Kleurverschil windowsviewer-web versus Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Steeds zie een kleurverschil tussen eenzelfde foto weergegeven op een webpagina/windowsviewer en Lightroom (en PS)
De foto in Lightroom is roder.
Lightroom (instelling General Zeroed) komt wel overeen met Photosjop die ingesteld staat op het monitor profiel.
Wat is nu de waarheid?
Heeft iemand enig idee? Of zijn de kleurweergaven van windows en explorer niet correct.
Groet, Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Sla je de JPG op in sRGB?

Verder is het verstandig om het monitorprofiel maar op 1 plaats te gebruiken, nl. als systeemprofiel.
Alle andere programma dien dan gebruik te maken van het systeemprofiel.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 7 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

boels069 schreefCOLONSla je de JPG op in sRGB?
De jpg laat ik onberoerd. Sla bv een portret uit het forum op op je PC en importeer hem in Lightroom. Bij mij is de kleurweergave dan anders.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zie mijn inmiddels aangepaste bericht :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Niet alle windowsviewers/browsers ondersteunen colormanagement en laten het dus op hun eigen manier zien.
Lightroom en Photoshop ondersteunen wel colormanagement.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

boels069 schreefCOLONSla je de JPG op in sRGB?

Verder is het verstandig om het monitorprofiel maar op 1 plaats te gebruiken, nl. als systeemprofiel.
Alle andere programma dien dan gebruik te maken van het systeemprofiel.
Mijn calibrator heeft dit vlgs mij goed ingesteld. Bij eigenschappen van de monitor staat onder kleurbeheer het goede profiel ingesteld, bedoel je dat met systeemprofiel?
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Juist!
En alle programma's moeten geen monitorprofiel toegewezen krijgen anders dan die van het systeem (zoiets van "default" of "system")
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

boels069 schreefCOLONJuist!
En alle programma's moeten geen monitorprofiel toegewezen krijgen anders dan die van het systeem (zoiets van "default" of "system")
Bij Lightroom kan geen kleurprofiel instelt worden.
Bij Photoshop zie ik geen "default" of zoiets staan.
Indien ik "proof colors" aanzet en windows RGB of Monitor RGB instel. Komen de kleuren met windows viewer overeen. Maar ze zijn dan afwijkend van het profiel van b.v. Profotonet (die ook roder weergeeft)

Ik vermoed dat inderdaad explorer en de viewer de kleuren niet goed weergeven (moet ik over naar Mac :roll: )
Ik zal een proefdruk bij profoto laten maken en dan de kleuren vergelijken. In mijn beleving kwamen de kleuren van PS en Profoto altijd verdraaid goed overeen.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Martin1968 schreefCOLONIk vermoed dat inderdaad explorer en de viewer de kleuren niet goed weergeven (moet ik over naar Mac :roll: )
Het kan simpeler en goedkoper. Firefox kan namelijk, in tegenstelling tot IE, wél met kleurprofielen overweg.

De default voor colormanagement in Firefox is mode 2 (tagged graphics only).
Dat kun je als volgt veranderen in mode 1 (rendered graphics):
- tik in de adresbalk van Firefox in: about:config
- beloof Firefox dat je voorzichtig zult zijn
- je ziet nu alle settings; tik in het filterveld in: gfx.
- verander bij gfx.color_management.mode de waarde in 1

Et voila. Goedkoper dan een Mac :wink:

Edit:
Lightroom gaat uit van de embedded colorspace in de foto (jpeg, tiff, etc., niet voor raw).
Pas bij exporteren kun je ervoor kiezen dat in een andere te wijzigen.
Logisch eigenlijk, want in RAW zit helemaal geen embedded colorspace.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Firefox kan dan wel met kleurenprofielen omgaan maar daar los je het probleem nog niet echt mee op aangezien er nog steeds hele volksstammen met (een of andere brakke versie van) IE browsen.

Om de minste problemen met JPGs op het web te hebben: gebruik sRGB en sla géén profiel op in de JPG. Als er geen profiel aanwezig is nemen alle browsers aan dat er sRGB gebruikt is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar