Dure primes vs goedkopere primes vs L zoomlenzen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Maakt weinig uit denk ik... Kun je zelfs beter je 24-105 erop laten zitten, kun je nog zoomen ook.

Tenzij je op enorme formaten uit gaat printen, of echt gaat pixelpeepen, zie je weinig verschil. En al zou je het wel doen, zie je volgens mij maar marginaal verschil tussen beide primes.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb veel geprobeerd, een 50 1.4, 85 1.8 en een 135 L 2.0, maar elke keer viel het verschil tov van een 24-105 en een 70-200 me ietwat tegen, er was verschil, maar zo minimaal dat het voordeel van het zoomen mij elke keer de doorslag gaf.
Nu kijk ik niet meer naar primes, ja soms nog met een scheef oogje, want het is wel prettig werken qua gewicht.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Primes zijn doorgaans licht-sterker en bereiken hun scherpste punt vaak al bij grotere diafragma-openingen. Zeg maar tussen f/2.8 en f/4.5

Als je dus veel landschappen schiet en daarmee al gauw tussen f/9 en f/16 zit dan zijn de primes vrijwel altijd al over hun scherpste punt heen.

Zoom-objectieven daarentegen zijn meestal op hun scherpst tussen f/7.1 en f/11

Het lijkt mij daarom voor de hand liggen dat je voor landschappen beter een kwalitaitief goede zoom op je body kunt hebben dan een licht-sterke prime.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
theoj
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 17:57
WoonplaatsCOLON bennekom

ik kan je geen antwoord geven op je vraag, maar ik keek even op je website; wat een prachtige foto's van ijsvogels, uilen enz. zeg!
groet, theoj
450D+kitlens, tussenringen, EF 75-300 is.
100mm macro.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Helemaal eens met de opmerking van theoj. :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een EF 70-200 f/4 L IS USM doet nauwelijks onder voor primes en is al extreem goed vanaf f/4.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Wat wil je precies doen met de 50mm prime? Foto's maken met een zeer beperkte scherptediepte? Als je toch een EF50/1.8 hebt dan kun je die toch gebruiken?

Vwb het verschil tussen primes en zoom, ik heb zelf oa een EF85/1.8 en een EF24-105/4L, het verschil qua scherpte is minimaal op f=8, pixelpeepen op extreem hoog nivo, maar ja, f=1.8 haalt de 24-105 niet . :wink:
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

De 50 1.8 is voor mijn gevoel aanzienlijk scherper dan de 24-105 op 50 mm. De 24-105 mist daarnaast natuurlijk de mooie 1.8, je moet het met 4.0 doen. Voor portretten toch eigenlijk een tikkie te weinig diafragma, wil je mooi isoleren tov de achtergrond. Zelf gebruik ik mijn 50 1.8 echter vrijwel nooit meer, sinds ik de 24-105 heb. Het focussen geschiedt echt boterzacht, de kleuren zijn superieur en je kunt zoomen. De 50 is toch wat flets.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Closeshooter schreefCOLONik heb veel geprobeerd, een 50 1.4, 85 1.8 en een 135 L 2.0, maar elke keer viel het verschil tov van een 24-105 en een 70-200 me ietwat tegen, er was verschil, maar zo minimaal dat het voordeel van het zoomen mij elke keer de doorslag gaf.
Nu kijk ik niet meer naar primes, ja soms nog met een scheef oogje, want het is wel prettig werken qua gewicht.
Ik vond mijn EF 200mm f/2.8 L USM vele malen scherper op f/2.8 dan mijn vele malen duurdere EF 70-200mm f/2.8 L IS USM op 200mm.
Dat scheelt echt veel. Maar toch heeft ook bij mij de prime het veld moeten ruilen omdat een zoom veel veelzijdiger was (ook al was de prime veel kleiner, lichter en zwarter)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Wat versta je eigenlijk onder "beter". Kijk je dan alleen naar scherpte op 100% of neem je de bokeh kwaliteit, CA, contrast en kleur ook in de kwaliteitsschaal mee?

Dat vind ik dus ook het nadeel van veel testsites, waar alleen naar de scherpte wordt gekeken. Een ragscherp objectief met een lelijke bokeh komt er bij mij niet in, een boterzachte bokeh en ietsje minder scherp wel.

De 135 f/2 heb ik ook gehad en spijt dat ik 'm weg heb gedaan, heerlijke lens, poepie strak op f/2.8 en erg mooie bokeh en kleurweergave.

Datzelfde geldt voor de 70-200 2.8 objectieven, misschien niet de scherpste in hun klasse, maar het totaalbeeld is wel heel fraai.

De 50 1.4 en 1.8 blinken niet uit in bokeh en CA, vooral de 1.8 haalt het niet bij een 24-70. De 85 1.8 daarentegen is wel weer een hele fraaie, zowel in scherpte als bokeh. Kortom, een prime is NIET per definitie "beter".

Voor landschappen kies ik ook voor zooms, omdat je vaak kleinere openingen gebruikt en idd defractie pas na f/11 een rol gaat spelen.
Bij een lichtsterke 1.4 prime begint dat al eerder, deze objectieven zijn dan ook meer geschikt voor studiowerk, portretten ed, waarbij je niet veel verder gaat dan f/5.6, daar zijn ze op hun best.

Staar je dus niet teveel blind op wat wordt beweerd ("primes zijn beter dan zooms"), want dat hangt erg van je doel af.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Anno Huidekoper
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:20
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Je stelt vragen over kwaliteit die je gemakkelijk zelf kan beantwoorden.

Pak een statief, zet camera + objectef voor een zonnige, gemetselde bakstenen muur en maak bij 100 ISO opnamen bij de verschillende diafragma's. Doe dat met je objectieven die je hebt. Bewerk ze op dezelfde manier. Op die manier kan je uitspraken doen over lichtafval, vertekening en scherpteindruk. Dat laatste niet alleen in het centrum maar ook aan randen en in hoeken.

Het moge duidelijk zijn dat je hier niet kan vaststellen hoe bokeh en CA is. Maar het begin is er. In ieder geval wet je zelf bij welk diafragma je kunt gaan werken om scherpe beelden te krjgen.
"The proof of the picture is the printing"
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Maar gaan we nu een diafragmawaarde uitkiezen vanwege het scherpste gebied, of kiezen we die uit vanwege de gewenste scherpte-diepte en achtergrondonscherpte?
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONMaar gaan we nu een diafragmawaarde uitkiezen vanwege het scherpste gebied, of kiezen we die uit vanwege de gewenste scherpte-diepte en achtergrondonscherpte?
Vandaar mijn betoog. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Mikkie2002 schreefCOLONIn ieder geval wil ik wat meer met de 50mm prime gaan doen. Is het dan verstandig om de f1.8 in te ruilen tegen een 1.4? Ik zeg erbij dat ik niet vaak onder de f4.0 ga zitten.
Je hoeft niet alleen voor een lichtsterk(er) objectief te kiezen om bij grotere openingen te kunnen fotograferen.

Beide objectieven @ f/4.0: (NB fullframe test)
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... LI=0&API=3

Oordeel zelf of je de 50mm f/1.4 z'n meerprijs waard vindt.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mikkie2002 schreefCOLONIn zijn ogen waren zooms helemaal niks.
Dat klopt wel (zo'n 40 jaar geleden) :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eeyore_nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:57

Mikkie2002 schreefCOLONBedankt voor de reacties, mijn vraag was naar aanleiding van iemand die eigenlijk alleen maar met primes fotografeerd icm 1DsmkIII. In zijn ogen waren zooms helemaal niks.
De 50mm 1.4 gaat er wel komen denk ik.
De goede zooms van tegenwoordig zijn zeker zo goed als de meeste toenmalige primes. Hoewel er nog steeds flutzooms en top-primes te koop zijn :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar