Backuppen van foto's

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

Bedankt voor al jullie commentaren! Veel (ook wel ingewikkelde) methodes zijn er, maar ik heb dus niet veel te besteden. Ik dacht dat een mobiele schijf dan de beste (goedkoopste ook) oplossing is. Door de link ging ik kijken naar western digital, wat dachten jullie van deze?

http://www.bol.com/nl/p/computer/wester ... escription

Mijn huidige situatie is als volgt: Ik heb op mijn bureau 2 pc's eentje met internet met gewone programma's. Daarnaast eentje met alleen foto programma's. Mijn externe harde schijf (geen mobiele ) staat er tussen in en wissel ik zo tussen de computers. De ene om te bewerken de andere om op internet te plaatsen. Dan gaat ie uit. Alle foto's (en bestanden van mijn website) staan dus op die schijf.
Laatst gewijzigd door 1 op thijs broekkamp, in totaal 3 keer gewijzigd.
[size=75]Canon eos 40d en 30d|Canon ef 300mm f4|Canon ef-s 10-22mm f3.5-4.5 USM|Canon ef-s 18-55mm IS|Sigma 150mm f 2.8 macro[/size]
Website: http://www.wildnature.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Prima schijf. Maar mobiel is niet het goedkoopst. De 500GB uit de link is groter en goedkoper dan deze Passport. Maar de passport is natuurlijk wel lekker klein, wat ook wat waard is. Aan jou de keuze. :wink:
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Bol.com is sowieso duur met dit soort zaken, dus daar zou ik hem niet kopen. Voor hetzelfde geld kan je ook een 1TB schijf kopen.

En als laatste nog een prijzen overzicht van externe schijven
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

JvdH schreefCOLONEn de geheugenkaarten en usb-sticky's dan? Zijn dat geen betrouwbare backups?
Jawel, maar wel relatief duur. Data retention van flash (geheugenkaarten en usb) is meestal gegarandeerd 10 jaar, regelmatig even refreshen dus.

Ik doe mijn backup's op dit moment ook nog op harde schijf (2 x 1TB in oerdegelijke zware behuizingen) maar blijf met een scheef oog kijken naar diensten als KPN's backup. Het vervelende is dat die wel backup doen maar geen archivering. Als je op een gegeven moment ruimte te kort komt op je harde schijf en je verwijdert mappen, dan worden die na enige tijd ook uit je backup gehaald als ik het goed begrepen heb. En da's nou juist niet de bedoeling ;).

Dus als iemand een goede en betaalbare data warehouse dienst weet die ook archivering doet, dan houd ik me aanbevolen ;).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Microsoft heeft een gratis tooltje Synctoy om mappen te synchroniseren. Hier kun je prima mee backuppen. Dat kan ook incrementeel, waardoor het na de eerste keer een stuk sneller gaat doordat alleen nieuwe of gewijzigde files worden overgezet. Ook kun je aangeven of je bv gedelete files in je originele folder wel of niet wilt deleten in je backup.

http://www.microsoft.com/netherlands/ar ... y_2_1.aspx

Groet, Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Die MS tool kende ik nog niet, ik gebruik daarvoor zelf altijd Allway Sync
ronhui

Als ik raad mag geven, kijk of je een eurotje of 20 meer kan besteden. Beter eerst even wat meer uitgeven dan later spijt hebben.

Ik heb een NAS systeem draaien met 2 fysieke schijven in een RAID 1 configuratie. Dit zorgt dat de gegevens op Disk 1 gespiegeld worden naar Disk 2. Mocht dus 1 van die schijven kapot gaan, kan je daar een nieuwe in prikken en is je data nog steeds veilig.

Daarnaast heb ik een backup programma draaien wat automatisch de backups doet (weer extra investering) maar je kan ook een klein scriptje maken en die koppelen aan je scheduled tasks zodat de backup's automatisch plaatsvinden.
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

ronhui schreefCOLONAls ik raad mag geven, kijk of je een eurotje of 20 meer kan besteden. Beter eerst even wat meer uitgeven dan later spijt hebben.

Ik heb een NAS systeem draaien met 2 fysieke schijven in een RAID 1 configuratie. Dit zorgt dat de gegevens op Disk 1 gespiegeld worden naar Disk 2. Mocht dus 1 van die schijven kapot gaan, kan je daar een nieuwe in prikken en is je data nog steeds veilig.

Daarnaast heb ik een backup programma draaien wat automatisch de backups doet (weer extra investering) maar je kan ook een klein scriptje maken en die koppelen aan je scheduled tasks zodat de backup's automatisch plaatsvinden.
Wat zijn de kosten voor een NAS systeem tegenwoordig dan? Er zijn 60 euries te besteden.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

ronhui zal inderdaad wel een nulletje vergeten zijn (200 ipv 20 euro meer).
ronhui

Martin1968 schreefCOLON
ronhui schreefCOLONAls ik raad mag geven, kijk of je een eurotje of 20 meer kan besteden. Beter eerst even wat meer uitgeven dan later spijt hebben.

Ik heb een NAS systeem draaien met 2 fysieke schijven in een RAID 1 configuratie. Dit zorgt dat de gegevens op Disk 1 gespiegeld worden naar Disk 2. Mocht dus 1 van die schijven kapot gaan, kan je daar een nieuwe in prikken en is je data nog steeds veilig.

Daarnaast heb ik een backup programma draaien wat automatisch de backups doet (weer extra investering) maar je kan ook een klein scriptje maken en die koppelen aan je scheduled tasks zodat de backup's automatisch plaatsvinden.
Wat zijn de kosten voor een NAS systeem tegenwoordig dan? Er zijn 60 euries te besteden.
Daarom zeg ik ook dat mijn advies is om iets meer uit te geven. Wat daarmee gedaan wordt maakt mij niet uit :)

NAS is gewoon Network Attached Storage. Elke disk met een netwerkaansluiting is er zo een. Alleen eentje met 2 disken in een raid 1 opstelling is wat veiliger dan een enkeldisks systeem.

Moet eerlijk bekennen dat ik de mijne uit een aanbieding had, 83 euri dacht ik. Kom m nu tegen voor 95 euri (ex bezorgkosten)

http://tweakers.net/pricewatch/223354/w ... tab:prices
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

ronhui schreefCOLONNAS is gewoon Network Attached Storage. Elke disk met een netwerkaansluiting is er zo een.
Ja, maar de jouwe dus niet.
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Waarom geen KPN Backup online. (http://www.kpn.com/zakelijk/Meer-dienst ... 3godHSSNdQ) Kost ongeveer 5,- per maand en er is geen datalimiet. Handige software erbij die bijhoud wat er is gewijzigd en wat niet. Je kunt precies aanvinken welke folders je wilt laten 'backuppen'

Al zet je 20 hardeschijven naast je PC, als er diefstal is of brand, dan ben je nog alles kwijt. En het wegleggen van DVD's bij anderen, in de praktijk is het vaak erg lastig om daar een veilige en regelmatige routine in vast te houden.
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Palabra schreefCOLONWaarom geen KPN Backup online. (http://www.kpn.com/zakelijk/Meer-dienst ... 3godHSSNdQ) Kost ongeveer 5,- per maand en er is geen datalimiet. Handige software erbij die bijhoud wat er is gewijzigd en wat niet. Je kunt precies aanvinken welke folders je wilt laten 'backuppen'

Al zet je 20 hardeschijven naast je PC, als er diefstal is of brand, dan ben je nog alles kwijt. En het wegleggen van DVD's bij anderen, in de praktijk is het vaak erg lastig om daar een veilige en regelmatige routine in vast te houden.
Ok, maar je moet wel een hele goede upload snelheid hebben om de wachtijd enigszins beperkt te houden. Dus ik zou even uitrekenen wat met je data en uploadsnelheid de uploadtijd wordt. (b.t.w.: terugkerende kosten houd ik persoonlijk niet zo van)
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

Ik had geen idee dat er zoveel harde schijven waren! Ik ga eens even rondkijken ;)
[size=75]Canon eos 40d en 30d|Canon ef 300mm f4|Canon ef-s 10-22mm f3.5-4.5 USM|Canon ef-s 18-55mm IS|Sigma 150mm f 2.8 macro[/size]
Website: http://www.wildnature.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar