CF kaart

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

even een vraag,

hoeveel MB is een foto op 18 megapixels van de 7D ?

dus als ik wel in serie foto's zal gaan maken (8 bps) wat kan ik dan het beste nemen,
het gaat mij alleen maar om JPG foto's, RAW zal ik niet zo gauw gebruiken en zeker bij sport niet.

ik hoor het wel
.

Mvg Kees.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

4 gb is te klein, dat is te snel vol vind ik
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Handleiding, pagina 59: een foto JPEG-L (18mp) komt gemiddeld op 6,6mb... 593 opnamen op een 4GB kaart. Ik had bijna RTFM willen roepen, maar dat doe ik niet :twisted: :wink:
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bij mij zitten ze in de praktijk ongeveer op 21Gb in RAW. En waarom zou je niet in RAW fotograferen?
JPG zit in de praktijk net iets onder de 6Mb.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

21Gb in RAW? Er zal wel heeeeel erg veel details op die foto's te zien zijn ;).

Zelf zit ik ook meestal op 20-22 MB in RAW, en vond een 4GB kaartje ook te klein.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

ok, mb dan :?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

waarom niet in RAW, nou als ik bv naar een motorcross ga en daar maak ik gemiddeld wel 300 tot 600 foto's en heb geen zin om die dan 1 voor 1 te bewerken.

ik zeg niet dat het waar is maar in het tijdschrift digifoto schreef laats een journalist dat hij nooit heeft begrepen waarom ze raw hebben uitgevonden, veel werk noemde hij dat en bij het afdrukken voor een foto in de krant zie je nooit weer de kwaliteit van de raw bestand weer terug.
pas al je een foto zeer groot zal uitvergroten zou je het kunnen zien maar dan moet je er met je ogen dicht op zitten om de kwaliteit te kunnen zien, hij gaf aan dat de kijkafstand van een foto of een krant gemiddeld 80cm is en dan zou je het niet kunnen zien dat het raw of jpg is.

raw zal best wel beter zijn als je bv 1 foto gaat maken van een heel mooi landschap, maar voor mij is het niet van belang want voor paar honderd cross foto's zal ik zeker geen raw gaan schieten.

of zie ik dit niet goed ?

@ Ralph, pagina 59, leuk maar ik heb de 7D nog niet :D , maar ga die binnenkort aanschaffen en daarom vroeg ik dus wat ik het beste zou kunnen kopen.

gr kees.
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Het gaat bij RAW ook om het nabewerken. Een JPG is lastig (of soms niet) kwalitatief na te bewerken wat betreft witbalans. Een RAW bestand heeft die mogelijkheid wel.
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

De camera maakt je RAW foto altijd. Schiet je werkelijk in RAW dan gaat die bijna onbewerkt naar je geheugenkaart. Stel je de camera in op JPG, dan wordt meteen zo'n 30% van de informatie uit de foto weggegooid.

Dit beperkt de mogelijkheden van nabewerking / beeldcorrectie nogal. Bij de omzetting naar JPG wordt ongeveer datgene wat het menselijk oog niet kan waarnemen weggegooid. Bij beeldcorrectie kun je die informatie juist gebruiken om verloren gegane details in bijvoorbeeld overbelichte delen van je foto terug te halen.

Echter, of dit voor je van belang is moet je zelf afwegen. Je zou het ook simpelweg eens kunnen proberen (desnoods RAW+JPG schieten) en kijken of het resultaat in de krant noemenswaardig verschilt.
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

kdj-fotografie schreefCOLON@ Ralph, pagina 59, leuk maar ik heb de 7D nog niet :D
De handleiding in PDF:
http://files.canon-europe.com/files/sof ... L_Flat.pdf
Heel erg nuttig om die op de PC te hebben, de antwoorden op de meeste vragen staan er namelijk echt in :wink:

Vwb RAW: met enige ervaring is de RAW-bewerking en omzetting nauwelijks tijdrovender dan het aanpassen van een JPG.

Daarnaast wordt bij elke hernieuwde opslag van JPG de kwaliteit minder omdat er "compressie met verliezen" (lossy compression) wordt toegepast.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Voordat ik de 7D kocht, had ik een behoorlijk gedeelte van de handleiding al een keer doorgenomen. Zo was ik bijvoorbeeld heel benieuwd naar het AF-systeem: stond daarin keurig uitgelegd. Gewoon even "handleiding 7d" googlen en de eerste hit is meteen al een link naar een handleiding :wink:
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

kdj-fotografie schreefCOLONwaarom niet in RAW, nou als ik bv naar een motorcross ga en daar maak ik gemiddeld wel 300 tot 600 foto's en heb geen zin om die dan 1 voor 1 te bewerken.
Ik schiet mijn voetbal soms in RAW en de aantallen liggen echt niet lager (vaak zelfs hoger). Bewerken neemt echt niet meer tijd voor me in beslag en ik heb in een half uurtje wel een selectie gemaakt en de 10 beste afgewerkt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

@Jeroen een voetbalwedstrijd is niet te vergelijken met een motorcros.

Vroeger kreeg een fotograaf een rolletje van 12 mee naar het voetbalveld voor de krant red jij dat ook om uit 12 een selectie te maken. :lol: :lol:
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Jan Vos

Kreeg een fotograaf naar een motorcrosswedstrijd dan wel 50 rolletjes mee? Denk het ook niet.
Durf eigenlijk wel te stellen dat het tempo van fotograferen met 600 van een hele dag vergeleken met 600 in 2 uur bij een motorcross zelfs ook veel lager ligt.

Maar wanneer ik een dag autosport schiet, dan maak ik er ook 600, en drie maal raden ALLES ALTIJD in RAW.
Is dat wel vergelijkbaar dan?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

@jeroen Je begrijpt mij niet jij doet het voor de krant, TS doet het voor zichzelf en dan bewaar je meer foto's.
Het verschil zit is Beroepsmatig en Hobby.

Zelf heb ik sinds 2008 een DSLR maar merk zelf ook dat ik niet 1 foto maak maar gelijk 4.
Daar kan ik dan de mooiste uit kiezen en in die fractie van een seconde dat de 4 foto's gemaakt zijn zit een wereld van verschil.
In het Analoge tijdperk had je dat niet een wereld van verschil.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Jan, ik schiet mijn autosport niet voor een krant en ik moet bij autosport ook met meer dan 10 foto's op de proppen komen.

Maar buiten het nadeel dat een RAW groter is en één extra stap in je handelingen vraagt, zijn er niet meer nadelen. Er passen misschien minder beelden in je buffer, maar wanneer je bij motorsport niet in burst schiet, dan is dat ook niet belangrijk.

Waarom niet in burst? Ik heb gemerkt dat wanneer je autosport (ik doe zeer zelden motorsport, maar wil het wel als gelijke zien) niet in burst werkt, je met nog langzamere sluitertijden kunt werken. Je bent meer gefocused op het maken van je beeld en drukt de sluiterknop meer met beleid in (fysiek dan) waardoor je je camera niet onbewust scheef drukt als je keihard op de knop drukt wanneer je in burst fotografeert.
In burst kom ik tot ca. 1/60, zonder tot 1/15.

Wel wordt het zaak om je timing beter voor elkaar te krijgen. Je moet vooraf goed je kadering hebben bepaald zodat je weet wanneer je moet afdrukken. En als er een actie gebeurd die je wel in serie wilt hebben, dan kun je gewoon herhaaldelijk op de sluiterknop drukken.

En wist je dat deze manier nog een ander voordeel heeft?
Je komt met minder beelden terug, maar wel met betere. Ten eerste heb je beter nagedacht over je beelden in plaats van dom op dat knopje hebben zitten slaan en daarnaast zul je ook meer foto's over houden omdat je op langzame sluitertijden je camera dus beter onder controle hebt.

Ter vergelijk. Als je 10 auto's pant, en je schiet in burst, dan heb je misschien 50 foto's waarvan er 13 goed zijn (niet alleen technisch, maar ook qua kadering; d'r staat her en der ook een irritante dixie-wc op de achtergrond of zo).
Wanneer je er nu 10 maakt in een kader waar jij het wilt, en je hebt het allemaal goed onder de knie, dan kom je met 10 gelukte foto's terug. Scheelt je toch weer 40 foto's op je geheugenkaart EN thuis ook 40 foto's minder door te kijken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Roewin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2009 10:08
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ralph_86 schreefCOLONVoordat ik de 7D kocht, had ik een behoorlijk gedeelte van de handleiding al een keer doorgenomen. Zo was ik bijvoorbeeld heel benieuwd naar het AF-systeem: stond daarin keurig uitgelegd. Gewoon even "handleiding 7d" googlen en de eerste hit is meteen al een link naar een handleiding :wink:
Soms moet je wel goed uitkijken met wat je aanklikt na effe googlen voor een handleiding voor de 1000D:
"[PDF]
CE Handleiding 1000D
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie
Onderhouds- handleiding. Sloop en sorteergrijper: S 1000-D ... handleiding, de bedieningsvoorschriften van de graafmachine en de ... " :?
EOS 1000D+ kitlens+sigma 35-135mm / www.hanswind.nl/albums
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

In plaats van te goegelen kun je de handleiding natuurlijk ook meteen bij Canon zelf downloaden via http://software.canon-europe.com/

Bijvoorbeeld: 7D handleiding.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Roewin schreefCOLON Soms moet je wel goed uitkijken met wat je aanklikt na effe googlen voor een handleiding voor de 1000D:
"[PDF]
CE Handleiding 1000D
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie
Onderhouds- handleiding. Sloop en sorteergrijper: S 1000-D ... handleiding, de bedieningsvoorschriften van de graafmachine en de ... " :?
Verrek, daarom kan ik de pakking van de hydraulische pomp van mijn 7D niet vinden... :roll:
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

iedereen bedankt voor het meedenken,

maar sorry , ik weet dat de 7D snel is maar ik ga toch voor de 5D, dus zou hier de motorcross mee moeten doen.

gaat dat echt niet dan is er vast nog wel een 7D voor mij te koop :lol:

gr kees.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar