Oneinigheid met verkoper.... mag dit wel?

ModeratorCOLON Global Moderators

Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

KJansen schreefCOLON het betreft inderdaad een situatie waarop de juridische term 'dwaling' van toepassing is.
Ik ben geen jurist.

Ik denk niet dat je er slim aan doet om bij de aankoop van dit soort technische spullen van de deskundigheid van de verkoper uit te gaan. Jezelf vantevoren inlezen in de materie is dus sterk aan te raden om miskopen te voorkomen.

Ik ben natuurlijk helemaal met Wietje eens dat een verkoper die een klant nog eens een volgende keer terug wil zien in zijn zaak, er ook handig aan doet om miskopen met enige coulance af te handelen.

Nog een keer teruggaan (zoals JdeK aangeeft) en de zaak nog eens rustig uitleggen is waarschijnlijk de juiste tactiek om tot een oplossing te komen.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLONIk denk ook dat de winkel in z'n recht staat.
Het recht op ruilen: de tien garantieregels

Ruilen is geen recht maar een service. Ook al lijkt het tegenwoordig alsof elke klant denkt van wel.
http://www.hbd.nl/websites/hbd2009/file ... rantie.pdf
Precies, die wilde ik ook aandragen. Heb wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt met een externe HD behuizing. Kreeg m'n geld niet terug.

Ik zou dus indd zorgen een zo goed mogelijke deal te maken... Meer kun je niet doen...
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
toppe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2008 06:29
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Hallo,

Je moet rekening houden (wat meer mensen zeggen) dat ze niet verplicht zijn iets terug te nemen, uitzonderingen zijn defecte producten.

Als hun mail al een week stuk is, helaas voor de consument. Het is niet netjes, dat klopt.

Het is zeer netjes dat ze in prijs zakken, tot een bedrag van €179,- is volkomen reëel.

Ik heb net even op de website van Kamera-Express gekeken, daar staat het statief inderdaad voor €149,- maar kwam ook van €269,-

De verkoper staat volledig in zijn recht, en als hij moeilijk gaat doen weigert hij het statief überhaupth terug te nemen, want dat recht heeft hij.

Overigens, dat ze het al besteld hebben is hun probleem.
Ik zou voor die paar tientjes alles behalve moeilijk doen. Naar een jurist OID stappen heeft totaal geen zin, die zal precies het zelfde zeggen (Heb zelf 1,5 jaar op een service afdeling gewerkt, dus weet hoe het werkt)

Bestellingen via internet zijn weer anders, daar heb je 7 dagen (5 werkdagen) bedenk tijd 'afkoelings periode'. In die tijd kan je een product direct terug sturen zonder opgaaf van reden (ook hier zijn weer regels aan, hygiëne producten (Tandenborstel etc), cd's, dvd's, software en bijvoorbeeld telecom producten).

De reden hier van is best simpel, zodra ik iets bestel op internet bestel kan ik het niet proberen. Door deze 7 dagen geef je iemand de kans iets uit te testen. Overigens moet het dan wel compleet in de verpakking zijn, ze kunnen moeilijk gaan doen over een zakje OID.
• Canon EOS 1100D • Redged RTT-423 + Redged RT-1 • Canon IXUS 95IS • EF-S 18-55 + Zonnekap • EF-S 55-250 + Zonnekap • Metz 36 AF-4C + Omnibounce • Canon 200DG Gadget
Gebruikers-avatar
Wietje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 20:12
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Vanmiddag nog betreffende verkoper / eigenaar aan de telefoon gehad.

Wilde niet toegeven dat hij ons tot 2x toe verkeerd had geadviseerd.

Degene die aan het kortste eind trekt dat is hijzelf.... ik kom daar nooit meer terug als klant.

Groetjes,
Wietje
Can I click it..... Yes I can[on]! ;-)
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

@toppe je bent vrij stellig dat de verkoper in zijn recht staat.
Mag ik vragen waar je dat op baseert?
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

@wietje als ze zo hardnekkig zijn: name and shame.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb je verhaal gelezen en nog eens over nagedacht. Volgens mij heeft de winkel je keurig behandeld. Als ik op de site van Manfrotto jouw combinatie van cam en lens invult kom ik niet boven de 4kg en krijg je daar dus een gelijk advies als in de winkel. Of ze je dus in eerste instantie fout hebben voorgelicht vraag ik mij af.

Het is dan ook keurig dat ze je geld (bon) teruggeven en je een fikse korting geven op het statief dat je uiteindelijk wel wil kopen.

Het advies van het videostatief is natuurlijk niet zo slim van de verkoper maar als ik alles terug zou brengen wat ik in huis heb waar ik (met de kennis van nu) nu van denk dat ik slecht advies heb gehad dan kan ik nog wel een paar keer op en neer naar de winkel. :D Het advies van zelf info inwinnen is een hele goede.

Ze heten niet voor niets verkopers :wink: , het is vaak "gekleurde" info die ze geven op basis van eigen kennis, ervaringen of opdrachten van de baas. Een dealer van Sony gaat je echt niet adviseren een JVC tv te kopen. Wees op je hoede......

Het is balen dat je je belazerd voelt maar probeer ook een beetje in de schoenen van de winkel te gaan staan. Ook hij moet iedere maand zijn personeel betalen en kan dus niet zo maar sinterklaas uithangen. Je wil niet weten hoe veel uitgekookte types er rond lopen die met jou voorval iedere dag ergens proberen voordeel te halen.(en dan bewust uiteraard, begrijp me niet verkeerd)

Volgende keer je lief maar om geld vragen en zelf je spullen kopen is denk ik het handigst.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Rtoller
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2006 20:35
WoonplaatsCOLON kampen

Wietje, ik kan me goed voorstellen dat de verkoper denkt van ja daar hebje er weer een die iets gekocht heeft wat ze eigelijk niet wil.

je vriend natuurlijk super zijn best gedaan om een goed ding te kopen.
maar even 2 dingen.
1; als je vriend geen kennis heeft van deze producten laat hem dan een tegoedbon maken kun jij zelf wat uit zoekken in de winkel.
(een spraak verwarring is snel gemaakt)

2; laat je vriend zelf naar de winkel gaan en ga mee ze herkennen hem vast dit scheeld ook veel elende met ruilen.

je hebt het statief vast niet gebruikt want het is een film statief.
dus neem aan dat ze dit zonder problem bij iedere winkel terug nemen.
Canon eos350D 24-105 4.0 L 100mm IS USM MACRO L en de 55-200 USM
ernie115
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2007 15:54
WoonplaatsCOLON almelo

Hallo
Konijn en ke liggen niet wakker van een klant minder of meer hoor die verdienen genoeg.
en ik heb nog nooit korting gekregen bij konijn.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Wietje schreefCOLONMensen nogmaals het gaat mij echt niet om die paar Euro's extra, maar meer hoe de koop / verkoop gegaan is.

Ten eerste verkeerde statief meegegeven, daarna toen ik in de winkel was mij een statief adviseren die voor FILMEN geschikt is.... :shock:

Ik ben best bereid om uiteindelijk de statief voor € 179,= te betalen, maar de gehele gang van zaken klopt gewoon niet.

Groetjes,
Wietje
De winkelier heeft jou een statief verkocht. Alleen je kunt niet met het statief doen wat de verkoper heeft beloofd (het statief is namelijk te licht voor jouw apparatuur). Dat betekent dat je een ondeugdelijk product hebt en dan sta je best wel sterk als je het wilt ruilen of een nieuw product wilt.

Alleen is je positie minder sterk geworden omdat je al die tegoedbon hebt aangenomen... Je kunt het proberen door de winkelier een klachtenbrief te schrijven of juridische stappen te nemen. Ik zou inzetten op je geld terug en de winkelier dat statief ergens te stoppen waar de zon niet schijnt ;)

Zie deze website:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... jk_product
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Rijk schreefCOLONIk heb je verhaal gelezen en nog eens over nagedacht. Volgens mij heeft de winkel je keurig behandeld. Als ik op de site van Manfrotto jouw combinatie van cam en lens invult kom ik niet boven de 4kg en krijg je daar dus een gelijk advies als in de winkel.
Richard
Echter, het dragend vermogen moet 2 tot 3 keer het te dragen gewicht zijn voor een stabiel geheel.
Dus.....niet geheel ter zake deskundig, lijkt mij.

Tevens heb je als consument volgens mij recht op teruggave van geld en niet zoals veel winkeliers doen een tegoedbon. Zeker als het gekochte niet aan de verwachting voldoet en dus onjuist advies is gegeven.
Velen denken dat de winkelier mag bepalen hoe hij het tegoed wil teruggeven, in geld of in tegoedbonnen. Dit is onjuist.

Groet,
Aldert
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Almanbrother schreefCOLONTevens heb je als consument volgens mij recht op teruggave van geld en niet zoals veel winkeliers doen een tegoedbon.

Velen denken dat de winkelier mag bepalen hoe hij het tegoed wil teruggeven, in geld of in tegoedbonnen. Dit is onjuist.
Kun je dit onderbouwen met een wet of regel of iets dergelijks?
Niet omdat ik wil zeuren, maar dan zijn we er uit :-)

Volgens een advocate uit mijn kennissenkring die ik dit heb voorgelegd, is ruilen namelijk een extraatje een service naar de klant toe, maar geen vastgelegd gegeven. Een winkel legt vast voor zichzelf of ruilen mag (zie onderste regeltjes op je aankoopbon) en hoe dit mag. Dus binnen hoeveel dagen en of je geld terugkrijgt of een tegoedbon.
Volgens haar mag je er niet automatisch van uit gaan dat de winkel dit doet.

EDIT: voor online warenhuizen gelden andere regels. Kopen op afstand (ligt in de wet vast) daar gelden andere regels voor die ook al genoemd zijn. (5 tot 7 dagen zichttermijn mits alles compleet onbeschadigd ongebruikt etc. wordt geretourneerd en het dus nog 'doorverkoopbaar' is)

Overigens vind ik het wel geinig dat Mediamarkt bijv. 14 dagen uitprobeerperiode geeft. Je mag nl alles na 14 dagen ruilen. Wel is het zo dat ze het niet zullen accepteren als producten overduidelijk (mis)gebruikt zijn.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Ik begrijp helemaal niets van die reacties die pleiten voor meer inlevingsvermogen richting winkel. En dat de winkel natuurlijk geen sinterklaas kan uithangen etc etc.

Het is juist deze houding die in Nederland een klimaat heeft geschapen waarin service ondergeschikt is en commercieel denken niet verder gaat dan transactioneel denken en relationeel denken raar wordt gevonden.

Als je als winkel bestaansrecht wilt hebben, dien je toegevoegde waarde te leveren. Als je niet de laagste prijs kan bieden moet je het winnen op je service. Als je denkt dat dat niet nodig is, is het hopelijk snel met je gedaan.
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

Almanbrother schreefCOLON
Tevens heb je als consument volgens mij recht op teruggave van geld en niet zoals veel winkeliers doen een tegoedbon. Zeker als het gekochte niet aan de verwachting voldoet en dus onjuist advies is gegeven.
Velen denken dat de winkelier mag bepalen hoe hij het tegoed wil teruggeven, in geld of in tegoedbonnen. Dit is onjuist.

Groet,
Aldert
Volgens mij is dit niet geheel juist, ja, je hebt recht op je geld retour,
maar hoe je dat terug krijgt is de regelgeving niet eenduidig in, vandaar
dat er vaak bij de kassa een bordje staat "bij retour krijgt u bij ons een waardebon"
of het staat duidelijk op je kassabon gemeld, let daar heel duidelijk op
voordat je betaald, zodra je betaald hebt ben je al te laat.

On-topic:
Zeer vervelend dat het zo gelopen is, kennelijk is goed en klantgericht
advies geven niet meer vanzelfsprekend, dit merk ik ook bij de plaatselijke
fotozaak, tot een bepaalde hoogte kunnen ze goed advies geven.
Nu weet ik niet hoe groot de zaak is waar jij dit gehaald hebt, maar de
meeste kleine zaakjes moeten het hebben van de compacttoestellen,
pasfoto's en foto's afdrukken, mischien zitten "wij" op een hoger niveau
als wat die zaakjes aan kunnen :wink:
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

MarieCanon schreefCOLON Kun je dit onderbouwen met een wet of regel of iets dergelijks?
Niet omdat ik wil zeuren, maar dan zijn we er uit :-)
art. 6:228 BW
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Almanbrother schreefCOLONEchter, het dragend vermogen moet 2 tot 3 keer het te dragen gewicht zijn voor een stabiel geheel.
Dus.....niet geheel ter zake deskundig, lijkt mij.
Ik kan je gedachtengang wel volgen en ben het zelfs met je eens dat het beter is een iets zwaarder statief te nemen. Daar gaat het nu niet om.... :wink: Als ik op de site van Manfrotto kijk adviseren die gewoon bij een 4kg combi een statief dat tot 4kg kan dragen. Wat verwacht je dan van de verkoper ? Een verkoper kan nu eenmaal niet van alles ervaringsdeskundige zijn en moet het dan doen met de input van de leverancier. Vandaar dat het advies nog niet zo vreemd is in mijn ogen.

Dat MM dit geregeld heeft met een terugbreng garantie snap ik wel. Met de [sensuur]pieeeeeeeeeeeep[sensuuroff] adviezen die je daar krijgt heb je anders iedere dag discusie. :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

DexterXL schreefCOLON Nu weet ik niet hoe groot de zaak is waar jij dit gehaald hebt, maar de
meeste kleine zaakjes moeten het hebben van de compacttoestellen,
pasfoto's en foto's afdrukken, mischien zitten "wij" op een hoger niveau
als wat die zaakjes aan kunnen :wink:
Daar heb je een goed punt waar ik zelf dus ook vaak tegen aan loop. Ik speur tegenwoordig meestal eerst op internet als ik iets ga kopen. Als ik dan naar de winkel ga voor een persoonlijk advies dan hoor ik daar de meest grote onzin en kul argumenten. Soms komen ze niet verder als het oplezen van prijskaartjes op het schap. Heb bij een oven wel eens te horen gekregen "deze is groter als die er naast staat" :lol: :lol:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Uit mijn studieboeken (toch nog ergens goed voor)

Wanneer de klager een consument is, geldt -uitgezondert als het gaat om onroerend goed- als uitgangspunt het begrip consumentenkoop.
Daarbij handelt de verkoper beroepsmatig en de koper niet. Dat betekend dat de consument mag vertrouwen op de deskundigheid van de verkoper. De verkoper heeft een spreekplicht. Had de koper bij het aangaan van de koop niet de juiste voorstelling van zaken, dan kan hij een beroep doen op "dwaling". Dan draait de verkoper op voor de schade.

volgens de bepalingen van de consumentenkoop moet een artikel doen waarvoor het gemaakt is en voldoen aan de verwachtingen die de consument ervan mag hebben, bijvoorbeeld op grond van reclame.
Doet een artikel niet waarvoor het is gemaakt, dan moet de leverancier het ontbrekende naleveren of het artikel herstellen of vervangen, Alleen als de tekortkoming zeer ernstig is, kan de consument zijn geld terug vragen en het ondeugdelijke artikel terug geven.. Dit heet ontbinding van de koop.

Vraagt de consument herstel van het mankement of vervanging van het hele artikel, dan mag de verkoper kiezen tussen vervanging en ontbinding.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Almanbrother schreefCOLON
Rijk schreefCOLONIk heb je verhaal gelezen en nog eens over nagedacht. Volgens mij heeft de winkel je keurig behandeld. Als ik op de site van Manfrotto jouw combinatie van cam en lens invult kom ik niet boven de 4kg en krijg je daar dus een gelijk advies als in de winkel.
Richard
Echter, het dragend vermogen moet 2 tot 3 keer het te dragen gewicht zijn voor een stabiel geheel.
Dus.....niet geheel ter zake deskundig, lijkt mij.

Tevens heb je als consument volgens mij recht op teruggave van geld en niet zoals veel winkeliers doen een tegoedbon. Zeker als het gekochte niet aan de verwachting voldoet en dus onjuist advies is gegeven.
Velen denken dat de winkelier mag bepalen hoe hij het tegoed wil teruggeven, in geld of in tegoedbonnen. Dit is onjuist.

Groet,
Aldert
Nee hoor, als jij iets koopt in de winkel heb je geeneens recht om dit terug te brengen. Je sluit een overeenkomst, die kun je niet zomaar ontbinden. Dit kan alleen in de wet 'kopen op afstand', en ja, dat gaat over internet winkels.

Je kunt alleen de overeenkomst ontbinden als je een ondeugdelijk goed hebt gekocht.

Wetsartikelen heb je niet zoveel aan omdat er altijd wel weer een of andere jurisprudentie, wet, regeling of besluit is met uitzonderingen en aanvullingen.

Wil je als consument je rechten en plichten duidelijk op een rij hebben: www.consuwijzer.nl
Gebruikers-avatar
Wietje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 20:12
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

[quote="mitchel1986"]

De winkelier heeft jou een statief verkocht. Alleen je kunt niet met het statief doen wat de verkoper heeft beloofd (het statief is namelijk te licht voor jouw apparatuur). Dat betekent dat je een ondeugdelijk product hebt en dan sta je best wel sterk als je het wilt ruilen of een nieuw product wilt.

Alleen is je positie minder sterk geworden omdat je al die tegoedbon hebt aangenomen... Je kunt het proberen door de winkelier een klachtenbrief te schrijven of juridische stappen te nemen. Ik zou inzetten op je geld terug en de winkelier dat statief ergens te stoppen waar de zon niet schijnt ;)

@Mitchel1986:
De 'kassabon' van de foutieve statief werd automatisch een tegoedbon, met andere woorden.... hij heeft mijn geld toch al.
Can I click it..... Yes I can[on]! ;-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar