De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Zal ook van je camera (en het gebruikte objectief) afhangen. Als je een camera met maar één cross-type sensor hebt kun je die waarschijnlijk het beste gebruiken als je maar één focuspunt gebruikt.
Gebruikers-avatar
Effesnel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2010 10:49

Pieterr schreefCOLONZal ook van je camera (en het gebruikte objectief) afhangen. Als je een camera met maar één cross-type sensor hebt kun je die waarschijnlijk het beste gebruiken als je maar één focuspunt gebruikt.
Een cross-type sensor is dus als ik het goed begrijp een sensor die 2d contrast detectie heeft en preciezer is terwijl een vertical line sensor 1d contrast detectie heeft en minder precies is?

Ik heb een 1000D, en dus ook maar een cross-type sensor dus zou ik die het beste kunnen gebruiken?

Zal het morgen nog eens wat uitgebreider doorlezen, is misschien ook wel interessant maar ik ga zometeen de ogen wat rust geven.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Alleen wanneer je gebruik wilt maken van de extra snelheid die het biedt. Dus wanneer je lenzen hebt met een diafragma-opening van groter dan f/5.6 en ook daadwerkelijk rap moet focussen, dan heeft het zin om het middelste te gebruiken omdat de het een cross-type is. Bij een f/5.6 objectief is het middelste echt niet sneller dan de rechter. Of de linker.
(of je moet gewoon in het midden willen focussen, dan kan je natuurlijk ook het middelste gebruiken)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Effesnel schreefCOLONIk probeer nu een beetje gebruik te maken van de regel van derden, maar welk punt zou ik nu dan het beste kunnen nemen?
Ik heb m eigenlijk standaard op de middelste staan, tenzij op statief en ik de compositie zo heb dat ik een ander kan kiezen. Focus met het middelste punt, helf ingedrukt houden en dan je compositie maken en doordrukken.
gr Sarpa
Priscilla
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2010 15:13

Sinds kort ben ik bezig met het fotograferen bij voetbalwedstrijden. 'Gewone fotografie' interesseert me niet echt, ik wil me puur richten op voetbal en sport in het algemeen. Ik heb inmiddels best veel gelezen over zowel de camera als de technieken die je het best kunt hanteren maar op de één of andere manier wil het kwartje niet vallen. Meest voorkomende problemen zijn: 1) De foto's zijn te donker en te flets. Zou het opschroeven van de ISO alleen al voldoende moeten zijn om dit probleem op te lossen? 2) Het scherpstellen op de spelers mislukt nog erg vaak. Zeer regelmatig pakt hij een reclamebord op de achtergrond scherp terwijl ik meen de spelers juist te pakken te hebben. Is dit te wijten aan onervarenheid (meer oefenen) of doe ik wellicht iets fout? Waar moet ik op letten qua instelling?

Ik beschik over een Canon 50D en een Canon EF 70-200 1:4 L USM lens.
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON
Effesnel schreefCOLONIk probeer nu een beetje gebruik te maken van de regel van derden, maar welk punt zou ik nu dan het beste kunnen nemen?
Ik heb m eigenlijk standaard op de middelste staan, tenzij op statief en ik de compositie zo heb dat ik een ander kan kiezen. Focus met het middelste punt, helf ingedrukt houden en dan je compositie maken en doordrukken.
gr Sarpa
Misschien doe ik dan iets fout, want bij mij stelt hij dan opnieuw scherp op het nieuwe midden, ook al hou ik hem half ingedrukt. Kan dat een instelling in het menu zijn?
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Heb je je AF instelling misschien op AI Servo staan?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Priscilla schreefCOLONZeer regelmatig pakt hij een reclamebord op de achtergrond scherp terwijl ik meen de spelers juist te pakken te hebben. Is dit te wijten aan onervarenheid (meer oefenen) of doe ik wellicht iets fout? Waar moet ik op letten qua instelling?
Dat is pure pech, maar misschien kun je de trackingsnelheid van je camera iets omlaag zetten. Dan schakelt hij minder snel over naar iets anders (zoals een reclamebord)
Het overkomt mij ook nog hoor, en ik doe toch behoorlijk wat voetbal.

Voor meer tips wil ik je graag hier naar doorverwijzen, daar staat ook een document over voetbalfotografie tussen.

Wanneer je echt met vragen blijft zitten, dan zou ik een topic in testcase openen met voorbeeldfoto's.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

MaestroNL schreefCOLONHeb je je AF instelling misschien op AI Servo staan?
Ja, altijd
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Dat is dan ook de reden dat hij (als je je AF punt in het midden hebt staan) altijd op het middelste punt blijft scherpstellen. Zet hem maar eens op One Shot dan houd hij zijn scherpstelpunt wel vast.

Zie ook : bladzijde 76 en 77 van je manual.
Laatst gewijzigd door 1 op MaestroNL, in totaal 21 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Probeer het eens zonder. Met AI-focus blijft je camera zoeken naar nieuwe punten om scherp op te stellen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Heeft iemand vandaag al gezegd dat jullie geweldig zijn?
Priscilla
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2010 15:13

dejong1racing schreefCOLONDat is pure pech, maar misschien kun je de trackingsnelheid van je camera iets omlaag zetten. Dan schakelt hij minder snel over naar iets anders (zoals een reclamebord)
Het overkomt mij ook nog hoor, en ik doe toch behoorlijk wat voetbal.
Hoe pas ik dat aan dan? In de handleiding zie ik daar niks over staan. Ik zal kijken of ik verder kom en anders zal ik maar in de testcase actief worden.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als ik zo eens door de handleiding van een 50D heenlees dan staat er op pagina 173 een overzicht van de Custom Functions. Daar zit helaas geen AF-trackingspeed of iets dergelijks bij. Je hebt die mogelijkheid dus niet.

Ik denk dat je gewoon moet oefenen.

Ter vergelijking, zondag maakte ik ongeveer 800 foto's, en er kwamen bij mij ongeveer 24 uit waar ik iets mee doe/kan. ongeveer 100 beelden keurde ik af op 'out of focus' (verkeerde speler of ook een bord in de achtergrond)
Maar misschien dat mijn eisen ook iets anders liggen :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Ik probeer de logica te ontdekken tussen afstand tot het object, het aantal mm's objectief en de grootte van de DOF.

Op dofmaster zie ik, dat als ik mijn Tamron gebruik, en een afstand van 10 meter tot het object aanhoudt, de DOF 1,32 meter is.

Als ik de afstand halveer tot 5, is de DOF nog maar 0,33 meter.

Als ik op 400 mm (5.6) 10 meter aanhoudt, is het 0,13 meter, bij 5 meter 0,03 meter.

In beide gevallen levert een halvering van de afstand een kwart van de DOF op.

Kan iemand mij helpen enig logicalicht in mijn duisternis te scheppen?

groet,

John
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

KaleFietsbel schreefCOLONIk probeer de logica te ontdekken tussen afstand tot het object, het aantal mm's objectief en de grootte van de DOF.
Op dofmaster zie ik, dat als ik mijn Tamron gebruik, en een afstand van 10 meter tot het object aanhoudt, de DOF 1,32 meter is.
Als ik de afstand halveer tot 5, is de DOF nog maar 0,33 meter.
Als ik op 400 mm (5.6) 10 meter aanhoudt, is het 0,13 meter, bij 5 meter 0,03 meter.
In beide gevallen levert een halvering van de afstand een kwart van de DOF op.
Kan iemand mij helpen enig logicalicht in mijn duisternis te scheppen?
De scherptediepte is, behalve van het diafragma, afhankelijk van de gebruikte vergroting dwz de verhouding van de afbeeldingsgrootte op de sensor tov van de objectgrootte. (Voor een uitgebreide onderbouwing, zie bijvoorbeeld het artikel van H.H. Nasse, onlangs gepost door Jan: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=79334 )

De vergroting (M) is (bij benadering) gelijk aan de brandpuntsafstand (F) gedeeld door de afstand tot het onderwerp (s): M = F/s.

De scherptediepte (DOF) is omgekeerd evenredig met de vergroting in het kwadraat. Als je de afstand tot het onderwerp (s) halveert, zal de vergroting (M) verdubbelen, en zal de scherptediepte tot een kwart reduceren.
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Jan en Pieter,

Allebei bedankt!

groet,

John
Gebruikers-avatar
dionnevink
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 18:19

Ik heb ook een paar vraagjes, omdat ik pas net begonnen ben met een echte spiegelreflex te fotograferen.

1. Ik heb een Canon 500D gekocht bij Kameraexpress. Nu zit daar wel 2 jaar standaardgarantie bij in, maar ik wil hem nog extra laten verzekeren tegen diefstal end. Waar kan ik dat het beste doen?

2.Ik heb een tijdje foto's gemaakt met de panasonic lumix dmc-fz28. Als ik hem op de automatische stand zette was eigenlijk elke foto scherp. Zowel voor als achtergrond. Ik heb zelden gehad dat een foto niet scherp was, dit kwam dan omdat er bewogen werd.
Nu met mijn canon op de automatische stand zijn 9 van de 10 foto's veel minder scherp dan met mijn oude camera. Als ik hem op de automatische stand zet, en hij stelt dus zelf scherp.. dan zie ik rode lampjes, en als ik dan klik is het toch niet helemaal scherp. Ik ben bezig in die handleiding. Maar ik bergijp zo niet waar het mee te maken heeft. Ik had zo lang gespaard om een spiegelreflex te kopen, maar ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld omdat het niet lukte in de automatische stand!

Voorbeeldje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe kan het dat het fototoestel zegt dat het scherp is, en dan de foto niet scherp is? Dit is nog verkleind, dan valt het minder op, maar in full formaat is het echt niet mooi!

Sorry als deze vraag echt heel dom is :oops:
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Eigenlijk kan ik het beter aan de experts overlaten maar ik denk dat het te maken heeft met de instellingen van je focuspunten.
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar