Hoe is dit belicht en gemaakt?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
H_H
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 23:41
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

Een vriendin van me wil graag dat ik een foto als onderstaand van haar maak. Maar het is mij nog niet gelukt om de belichting zo te krijgen. Kan iemand die ervaren is hierin mij vertellen hoe deze foto vermoedelijk gemaakt is?

http://94.100.115.131/822850001-8229000 ... _107G.jpeg
(Fotograaf: Peter Orre. Model: Louise de Voogd.)

Ik vermoed een softbox van boven en een invulflits/licht van linksvoor. Of zou dit helemaal niet geflitst zijn en alleen met continue licht?

Ik heb zitten zoeken naar tutorials vor dit soort foto's, maar ik zie wel e.e.a. over lowkey, maar hoe het precies in zijn werk gaat... :?

In welke buurt zou ik moeten gaan zitten met de instellingen? Zou dit nog erg nabewerkt zijn met contrast en plaatselijk (de huid) weer helder maken of zo?

Bedankt voor de hulp. Links naar goede tutorials zijn ook welkom! Ik ga sowieso morgen thuis nog wat proberen.

(P.S. Als het 'not done' is een foto als voorbeeld te tonen die niet van mij is, mijn excuus. Omschrijven is zo lastig.)

Modbreak geert h: Foto omgezet in een link aangezien het geen eigen werk betreft. Bovendien dient er bronvermelding plaats te vinden.
Laatst gewijzigd door 1 op H_H, in totaal 29 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Wat de bewerking betreft kan ik je niet helpen maar wat de foto betreft is het denk ik handig als je de bron van de foto erbij vermeld om problemen te voorkomen.

Edit: is reeds gedaan zie ik.
Laatst gewijzigd door 1 op woody111, in totaal 29 keer gewijzigd.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
H_H
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 23:41
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

Even gezocht: de fotograaf van mijn voorbeeldfoto is Peter Orre. Model is Louise de Voogd.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Om te beginnen:
- zwarte achtergrond, waar het model ver genoeg vandaan staat.
- Lampje/flitsje van bovenaf
- gewoon beginnen en uitproberen met de intensiteit en stand van het licht.
- hier posten om commentaar te krijgen

Succes!
groeten Sarpa
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik denk eerder dat het licht schuin van boven kwam, van de linkerkant uiteraard. Let maar eens op de schaduw in de oogkassen.
Wat voor lichtvormer is gebruikt is wat lastig te zeggen maar ik zou denken aan een gridded softbox.
Mooie foto hoor, geeft me wel inspiratie!
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

MartinPhili schreefCOLONIk denk eerder dat het licht schuin van boven kwam, van de linkerkant uiteraard. Let maar eens op de schaduw in de oogkassen.
Wat voor lichtvormer is gebruikt is wat lastig te zeggen maar ik zou denken aan een gridded softbox.
Mooie foto hoor, geeft me wel inspiratie!
Martin
Hier ben ik het helemaal eens. Zelfs met de inspiratie. :wink:
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

MartinPhili schreefCOLONmaar ik zou denken aan een gridded softbox.
Martin
En wat is de reden dat je een gridded softbox vermoed en geen gewone softbox? Ik zou dat soort dingen hier echt niet uit kunnen halen, dus ben gewoon nieuwsgierig hoe je dit uit een foto kan lezen!
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

vermoedelijk door de consentratie van licht die op het model valt en niet de omgeving belicht heeft.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Mijn vermoeden (want meer dan dat is het niet hoor) is inderdaad gebaseerd op wat ex-streekgenoot Bob hierboven mij schrijft. Een normale softbox strooit behoorlijk met z'n licht en je ziet hier erg weinig van dat strooilicht.
Een beautydish kan dit licht ook geven maar omdat de schaduwen vrij zacht zijn vermoed ik dat het geen beautydish was.
Verder is het ook een beetje proces van eliminatie: je begint bij een kale spot. Die geeft heel hard licht dus dat was het vast niet.
Een paraplu kan dit effect niet geven, dat was het vast ook niet.
Een grote honingraat zou eventueel kunnen maar erg weinig mensen gebruiken een honingraat op die manier dus dat zal het dan ook niet zijn :D
Inclusief het eerder geschrevene kom je dan uit op een gridded softbox.
Het blijft een vermoeden, de fotograaf kan je het definitieve uitsluitsel geven.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

euhm wat is een gridded softbox?
Die ken ik nog niet!
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Een gridded softbox is feitelijk niets meer dan een gewone softbox met een roostertje er voor. De naam zegt het al eigenlijk :D Dat rooster zorgt er voor dat het licht niet alle kanten uitgestrooid wordt maar alleen maar naar voren gericht wordt. Het rooster schermt het strooilicht in feite gewoon af.
Achter deze link zit een foto van zo'n gridded softbox.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
H_H
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 23:41
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

Bedankt voor de reacties! Erg leerzaam. Ik ga morgen gewoon eens wat experimenteren en wat resultaten posten. Eens zien wat ik kan bereiken!
H_H
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 23:41
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

En hier het resultaat van afgelopen zondag (mijn tweede fotoshoot ooit):

Afbeelding

Ik ben er zelf wel tevreden mee, maar als er adviezen zijn, dan zijn ze welkom!
Gebruikers-avatar
iZ
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 289
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2005 09:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Ik zie niks :(
Raphaël

flickr | facebook | twitter | 40D Grip | EF 17-40/4.0 | AF SP 28-75/2.8 | EF 50/1.4 | EF 85/1.8 | 550EX | Lowepro Fastpack 250 | Strobesh*t
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Je foto benaderd het effect van je voorbeeld foto erg goed ! Een verschil dat ik zie, is dat bij het voorbeeld de hoeveelheid licht op de schouders en op het voorhoofd ongveer evenveel is. Bij jou zit daar een groot verschil in. Ik dnek dat als je de lamp iets verder wegzet, het verschil in intensiteit veel kleiner wordt, en dus op het voorhoofd en op de schouders ongeveer evenveel zal worden.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik denk ook dat de lamp verder weg moet ja. Hoe dichterbij hij staat, hoe groter het lichtverloop is.

Al is het zeker geen slechte poging! Probeer ook een iets hoger standpunt in te nemen zoals de voorbeeldfoto.
H_H
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 23:41
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

Super! Bedankt voor de tip. Ga ik komende shoot eens proberen.
gideonbolink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2006 18:00
WoonplaatsCOLON Vorden

Licht neemt af in het kwadraat van de afstand.

Verder vind ik het leuk gedaan! Ook al zijn ze niet identiek...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar