Foto bewerkings vraag (PS CS2)

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

qua software om je monitor te kalibreren bedoel je?
Mij bevalt Spyder2Express prima (http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=17402)
is niet alleen software, zit ook hardware (Colorimeter) bij om op je scherm te hangen om de kleuren af te lezen
en op basis daarvan een kleurprofiel voor je monitor aan te maken.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb nog even een poging gewaagd. Wel grappig om al de verschillende bewerkingen te zien.
Je kan hem natuurlijk zo warm of koel maken als jezelf wilt.
Mocht je geinteresseerd zijn in de bewerking kan ik die uiteraard uitleggen.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=138452[/img]

Mocht je geen spider pro of iets willen aanschaffen kan je eenvoudig via Adobe Gamma (als je Photoshop hebt tenminste) een monitor kalibratie uitvoeren. Niet de meest optimale, maar een prima tussen oplossing

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt beiden voor de reactie (en Japser voor de bewerking natuurlijk!)
Adobe Gamma ken ik, maar waar ik bang voor ben is dat ik het niet goed doe en dat ik dan met een onbruikbare monitor zit. Of kun je altijd nog terug naar je oude instellingen?
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Je slaat op het eind een profiel op (onder een andere naam), dus je kan altijd terug naar je default profiel.

Het nadeel van gamma is dat je op gevoel moet handelen. Je moet proberen iets te matchen en dat is best lastig.
Je gevoel is ook elke dag anders :)

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

CitizenJay81 schreefCOLONJe slaat op het eind een profiel op (onder een andere naam), dus je kan altijd terug naar je default profiel.

Het nadeel van gamma is dat je op gevoel moet handelen. Je moet proberen iets te matchen en dat is best lastig.
Je gevoel is ook elke dag anders :)
Oké, dan werkt het dus zeker niet bij mij...
Het punt is namelijk dat mijn ogen zich constant aan 'de nieuwe situatie' aan blijven passen. Wanneer ik foto's bekijk (mijn eigen foto's of die van anderen) dan zie ik direct of ze goed van kleur, te donker of te licht zijn.

Wanneer ik echter een foto bewerkt, dan moet ik elke paar handelingen een andere foto openen (waarvan ik weet dat hij goed oogt) om te kunnen zien of de bewerking die ik gedaan heb goed is of niet.
Wanneer ik dit niet doe, dan oogt de foto uiteindelijk "perfect", totdat ik een andere foto open en deze er langs houdt. De (aanvankelijk) perfecte foto blijkt dan bijvoorbeeld een sterkte groenzweem te hebben, zwart is geen zwart maar vaal grijs, hij is véél te licht, etc. Zonder die andere foto erbij zie ik dit dus niet.

Adobe Gamma lijkt nét zo te werken, dus dit kan ik beter niet doen.
Werkt Spider pro óók zo, of gaat dit automatisch?

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Zo, stukje psychologie er bij :)

Ehhhm...Als ik het goed begrijp pas je jezelf aan aan de foto?
Dat heeft denk ik iedereen.
Je kan tevreden zijn met je foto, maar als je daarna een beetje curves toepast of verscherpt zie je pas dat de foto waarover je tevreden was bij lange na niet optimaal was. Dat is denk ik iets dat iedereen heeft...

Ik heb even een vrouwvriendelijke tutorial gevonden ;)
Kan je even kijken hoe het werkt en of het wat voor je is..

Gr,
Jasper

edit: de spider pro gaat automatisch ja, die zet je op je monitor en doet zn werk.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

CitizenJay81 schreefCOLONZo, stukje psychologie er bij :)

Ehhhm...Als ik het goed begrijp pas je jezelf aan aan de foto?
Dat heeft denk ik iedereen.
Je kan tevreden zijn met je foto, maar als je daarna een beetje curves toepast of verscherpt zie je pas dat de foto waarover je tevreden was bij lange na niet optimaal was. Dat is denk ik iets dat iedereen heeft...
Dat (her)ken ik óók wel, maar dat is niet wat ik bedoel.
In jouw geval denk je dat de foto goed is, maar wanneer je iets toevoegd (curves, scherpte, zoals je het zelf al aangeeft) blijkt de foto beter te zijn.
In mijn geval is er niets meer aan de foto te redden. Ik kan hem direct weggooien en opnieuw beginnen. Ik zal het proberen te omschrijven...

Ik begin met een foto bewerken. Ik voeg een beetje van dit toe en een beetje van dat... Ik ga steeds even terug, om te zien of het een verbetering is. Uiteindelijk is de foto klaar. Voor mijn gevoel zijn de kleuren, scherpte, contrast, etc. perfect. Dan sla ik de foto op als (ik zeg maar iets) macro55_2009.
Vervolgens open ik macro 54_2009 en met de pijltjestoets (volgende) kom ik uit bij de zojuist bewerkte foto. DAN pas zie ik hoe belabberd hij eruit ziet. Hij is véél te contrastrijk, de kleuren zijn alles behalve realistisch of mooi en zwart is geen zwart, maar vaal grijs.

In mijn geval is het dus geen kwestie van 'denken dat hij goed is, maar bij het toevoegen van een beetje scherpte, contrast, etc. blijkt hij beter te zijn'. In mijn geval is er gewoon niets meer te redden aan de foto en moet ik opnieuw beginnen. En ik overdrijf het niet als ik zeg dat ik sommige foto's wel 25 keer opnieuw probeer :roll:
Ik heb even een vrouwvriendelijke tutorial gevonden ;)
Kan je even kijken hoe het werkt en of het wat voor je is..
Dank je wel!
Ik ga nu even kijken!
edit: de spider pro gaat automatisch ja, die zet je op je monitor en doet zn werk.
Dan weet ik hoogstwaarschijnlijk al wat het gaat worden ;)
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wow, dat klinkt niet zo fijn. Maar je bedoelt dus wel dat het echt aan je eigen ogen ligt? Dus je denkt dat het goed gaat en dat je zwart ziet, maar als je terugkijkt is het vaal grijs??
Of bedoel je dat er bij het opslaan van de foto iets verandert zodat het resultaat na het openen van de foto weer faal grijs is in plaats van zwart?
Dat is nogal een belangrijk verschil namelijk. In het tweede geval ligt het aan je instellingen en helpt inderdaad alleen ijken van je monitor.

In het eerste geval kan je ook zorgvuldiger te werk gaan met je raw files.
Als je gaat schuiven in de RAW converter, dan onthoudt hij de gemaakte instellingen die je als laatste hebt gedaan in een apart bestand. Het is denk ik makkelijker als je niet tevreden bent met je eindresultaat weer even wat schuifjes terug te zetten om vervolgens andere aanpassingen te doen.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

CitizenJay81 schreefCOLONWow, dat klinkt niet zo fijn. Maar je bedoelt dus wel dat het echt aan je eigen ogen ligt? Dus je denkt dat het goed gaat en dat je zwart ziet, maar als je terugkijkt is het vaal grijs??
Of bedoel je dat er bij het opslaan van de foto iets verandert zodat het resultaat na het openen van de foto weer faal grijs is in plaats van zwart?
Dat is nogal een belangrijk verschil namelijk. In het tweede geval ligt het aan je instellingen en helpt inderdaad alleen ijken van je monitor.
Ik bedoel het eerste. Vóórdat ik de foto verklein en in een lijstje zet, maar ik een kopie op een nieuwe laag. De (bewerkte) orginele foto ziet er hetzelfde uit als de opgeslagen, verkleinde versie, dus daar ligt het niet aan.

Ik heb net even een foto geupload, zodat je kunt zien wat ik bedoel.
http://www.alstrowebdesign.nl/diana/ima ... 7_2009.jpg
Toen ik klaar was met de bewerking dacht ik dat de kleuren perfect waren... de foto was helder, niet te contrastrijk, de kleuren klopten en zwart was mooi zwart. Totdat ik de foto naast een andere foto (waarvan ik weet dat hij goed is) hield. Pas toen zag ik dat de foto er in alle opzichten belabberd uitzag. En zo gaat het dus altijd. TIJDENS het bewerken zie ik dit niet. Ik moet de te bewerken foto daarom constant vergelijken met een goede foto. En zelfs dát werkt vaak niet goed, omdat die andere foto weer andere kleuren heeft, gemaakt is met ander licht, etc.

Groetjes
Diana



In het eerste geval kan je ook zorgvuldiger te werk gaan met je raw files.
Als je gaat schuiven in de RAW converter, dan onthoudt hij de gemaakte instellingen die je als laatste hebt gedaan in een apart bestand. Het is denk ik makkelijker als je niet tevreden bent met je eindresultaat weer even wat schuifjes terug te zetten om vervolgens andere aanpassingen te doen.[/quote]
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ok, ik begrijp het.
Het is toch een kwestie van spelen met de curves/levels in PS...
En veel oefenen zodat je er een feeling voor krijgt.

Ik zie nu wel eens foto's terug van een half jaar geleden dat ik denk: oh my god, was ik daar tevreden mee? Bij mij was het alleen vaak de andere kant op. Juist extreem veel zwart en contrast. Daar ben ik nu wat van aan het terugkomen..

Kijk anders even hier;video tutorial voor een basis uitleg van curves. Slechts een paar simpele stappen die je bij elke foto gewoon kan uitvoeren en eigenlijk bij elke foto hetzelfde zijn. Zoals het zorgen dat zwart ook echt zwart is...
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

CitizenJay81 schreefCOLONOk, ik begrijp het.
Het is toch een kwestie van spelen met de curves/levels in PS...
En veel oefenen zodat je er een feeling voor krijgt.
Ik doe dit werkje al 5 jaar bijna dagelijks, dus het is helaas geen kwestie van feeling ervoor krijgen.
Ik zie nu wel eens foto's terug van een half jaar geleden dat ik denk: oh my god, was ik daar tevreden mee? Bij mij was het alleen vaak de andere kant op. Juist extreem veel zwart en contrast. Daar ben ik nu wat van aan het terugkomen..
Ook dit is bij mij niet aan de orde.
Ik zie direct als ik de bewerkte foto afsluit, een andere (goede) foto open en vervolgens weer de bewerkte foto bekijk, of hij goed is of niet. Zonder eerst die goede foto te openen zie ik dit niet. Dan lijkt hij goed. Dat zwart dan vaal grijs is, dat er véél te weinig of juist veel te veel contrast in zit, dat er een kleurzweem over de foto hangt, etc... dat zie ik niet. Daarvoor MOET ik eerst een andere foto openen.
Kijk anders even hier;video tutorial voor een basis uitleg van curves. Slechts een paar simpele stappen die je bij elke foto gewoon kan uitvoeren en eigenlijk bij elke foto hetzelfde zijn. Zoals het zorgen dat zwart ook echt zwart is...
Het punt bij mij is dat wat ik zie niet overeenkomt met wat het in werkelijkheid is.
Ik ken Photoshop als mijn broekzak, weet precies waarvoor ik wát moet gebruiken (en ook dat er vaak wel 5 of 6 wegen zijn die naar Rome leiden), daar ligt het probleem niet.
Zoals gezegd zag de foto in mijn vorige post er qua kleuren, contrast, gamma, etc perfect uit, totdat ik er een andere foto naast hield.
Ik MOET constant een voorbeeldfoto in beeld houden, of na een paar handelingen een goede foto bekijken om het effect van de bewerking te kunnen zien. :roll:
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ok, bizar!
Je zou misschien een combinatiearts kunnen vinden; een oogarts, psycholoog en psychiater in een? ;)

Maar even zonder gekheid. Als je bijvoorbeeld clipping gebruikt, wat je ongetwijfeld kent, zie je wanneer iets echt zwart of echt wit is. Dus dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.

Voor de andere dingen kan je dan inderdaad niet geholpen worden.
Ik snap nu alleen het doel van dit topic niet meer helemaal.
Je hoeft dus geen hulp met bewerken, maar je vroeg wel of we bewerkingen konden uitvoeren.
Verder wil je je monitor laten kalibreren, maar je ziet het verschil toch niet?
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

dubbelpost
Laatst gewijzigd door 1 op Gtranquillity, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

CitizenJay81 schreefCOLONOk, bizar!
Je zou misschien een combinatiearts kunnen vinden; een oogarts, psycholoog en psychiater in een? ;)
:shock: :wink: :D
Maar even zonder gekheid. Als je bijvoorbeeld clipping gebruikt, wat je ongetwijfeld kent, zie je wanneer iets echt zwart of echt wit is. Dus dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.
Dat klopt, maar dat ziet er dan niet uit, dus met een (voor mij op dat moment) véél te donkere of lichte foto, kan ik niet verder (be)werken.
Ik bedoel... stel je voor dat je een foto aan het bewerken bent die (zoals jij het ziet) anderhalf tot 2 stoppen over of onderbelicht is. Hoe kun je deze foto (zonder de belichting aan te passen, totdat het goed oogt) er iets moois van maken? Dat kan gewoon niet.
Voor de andere dingen kan je dan inderdaad niet geholpen worden.
Ik snap nu alleen het doel van dit topic niet meer helemaal.
Je hoeft dus geen hulp met bewerken, maar je vroeg wel of we bewerkingen konden uitvoeren.

Verder wil je je monitor laten kalibreren, maar je ziet het verschil toch niet?
Dit klopt niet. Ik zie het wél, dat schrijf ik ook al steeds. Ik zie het alleen niet tijdens het bewerken, maar enkel en alleen wanneer ik er een andere foto (waarvan ik weet dat hij goed is) erlangs hou.

Juist door die bewerkingen van jullie, is het me duidelijk geworden dat er iets mis is met mijn gamma. Nu ben ik steeds bezig met die zwarte waas (die over nagenoeg elke foto hangt) weghalen, terwijl die zwarte waas er na kalibratie van de monitor waarschijnlijk niet meer is.
Indien dit inderdaad het geval is, dan zal ik mijn foto's waarschijnlijk niet of bijna niet meer na hoeven te bewerken en in mijn geval (gezien de problemen die dit oplevert) zal dit een enorme verbetering/vooruitgang/opluchting zijn. Vandaar dus dat ik dit topic geopend heb.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Net even Adobe Gamma geprobeerd, maar ik doe denk ik iets verkeerd...

Aanvankelijk zette ik het contrast op 100% (omdat dit er stond) en doorliep ik alle stappen. Aan het eind kun je dan 'voor en na de kalibratie' zien, maar met het contrast op 100% was alles natuurlijk véél te licht (zowel voor als na).

Vervolgens las ik ergens dat het contrast bij LCD monitors op 50% gezet moet worden. Dit gaf bij 'voor en na' natuurlijk het tegenovergestelde resultaat. Ik kon wel zien dat 'na' lichter was dan 'voor', maar beiden waren héél erg donker. Maargoed... met het contrast op 50% en brightness op 45% (om het vlakje in het zwart zo donker mogelijk, maar nét niet zwart te krijgen) is dat ook wel logisch lijkt me.
Iemand enig idee wat ik verkeerd gedaan heb?
Gebruikers-avatar
Andras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 18:12
WoonplaatsCOLON Zandvoort
CONTACTCOLON

Hoi, ik lig in bed na een operatie en ben een beetje aan het rondneuzen en kwam dit tegen.

1 opmerking die hier regel nummer 1 moet zijn:

Als iemand enigzins deze stappen zou willen volgen of serieus een goede nabewerking wil maken:

Zorg voor een gecalibreerd scherm. Hardwarematig. Punt


Geen gemaar! Niet: Mijne is al redelijk goed hoor, of ik heb hem al softwarematig gecalibreerd (Adobegamma) of ik heb hem naast een gecalibreerd scherm gehouden, en op het oog is ie identiek. - Op het oog rijden 2 formule 1 wagens even snel hun rondjes hoor, maakt toch niet zovel uit - jawel; Pole of achteraan.

Ik heb het 3 jaar volgehouden en geroepen; Tja, nou hier bij mij zit toch echt een goede kleur in me monitor hoor, ik zie geen verschil. Nou, ik heb nieuws voor je, dat is er wel degelijk. Nooit meer een ongecalibreerd scherm.

CRT bezitters? Klap maar in je handen, hierop werkt het fantastisch, veel pro's bewerken na op CRT monitoren (beeldbuizen) Moet je wel een redelijke monitor hebben en niet een monochrome. Maar zo'n monitor is nog wel te vinden voor 100 Euries.

Check Spyder 3 Pro, Express of Eye One harware calibratie en je zal nog eens terug denken naar die tijd dat je ongecalibreerd je foto's ging zitten bewerken.


Ik moet in ieder geval al mijn voorgaande jaren maar eens opnieuw bewerken.. ;-)

Succes
Laatst gewijzigd door 1 op Andras, in totaal 28 keer gewijzigd.
Greetz

Andras

http://www.afterburnerphotography.com
Canon gear and lots of rental
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik geef je helemaal gelijk.
Uiteindelijk heb ik Spider 2 Express aangeschaft. De monitor bleef qua kleuren hetzelfde (ja echt) maar werd wel 3 tinten lichter :shock:
Helaas is hij nu nog steeds iets te donker. Als ik foto's laat printen, moet ik in PS eerst 10% gamma toevoegen, wil de print er hetzelfde uitzien als op mijn monitor.

Groetjes en beterschap!
Diana
Gebruikers-avatar
Andras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 18:12
WoonplaatsCOLON Zandvoort
CONTACTCOLON

Hoi Diana,

Heb je een aantal keren geprobeerd te calibreren met evt verschilende settings? Je moet dat even doorhebben hoor. En daarbij het nabewerken goed beheersen. Als ik beter ben dan wil ik best eens kijken naar je foto en zien of ik er iets mee kan. Je kunt je bestand als je wilt via www.wetransfer.com zo versturen naar mij zodat ik het origineel heb.

Nogmaals, als ik beter ben en jij dat natuurlijk wil.

Groet,
Andras
Greetz

Andras

http://www.afterburnerphotography.com
Canon gear and lots of rental
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Hi Andras,

Er valt helaas niets in te stellen bij Spider Express 2. Alleen kun je aangeven of je monitor een brightness, contrast en backlight knopje heeft. De eerste twee wist ik zeker, de 3e niet, dus ik heb 2x gecalibreerd. Met de backlight functie aangeklikt kreeg ik een erg blauw scherm, zonder niet.
Verder valt er zoals gezegd niets aan te vinken.

Vwb de foto... ik moet hem van een externe schrijf halen, die niet hier ligt. Maar ik ben wel benieuwd wat je ermee kan! Ik zal hem je sturen, zodra ik mijn externe schijf weer terug heb! Bedankt!

Groetjes
Diana
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar