ziek en zielig

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ivorijn
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2009 09:10
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Van het weekend het zoontje van vrienden op de foto gezet. In het begin erg hangerig en verdrietig, maar na een Bumba cakeje :) sloeg dit al vrij snel om.

Alle foto's zijn gemaakt met natuurlijk licht en een 50mm 1.4

Ben heel benieuwd naar de reacties.

1)
Afbeelding
2)
Afbeelding
3)
Afbeelding
4)
Afbeelding
5)
Afbeelding
http://www.photoaddict.nl
1D Mk3, 17-40, 24-70, 70-200, 50 1.4, 135 2.0
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Sorry hoor. Als ik wel eens zie met wat voor apparatuur sommige foto's gemaakt worden....bedroevend, kwaliteit wordt totaal niet benut en waar heb je die spullen dan voor !
Een leuk zielig kereltje, maar deze snapsshots hadden ook met een rits rats klik compactje gemaakt kunnen zijn...

groet Martijn
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

martinus schreefCOLONSorry hoor. Als ik wel eens zie met wat voor apparatuur sommige foto's gemaakt worden....bedroevend, kwaliteit wordt totaal niet benut en waar heb je die spullen dan voor !
Een leuk zielig kereltje, maar deze snapsshots hadden ook met een rits rats klik compactje gemaakt kunnen zijn...

groet Martijn
Daar ben ik het niet mee eens. De scherpte diepte werking op bijvoorbeeld foto 4 krijg je nooit met een ' rits rats klik compactje'.

Maar probeer het eens iets opbouwender zou ik zeggen
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Ik vind het een mooie set.

Bij foto 1 zou je je standpunt iets kunnen laten zakken, meer op ooghoogte.

Bij foto 2 en 3 vind ik de achtergrond een beetje onrustig.

Foto 4 vind ik de beste. Mooie foto

Bij foto 5 vind ik het licht boven de rechter schouder iets te veel afleiden.

Het is natuurlijk vrij lastig om in huis een rustige achtergrond te vinden, maar dat is wel de moeite waard.
Gebruikers-avatar
moemoh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2010 17:31
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik weet nog steeds niet helemaal het verschil tussen een snapshot en een niet-snapshot. Bij studiofotografie is dat natuurlijk duidelijk, en misschien is het ook helemaal niet zo belangrijk. Ik vind dit leuke foto's, met name foto 4 waar het humeur ineens omslaat met die mevrouw op de achtergrond. Ik heb zelf altijd het idee dat een snapshot een soort impulsopname is en ik heb hier het idee dat er wel degelijk over deze foto's is nagedacht. Dat het geen studioreeks is is duidelijk maar ik vind ze leuk en prettig kijken. Mooi belicht, en duidelijk een kind dat niet lekker is maar uiteindelijk opfleurt. Lang leve de cakejes!
" And remember: no matter where you go, there you are." (Confucius )
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

...alsof je met je dure apparatuur niet af en toe een snapshotje mag maken :roll:

Ik vind met name foto 4 erg geslaagd. De enige in de serie met een beetje rustige achtergrond, maar wel met mama (?) die ook hard toe is aan een beetje rust. De overige beelden doen het wat dat betreft een stuk minder, de achtergronden vechten om aandacht.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Tja, ik ben wel eens wat kort door de bocht.... :roll: Maar ik kan het ook anders hoor, zeker opbouwend zijn en tips geven. Zie vele andere topics. Alleen moeten de foto's zich daar wel voor lenen. Deze snapshots staan in showcase en ik vind ze absoluut niet showcase waardig. Hier horen foto's te staan waar aandacht aan besteed is, waar werk van gemaakt is, op alle fronten zorgvuldig gekozen zijn en het showen dus waardig zijn.
Dit is in dit geval niet aan de orde want het zijn lukraak geschoten foto's.
Die als je met wat zorgvuldig instellen van een compactcamera absoluut net zo te maken zijn. Ook qua scherptediepte.
Gebruikers-avatar
ivorijn
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2009 09:10
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

@ Moemoh & Jeveos
Dank voor jullie reacties. Bij foto 2 en 3 idd niet goed genoeg op de achtergrond gelet. Die is nu idd wel duidelijk aanwezig. De lichte vlek op foto 6 ga ik eens onder handen nemen in Lightroom.

@ Martinus
Ik ben blij met reacties, want daar kan ik alleen maar van leren. Alleen kan ik met deze reacties helemaal niks. Zou je kunnen aangeven waarom je de foto's zo "bedroevend/testcasewaardig" vindt? En waar maak je uit op dat het lukraak geschoten foto's zijn?

Ik heb de foto's zitten bekijken die jij in je album hebt staan.. Het over grootste deel is van volwassen mensen in een studio. In mijn ogen een erg "veilige" omgeving. Ik ben heel benieuwd wat jij kan maken van een: zeer bewegelijk kind, in een vrij donkere kamer, (met een compactcamera) zonder flister.
http://www.photoaddict.nl
1D Mk3, 17-40, 24-70, 70-200, 50 1.4, 135 2.0
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ga wel mee in het verhaal van martinus hoor.

Buiten het feit dat ze met een mk III gemaakt zijn, want welke camera je in handen hebt maakt niet uit.

Om te beginnen mis ik de echter scherpte die ik van een showcase-foto mag verwachten. En d'r zijn wel meer dingen in die finisching-touch. Dat staat dus buiten het onderwerp, de keuze van de foto's de composities en noem het allemaal maar op. Maar ik bedoel dus dingetjes waarmee je naderhand op de computer net de puntjes op de i kunt zetten wat hem tot een hoofdletter I maakt en daarmee in de showcase beter tot zijn recht komt.

Een van die puntjes is bijvoorbeeld de samenhang van beelden. Foto nummer 4 vertoont een warmere witbalans dan de andere foto's waardoor hij qua warmte al wat uit de toon valt. Zit hem waarschijnlijk ook in het feit dat er meer donker hout (warmte) rechts zit en ook de achtergrond oogt warmer. Of dit komt door een raam of reflecties van de tafel laat ik in het midden, dat boeit ook niet, maar het oogt over het algemeen warmer dan de andere en dat maakt deze foto op een dergelijk detail uit de serie vallen.

Het dynamiscvh bereik in de laatste is ook zo'n foto die ik voor een showcase had geschrapt. Waarom niet flitsen? Er is toch niets mis mee. Nu heb je op foto 5 een uitgebeten vlek in de achtergrond en een geclipt geel licht op de muur. Met een snellere sluitertijd was dit minder geweest. Met een flits was het in de voorgrond dan weer beter in balans.

Ook het uitsteken van de box en het stopcontact op de derde hadden mij doen besluiten om deze niet te plaatsen, zeker al niet als je al soortgelijke foto's als de eerste en de tweede hebt.

Soms is het beter om met minder beelden te spreken en meer te zeggen dan met meerdere beelden in herhaling te vallen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ivorijn
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2009 09:10
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

@ dejong
bedankt voor je commentaar. Dit geeft mij een beter beeld van wat ik nog kan verbeteren.

Om te reageren op je commentaar
- Het verschil in witbalans had ik ook gezien, alleen niet gerealiseerd dat de foto daardoor zo uit de serie valt.

- Ik probeer zo min mogelijk te flitsen, heb het daar gewoon niet zo op. Vind het het er meestal niet mooier op worden.

- Foto 3 is idd de mindere van de serie.
http://www.photoaddict.nl
1D Mk3, 17-40, 24-70, 70-200, 50 1.4, 135 2.0
Gebruikers-avatar
DutchBorg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 196
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2008 16:10
WoonplaatsCOLON ZHZ

Kijk dit zijn foto's waar ik nu van houd. 3x petje af. Lekker in vertrouwde omgeving. Dit is de wereld van dat kind. Daarbij zijn deze ook nog reete scherp. Hier zie ik nu zo'n gevalletje theorie en praktijk.

Theorie. Mooi achtergrondje, mooi model precies zo plaatsen. Een beetje verscherpen hier en een beetje vervagen daar. Her en der wat weg poetsen. En zo kunnen we nog wel even door gaan.

Praktijk. Niks mooi achtergrondje. Is daar nu eenmaal. Niks perfecte belichting. Niks model neerzetten zoals jij dat wilt. Het is afwachten en op het juiste moment in actie komen.

Foto's zijn uniek. Je zult waarschijnlijk nooit meer hetzelde kunnen herhalen. Menig vader, moeder, opa en oma zullen jammerlijk naar hun foto's kijken als ze dit zien.

Foto 1. Mooi op hoogte genomen. Het ventje moet iets omhoog kijken, waardoor nog meer dramatisch. Super foto.
Foto 2 en 3. Geweldig die blik. Zegt veel.
Foto 4. Ja wat moet ik hier van zeggen. Helemaal niks. Wereld foto.
Foto 5. Weer helemaal blij. Past goed in de reeks.


grtjes René :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op DutchBorg, in totaal 4 keer gewijzigd.
Kijk ook eens hier:
https://www.flickr.com/photos/rvr-fotografie/
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

ivorijn schreefCOLONMartinus
Ik ben blij met reacties, want daar kan ik alleen maar van leren. Alleen kan ik met deze reacties helemaal niks. Zou je kunnen aangeven waarom je de foto's zo "bedroevend/testcasewaardig" vindt? En waar maak je uit op dat het lukraak geschoten foto's zijn?

Ik heb de foto's zitten bekijken die jij in je album hebt staan.. Het over grootste deel is van volwassen mensen in een studio. In mijn ogen een erg "veilige" omgeving. Ik ben heel benieuwd wat jij kan maken van een: zeer bewegelijk kind, in een vrij donkere kamer, (met een compactcamera) zonder flister.
Voor een showcase vind ik ze bedroevend slecht omdat ze geen goede kleur en witbalans hebben, sommige te donker zijn, de omgeving te druk is, de scherpte soms slecht is en de compositie niet spreekt. Je kunt in een dergelijke omgeving onder dergelijke omstandigheden best prachtige platen maken. Als je maar een beetje beter je best doet :wink: Helemaal met top apparatuur zoals jij hebt en dat dus niet benut. Kijk maar eens rond, er zijn zat voorbeelden.
Dus ik denk dat je zeker wat kunt met mijn commentaar en dat is kritisch naar je eigen foto's kijken en voor jezelf uitmaken waarom er nou zulke kritiek ontstaat :roll:

De meeste van mijn foto's die je bekeken hebt zijn idd onder gecontroleerde omstandigheden gemaakt (met zorg) en nabewerkt (met zorg) en vervolgens geplaatst in showcase (met zorg). En vervolgens neem ik alle kritiek ter lering waarvan ik hopelijk weer groei. Maar ook mijn foto's buiten op locatie onder moeilijke lichtomstandigheden zonder en met flits heb ik getracht zo te maken. Dus dat is geen excuus

Benieuwd wat ik er met een compactcamera onder deze omstandigheden van zou bakken ?? waarschijnlijk het zelfde als jij laat zien, maar dan zijn we er toch ??? :wink:

groeten Martijn
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

Tja, het is al gezegd. Leuke foto's. Maar 'showcase waardig'... dat denk ik niet. Om even een voorbeeld te geven:

Bij foto 2 en 3 stoor ik mij enorm aan de witte stopcontacten. Meet een klein beetje draaien had je ze er makkelijk vanaf gekregen. Dat is net even het verder kijken bij het maken van een portret foto. Zorgen dat alle onnodige/storende ruis van het beeld verdwenen is.

Foto 1 is dan op zich wel goed, maar daar ontbreekt de scherpte een beetje.

Maar goed... we zijn hier (denk ik) allemaal om te leren. Ik in elk geval wel :wink:
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

DutchBorg schreefCOLONHier zie ik nu zo'n gevalletje theorie en praktijk.

Theorie. Mooi achtergrondje, mooi model precies zo plaatsen. Een beetje verscherpen hier en een beetje vervagen daar. Her en der wat weg poetsen. En zo kunnen we nog wel even door gaan.

Praktijk. Niks mooi achtergrondje. Is daar nu eenmaal. Niks perfecte belichting. Niks model neerzetten zoals jij dat wilt. Het is afwachten en op het juiste moment in actie komen.
Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat er hier om dat je probeert te leren, zodat je de volgende keer een nog betere foto kunt maken. Daar past dit soort kritiek in. Dan kan je dus de volgende keer proberen om iets te veranderen van standpunt, zodat je een mooiere achtergrond krijgt.
Dat wil niet zeggen dat je vanaf nu alleen maar perfecte foto's maakt maar je moet een creatieve blik blijven ontwikkelen om dat soort dingen te zien. Dat is nou net de reden dat sommige mensen mooiere foto's maken dan anderen. Ook van onverwachte situaties.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

@DutchBorg: beeld moet spreken, maar soms spreekt het verkeerde deel van een beeld. Zoals in dit geval hier en daar. Dan kun je zeggen dat het moment telt, maar als objectieve kijker (geen familie of kennissen dus die een emotionele reactie met het onderwerp hebben) word ik niet geboeid door het beeld.

Onder aan de streep tellen de omstandigheden niet, de apparatuur telt niet, de fotograaf telt niet. Het enige dat telt is de foto, het beeld. En soms komt dat gewoon even niet lekker uit de verf. Het zijn maar kleine dingetjes die het verschil maken tussen een snapshot en een foto waar zorg aan besteed is, ook bij het maken van een spontaan beeld.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
ivorijn
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2009 09:10
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

@ Allen: iedereen bedankt voor zijn commentaar/mening. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd en daar gaat het toch om.
http://www.photoaddict.nl
1D Mk3, 17-40, 24-70, 70-200, 50 1.4, 135 2.0
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik kan me wel vinden in het commentaar van sommige dat het snapshots zijn.
Niks mis met snapshots maar niet showcase materiaal.

Ik heb zelf 2 jonge kinderen dus weet hoe lasgtig het is, heb ook wel al wat foto's in snapshot gezet van de meiden.

Maar een leuk ventje, en voor de eigen collectie geweldig leuke foto's!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gezien de meningen van iedereen, die ik alleen maar kan onderstrepen, is dit topic denk ik beter op zijn plaats in de testcase
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar