Welke flitser voor 300D en 50D?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

Op dit moment heb ik een goedkope Sigma flitser die ik gekocht heb voor mijn 300D. Gebruikte hem toch niet zo heel vaak. Maar tijdens een feestavond kwam ik achter de nadelen van dit ding. Hij is veel te langzaam met opladen. Een paar foto's achterelkaar nemen gaat gewoon niet. Dan heeft de flits 1x gewerkt, en daarna heb ik zwarte foto's. Ik moet echt wachten tot het lampje weer groen is. Dat werkt niet echt....

Is dit bij elke flitser het geval, of is het nu gewoon tijd voor een nieuwe/betere? Is dan een canon flitser de beste optie? Of zijn er betere alternatieven?

Moet binnenkort op een bruiloft fotograferen, en dan moet ik niet afhankelijk zijn van een flitser!
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Je zou kunnen kijken naar een Canon Speedlite 580EXII met extern battery-pack, dat reduceert de laadtijd enorm. Daarnaast heeft het ding een "quick-shoot" mode (heet anders waarschijnlijk maar weet zo even niet precies hoe) waarbij je kunt flitsen terwijl de flitser nog niet helemaal opgeladen is (niet op full-power natuurlijk).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Het hangt van je budget af. Het beste is de metz 76 MZ-5, maar die kost bijna €600. Zelf heb ik de metz 58 AF-1, waar ik heel tevreden over ben, bij konijnenberg voor €299.
De laadtijd hangt ook heel erg af van de gebruikte batterijen. Koop de beste die je krijgen kunt, bijvoorbeeld GP 2700
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Begin eens met een setje verse batterijen en controleer je instellingen.
Daar zit normaliter de meeste vertraging in ;)

Met slechte batterijen zal je flitser een langere tijd nodig hebben om op te laden en als je iedere keer een flits op vol vermogen vraagt om bijv. te bouncen zal je ook enige tijd moeten wachten totdat je weer kan flitsen.
Dit is ook zo bij een Speedlite 580 en bij een goedkope pingpong flitser van Ebay :P


En anders kan je altijd nog -zoals hierboven ook was geadviseerd- een battery pack kopen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

WireWess schreefCOLONBegin eens met een setje verse batterijen en controleer je instellingen.
Daar zit normaliter de meeste vertraging in ;)

Met slechte batterijen zal je flitser een langere tijd nodig hebben om op te laden en als je iedere keer een flits op vol vermogen vraagt om bijv. te bouncen zal je ook enige tijd moeten wachten totdat je weer kan flitsen.
Dit is ook zo bij een Speedlite 580 en bij een goedkope pingpong flitser van Ebay :P


En anders kan je altijd nog -zoals hierboven ook was geadviseerd- een battery pack kopen.
Ik heb destijds 2 volledige nieuwe pakjes batterijen gebruikt. Dus daar kan het niet aan liggen. Qua instellingen zelf is de flitser behoorlijk beperkt, en heb op de camera vanalles geprobeerd. :(
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Welke ISO waarde gebruik je normaliter? Op ISO 100 bijvoorbeeld zal je flitser al vaak tegen vol vermogen aan zitten waardoor deze er ook erg lang over doet om op te laden. Schiet je bijvoorbeeld op ISO 400 dan wordt je flitser in principe 2x wortel2 sterker waardoor hij in veel minder gevallen op vol vermogen hoeft te zitten. Dit spaart in de oplaadtijd en ook je batterijen. De ruis is bij goed belichten op ISO400 nog wel te overzien denk ik.
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

Sushi schreefCOLONWelke ISO waarde gebruik je normaliter? Op ISO 100 bijvoorbeeld zal je flitser al vaak tegen vol vermogen aan zitten waardoor deze er ook erg lang over doet om op te laden. Schiet je bijvoorbeeld op ISO 400 dan wordt je flitser in principe 2x wortel2 sterker waardoor hij in veel minder gevallen op vol vermogen hoeft te zitten. Dit spaart in de oplaadtijd en ook je batterijen. De ruis is bij goed belichten op ISO400 nog wel te overzien denk ik.
Meestal op 400 :D

Ik zit toch t denken om een 430EXII te bestellen. Wat is het grote verschil tussen deze en de 580EXII?
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

aspers schreefCOLONIk zit toch t denken om een 430EXII te bestellen. Wat is het grote verschil tussen deze en de 580EXII?
Die 430EXII gaat jouw probleem niet oplossen...

De grootste verschillen tussen de 430EXII en 580EXII (in willekeurige volgorde want wat voor de een belangrijk is, is dat niet voor een ander):
- flitskracht (scheelt nog geen 0,9 stops)
- 580EXII is spatwaterdicht (lekker belangrijk als je camera dat niet is)
- 580EXII heeft aansluiting voor externe voeding (veel snellere recycle-tijd!)
- 580EXII heeft een snelkoppeling (geen schroefdraad maar een soort bajonet)
- 580EXII heeft aansluiting voor externe trigger meen ik
- De kop van de 580EXII kun je 180 graden links- en rechtsom draaien (430EXII alleen rechtsom, linksom 90 graden)
- De kop van de 580EXII kan ook nog 7 graden naar beneden wijzen (voor macro/close-up)
- 580EXII heeft betere bediening
- 580EXII heeft bouncekaartje ingebouwd (lekker belangrijk, een stukje wit karton en een elastiekje doen het ook)
- 580EXII kan als master dienen in een multi-flitser opstelling, 430EXII alleen als slave (moet je wel twee flitsers hebben natuurlijk)
- 580EXII zoomt *langzamer* dan de 430EXII
- 580EXII heeft stroboscoop mode
- 580EXII heeft quick-flash mogelijkheid (flitsen voordat'ie helemaal opgeladen is)
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Anoniem 4

Als je een huwelijk gaat fotograferen zou ik niet twijfelen en voor de 580EX II gaan. De verschillen zijn hiervoor al opgesomd, alleen het verschil in lichtkracht (richtgetal) wordt daarbij ondergewaardeerd. Aan lichtkracht kan je niet teveel hebben en bij een huwelijk heb je vaak veel licht nodig (grote meestal matig verlichte ruimtes, zeker in kerken). Heb je geen maximaal licht nodig dan wordt er gedoseerd tot invullicht en kun je op een batterijset meer flitsen.

Gebruik in de flitser het liefst oplaadbare batterijen. Alkaline batterijen bewaren ongebruikt lang hun vermogen, maar zijn snel (15 minuten) leeg in een flitser althans. Na gebruik in de flitser hoef je ze niet weg te gooien, want dan kunnen ze nog lang mee in allerlei apparaten die geen hoog piekvermogen verlangen. Oplaadbare batterijen leveren langer een hoog vermogen.

Daarin heb je weer twee soorten. De GP (of Sanyo of Powerex) 2700 bijv. kan heel lang een hoog flitsvermogen leveren en is snel weer gebruiksgereed, maar als je die lang ongebruikt laat liggen, verliest die sneller zijn lading. De Eneloop 2000 daarentegen behoudt bij niet gebruik heel lang zijn lading, maar levert minder lang een hoog flitsvermogen.

Welke je moet kiezen, hangt meer af van je werkwijze. Gebruik je je flitser incidenteel en/of vaak onverwacht, ga dan voor de Eneloop 2000. Plan je je fotosessies met flitser van tevoren goed, neem dan de GP (of Sanyo of Powerex) 2700 en laadt die kort daarvoor op.
Beide door elkaar kan natuurlijk ook. Voor het onverwachte vertrouw je op de Eneloop 2000 en bij de geplande op de GP (of Sanyo of Powerex) 2700.

Koop daarbij ook een goede lader, bijv. de Maha Powerex MH-C9000.
Een goed, snel en vertrouwd adres is
http://www.nkon.nl/

Als je meer wilt weten over verschil tussen alkaline en oplaadbaar, kijk dan hier in ieder geval naar het grafiekje met vergelijking tussen Alkaline en NiMH bij 1A load.
http://www.eznec.com/Amateur/1.5_vs_1.2 ... teries.pdf
Gebruikers-avatar
feij073
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 17:33
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Heb zelf ook getwijfeld tussen een tweede 430 EXII of een 580 EXII. Heb besloten toch voor een 430 te gaan. Maar omdat dit mijn 2e flitser is en niet mijn eerste hechtte ik minder waarde aan het extra vermogen van de 580.

Het grote voordeel van de 580 is wel dat hij met een powerpack kan werken. Ik doe zelf geen huwelijken, maar kan me heel goed voorstellen dat je op safe speelt en niet zonder stroom wilt komen te zitten. Als ik een shoot doe van zo'n 2 uur met m'n 2x 430EXII, dan is meestal één van de 2 wel door z'n stroom heen na deze twee uur (heb uiteraard wel extra batterijen bij me). Kan me goed voorstellen dat batterijen wisselen bij een huwelijk niet echt een optie is op het moment supreme ;)
EOS 450D | EOS 7D | EF-S 18-55 mm IS | EF 50mm f1.8 II | EF 70-300 mm f4-f5.6 IS USM | EF 24-70 f2.8 L USM | 2x Speedlite 430 EX II
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar