Jeffrey Herlings

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

De 15-jarige motorcrosser Jeffrey Herlings won gisteren beide manches in het open Nederlands kampioenschap MX2 in Gemert. Van deze jongen gaan we nog veel horen, als je een beetje het crossen volgt :wink:


1
Afbeelding


2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

#3 ziet eruit als een mooie sprong, leuke stand van de motor ook.
De snelheid zit er bij #4 goed in, wel jammer van die boom die op de achtergrond te zien is.

Naar #7 heb ik toch een tijd zitten kijken.. de rijder zelf, de partonen/sporen in de baan.. leuk! :).

Jammer dat op 8 die bovenste kabel voor de hoofden zit, er staat wel een grappig moment op de foto, maar door die kabel had ik hem zelf waarschijnlijk toch buiten de serie gelaten.
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

Mooie fotoshoot van Herlings.... :wink:
Als fanatieke volger van motorcross weet ik dat we al veel van hem horen
en zien, laaste WK race was zeeerrrr mooi om te volgen, en nog leuker
om te zien dat een 15-jarige de huidige wereldkampioen voor bleef,
helaas tot 150mtr voor de finish...dat word lache aankomend weekend in
Valkenswaard 8)
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

@Salteh het is idd jammer dat je eigenlijk geen keuze hebt in achtergrond , ook heb er goed rekening mee gehouden. Had zelfs nog liever gehad dat ze het circuit anders om hadden gereden had dan veel mooier licht gehad. Maar die keuze heb je niet !
en ach die laatste was gewoon leuk

@DexterXL Ja heel mooi om te volgen en wat gaan we nog veel horen van deze jongen.
En dan nog maar 15 jaar oud. Ben ook heel erg benieuwd hoe ie het in Valkenswaard gaat doen.
Heb natuurlijk veel meer foto`s van de cross in Gemert zal hier nog een selectie plaatsen. Nog effe uitzoeken 8)


Bedankt voor jullie reacitie
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

hele mooie serie Frank,

ik ga voor foto 4 daar zit lekker de snelheid in.
wat me wel op valt is dat je sluitertijden gebruikt van 1/1600 maar ook 1/160 waarom ?

mvg Kees.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Mooi gedaan hoor! 7 is mijn favoriet vanwege het aparte standpunt en de mooie achtergrond. Bij foto 3 (en bij 4 ook nog een beetje) vind ik de achtergrond te prominent aanwezig in het beeld. Ofwel een iets ander standpunt kiezen, ofwel een langere sluitertijd gebruiken zodat de achtergrond wat vager wordt. Die boom op foto 4 had je trouwens gewoon uit beeld kunnen houden (of iig op een minder storende plek in beeld kunnen plaatsen) door iets eerder af te drukken. Foto 6 had een hele mooie kunnen zijn als je hem ingeflitst had... op deze manier had ik hem buiten de serie gelaten.
kdj-fotografie schreefCOLON(...)wat me wel op valt is dat je sluitertijden gebruikt van 1/1600 maar ook 1/160 waarom ?
Omdat hij (volgens mijn EXIF-viewer) de camera ingesteld had op diafragmavoorkeuze. Niet zo handig naar mijn mening, omdat je dan geen controle meer hebt over de scherpte van met name de achtergrond. Ik gebruik altijd sluitertijdvoorkeuze bij auto- of motorsport.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

@Kees dat komt omdat ik veel aan het uitproberen was

@Ralph heb hem vaak op a.v. staan zeker omdat er licht genoeg was en dan gaat mijn voorkeur toch naar diafragma instelling en die keuze heb je dan weer niet in t.v. stand.
Moet zeggen dat ik ook de M stand gebruik zeker met het mee trekken van de cam.

Het was idd beter geweest om op foto 6 de flits te gebruiken (maar had deze niet bij)
En die boom zag ik ook pas toen ik thuis was maar stoort voor mij niet zo heel erg , hij staat er nou 1X. :wink:

Maar het was mijn eerste cross en ga het zeker nog vaker doen , het kan zeker beter nog !
Bedankt voor de wijze tip`s (neem ze zeker mee)
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

frankyboy schreefCOLON @Ralph heb hem vaak op a.v. staan zeker omdat er licht genoeg was en dan gaat mijn voorkeur toch naar diafragma instelling en die keuze heb je dan weer niet in t.v. stand.
Welke keuze heb je niet in de tv-stand?
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Ralph_86 schreefCOLON
frankyboy schreefCOLON @Ralph heb hem vaak op a.v. staan zeker omdat er licht genoeg was en dan gaat mijn voorkeur toch naar diafragma instelling en die keuze heb je dan weer niet in t.v. stand.
Welke keuze heb je niet in de tv-stand?

In t.v. stand heb ik geen keuze welke diafragma dat doe de cam voor je !
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

frankyboy schreefCOLON
Het was idd beter geweest om op foto 6 de flits te gebruiken (maar had deze niet bij)
Ben even zo brutaal geweest om foto 6 na te bewerken, kwam op
Painst Shop Pro een functie "invulflits" tegen, en dan kanpt het er een
stuk van op, goed, het is niet het effect van een echte flits, maar werkt
wel.

http://i82.photobucket.com/albums/j261/ ... ings-2.jpg
Uiteraard ga ik geen foto toevoegen aan jouw serie, vandaar even de link :wink:
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

frankyboy schreefCOLONIn t.v. stand heb ik geen keuze welke diafragma dat doe de cam voor je !
Ok dat bedoel je... maar wat heeft het bij dit soort fotografie voor nut om zelf een diafragma te kiezen? Het verschil tussen bijvoorbeeld F4 of F7.1 zie je toch niet bij dit soort foto's, het verschil tussen 1/500s of 1/160s zie je des te beter. Als je diafragma ergens tussen de F4 en F10 zit is het altijd goed naar mijn ervaring.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

Ralph_86 schreefCOLON
frankyboy schreefCOLONIn t.v. stand heb ik geen keuze welke diafragma dat doe de cam voor je !
Ok dat bedoel je... maar wat heeft het bij dit soort fotografie voor nut om zelf een diafragma te kiezen?
nou het nut van diafragma op f2.8 of f7.1 lijk met duidelijk.
ik fotografeer veel motorcross, en zet de diafragma ook vaak op f2.8 voor een mooi zachte achtergrond die je bij f7.1 toch minder zal hebben.

overigens gebruik ik vaak de manual stand om de touwtjes zelf in handen te hebben.

gr kees.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Ja daar krijg je ook echt een dynamische foto mee, F2.8 en een meestal bijbehorende sluitertijd van 1/500s of hoger. Je kan de spaken van de wielen zo tellen, zoveel snelheid zit er dan in de foto :wink: Smaken verschillen, maar als ik auto- of motorsport fotografeer wil ik wel graag dynamiek in mijn foto's en dat bereik je niet met een snelle sluitertijd en een wijd open diafragma...

Ik gebruik alleen een snelle sluitertijd wanneer het, vanwege de richting waarin de auto/motor zich beweegt, niet mogelijk is om te pannen. Op zo'n moment wil ik dan nog wel eens een wat groter diafragma pakken, maar bij het pannen eigenlijk nooit. Sterker nog, dan moet je het diafragma wel wat knijpen om de lange sluitertijd mogelijk te maken. Vandaar dat ik 9 v/d 10 keer de sluitertijdvoorkeuze gebruik: door de lange sluitertijd wordt de achtergrond toch wel mooi onscherp en is het dus weinig relevant welk diafragma ik gebruik.
Laatst gewijzigd door 1 op Ralph_86, in totaal 23 keer gewijzigd.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

@DexterXL goed gedaan hoor , nu heb ik ze in raw geschoten en met lightroom gaat dat nog veel beter met fill in ! zie linkje (onderaan)

@Ralph ben het niet helemaal met je eens , denk dat je meer verschil ziet met de keuze f2,8 - f7,1
Als met een sluitertijd 1/800e – 1/1600e
Maar met het meetrekken van je lens is het idd beter om hoger te zitten omdat het dan niet meer toe doet .

@Kees daar ben ik het mee eens !

Voor de liefhebbers heb ik linkje gemaakt

http://frankbrouwers.nl/herlingshow

Bedankt voor jullie reactie`s
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

frankyboy schreefCOLON@Ralph ben het niet helemaal met je eens , denk dat je meer verschil ziet met de keuze f2,8 - f7,1
Als met een sluitertijd 1/800e – 1/1600e
Ja daar noem je me wel een lange sluitertijd ook, 1/800s... :wink: Pak eens 1/100s bij F8 en vergelijk dat eens met bijvoorbeeld 1/800s bij F2.8. Met 1/800s zit er gewoon geen (zichtbare) beweging in een foto.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

frankyboy , mooi man die foto's, ook ik ben vaak bij motorcross te zien.

ik wis dat er een wedstrijd was in gemert maar ik was op diezelfde dag bij een DMX Noord wedstrijd hier een dorp verder op, die foto's zijn hier te bekijken,

http://www.kdj-fotografie.nl/2010/04/dm ... 8-04-2010/

mvg kees.
ind0tje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2010 17:43

Vind persoonlijk foto's 2, 4 & 6 het mooiste.

Wat ik bij foto 6 alleen jammer vind, is dat die donker is en wat feller kan qua kleuren.
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Ralph_86 schreefCOLONJa daar noem je me wel een lange sluitertijd ook, 1/800s... :wink: Pak eens 1/100s bij F8 en vergelijk dat eens met bijvoorbeeld 1/800s bij F2.8. Met 1/800s zit er gewoon geen (zichtbare) beweging in een foto.
@Ralph het was ook maar als voorbeeld, bedoel dat als het licht genoeg is vaak meer hebt aan a.v. omdat je sluitertijd dan meestal hoog genoeg is.

@Kees leuk om ook jou serie te zien
Valt wel op dat je veel dezelfde foto`s hebt en het zou mooier zijn als je zelf meer rond loopt
Zodat je meer afwisseling krijgt

@ind0tje heb hem iets lichter gemaakt is idd mooier
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

frankyboy schreefCOLON@Ralph het was ook maar als voorbeeld, bedoel dat als het licht genoeg is vaak meer hebt aan a.v. omdat je sluitertijd dan meestal hoog genoeg is.
Jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn voorbeeld, dat was nu juist waar heel onze mini-discussie hier om draaide :wink:

Hoe dan ook: je plaatst hier foto's, zodat ze beoordeeld kunnen worden door anderen. Die anderen geven je complimenten, maar soms ook (opbouwende) kritiek en tips. Ik weet zeker dat jij nog veel meer uit je foto's kan halen, door bewuster met die sluitertijd aan de slag te gaan. Wat je met mijn advies doet, dat is aan jou :wink: Succes!
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

@ralph neem zeker wel alle tip`s en adviezen mee hoor !
het is mijn eerste cross en dat is toch weer anders als fietsen
daar stel ik zeker mijn camera weer anders in.
sta dus zeker open voor alles wat opbouwend is en moet zeker nog veel leren :wink:

Afbeelding
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar