Wat is wijsheid?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
CorrinaV
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2010 13:25
WoonplaatsCOLON Breda

Feit is dat mijn EOS 300D aan vervanging toe is. Hij is vaak schoongemaakt maar er blijven "vlekjes" op de foto's voorkomen. Die zijn wel weg te poetsen maar ik zie de filmfunctie op de nieuwe toestellen wel zitten! Scheelt gesjouw met de videocamera!
Heb ik keuze tussen de 550D of 7D. Op advies van sommige forummers heb ik beide toestellen in mijn handen gehad en die 550D ligt totaal niet lekker in de hand. De 7D is meer het formaat van mijn "oudje". En het blijft voorlopig nog bij geruchten over een 60D.
Maarrrrr, ik heb nog de kitlens (17-85) en een 75-300 lens. Lenzen die mooie foto's maken, met name als het mooi weer is! Maar bij sombere dagen spreken de foto's niet echt.

Nu ga ik over drie maandjes naar IJsland en wil ik graag een groothoeklens hebben. Ik dacht aan de EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM maar nou komt Sigma met een 7-14? Moeilijk!

Voorts wil ik ook een EF 24-105mm f/4 L IS USM. En met de tijd ook een EF 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM. Ik heb mijn verlanglijstje dus klaar, ik moet het alleen in termijnen aanschaffen.

Maar nu jullie wijsheid:
Zal ik eerst de EF-S 10-22mm met de Canon 7D kopen voor mijn vakantie en hopen dat de twee oude lenzen goed functioneren op het nieuwe toestel?

Of is het slimmer de EF-S 10-22mm en EF 24-105mm te kopen en deze op mijn oude toestel gebruiken en over een half jaar te kijken naar een nieuwe body?

Corrina
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik denk de laatste optie en dan over een paar maanden zo nodig voor een camera.

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Alle objectieven die je opnoemt zullen prima fungeren op je nieuwe camera (ervan uitgaande dat de 75-300 die je noemt een canon is)

Canon voert momenteel twee vattingen voor objectieven in haar programma. Dat is begonnen bij de 300D.
Men is toen, naast de EF-vatting, ook de EF-s vatting gaan hanteren.
Alle xxD, xxxD en xxxxD camera's die daarna zijn uitgebracht hebben een vatting waarop EF-s objectieven op passen. En daarnast de uitzondering van de 7D waarop ook EF-s objectieven passen (maar het is ook de enige xD-body met een APS-C (oftewel 1.6 crop) sensor)

Wanneer je 300D niet meer aan je wensen voldoet, dan wordt het tijd voor iets nieuws. Als hij nog prima voldoet, zou je eventueel ook een echt professionele cleaning kunnen laten uitvoeren. Altijd nog goedkoper dan een nieuwe camera.
Maar het is natuurlijk ook wel lekker om jezelf af en toe te verwennen en gezien de leeftijd van je 300D mag dat misschien ook wel.

Het geld groeit niemand op de rug, dus in je portemonee kan ik niet kijken. Ik kan dan ook weinig zeggen over wat je nu precies moet doen.
Maar vergeet niet dat als je 300D al erg vuil is, dit vuil ook elders in de camera kan zitten en het vandaag of morgen wel eens over kan zijn (hoop het niet voor je). Repareren van de 300D zal de moeite niet meer lonen tegenover de waarde wat je er nog vboor terug zou krijgen.

Ik ben destijds van een 300D en kitlens naar een 30D en 17-40 gegaan en heb daar later een 24-105 bijgekocht
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

+1 (en dan bedoel ik dus dat ik het helemaal eens ben met Eoskop).

Mocht je camera het begeven dan is een nieuwe body zo gekocht.
Ik zou eerst gaan voor nieuwe objectieven.

Gr. Karin
Laatst gewijzigd door 1 op karin115, in totaal 1 keer gewijzigd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

karin115 schreefCOLON+1
Voor wie? :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

Hallo Corinna
Je schrijft zelf al dat je 300D aan vervanging toe is. Als ik nu voor de keuze stond kocht ik de 7D en de 10-22 , dan heb je in ieder geval lekker veel groothoek voor je vakantie naar Ijsland :lol:
Zelf heb ik de 17-85 ook en ik vind hem zo slecht nog niet als walkaround. Dan kun je die later eventueel nog door de 24-105 vervangen.De 100-400 staat ook op mijn verlanglijstje.
Groeten Frans
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

Zal ik eerst de EF-S 10-22mm met de Canon 7D kopen
Ik vind de groothoeklens 10-22 een must, je kunt zoveel meer doen met zo'n groothoeklens. Verder vind ik dat een 300D al behoorlijk gedateerd is qua techniek, ikzelf merkte van 350D naar 400D al een flinke vooruitgang (bijv. in kleurechtheid).

De 17-85 is matig in het bereik onder de 24 mm en op 17 mm ronduit slecht, boven de 24 mm is hij helemaal prima (maar niet zo top als een 24-105L).
Maar bij sombere dagen spreken de foto's niet echt.
Misschien een witbalansfilter (bijv. Expodisk) erbij kopen en het witfilter + belichting beter instellen?
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
Gebruikers-avatar
CorrinaV
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2010 13:25
WoonplaatsCOLON Breda

Ha, nu weet ik nog niet wat ik moet doen! De 10-22 lens komt er in ieder geval. Daar is geen twijfel over. Als ik nu de 7D haal, kan ik volop oefenen en het toestel onder de knie krijgen. Ik kan filmen tijdens de vakantie maar ja, dan heb ik ook extra kaartjes (denk ik?) en een extra batterij nodig!
Investeren in een witbalansfilter is wellicht overbodig als ik toch alle lenzen koop die ik heb aangegeven. Het is alleen de vraag WANNEER koop ik ze!

Klopt het dat de 24-105mm een lens is die het meest op je toestel zal zitten? Ik ga ook op excursie naar het vogeleiland (o.a. papagaaiduikers) en daarvoor zal ik toch wel met 75-300mm (inderdaad ook Canon) lens moeten meenemen. Of is die 24-105mm daar ook uitermate geschikt voor?

Ik heb gewoon drie hobbies: lezen, reizen en fotograferen. Ik ga 30 juni een reis maken die al heel lang boven op mijn verlanglijstje staat. Qua weer is het afwachten en ik wil graag met mooie foto's terugkomen ondanks het feit dat het weer regenachtig of somber kan zijn. Heb ik dan meer aan goede lenzen of meer aan een goede camera?

Of is een Canon 7D, een lens 10-22 en een lens 24-105L IS USM gewoon de allerbeste combinatie en moet ik gewoon even goed uitzoeken of bruintje dit kan trekken?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

CorrinaV schreefCOLONIk ga ook op excursie naar het vogeleiland (o.a. papagaaiduikers) en daarvoor zal ik toch wel met 75-300mm (inderdaad ook Canon) lens moeten meenemen. Of is die 24-105mm daar ook uitermate geschikt voor?
Het zijn nogal kleine beestjes dus tenzij je er bovenop kunt kruipen (wat op sommige plaatsen kan) is je tele waarschijnlijk wel handiger.
Superdaantje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:39

Wat je aangeeft dat je vogels wil gaan fotograferen dan is een tele wel handig zelf gebruik ik de 70-200. Voor stadswandelingen zit de 24-105 nagenoeg vast geroest op me body.

Zelf ben ik in de winkel meerdere objectieven gaan testen, aangezien ieder andere manier van fotograferen heeft en daarbij behoort ook een bijpassende objectieven. Zelf had ik al een selectie gemaakt van diverse objectieven en deze ben ik dan ook gaan testen. (huren kan ook een optie zijn)

Extra geheugen kaart en accu is een must. Zou tevens kijken naar een goede tas om het in te vervoeren eventueel een monopod of statief (indien dit nog niet voorhanden is) ;)
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

De 17-85 is gewoon een fijne lens. Heeft z'n beperkingen (lichtsterkte, vertekening op 17mm) maar je kunt er prima foto 's mee maken zeker al je diafragmeert tot F8, want dan zijn ook de hoeken lekker scherp.
Bovendien sluit deze goed aan op de telezoom; dus van 17 tot 300 mm kun je prima uit de voeten.
De 10-22 zou ik zeker aanschaffen maar gelukkig heb je dat al besloten.
Of het verstandig is een 24-105 aan te schaffen betwijfel ik. Dat bereik heb je al en volgens mij mis je te veel groothoek op een cropcam al je dat objectief ls standaardlens gebruikt. Volgens mij ga je het gebied tusen 17 en 24 mm missen als je dan ook nog de 17-85 weg zou doen.
De 300D is inmiddels aardig gedateerd en het lijkt me heel verantwoord om deze te vervangen. De 7D (of de 50D, want ook dat is een flinke voortuitgang tov je 300D) lijkt me daarvoor een prima keus.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
CorrinaV
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2010 13:25
WoonplaatsCOLON Breda

Het heeft even geduurd, ik heb er heel veel over gelezen en (eindelijk) de 10-22 f/3.5-4.5 USM en 24-105mm F/4.0 L USM IS gekocht. Met deze lenzen en mijn oude EOS 300D camera ga ik lekker experimenteren.

De geruchten dat er een Canon 60D komt worden steeds luider en er is een kans dat deze camera eind mei/begin juni wordt geintroduceerd. Ik heb diverse camera's vergeleken, de 50D zou ook een optie zijn, maar ik zie die video-functie wel zitten. Foto's van mijn hond die speelt in de sneeuw zijn mooi, maar op de video zie je hoe gek hij op die sneeuw is!

De 550D vind ik gewoon te klein, die ligt totaal niet lekker in de hand. Dus wellicht komt er voor mijn vakantie nog een nieuwe camera, maar dat beslis ik pas als er inderdaad een 60D komt. En dan wordt de keuze dus 60D of 7D!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar