Goedendag,
Aangezien ik hier vandaag voor het eerst post, gegroet lezers!
Zoals het onderwerp al doet vermoeden sta ik voor een dilemma, In maart start mijn opleiding tot vakfotograaf in boxtel. Daar ik zeer serieus aan de slag wil maak ik graag weloverwogen keuzes maar uit deze kom ik niet goed. Daar ik ongeveer een 3500 euro tot mijn beschikking heb kan ik niet kiezen of ik een hele goede camera moet kiezen ( Eos 5d MKII, Nikon D700 ) met een gangbare allround lens, óf een "ïets" mindere camera ( 50D, 7D ) met betere lenzen. bv. de befaamde "L" lenzen. Rekening houdend met de crop factor ed. lijkt mij het laatste het beste omdat ik die later dan nog kan gebruiken, aangezien lenzen langer meegaan dan de camera. In de winkels waar ik ben geweest krijg ik de indruk dat ze graag verkopen wat ze op vooraad hebben staan en dus een gekleurd advies krijg. Kortom dit gaat niet om de keuze tussen de camera's
maar of ik moet kiezen tussen middelmaat camera met goede lenzen óf een perfecte camera met één allround lens. ( in het budget zitten ook nog een flitser, statief, memory en tas )
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
Dilemma
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Fenderbender
- Shooter
- BerichtenCOLON 7
- GeregistreerdCOLON 04 Feb 2010 16:42
- WoonplaatsCOLON Berghem
- stefanzx-6r
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
- WoonplaatsCOLON Den Haag
Je gaat het meeste plezier beleven met een "middelmatige" camera en top lenzen dan andersom. Bovendien houden "L" lenzen veel langer hun waarde dan body's die al een stuk minder waard zijn op het moment dat je de winkel verlaat.
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Een goed objectief voor een slechte sensor levert slechte foto's op.
Een slecht objectief voor een goede sensor levert slechte foto's op.
Maar slechte sensoren zitten niet in de Nikon of Canon camera's.
Maar het is ook even de vraag wat je er mee wilt gaan doen. De D700 en 5D zijn beide full-frame camera's die erg goed glaswerk vragen.
De 50D en 7D zijn cropcams en maken geen gebruik van de uiterste hoeken van een objectief waardoor fouten in het glas minder snel naar voren komen (immers neemt de kwaliteit vaak af richting de hoeken).
En ook passen er EF-s objectieven op.
Maar nogmaals, het zijn twee verschillende dingen; crop of full frame.
Afhankelijk van wat je wilt kun je daarop al je keuze baseren. Als je in de sport of dierenfotografie wilt gaan werken, dan zou ik niet zo snel voor full-frame kiezen. Zeker omdat voor sport de D700 en 5D wat steekjes laten vallen qua snelheid. En full frame zorgt ervoor dat je wat dieper in de buidel moet tasten als je echt in wilt zoomen.
Ben je meer binnen de portretten actief, dan kan een full frame zijn voordelen hebben (veel pixels in een goede kwaliteit) en kun je met een objectief als de 24-105 voorlopig ook wel uit de voeten.
Fatsoenlijke flitser erbij (SB 900 als je de D700 kiest) en je hebt een goede combinatie in handen. Maar kom dan niet naast me zitten bij het voetbalveld, want je komt dan echt tekort.
Wil je kwaliteit, dan ga je het niet redden om alles te doen binnen dat budget. Dat red je simpelweg niet. Dan zou ik er al 3500 euro doorheen knallen voor wat betreft objectieven
Een slecht objectief voor een goede sensor levert slechte foto's op.
Maar slechte sensoren zitten niet in de Nikon of Canon camera's.
Maar het is ook even de vraag wat je er mee wilt gaan doen. De D700 en 5D zijn beide full-frame camera's die erg goed glaswerk vragen.
De 50D en 7D zijn cropcams en maken geen gebruik van de uiterste hoeken van een objectief waardoor fouten in het glas minder snel naar voren komen (immers neemt de kwaliteit vaak af richting de hoeken).
En ook passen er EF-s objectieven op.
Maar nogmaals, het zijn twee verschillende dingen; crop of full frame.
Afhankelijk van wat je wilt kun je daarop al je keuze baseren. Als je in de sport of dierenfotografie wilt gaan werken, dan zou ik niet zo snel voor full-frame kiezen. Zeker omdat voor sport de D700 en 5D wat steekjes laten vallen qua snelheid. En full frame zorgt ervoor dat je wat dieper in de buidel moet tasten als je echt in wilt zoomen.
Ben je meer binnen de portretten actief, dan kan een full frame zijn voordelen hebben (veel pixels in een goede kwaliteit) en kun je met een objectief als de 24-105 voorlopig ook wel uit de voeten.
Fatsoenlijke flitser erbij (SB 900 als je de D700 kiest) en je hebt een goede combinatie in handen. Maar kom dan niet naast me zitten bij het voetbalveld, want je komt dan echt tekort.
Wil je kwaliteit, dan ga je het niet redden om alles te doen binnen dat budget. Dat red je simpelweg niet. Dan zou ik er al 3500 euro doorheen knallen voor wat betreft objectieven
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- Fenderbender
- Shooter
- BerichtenCOLON 7
- GeregistreerdCOLON 04 Feb 2010 16:42
- WoonplaatsCOLON Berghem
Wat mijn specialisatie gaat zijn weet ik nog niet, waarschijnlijk wordt het geen sport maar meer natuur, mensen of reportage forografie.
M.i. kan ik dan dus het beste kiezen voor een niet full size chip.
( wat veel geld scheelt ) maar wel de betere lenzen aangezien ik daar
langer mee voorruit kan. Op termijn kan ik dan een body aanschaffen met full size chip, mocht ik die dan nodig hebben uiteraard.
Duidelijke info!
waarvoor dank.
Ik zal tzt wat foto's posten die ik met m'n nieuwe gear heb gemaakt.
We hebben er al zin in!!
Gr,
FB
M.i. kan ik dan dus het beste kiezen voor een niet full size chip.
( wat veel geld scheelt ) maar wel de betere lenzen aangezien ik daar
langer mee voorruit kan. Op termijn kan ik dan een body aanschaffen met full size chip, mocht ik die dan nodig hebben uiteraard.
Duidelijke info!
waarvoor dank.
Ik zal tzt wat foto's posten die ik met m'n nieuwe gear heb gemaakt.
We hebben er al zin in!!
Gr,
FB
dus je bent er uit wat (welke camera) je gaat kopen? wou dat ik zo een snelle beslisser was
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
-off topic-
Lijkt me wel interessant om, "ter leering ende vermaeck" de vorderingen van de opleiding hier te mogen aanschouwen !
-on topic-
Wellicht dat de opleiders een advies kunnen geven. Met name om bepaalde
uniformiteit te handhaven.
veel succes met de opleiding !
Lijkt me wel interessant om, "ter leering ende vermaeck" de vorderingen van de opleiding hier te mogen aanschouwen !
-on topic-
Wellicht dat de opleiders een advies kunnen geven. Met name om bepaalde
uniformiteit te handhaven.
veel succes met de opleiding !
- Petertje
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 586
- GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
- WoonplaatsCOLON Steenwijk
- CONTACTCOLON
als ik mocht kiezen
crop cam
50D - 800 euro
24-105 objectief - 899 euro (bulk)
Flitser 580 ex - 343 euro
------------------------------
2042
en vergeet dan niet extra accu cf kaartjes.
statief ook misschien handig(stond in je lijst.) manfrotto cx550 uit me hoofd is een goede. met een rc2 kop erop
battarijen voor de flitser. omni bounce.
filters??
oftewel vergeet de accecoires niet
hou je dikke 1000 euro voor overige apparatuur, bijvoorbeeld als je zeker weet wat je wilt. dat je daar je apparatuur op afstemt.
verder zou ik de 5D wel overwegen
voordeel full frame wist je al.
maar met de 24-105 heb je toch wat meer groothoek. en heb je later dus ook niet zo snel een aparte groothoek objectief nodig(ook extra kosten).
kan me voorstellen dat je voor reportage werk en natuur wel wat groothoek kan gebruiken(meer dan die 24mm iig)
crop cam
50D - 800 euro
24-105 objectief - 899 euro (bulk)
Flitser 580 ex - 343 euro
------------------------------
2042
en vergeet dan niet extra accu cf kaartjes.
statief ook misschien handig(stond in je lijst.) manfrotto cx550 uit me hoofd is een goede. met een rc2 kop erop
battarijen voor de flitser. omni bounce.
filters??
oftewel vergeet de accecoires niet
hou je dikke 1000 euro voor overige apparatuur, bijvoorbeeld als je zeker weet wat je wilt. dat je daar je apparatuur op afstemt.
verder zou ik de 5D wel overwegen
voordeel full frame wist je al.
maar met de 24-105 heb je toch wat meer groothoek. en heb je later dus ook niet zo snel een aparte groothoek objectief nodig(ook extra kosten).
kan me voorstellen dat je voor reportage werk en natuur wel wat groothoek kan gebruiken(meer dan die 24mm iig)
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
- Hari Seldon
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 706
- GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
- WoonplaatsCOLON Arnhem
Flitser niet vergeten, en inderdaad en portable hard schijf oid.
Maar een flitser vond ik toch wel veel uitmaken: met een plas licht erbij werden veel fotos al veel beter
Maar een flitser vond ik toch wel veel uitmaken: met een plas licht erbij werden veel fotos al veel beter
- geert h
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 9477
- GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
- WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
- CONTACTCOLON
Natuurfotografie is nogal een breed begrip, wil je voor de landschappen gaan of dierfotografie? Voor dieren worden vaak meer milimeters gebruikt en is een camera met een kleinere sensor best gebruikelijk, landschapsfotografen kiezen eerder voor de hoge mate van doortekening van een fullframesensor.
Maar wanneer je nog niet weet wat je specialisatie gaat worden zou ik niet teveel van het huidige budget investeren, maar eerst uitzoeken wat je precies wilt. Je kunt het geld namelijk maar 1 keer uitgeven, en ondanks dat je een flink budget hebt is dat ook niet oneindig.
Maar wanneer je nog niet weet wat je specialisatie gaat worden zou ik niet teveel van het huidige budget investeren, maar eerst uitzoeken wat je precies wilt. Je kunt het geld namelijk maar 1 keer uitgeven, en ondanks dat je een flink budget hebt is dat ook niet oneindig.
Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een tweedehands 5d of een tweedehands 1serie.
Heb je wel full frame maar dan tegen een schappelijke prijs. Dan houd je meer geld over voor de lenzen, waar je weer langer wat aan hebt.
Heb je wel full frame maar dan tegen een schappelijke prijs. Dan houd je meer geld over voor de lenzen, waar je weer langer wat aan hebt.
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
Dat was precies mijn gedachte.JdeK schreefCOLONJe zou ook nog eens kunnen kijken naar een tweedehands 5d
Als ik me niet vergis word er tijdens de opleiding nog veel aandacht aan analoog 35mm besteed omdat dit eigenlijk de "bron" van de opleiding is. Alles is anders op 35mm (dus full-frame = 5D) zoals het gedrag van sherptediepte. Ook zijn de focal-lengths van objectieven "echt" op full-frame.
Ik denk dat je een hele goede keuze zou maken als je voor een 5D kiest, en dat dit ook zeker gewaardeerd zal worden bij de leraren van je opleiding.
Daarnaast hechten ze erg aan vaste brandpunt objectieven, waarvan de 20 of 24mm f/2.8 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 135mm f/2.0 een soort van standaarden zijn.
Als je een 2e hands 5D op de kop kan tikken, en je zou deze objectieven allemaal nieuw aanschaffen, dan zit je nog ruim binnen je budget en heb je een prachtige set om je opleiding mee te voltooien.
Waarom vraag je trouwens niet naar hun mening?
Ik vermoed dat ze mijn verhaal zullen bevestigen.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
John, het is wel 2010 nu.
Ik heb verleden jaar de opleiding van TS afgerond en wat jij vertelt ben ik daar niet tegengekomen.
Natuurlijk is er over primes en full-frame gesproken, maar het was niet zo dat dit als de standaard werd ervaren.
het is geen analoge school meer hoor. Ook de digitale camera en alle gemakken (en ongemakken) ervan hebben daar al jaren geleden hun intrede gedaan. Het enige wat we nog analoog deden was middenformaat, maar zelfs technische camera ging met digitale camera's (5D).
Wij hadden in de opleiding mensen met een 450D tot een 1D en het gaat er maar net om hoeveel je fotografeerd. Ook ten tijde van mijn opleiding zou ik een 450D binnen een jaar kunnen hebben afgeschreven, maar andere leerlingen (die naast de opleiding dus heel wat minder fotografeerde) konden prima met bijvoorbeeld een 450D een 18-55 en een 55-200 uit de voeten. Het lag er ook maar aan wat je wilde doen. Voor portretten kan het, voor sport is het iets anders.
Ik zou TS willen vragen veel meer informatie te spuien over wat hij wil gaan bereiken in de toekomst als zijn aan te schaffen set een beetje future-proof moet zijn. Je kunt het wel hebben over primes van 20 tot 135mm, maar daar ga je in de sportwereld niet veel mee bereiken als je er ook niet 200 en 300/400 bij zet. En vooral die laatste happen behoorlijk in het budget (en voor de f/2.8 kom je er nog aan tekort)
Misschien is het het verstandigste om een 50D/7D te nemen en wat standaard objectieven zoals de 15-85 en daar eens mee te beginnen. Na gelang van tijd kunnen er dingen vervangen of uitgebreid worden.
Ik heb verleden jaar de opleiding van TS afgerond en wat jij vertelt ben ik daar niet tegengekomen.
Natuurlijk is er over primes en full-frame gesproken, maar het was niet zo dat dit als de standaard werd ervaren.
het is geen analoge school meer hoor. Ook de digitale camera en alle gemakken (en ongemakken) ervan hebben daar al jaren geleden hun intrede gedaan. Het enige wat we nog analoog deden was middenformaat, maar zelfs technische camera ging met digitale camera's (5D).
Wij hadden in de opleiding mensen met een 450D tot een 1D en het gaat er maar net om hoeveel je fotografeerd. Ook ten tijde van mijn opleiding zou ik een 450D binnen een jaar kunnen hebben afgeschreven, maar andere leerlingen (die naast de opleiding dus heel wat minder fotografeerde) konden prima met bijvoorbeeld een 450D een 18-55 en een 55-200 uit de voeten. Het lag er ook maar aan wat je wilde doen. Voor portretten kan het, voor sport is het iets anders.
Ik zou TS willen vragen veel meer informatie te spuien over wat hij wil gaan bereiken in de toekomst als zijn aan te schaffen set een beetje future-proof moet zijn. Je kunt het wel hebben over primes van 20 tot 135mm, maar daar ga je in de sportwereld niet veel mee bereiken als je er ook niet 200 en 300/400 bij zet. En vooral die laatste happen behoorlijk in het budget (en voor de f/2.8 kom je er nog aan tekort)
Misschien is het het verstandigste om een 50D/7D te nemen en wat standaard objectieven zoals de 15-85 en daar eens mee te beginnen. Na gelang van tijd kunnen er dingen vervangen of uitgebreid worden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
Sjit, je hebt gelijk. Ik was eergisteren 45 geworden en ben nu echt een ouwe zak.dejong1racing schreefCOLONJohn, het is wel 2010 nu.
Vroeguh was alles anders... BETER !!! ( )
Ik zou het in zijn geval gewoon met de leraren bespreken. Dan weet je in ieder geval voordat je iets aanschaft of je er baat van zult ondervinden tijdens je opleiding.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
dejong1racing schreefCOLONhet is geen analoge school meer hoor. Ook de digitale camera en alle gemakken (en ongemakken) ervan hebben daar al jaren geleden hun intrede gedaan.
Maar ik mag aannemen dat je nog wel leert om Z/W film te ontwikkelen en af te drukken
Maar persoonlijk zie ik ook het voordeel van een camera met een full-frame sensor omdat je zo beter de eigenschappen van objectieven met veschillende brandpunten leert kennen, en het gedrag van scherptediepte, iets wat op een full-frame toch behoorlijk anders is dan op een cropformaat cam.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
John,
We hadden nog niet eens een doka. De film voor de middenformaat kregen we, maar ontwikkelen moesten we laten doen.
Maar wat is de fotografische background van TS?
We hadden nog niet eens een doka. De film voor de middenformaat kregen we, maar ontwikkelen moesten we laten doen.
Maar wat is de fotografische background van TS?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
Dat zul je toch echt aan hem zelf moeten vrgen. Ik ken hem niet.dejong1racing schreefCOLONMaar wat is de fotografische background van TS?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Als TS inderdaad hierop uitkomt met deze combi dan zou ik zeker nog de prachtige 70-200mm L IS USM lens erbij kopen. Hetzij de f/4 variant, hetzij de f/2.8 variant.Petertje schreefCOLONals ik mocht kiezen
crop cam
50D - 800 euro
24-105 objectief - 899 euro (bulk)
Flitser 580 ex - 343 euro
------------------------------
2042
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
- kiomfoto
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 174
- GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
- WoonplaatsCOLON Son en Breugel
- CONTACTCOLON
Ik doe op dit moment de Vakopleiding aan de FVS in Boxtel.
Mijn mede cursisten hebben de meest uiteenlopende apparatuur.
Ook de Canon 400D kom je nog tegen.
Een reportageflitser is een must, daarnaast maakt het voor de opleiding niet zoveel uit.
Het is maar net wat je budget is.
Tenslotte is het de fotograaf die de foto maakt.
Mijn mede cursisten hebben de meest uiteenlopende apparatuur.
Ook de Canon 400D kom je nog tegen.
Een reportageflitser is een must, daarnaast maakt het voor de opleiding niet zoveel uit.
Het is maar net wat je budget is.
Tenslotte is het de fotograaf die de foto maakt.
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
- Fenderbender
- Shooter
- BerichtenCOLON 7
- GeregistreerdCOLON 04 Feb 2010 16:42
- WoonplaatsCOLON Berghem
Tjonge, ineens een hoop info er bij gekregen.
Maar beslist heb ik nog niet hoor.
Mijn keuze draait toch nog steeds verder richting
de 5dMKII omdat ik zo het volle potencieel van de lenzen kan gebruiken.
Als ik de 24-105 f4 L lens er bij neem kom ik volgens mij voor de opleiding niets te kort.
Als de opleiding zo ver is dat ik een specialisatie moet kiezen koop ik er en lens bij. Het budget is bedoeld om te starten ( op een prof. manier ) en voor de toekomst een zo goed mogelijke keuze proberen te maken, tenslotte wil je er zo lang mogelijk mee doen. Ik snap dat je met een eos 450/500/50D ook een prima camera hebt maar vind het zonde om zo'n apparaat binnen een half jaar te zijn ontgroeid en opnieuw te moeten investeren in een duurdere body.
( dan daarbij kick ik wel een beetje op dat spul... )
Ik verder nog weinig tot geen foto achtergrond, tenzij je mijn ( getver ) Sony compact erbij telt. De bedoeling is wel dat ik "afstudeer" als fotograaf omdat ik hier mijn werk van wil gaan maken/voor mezelf wil gaan beginnen. Aangezien dat je in een paar jaar bent afgestudeerd dan heb ik ook nog wat aan de basis set.
Goh, terwijl ik dit zit te tikken heb ik mijn besluit genomen, het moet een 5dMKII worden
En zoals gelezen in een bericht hier boven zal ik de foto's welke in de opleiding worden gemaakt hier posten. Kunnen we allemaal nog wat leren
laterrrr...
Maar beslist heb ik nog niet hoor.
Mijn keuze draait toch nog steeds verder richting
de 5dMKII omdat ik zo het volle potencieel van de lenzen kan gebruiken.
Als ik de 24-105 f4 L lens er bij neem kom ik volgens mij voor de opleiding niets te kort.
Als de opleiding zo ver is dat ik een specialisatie moet kiezen koop ik er en lens bij. Het budget is bedoeld om te starten ( op een prof. manier ) en voor de toekomst een zo goed mogelijke keuze proberen te maken, tenslotte wil je er zo lang mogelijk mee doen. Ik snap dat je met een eos 450/500/50D ook een prima camera hebt maar vind het zonde om zo'n apparaat binnen een half jaar te zijn ontgroeid en opnieuw te moeten investeren in een duurdere body.
( dan daarbij kick ik wel een beetje op dat spul... )
Ik verder nog weinig tot geen foto achtergrond, tenzij je mijn ( getver ) Sony compact erbij telt. De bedoeling is wel dat ik "afstudeer" als fotograaf omdat ik hier mijn werk van wil gaan maken/voor mezelf wil gaan beginnen. Aangezien dat je in een paar jaar bent afgestudeerd dan heb ik ook nog wat aan de basis set.
Goh, terwijl ik dit zit te tikken heb ik mijn besluit genomen, het moet een 5dMKII worden
En zoals gelezen in een bericht hier boven zal ik de foto's welke in de opleiding worden gemaakt hier posten. Kunnen we allemaal nog wat leren
laterrrr...
- Fenderbender
- Shooter
- BerichtenCOLON 7
- GeregistreerdCOLON 04 Feb 2010 16:42
- WoonplaatsCOLON Berghem
Doen we! Ik start in maart en zal braaf wat plaatjes posten!squadra schreefCOLON-off topic-
Lijkt me wel interessant om, "ter leering ende vermaeck" de vorderingen van de opleiding hier te mogen aanschouwen !
-on topic-
Wellicht dat de opleiders een advies kunnen geven. Met name om bepaalde
uniformiteit te handhaven.
veel succes met de opleiding !
De leraren, tja misschien ben ik te eigenwijs...
Ik denk dat ze referen naar de lijst met benodigde spullen die bij het infopakket zat. de 5d staat er ook tussen, evenals de 450d en de 1ds.