Nieuwe body > welke gaat het worden

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
paul4us
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2009 20:08
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Momenteel schiet ik nog steeds met de 300D, maar deze begint wat mankementen te vertonen. Dus voor dat hij er helemaal mee stopt wordt het tijd om een nieuwe body uit te zoeken. Ik gebruik mijn camera vooral op verre-backpack-reizen (en heeft het dus regelmatig zwaar te verduren). En op (personeels-)feestjes wordt hij regelmatig gebruikt. Ik kies niet op basis van de kosten, maar wat de camera kan en wat hij weegt.

Ik maak momenteel de vergelijking tussen de 500D, 550D en de 50D, maar kom er niet helemaal uit:

Vraag 1.
500D 100-3200 (uitbreidbaar tot 6400 + H (ca. 12800))
550D 100-6400 (uitbreidbaar tot H (ca. 12800)
50D 100-3200 (uitbreidbaar tot 6400 + H (ca. 12800))

Wat wordt er bedoeld met uitbreidbaar tot 6400+ H (ca. 12800))?
Ik hecht nl. behoorlijk wat waarde aan hoever je met de iso kan (en deel dan het maximale getal door 4 zodat er niet al te veel korrels ontstaan).

Vraag 2.
Ik dacht altijd dat de XXD serie proffesioneler was dan de XXXD serie. Echter lijkt mij de 50D een mindere dan bijvoorbeeld de 550D (mindere iso-gevoeligheid, geen video mogelijk). Wat zie ik over het hoofd?

Vraag 3.
Klopt het dat de batterij van de 300D (BP511) wel past op de 50D en niet op de 500D en 550D?

Vraag 4.
Bij de 300D heb ik nimmer een batterygrip gebruikt. Het kwam zelden voor dat mijn battery eind van de dag leeg was. En als dat wel het geval was dan ging de reserve battery erin. Ik zie bijna iedereen nu met batterygrip werken. Gebruiken de 500D, 550D en de 50D nu zoveel meer stroom dat je wel een batterygrip moet gebruiken? Ik wil nl. niet te veel gewicht!
300D | 10-22 3.5-4.5 USM | 24-70 L | 85 1.8 USM | 75-300 4.0-5.6 IS USM | 430 EXII
john downunder
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 12:05
WoonplaatsCOLON Schouwen-Duiveland

Goedemorgen Paul,

Ff een hele korte reactie,heb nu niet veel tijd.
Buiten alle punten die je noemt..het formaat van de body.....
Voor veel mensen met grote handen is de ***D ietsje krap,daarom waarschijnlijk ook de grips eronder.Waarschijnlijk ben je er al wel aan gewend,maar ik zou er toch zeker naar kijken bij de **D.
Ik vond het wel een pluspuntje.

Succes,misschien vanavond iets meer..

Gr.John
[size=67]Canon Eos 350d - Sigma 18-50 mm f2.8 - EF 75-300 f/4-5.6 III usm [/size]
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Als ik zo hoor waar je hem voor wilt gebruiken is het inderdaad lastig kiezen.
Voor het backpacken is de 50D toch wat beter handelbaar en iets steviger met z'n magnesium alloy body.
Hoog ISO prestaties sowieso een stuk beter dan de 300D die je nu bezit en persoonlijk zit ik op feestjes nooit op ISO 6400.

De 50D weegt 730gr tegen de 530gr van de 550D.

Ik zou zeggen(zoals zo vaak wordt gezegd) neem beide in de hand en voel wat het prettigst in de hand ligt.
De 500D zou ik dan achterwege laten wanneer de keuze niet op kosten is gebaseerd.
De 50D en 550D zijn beide goede camera's met beide hun Pro's en Cons.

550D:
- íets betere LCD
- lichter(200gr)
- iets betere hoge ISO prestaties
(- Filmen)

50D:
- 'Better environmental sealing'
- 6,3 FPS(Sport)
- ligt bij veel mensen beter in de hand


Nogmaals, beide goeie camera's en test ze uit in de winkel, succes! :wink:
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik denk niet dat je conclusies moet trekken op basis van ISO waardes... Op DXOmark kun je signaal/ruisverhoudingen met elkaar vergelijken, alle moderne Canon camera`s in de XXD en XXXD series presteren daarin erg goed, het verschil is heel erg klein. Zo klein dat ik (persoonlijk) mijn keuze daarop niet zou baseren. Vergelijk alle specificaties, ook vwb AF etc.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

paul4us schreefCOLON...Vraag 2.
Ik dacht altijd dat de XXD serie proffesioneler was dan de XXXD serie. Echter lijkt mij de 50D een mindere dan bijvoorbeeld de 550D (mindere iso-gevoeligheid, geen video mogelijk). Wat zie ik over het hoofd?...
Een stereo van Sanyo kan ook meer dan een versterker van Marantz. Het gaat voor een groot deel bij de 50D echt om de bouwkwaliteit die gewoon een stuk degelijker is. De 550D is een stukje nieuwer waardoor de huidige trends daar wel in verwerkt zitten. Dan moet je hem meer ten opzichte van de 7D gaan vergelijken.

Een grip is handig voor het stroomverbruik. Maar ook voor de manier waarop je de camera vast kan houden. Op mijn 400D zou ik niet meer zonder willen. Bij een 50D lijkt het me ook fijn, maar geen noodzaak.

Gezien jouw reislust is denk ik de bouwkwaliteit toch wel een belangrijk item. In dat geval zou ik de 50D adviseren.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Helemaal eens met bovenstaande.

De 50D is toch een stuk robuuster gebouwd en dat voel je meteen. Het is dan nog steeds geen 7d maar in ieder geval minder plastic als de 500 en 550d.

Als je grote handen hebt is de 50d ook een stuk prettiger waarschijnlijk, maar dat is puur persoonlijk.

De 50d is ook een stuk sneller, handig voor sport. En het draaiwieltje aan de achterzijde vind ik een behoorlijke meerwaarde.
jpelverding
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010 12:00
WoonplaatsCOLON Oost Groningen

Ik stond voor dezelfde keuze, ben uiteindelijk bij de Mediamarkt (in Krefeld) wezen kijken, maar bovenal voelen. Toen ik de 50D in mijn handen nam had ik de 550D net gevoeld. Toen was de keuze erg makkelijk.

Gewicht is sowieso relatief, een paar objectieven wegen meer dan die 7 ons van de camera, die ook nog sterker schijnt te zijn, en beter bestand tegen buitengebruik.

Video heb ik even overwogen, maar is voor mij niet zo belangrijk, en daarmee was de laatste vraag verdwenen en heb ik nu een 50D.
En een 20D trouwens, alles tweedehands gekocht via marktplaats. Als ik mezelf goed genoeg vindt zal ik wel eens kijken naar de 9D of de 1Dmk10.

Succes met je keuzen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar