Hoe Leeft strobist-fotografie onder jullie?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Dus fabrikanten zetten bij hun flitsers een richtgetal waar je niks aan hebt? Als er niet op de zelfde (standaard) mannier wordt gemeten heb je er niks aan en zegt het niks over de lichtopbrengst?
Ik mag aannemen dat een 580EX meer licht geeft als een strobist flitsertje als de Cactus flitser van € 60.

Als je een strobist setje gaat aanschaffen wil je wel weten wat je aan lichtsterkte koop, net als bij een "normale" flitsset. Maar hoe weten we dat?
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Lygun schreefCOLONDus fabrikanten zetten bij hun flitsers een richtgetal waar je niks aan hebt?
Check.

De werkelijke lichtopbrengst in een studio-opstelling wordt niet alleen bepaald door de lampen maar ook (misschien zelfs wel vooral) door de accessoires die je op die lampen zet. Een softbox van 40 x 60 cm verspreid het licht stukken minder dan eentje van 90 x 120 (en zal daarmee minder licht "verspillen" dan die grote).

Een vergelijking maken tussen een reportageflitser en een studiokop is nagenoeg onmogelijk als het om lichtopbrengst gaat. Maar ook de koppen van verschillende fabrikanten onderling zijn niet 100% met elkaar vergelijkbaar op basis van hun richtgetal (het flitsvermogen is vaak een betere indicator).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Ik ben dankzij jullie opmerkingen al wel wat wijzer geworden. Het blijft dus een beetje gissen welke flitser welke hoeveelheid licht leverd. Zeker afgezet tegen een monoblock ....

Interessante discussie !
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Een tijd geleden liep er een dergelijke discussie ook bij onze Zuiderburen. Daarvoor heb ik toen wat testjes gedaan met een 400Ws LinkStar en een 550EX. Resultaat in een notendop:
een 550EX is niet vergelijkbaar met een LinkStar's 300Ws LF-300, het is nog een stuk minder (ergens tussen de 150Ws en 200 Ws).
Het verschil tussen de 550EX en de 580EX stelt natuurlijk niet zo veel voor qua lichtopbrengst, dus die uitkomst zal wel vergelijkbaar zijn.

Echter, nogmaals: die reportageflitser is niet onder alle omstandigheden even geschikt en vergelijkbaar met een monoblock.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Lygun schreefCOLON Ik mag aannemen dat een 580EX meer licht geeft als een strobist flitsertje als de Cactus flitser van € 60.

Als je een strobist setje gaat aanschaffen wil je wel weten wat je aan lichtsterkte koop, net als bij een "normale" flitsset. Maar hoe weten we dat?
zo zwart wit is het helaas niet.
bij mij in de klas zijn er 580's in gebruik en ook 1 persoon met alleen cactus flitsers.
het voordeel van de cactus is inderdaad dat ze alle toeters en bellen die voor strobist niet nodig zijn, ook niet aan boord hebben ( en dus ook niet voor betaald )
daarnaast is de cactus ook veel gemakkelijker in te stellen.
lichtsterkte is ook weer niet zo belangrijk, want bij de meeste shoots wil je juist niet 1 flitser op vol vermogen maar bv 3 op half of kwart vermogen.

in het dagelijkse werk is de 580 natuurlijk een veel betere flitser maar voor strobist beetje overdone.
ik heb zelf die metz 54 mz3 die ik zowel voor het normale werk gebruik en daarnaast voor strobist ( ook meer manuele instellingen dan de 580 )
naast de metz heb ik dan nog een nikon sb26 en een nikon sb28
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
Kandezenog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 19:24
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik werk nu zo'n 1,5 jaar volgens de Strobist filosofie en dit spreekt mij echt enorm aan. Je kunt er creatief mee belichten maar het is niet hemel op aarde.

Vooral de snelheid of de kracht van de flitsers laat soms te wensen over, dit zou je deels kunnen oplossen door er een accupack bij aan te schaffen zodat je flitsers binnen een seconde (of nog sneller) weer opgeladen zijn.

Verder kun je het stap voor stap uitbouwen tot de set die je aanspreekt, zo ontdek je spelenderwijs wat je mist en leer en begrijp je de techniek steeds beter.
Ander voordeel is dat het super compact is en samen met een assistent of een zware tas heb je overal een portable studio waar je leuke en spannende belichtingen kunt maken :)
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo Ferry,
Bedankt voor je topic. Knutsel al lang en regelmatig met losse flitsers en wist niet dat dit ook een naam had. Door dit topic vindt ik nu ineens een heleboel truct op internet en ben ik er ook achter gekomen dat je de flitsers draadloos kunt aansturen zonder die dure canon spullen of zo'n onhandige flash remote controller. Heb op ebay dus gelijk zo'n Rf 602 wireless controller besteld en ontvangen en kan nu gaan knutselen. Mij oude analoge flitser kan nu weer dienst gaan doen en het instellen van de licht intensiteit ga ik doen met op maat geknipte filters gemaakt uit een chineesbakje. Ik zal wel eens een resultaat plaatsen al heb ik dat hier op dit forum al lang niet meer gedaan..
groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
olliestyle
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2009 08:11

Ik lees ook ff mee.
Heb niet lang geleden een "startersset" aangeschaft en ben daar nog druk mee aan het experimenteren.
Een vreemde eend in de bijt ;-)
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

@Gerard,
We zien je resultaten graag tegemoet, ......... mijn laatste aanwinst is een flitser van YONGNUO, voor 59 euro bij meneer Konijnenberg. Makkelijk instelbaar en flitst automatisch mee d.m.v. ingebouwde licht censor.
Binnen kort hoop ik ook wat resultaten te laten zien, echter op dit moment ontbreekt het mij aan (speel)tijd.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Hoor graag je bevindingen van de Yongnuo.
btw, maakt de maat van de paraplu's veel uit qua lichtresultaat? Voor buiten lijken me de kleinere (ca. 85 cm.) makkelijker als de grote (ca. >105 cm.) i.v.m. wind.
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

@ Lygun,
Prima flitser voor dat geld, alleen voor buiten vraag ik mij af, of de slave lichtcensor zal werken. Dan zal je dus met een radiografisch setje aan de gang moeten. Wat de paraplu betreft, die van 85 cm zal prima voldoen, ligt ook een beetje aan de afstand waarop je de paraplu van het model zult zetten. Hoe groter de paraplu heeft natuurlijk niet te maken met meer lichtopbrengst. Wel met het spreidingsgebied.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Heb van de week wat strobist spul gekocht en heb nu een set om mee te starten.
2x statief
2x paraplu (om door heen te flitsen en met hoes als reflector)
2x flitser
Cactus v4 setje
Camera met lens(en) :)

Het enige wat nu nog ontbreekt is tijd en modellen met wat geduld.

Btw, hoe sluiten jullie de triggers aan op de flitsers? Ik kan voor zo ver ik heb gezien alleen onder de flitsers op de triggers zetten en die op de statieven en niet met draad aansluiten.
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd met de aanschaf van je spullen en inderdaad, waar vind je een geduldig model. Ik heb nog een etalage pop :lol:
Het aansluiten en vastzetten zou toch niet zo moeilijk moeten zijn en ik denk ook dat je voor op de statieven van die Manfrotto flitserschoentjes moet hebben, om je flitser en ook je ontvanger er in te kunnen schuiven.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik heb ook van die swivels voor flitser met paraplu, dus dat is geen probleem. Maar nu zet ik tussen de swivel en de flitser mijn Cactus v4 en dan komt mijn flitser wat hover te staan t.o.v. de paraplu.
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Ik bedoel dit

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... l_n-2.html

En als je flitser dan wat uit het midden van de paraplu staat, dat is dan niet anders. Dat maakt niet zo veel uit.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar