Haasjes in een groen groen kn... grasveld :D

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Ik wilde wat mooie foto's maken van een park langs de IJssel dat compleet is ondergelopen door de hoge waterstand, maar veel leuker waren de haasjes en fazanten die in een veldje iets verderop van de zon genoten. De hazen hadden me niet echt door en ik kon redelijk dichtbij komen maar de fazanten zijn ontzettend schuw. Helaas zijn de foto's met tegenlicht genomen, maar ik kon onmogelijk achter de hazen komen. Dit veld was volledig omheind door struiken.

Ik heb de 100-300 USM bewust niet maximaal op 300mm gebruikt maar ergens tussen de 230 en 280. Maximaal op 300 verlies ik heel veel scherpte, die zowieso al niet heel denderend is in dit objectief en krijg ik ontzettend veel chromatische abberatie.

Alles is op ISO200 geschoten en het zijn alle crops. De laatste foto staat de haas niet zo lekker op maar door die fazant die erachter zat vond ik de plaat toch leuk.

Graag commentaar en vooral tips, want dit soort fotografie vind ik erg leuk om te doen en ik heb nog zeer weinig ervaring.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159196[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159197[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159198[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159199[/img]
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik vind ze ook best geinig hoor, die hazen. :)

Wat je 100-300 objectief betreft. Als ik zo naar de metingen van slrgear kijk, zou je voor de langere (>200mm) brandpuntsafstanden nog wel naar kleinere diafragmas kunnen gaan dan je nu gebruikt hebt, bv f/11 of zelfs f/16, om in de "sweet spot" te zitten.

CodeCOLON Alles selecteren

#1: f/5.6  300.0 mm
#2: f/7.1  250.0 mm
#3: f/7.1  250.0 mm
#4: f/7.1  250.0 mm
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Handige site! kende ik nog niet. Zo, ik zie nu inderdaad dat de blur index wel erg dramatisch is gesteld met dit objectief zeg.... ik zal eens wat gaan proberen bij F/11-16 volgende keer. Nadeel is dat ik dan op 300mm waarschijnlijk naar hogere ISO moet grijpen om onder de 1/300e te kunnen blijven...
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Je hebt gelijk. Dit objectief heeft geen IS, dus is het inderdaad oppassen met je sluitertijden bij kleine diafragma's. Of een (eenpoot) statief gebruiken.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

De tweede foto is het mooist, doordat je hier de tekening, van de haas het best kan zien.
Als je in tegenlicht fotografeert, wil overbelichten, nog wel eens helpen.
Het te fotograferen onderwerp, wordt beter zichtbaar echter de omgeving, wordt er minder mooi door.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
jojopajera
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2009 21:42
WoonplaatsCOLON rand "Groene Hart" en Bollenstreek

Op de vierde foto heb je volgens mij geen fazant staan. Door de grijze kleur, zwarte onderkant en roodbruine kop heb je volgens mij een patrijs achter de haas staan. Dat maakt het gelijk meer bijzonder, want die zijn over het algemeen veel minder talrijk dan fazanten.
Groet, John
EOS 7D / Ixus 300HS / het nodige glas en wat randappatuur
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

een patrijs! wow, ik vond het al vreemd dat ik geen afbeeldingen van fazantsoorten met een gelige kop kon vinden. Er zaten er 6 in dat veldje, 3 koppeltjes. Als ik te dicht bij kwam vlogen ze met heftig geschreew en heel snel geflapper weg. Nu ik de patrijsfotos op internet zie is het duidelijk, de bruine vlek op de buik is ook duidelijk te zien.
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar