Camera mee in het vliegtuig

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Ik ga as zomer naar Moskou voor een stedentrip, nu wil ik mijn camera meenemen. 'Moet' in de handbagage zie ik, zijn er nog speciale regels en moeilijkheden die jullie hebben ervaren?

Heb een verzekering voor de camera zelf en een factuur, hoe zit het nou als je een 2e hands lens hebt :roll: Daar heb je geen factuur bij..... Zelf wat (laten) maken qua factuur :?:

Graag jullie meningen...
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Je kan m laten taxeren bij de locale fotoboer.
Ik geloof dat dat ook een geldig bewijs is als je terugkomt in NL.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Neem geen originele facturen mee, maar kopiën
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Dennis Rademaker schreefCOLONJe kan m laten taxeren bij de locale fotoboer.
Ik geloof dat dat ook een geldig bewijs is als je terugkomt in NL.
Oke, eens kijken wat die ervan zegt/mee kan. Thnx
dejong1racing schreefCOLONNeem geen originele facturen mee, maar kopiën
Die liggen al klaar :wink:
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Andre Berends schreefCOLONMijn vader is 2 maal buiten de EU geweest. één keer naar de Antillen, en één keer naar Kenia.

Je zou ook bij een lokale fotoboer kunnen vragen of zijn een 'getuigschrift' voor je kunnen maken met de daarop vermelde lenzen/cam's etc.

Iets in de trant van

'Hierbij verklaart <naam fotozaak> dat <jouw naam> de volgende spullen op <datum invullen> reeds in bezit heeft:

- ..., serie nummer ...
- ..., serie nummer ...
- ..., serie nummer ...

handtekening'

Document eventueel ook in het Engels opstellen, kan wat gemak opleveren bij een douane.

Dit werkte bij mijn vader prima, heeft verder geen problemen gehad.
Zal zelf eens wat in elkaar zetten, type lenzen, serie-nummer? Waar te vinden, op de lens :?:

Dank voor de snelle reactie!
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Serienummers staan vaak op de vatting, maar niet op alle objectieven
Op de camera staat het op de bodem.
Ook je flitser kan een serienummer hebben (mijn 580 II wel in ieder geval)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Navigator

Ik neem een overzicht mee van wat er bij de assuradeur is aangemeld. In het verleden ook kopieën meegenomen van de facturen maar de verklaring van de assuradeur heeft dezelfde waarde (mits nieuwwaarde, aanschafdatum en serienummer is opgenomen).

Bij reizen naar Cuba, USA, Canada, Tsjechië, IJsland en Schotland nimmer een probleem ondervonden.

Peter
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Navigator schreefCOLONIk neem een overzicht mee van wat er bij de assuradeur is aangemeld. In het verleden ook kopieën meegenomen van de facturen maar de verklaring van de assuradeur heeft dezelfde waarde (mits nieuwwaarde, aanschafdatum en serienummer is opgenomen).

Bij reizen naar Cuba, USA, Canada, Tsjechië, IJsland en Schotland nimmer een probleem ondervonden.

Peter
Ik heb niet alles verzekerd, hoe kan ik alles incl. die 2e hands lenzen verzekering?

Zal kijken of ik een getuigschrift kan maken en laat tekenen door een kennis (fotograaf)
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Misschien een domme vraag hoor maar waar is dat voor nodig dat je facturen mee neemt naar buitenland. wij gaan zelf 3 x per jaar op vakantie maar heb het zelf nog niet eerder gedaan , misschien een goede reden om het wel te doen .
ik heb wel al mijn spullen verzekerd met een "kostbaarheden verzekering"
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik ben met mijn camera (en vrouw) naar:

- 3 x Griekenland
- 2 x Turkije
- 2 x Tenerife
- 2 x Mexico
- 1 x Dominicaanse Rep.
- 1 x Curacao
- 1 x New York

geweest en heb nog nooit problemen of vragen gehad. Ik denk dat als je met een hele koffer komt met camera's dat ze dan wat gaan controleren, maar anders niet. Maak je niet te druk erover....
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONIk ben met mijn camera (en vrouw) naar:

- 3 x Griekenland
- 2 x Turkije
- 2 x Tenerife
- 2 x Mexico
- 1 x Dominicaanse Rep.
- 1 x Curacao
- 1 x New York

geweest en heb nog nooit problemen of vragen gehad. Ik denk dat als je met een hele koffer komt met camera's dat ze dan wat gaan controleren, maar anders niet. Maak je niet te druk erover....
Ik neem bijna 't zelfde mee :lol: maar ik heb een fototas, neem aan dat ze naar Moskou niet snel moeilijk doen.

Buiten de EU is anders zie ik. Voor de zekerheid kan ik even kijken of ik wat kan maken.
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Zijn er hier echt mensen die ooit eens problemen hebben gehad omdat ze geen facturen bij zich hadden?

Ik heb nog nooit facturen meegenomen, en nog nooit gecontroleerd. In het geval de douane je lastig wil vallen, moeten zij bewijzen dat jij fout zit en niet andersom. De douane kan dat prima zelf zien en inschatten, en een valse factuur is ook zo gemaakt, dus ik denk niet dat het heel overtuigend is als ze je tóch al op de korrel hebben.

Plus, je sleept al genoeg zooi mee op vakantie dus ik zou de facturen lekker thuis laten, dan kunnen dieven ook niet zien hoeveel je hebt betaald voor die spullen.
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

mitchel1986 schreefCOLONZijn er hier echt mensen die ooit eens problemen hebben gehad omdat ze geen facturen bij zich hadden?

Ik heb nog nooit facturen meegenomen, en nog nooit gecontroleerd. In het geval de douane je lastig wil vallen, moeten zij bewijzen dat jij fout zit en niet andersom. De douane kan dat prima zelf zien en inschatten, en een valse factuur is ook zo gemaakt, dus ik denk niet dat het heel overtuigend is als ze je tóch al op de korrel hebben.

Plus, je sleept al genoeg zooi mee op vakantie dus ik zou de facturen lekker thuis laten, dan kunnen dieven ook niet zien hoeveel je hebt betaald voor die spullen.
Hej mmm de facturen als PDF op stick zetten en al t andere materiaal? Misschien wel handig?
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Ik heb de douane even gebeld, spullen zonder duidelijke gebruikssporen zouden problemen kunnen leveren (ook je horloge bijvoorbeeld). Ze adviseerden te zoeken op de site douane.nl naar "reizigersbagage". Na wat doorklikken vond ik onderstaande:

http://www.douane.nl/particulier/reizig ... #P114_7794

Daar staat onder andere:

Kostbare goederen die u eerder kocht en meenam uit Nederland of de Europese Unie.
Voorbeelden:
- foto- en filmtoestellen
- muziekinstrumenten
- sieraden met edelmetalen of diamanten
- laptopcomputers.

De Douane kan u vragen te bewijzen dat de goederen in Nederland of een ander EU-land zijn gekocht met betaling van belastingen. Dit geldt vooral voor luxe en kostbare goederen

Het is handig om van deze artikelen een aankoop-, betalings- of garantiebewijs of een zogenoemde Douaneverklaring mee te nemen.
Vraag de Douaneverklaring voor u op reis gaat aan bij een douanekantoor in uw omgeving
De behandeling van deze aanvraag kan namelijk enige tijd vergen. Bij het douanekantoor moet u laten zien:
- het aankoop-, betalings- of garantiebewijs
- de goederen waarvoor u de Douaneverklaring aanvraagt[/url]
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Andre Berends schreefCOLON@Pascal2704: Dus als ik het goed begrijp heb je een probleem met 2e hands spullen waarvan je originele factuur en garantiebewijs niet hebt?
Denk een bezoekje aan een wel willende fotoboer net zo handig is...
Ik heb nu PDF's v/d mails, facturen enz. . Lijkt mij voldoende.
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Andre Berends schreefCOLON@Pascal2704: Dus als ik het goed begrijp heb je een probleem met 2e hands spullen waarvan je originele factuur en garantiebewijs niet hebt?
Zoals ik het begrijp zou dat in theorie kunnen, erg spraakzaam waren ze niet bij de douane. Ze hadden het wel expliciet over de term "gebruikssporen".

Maar ik reis vrij veel en ik heb nog nooit enig probleem ondervonden en ik ken ook niemand die dat wel heeft. Ik denk dat het wel los zal lopen in de praktijk.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

pascal2704 schreefCOLONZe hadden het wel expliciet over de term "gebruikssporen".
Ik was al een beetje bang voor iets dergelijks bij 2e hands spullen. Ik heb objectieven die ik gebruikt heb gekocht. Maar de 1e eigenaren waren altijd erg zuinig op de spullen, en ik ook. Mijn mk III heb ik nieuw gekocht, is ongeveer 2 jaar oud en heeft vele plaatjes gemaakt. Maar als ik hem goed schoonmaak, dan ziet hij er als nieuw uit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rob42
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2009 14:13
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

mitchel1986 schreefCOLONZijn er hier echt mensen die ooit eens problemen hebben gehad omdat ze geen facturen bij zich hadden?
Sterker nog: ik heb eens grote problemen gehad toen ik de facturen wél bij me had.
Ik kwam na een lange reis met veel vertregingen van Bali via Jakarta eindelijk ergens rond middernacht aan op Schiphol, waar ik door mijn vriendin werd opgewacht. Wellicht omdat we een tussenlanding in Singapore hadden gemaakt, werden mijn Canon camera en lenzen aan een nauwkeurige inspectie onderworpen. Daarna werd ik verhoord: de factuur werd als vervalsing bestempeld. Pas nadat de winkel om 10.00 's morgens was opengegaan en telefonisch geverifieerd kon worden dat ik de spullen daar had gekocht mocht ik ruim 10 uur na de landing eindelijk naar huis! Zonder excuses!
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik heb via mijn werk wat contacten bij de douane, ik zal (als de drukte het toelaat) straks in de nachtdienst eens een mailtje sturen waarbij ik deze vraag voorleg.

Want volgens mij is er alleen in de verkeerswetgeving (wet mulder) een omgekeerde bewijslast en niet zoals de douane schetst dat jij moet bewijzen dat je eerlijk aan je spullen komt.

(gelukkig zijn wij geen grote handelaren dus niet echt dé doelgroep)

En mocht ik een reactie krijgen (ze zijn zoals al gezegd niet zo spraakzaam) dan laat ik het hier weten.
Gebruikers-avatar
RobinD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2009 10:38
WoonplaatsCOLON Utrecht

Ik doe even mee met dit topic. Ik vertrek 2 april naar Dubai, alwaar ik zeker de nodige controles verwacht.

Ik overweeg om vlak voor vertrek op Schiphol al een paar foto's te maken waaruit later kan worden afgeleid dat ik de apparatuur op 2 april vóór vertrek al in bezit had. Zou dit werken?
5d + 24;35;85;70-200mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar