Shoot met Karina, eerste keer via DH

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
feij073
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 17:33
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Tijdje terug de stoute schoenen aangetrokken en mij ingeschreven op de site DutchHeaven. Na wat berichtjes heen en weer een afspraak gemaakt met Karina voor een shoot. Ik vond het erg leuk om te doen en ga het zeker vaker proberen.

Ik post een drietal foto's ter commentaar, ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik kan nog een hoop leren en ben dan ook benieuwd naar jullie opbouwende kritiek :)

Alvast bedankt!

Model: Karina

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
EOS 450D | EOS 7D | EF-S 18-55 mm IS | EF 50mm f1.8 II | EF 70-300 mm f4-f5.6 IS USM | EF 24-70 f2.8 L USM | 2x Speedlite 430 EX II
Anoniem 3

Laat ik voorop stellen dat ik nooit (zeg nooit nooit, zie Jeroen) aan modellenfotografie ga beginnen.
Maar.... Ik denk dat ik wel wat kritiekpunten op je foto's kan loslaten. Dan mag je zelf beoordelen of het opbouwend is geweest.

@1:
- staat scheef, of je moet er een bedoeling mee gehad hebben.
- Drukke achtergrond die nogal afleidt van het model.
- harde belichting van links met lelijke slagschaduwen

@2:
- ik weet niet hoe je hier met licht gespeeld hebt, maar er klopt m. i. weinig van. Flits- en/of zon-bounce tegen de achtergrond, harde schaduwen onder het model.
- Geen ruimte aan de onderzijde van de foto. Het model zit quasi op de rand.

@3:
Sorry hoor, maar slecht belicht, flets en slagschaduwen naast het model.

Kortom: het model verdient beter en ik heb de indruk dat jij nog veel moet oefenen.
Wat dacht je van de EOSDAG? De tips liggen daar letterlijk voor het oprapen.

Groet,
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Kortom: het model verdient beter en ik heb de indruk dat jij nog veel moet oefenen.
Wat dacht je van de EOSDAG? De tips liggen daar letterlijk voor het oprapen.
Hoe haal je het in je hoofd om zo iets te schrijven? :shock:
Als deze fotograaf naar de Eos dag komt, dan kom ik ook. Om van HEM iets te leren!
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

+1
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

MartinPhili schreefCOLONHoe haal je het in je hoofd om zo iets te schrijven? :shock:
Als deze fotograaf naar de Eos dag komt, dan kom ik ook. Om van HEM iets te leren!
ikenolaf schreefCOLON+1
Kunnen julie uitleg geven? Want ik snap Gabriel zijn bredenering wel waarom in zijn ogen deze foto's minder zijn.
Enkel ik snap jullie bredenering niet waarom het top platen zouden zijn.
[voor mij zijn ze een beetje middenmoot (niet rottig bedoeld overigens :) )]
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Anoniem 3

[Off-topic]
Tja, ik was er al bang voor.
Eerlijk gemeende kritiek wordt door een aantal forumleden niet erg op prijs gesteld.
En dan een "Hoe haal je het in je hoofd???"
We zijn hier toch om van elkaar te leren? En ik heb altijd geleerd: "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

Misschien dat het goed is dat voorgaande criticasters hún licht eens over de foto's laten schijnen.

Vriendelijke groet,
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik weet uit ervaring dat je juist het meeste leert door gewoon af te spreken en te gaan doen!

En dat het model beter verdient vind ik nergens op slaan, want betekend dat ze altijd maar met de beste fotografen zou moeten werken?
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Anoniem 3

[quote="ikenolaf"
En dat het model beter verdient vind ik nergens op slaan, want betekend dat ze altijd maar met de beste fotografen zou moeten werken?[/quote]

OK neem ik dat met excuses terug.
Gebruikers-avatar
Extra300
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2010 18:15
WoonplaatsCOLON Wateringen
CONTACTCOLON

De foto's die hier geplaatst worden, mag je toch 'opbouwende' kritiek geven. Ik moet zeggen dat Gabriel met zijn punten wel duidelijk is. De achtergrond trekt de aandacht van het model weg en de schaduw bij het model kan verbeterd worden. Ik had de zelfde gedachte bij het bekijken van de foto's en da's niet negatief bedoeld, maar als verbeterpunt.
Maar zoals Gabriel het aangeeft, is in mijn ogen ook positief bedoeld :D
450D | EF-S 18-55 IS | EF-S 55-250IS | EF 100 F2,8 macro USM | Metz 48 AF-1
http://degroot.dyndns.org
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De manier van commentaar geven kan soms wat ongelukkig zijn. Sterker nog, ben volgens mij zelf een voorloper als het over dat soort dingen gaat; ik krijg het regelmatig heel raar uit mijn vingers, maar bedoel het eigenlijk ALTIJD wel goed.

Kijk ik bijvoorbeeld naar de derde, dan moet ik toch ook eerlijk bekennen dat iemand met een dergelijk huidje van mij het advies zou krijgen om langs de huisarts te gaan. Ik heb de foto nu op twee schermen bekeken en ik vind het huidje te groen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
feij073
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 17:33
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Jeetje, er barst zowaar een discussie los :)

Allereerst bedankt voor alle kritiek en complimenten. Ik zal even het een en ander toelichten.

- Ik snap dat deze platen niet erg 'traditioneel' zijn, de belichting is ook zeker niet zo zacht als hij zou kunnen zijn. Ik was echter wel op zoek naar de stijl zoals ik hem in deze platen heb toegepast.

- Ik snap dat het kleurgebruik misschien ook wat onconventioneel is, ook dit is een bewuste keuze van mij.

Ik heb de foto's hier gepost om te leren van jullie commentaar, waardeer het dan ook zeer dat dit gegeven wordt. Ook ben ik nieuwsgierig naar de meningen over 'mijn stijl' van fotograferen in deze (voor zover je van een stijl kunt spreken, ben immers nog volop lerende). Ik kan dus niet beloven dat ik het de volgende keer 'doe zoals het hoort' Maar neem zeker alle commentaar mee!

@gabriël: ik ben toch een beetje onthutst over de uitspraak: 'het model verdient beter'. Ik zie dat je inmiddels je excuses hebt aangeboden en dank daarvoor, ik waardeer eerlijk commentaar terdege maar zou het prettig vinden als je in je achterhoofd houdt dat iedereen elke dag leert en iedereen elke dag fouten maakt. Het feit dat ik dit model dan ook niet de platen heb gebracht zoals jij ze graag zou zien, betekent mijns inziens dan ook niet dat ik het niet zou mogen proberen cq. opnieuw zou mogen proberen.

Nogmaals bedankt voor het opbouwende commentaar en hoop dat er nog meer posts volgen in dit topic waar ik van kan leren :) :wink:
EOS 450D | EOS 7D | EF-S 18-55 mm IS | EF 50mm f1.8 II | EF 70-300 mm f4-f5.6 IS USM | EF 24-70 f2.8 L USM | 2x Speedlite 430 EX II
Gebruikers-avatar
feij073
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 17:33
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Zal nog even inhoudelijk reageren:

Gvasseldonk:

@1:
- staat scheef, of je moet er een bedoeling mee gehad hebben.

Het moge duidelijk zijn dat dit een bewuste keuze is, dit is dermate scheef dat dit geen ongelukje kan zijn ;) Ik vond dit een legitieme keuze om het statische wat te doorbreken (het model zou anders te statisch gekaderd zijn door de flat, de stroomlijnen en de halfpipe.


- Drukke achtergrond die nogal afleidt van het model.

Ik heb nog geprobeerd de flat aan de kant te schuiven of de halfpipe om te draaien, helaas het beton was te zwaar ;)

- harde belichting van links met lelijke slagschaduwen

Komt omdat ik de flitser zonder paraplu heb gebruikt (vanwege de wind), vindt het zelf niet zo storend, maar kan me voorstellen dat jij dit wel vindt.

@2:
- ik weet niet hoe je hier met licht gespeeld hebt, maar er klopt m. i. weinig van. Flits- en/of zon-bounce tegen de achtergrond, harde schaduwen onder het model.

De flits wordt gereflecteerd, dit komt omdat de graffiti met glansverf is opgebracht. Heb hier wel door een paraplu geflitst. Als ik de flitser zachter zou zetten en de hoek veranderen zou ik de reflectie te lijf kunnen gaan en ook wat aan mijn schaduwen kunnen doen. Ik vind het hier echter niet storend omdat ik op zoek was naar een knallende plaat.

- Geen ruimte aan de onderzijde van de foto. Het model zit quasi op de rand.

Terecht punt, heb wellicht te krap gekaderd.

@3:
Sorry hoor, maar slecht belicht, flets en slagschaduwen naast het model.

Heb een flitser op links en de zon van rechts gebruikt. De slagschaduw is mijns inziens betrekkelijk mild. Het fletse effect is bewust door de nabewerking.

dejong1racing:

Kijk ik bijvoorbeeld naar de derde, dan moet ik toch ook eerlijk bekennen dat iemand met een dergelijk huidje van mij het advies zou krijgen om langs de huisarts te gaan. Ik heb de foto nu op twee schermen bekeken en ik vind het huidje te groen.

Is mij hier niet opgevallen, maar dit mag aan mijn kleurkalibratie liggen, mijn monitor is ook niet de jongste meer.
EOS 450D | EOS 7D | EF-S 18-55 mm IS | EF 50mm f1.8 II | EF 70-300 mm f4-f5.6 IS USM | EF 24-70 f2.8 L USM | 2x Speedlite 430 EX II
Anoniem 3

Dank je voor de uitleg. Bijna alles was dus bewust gecreëerd. OK.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

@feij073:
doe het de volgende keer ALSJEBLIEFT niet ' zoals het hoort'

@ de rest: jullie snappen er HELEMAAL niks van.

Gegroet!
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

@ MartinPhili: Je doet je onderschrift wel eer aan...

feij073 post 3 foto's zonder enige toelichting. Dat mag, geen enkel probleem, maar dan is het raden naar de bedoelingen en kun je verwachten dat er gereageerd wordt op puur smaak en misschien ook wel volgens de regels "zoals het hoort". Mijn smaak is het ook niet, dus ik kan Gabriël's reactie goed plaatsen. Na feij073's laatste post is inhoudelijker reageren mogelijk daar er wordt toegelicht waarom de foto's zo gemaakt zijn. Dan kan het nog steeds je smaak niet zijn (voor mij veranderd dat niet), maar kan er wel gerichter gereageerd worden. Het is dus ook een risico om zonder toelichting foto's te plaatsen.

Groetsels,

Ronald.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik vind het een wisselende serie, maar het feit dat de foto's een discussie teweeg brengen maakt ze in mijn ogen al geslaagd.

Om te beginnen vind ik de eerste netjes, maar niet meer dan dat. Het gebouw links achterin vind ik hier teveel afleiden. Het betonblok waar ze op zit en de hekken vind ik er wel bij passen. De tweede vind ik erg fijn kijken, heerlijke toning en dat kort onder op de rand mag van mij wel. De derde vind ik persoonlijk te vlak, waarbij de huidskleur op mij ook niet echt fijn overkomt. Het vlakke licht in combinatie met de schaduw kan ik niet echt plaatsen, maar dat kan zomaar aan mij liggen.
luckynoodles
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2009 11:11

Ik vind het een leuke serie, op de eerste na is het op zich wel een stijl die je tegenwoordig wel vaker ziet. Ik hou er wel van, doet me een beetje denken aan de analoge tijd, waarom weet ik niet precies, zal met de "fletse" afdruk te maken hebben.
Ik heb in lightroom een aantal presets die me er wel een beetje aan doen denken en die presets zijn gebasseerd op analoge afdruktechnieken etc van toen (als ik dat zo goed omschrijf)
De eerste vind ik wat minder geslaagd, 2 en 3 vind ik mooi, lekker trendy.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

foto 1: qua techniek mooi, goed ingeflitst (tov de grauwe achtergrond bijna overdreven), ik hou daar wel van. Standpunt tov model ook mooi, schaduw stoort me niet. Wel vind ik de achtergrond niet sterk gekozen, was meer uit te halen imo.

(tip: probeer de volgende keer voor je tegen de flat begint te duwen eens het model te verplaatsen. Gaat meestal makkelijker. Extremen uitgezonderd. :wink: )

foto 2: iets overbelicht naar mijn smaak. Leuke foto voor in een serie, maar niet héél spannend. De pose - hoewel vaak gebruikt - doet me wat onnatuurlijk aan. Dan is die van de eerste een stuk spontaner...

foto 3: prima dat je het zo bedoelt, mij bekoort het echter niet. Met name de nabewerking en de harde langwerpige schaduw. Als experiment prima, maar het is denk ik geen experiment waarvan je over een jaar nog vindt dat ie geslaagd is.....

Verder ziet het er uit alsof het een leuke shoot is geweest. Goed dat je de stap naar DH gezet hebt. Zouden meer mensen moeten doen (ik bijvoorbeeld 8) )
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONKortom: het model verdient beter en ik heb de indruk dat jij nog veel moet oefenen.
Wat dacht je van de EOSDAG? De tips liggen daar letterlijk voor het oprapen.
Groet,
nou Gabriel, ik voel weer een foto-duel opkomen.... Na het voetbalduel met jeroen een portretshootopdeeosdagduel met Feij073??? Scheidsrechters genoeg hier.... :wink: :wink:
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

geert h schreefCOLONIk vind het een wisselende serie, maar het feit dat de foto's een discussie teweeg brengen maakt ze in mijn ogen al geslaagd.

Om te beginnen vind ik de eerste netjes, maar niet meer dan dat. Het gebouw links achterin vind ik hier teveel afleiden. Het betonblok waar ze op zit en de hekken vind ik er wel bij passen. De tweede vind ik erg fijn kijken, heerlijke toning en dat kort onder op de rand mag van mij wel. De derde vind ik persoonlijk te vlak, waarbij de huidskleur op mij ook niet echt fijn overkomt. Het vlakke licht in combinatie met de schaduw kan ik niet echt plaatsen, maar dat kan zomaar aan mij liggen.
Ik ben het volkomen eens met dit (gefundeerde) commentaar.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar