal voor binnen fotografie zijn, en als invulflits buiten.
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

Ik heb zelf net een 430 gekocht omdat de prijs mij meer aansprak. Maar een belangrijk punt is dat je de 580 los van je camera kan gebruiken. Dit kan niet met de 430... de pro's hier kunnen daar vast meer over vertellen.
canon 400D | EFS 18-55mm | EFS 55-250mm 1:4-5.6 | 430 EX II
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Ik zou gaan voor de 580 EX II. Als je een goede flitser wilt, kies dan een flitser met een hoog richtgetal.(Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser.)

De 580 EX II (Richtgetal 58 m ) is wat dat betreft een goede investering. Maar ik kan niet in je "wallet" kijken. De flitser is wel duurder dan de 430.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer de portemonee het toelaat, ga dan gewoon voor de grootste (en vaak duurste)

Waarom?
Buiten het feit dat ze meer vermogen hebben, zijn ze ook op andere gebieden net iets beter bedeeld, ook al zie je misschien niet meteen de voordelen.
Zo heeft de Canon 580 II ten op zichte van de 430 II de mogelijkheid om zowel links als rechts 180 graden te kunnen draaien. Ook zit er een wit bounce-kartonnetje IN de flitser. Dit vergroot bij elkaar (zeker binnen) net iets de mogelijkheden. Met een 430 kun je ook prima flitsen, maar met een 580 draai je met iets meer gemak de flitskop richting een muur aan de andere kant.
Daarnaast beidt de 580 II ook nog een rechtstreekse aansluiting voor een bediening door middel van een externe radiografische trigger of draad. Dit via een zgn. PC-sync aansluiting.

Hier wordt de 430 gereviewd en een beetje vergeleken met de 580.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx

De Metz-flitsers zijn heus niet slecht denk ik, maar heb er geen ervaringen mee. Kan er dus niets zinnigs over zeggen.
Ik denk dat de compatibiliteit best wel in orde is en dat je met een Metz ook rpima uit de voeten kunt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Ik heb zelf een Metz 48 AF-1 en ben daar zeer tevreden mee, ik heb deze verkozen boven de 430 puur door de prijs (weet niet wat ze op dit moment kosten). De 48 AF-1 kreeg namelijk erg goede reviews en werd soms zelfs nog beter beoordeeld dan de 430…. De verschillen tussen deze zou niet ver uiteen liggen.
Anoniem 4

Als je de 580EX II overweegt, misschien dit even meenemen
New Flash
A brief comment I received said Canon is readying to replace the 580EX II with a new unit. This will not be an addition to the flash lineup. There will be some new technology built into the flash as well.
http://www.canonrumors.com/category/pho ... n-flashes/
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r gaan al een tijdje geruchten over een nieuwe flitser en de geruchten die er gaan klinken mooi. Maar het blijven geruchten.

Het zou wel eens de eerste flitser kunnen zijn die een beetje richting het flitssysteem van Nikon gaat. Dat zit daar al jaren beter op orde.
De laatste jaren maakt Canon hele kleine stapjes om beter in de buurt te komen, maar ze hebben op dat vlak nog steeds een grote inhaalslag te maken. Het instellen van de flitser (althans, meer functies dan eerst) via de camera, de automatische aanpassing voor het formaat van de sensor en de automatische aansturing vanaf de 7D zonder andere accesoires zijn kleine stapjes, maar het ontbreekt nog echt aan een beer van een flitser zoals Nikon dat wel in zijn systeem heeft (de sb-900)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

persoonlijk neig ik ook meer naar de speedlight 580 tov de 430.

Echter zou ik graag willen weten wat nou exact de verschillen zitten tussen de Metz en de Canon.... :?
'
nog ff googlen dan maar...
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Ik heb zelf sinds kort de 430EX II en ben er dik tevreden mee.
Als je het geld hebt en het er voor over hebt zou ik ook voor de 580 gaan voor de eerder genoemde mogelijkheden, aan de andere kant ben ik tot nu toe nog niet tegen beperkingen aangelopen en heb ik er nog geen spijt van dat ik die plusminus 170 euro die de 580 meer kost in m'n zak heb gehouden.

Owja, wat betreft de metz 48, die heb ik een paar dagen te leen gehad omdat ze de 430 niet op voorraad hadden.
Prima ding, maar ik vond het knopje dat je moet indrukken om de flitskop te verstellen en hoe dat verstellen zelf ging niet echt solide aanvoelen.
Bij de 430 gaat dat perfect en voelt gewoon goed aan.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

lees even mee want ik heb ook in gedachte om de metz 58 te gaan kopen, maar kan iemand me vertellen waarom er 64 euro verschil tussen zit http://tweakers.net/pricewatch/compare/290/248395;95142
en is het die 64 euro waard om voor canon te gaan
mij lijkt juist die extra flits in de metz weer extra opties geven.

kwam deze toevallig ook nog tegen
http://photo-tips-online.com/review/met ... -580ex-ii/
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik heb de metz 58 en ben daar heel tevreden over. Die extra flitsbuis is een groot pluspunt. Je kunt via plafond of wand bouncen en met de extra flitsbuis een lichtje in de ogen krijgen. Dit moet je wel oefenen, want de extra flitsbuis maakt als je niet oppast ook schaduwen.

De canon 580 is weathersealed, de metz 58 niet. Nu zie ik hier het voordeel voor mij niet van, want je wilt in de regen niet flitsen. Je gaat dan de regendruppels dichtbij heel fel verlichten.
Het heeft hooguit zin als je per se een foto van Louis van Gaal die aan een bierdouche probeert te ontkomen wilt maken.
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

@pkupku de link naar photo tips brengt ook niet veel uitslag, behalve dat ze de pro's en con's neerzetten biedt het weinig extra's, ze hebben geen voorkeur voor het een of ander. Persoonlijk lijkt mij het menu en knoppen vele malen handiger op de canon.

en zoals piet al zegt is flitsen in de regen meestal niet zo heel erg handig.

Ik begin erg te neigen naar de canon, met hiervoor een aantal redenen:
- heeft pc sync
- Menu en knoppen beter
- LCD Contrast verhouding tov de metz
- En het is CANON!

al is de extra flitsbuis wellicht handig van metz net zoals de batterij waarschuw indicator.

raak een beetje in de war :roll: , maar wellicht toch net dat beetje extra uitgeven en de canon kopen denk ik
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Piet van Vroonhoven schreefCOLON De canon 580 is weathersealed, de metz 58 niet. Nu zie ik hier het voordeel voor mij niet van, want je wilt in de regen niet flitsen. Je gaat dan de regendruppels dichtbij heel fel verlichten.
Het heeft hooguit zin als je per se een foto van Louis van Gaal die aan een bierdouche probeert te ontkomen wilt maken.
Weathersealed betekend ook stof en zand dicht, en ik ken genoeg stoffige plekken waar ik wil fotograferen. Of plekken met condens.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Piet van Vroonhoven schreefCOLON De canon 580 is weathersealed, de metz 58 niet. Nu zie ik hier het voordeel voor mij niet van, want je wilt in de regen niet flitsen. Je gaat dan de regendruppels dichtbij heel fel verlichten.
Van hele dikke regendruppels ga je last krijgen, maar van fijne regenmiezer zie je niet zoveel terug, maar kun je wel zeiknat worden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

[quote="pielie"]@pkupku de link naar photo tips brengt ook niet veel uitslag, behalve dat ze de pro's en con's neerzetten biedt het weinig extra's, ze hebben geen voorkeur voor het een of ander. Persoonlijk lijkt mij het menu en knoppen vele malen handiger op de canon.

een uitslag brengt de site wel niet maar hij geeft van veel dingen de verschillen aan. en hierbij zou je dan zelf kunnen kiezen wat je belangrijk vindt om een goede keuze te kunnen maken . want bv bij mij is waterdicht niet zo belangrijk dit is mijn 450d ook niet

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar