Scherpere foto's

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Hallo beste mensen,

Ik heb mijn EOS 350D nu net een weekje. Heb een Tamron objectief bij deze camera gekocht. Het gaat om type AF70-300 F4-5.6 LD Macro
Mooie lens voor weinig geld. Oke lichtsterkte is dan minder maar lens is qua prijs kwaliteit super in orde. Nu heb ik langs de krome rijn (Utrecht) lekker foto's zitten schieten, echter ze zijn niet zo scherp. Ik had mijn camera op AF mode AI Servo gezet. Tijdens mijn wandeling een mooie kans: Een Fuut met een visje in z'n bek. Een aantal foto's genomen maar deze Fuut ging niet effe mooi poseren, sterker nog bij zwemde nog harder door (was zeker bang dat ik achter zijn visje aanzat)
Nu is mijn vraag: Is de AF mode juist of zal de onscherpte komen door de sluitertijd Tv( Shutter Speed ) 1/400 Av( Aperture Value ) 7.1
De lens stond op max zoom (300mm)

[img]http://gallery.zoommagazine.nl/gallery/ ... FYLcj5.jpg[/img]
ACiXiBASi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2005 10:53

hoi,
Ik heb deze lens ook en ik kwam er achter dat de lens pas mooi scherp wordt bij F10.
Maar evengoed een leuke lens voor een leuke prijs.

Groeten Ronald.
CANON 300D + EFS 18-55 mm KIT + CANON EF 50 mm 1.8 II
Royke777
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 09:10
CONTACTCOLON

hey

ik ga even meelezen dit kan leuk worden

ik gebruik bij spotten verschillende standen voor AF .

wie kan mij vertellen wat het beste is voor zulke snelle bewegende beelde

AI Servo Ai Focus of One shot?

Groetjes Roy Loyson
[url=http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Roy%20Loyson&distinct_entry=true]Airliners foto's[/url]
Gadget
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2005 12:41
WoonplaatsCOLON Almere

Royke777 schreefCOLONhey

ik ga even meelezen dit kan leuk worden

ik gebruik bij spotten verschillende standen voor AF .

wie kan mij vertellen wat het beste is voor zulke snelle bewegende beelde

AI Servo Ai Focus of One shot?

Groetjes Roy Loyson
Ik gebruik hiervoor AI Servo. Ik denk trouwens dat je jouw vraag beter even apart kan stellen ipv hier in een ander toppic

Groeten,

John
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Ik zie nu dat ik de verkeerde forum gedeelte heb gebruikt. Deze vraag had ik beter in "objectieven" kunnen zetten. Zal volgende keer de juiste gebruiken. Mijn excuus hiervoor.
Michael2005
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2005 23:01
WoonplaatsCOLON Scheveningen
CONTACTCOLON

Verhoog de volgende keer de ISO waarde eens, gewoon proberen op 400, 800 en 1600 zwemmende eendjes te fotograferen.
thuis achter de PC kan je pas echt het resultaat goed zien.
met 300mm uit de hand schieten is niet zo eenvoudig.

Nog een tip, zwenk je lens met de eend mee, zo wordt je object scherp en de achtergrond vaag.
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Hoi Mmuetst,

Tja, waarom is de foto niet scherp? Eens kijken: je hebt uit de hand geschoten neem ik aan? En dan op maximale zoom. Zit er stabilisatie in de lens (die jouw trillen neutraliseert zoals bij Canon dit gebeurt door de IS (Image Stabilisation))?

Ik ga er vanuit dat jouw lens dit niet heeft. Bij de meeste lensen is het zo dat als je op de maximale zoom gaat zitten de kwaliteit van het beeld niet het beste is. Het beste is net voor de maximale zoom te gaan zitten. Alleen de profi-lenzen kunnen de maximale zoom, en dat geldt ook voor de minimale zoom, het beste verwerken.

De fuut zwemt weg van je en jij staat bijna haaks op het beestje waardoor de beweging voor jouw het grootst is. Ik zie dat je een sluitertijd van 1/400 had dat moet genoeg zijn.
De Av is 7.1, dit moet ook genoeg zijn voor een scherpe fuut en een wazige achtergrond.
Doordat de fuut van jou wegzwemt, moet jij meebewegen en ik vermoed dat het hier mis gegaan is. Iets teveel beweging van jou en je onderwerp wordt niet scherp. Vergeet niet dat door de maximale zoom elke beweging (trilling) van jouw dus behoorlijk versterkt wordt!

De volgende keer dus minder zoom en inderdaad eventueel je ISO wat opschroeven om zo bij een groot diafragma (lage diafragmawaarde) een nog snellere sluitertijd te krijgen.
Je kunt ook afwegen te schieten vanaf statief maar die heb je niet altijd bij je en zeker al niet als het net nodig is (heb ik tenminste altijd...).
Ook proberen wat minder haaks op het bewegend onderwerp te gaan staan.
Kortom Fuutje moet wel doen wat jij wil :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar