Windows & Apple

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boels069 schreefCOLONMaar moet ik gaan begrijpen dat verwerkingssnelheid voor Apple-gebruikers onbelangrijk is? Lijkt mij sterk. Daarom mijn zucht naar vergelijkende tests, zijn we ook weer van die mythe af.
Een 27" iMac met 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7-860 kost €1979.
Je kunt ook voor hetzelfde geld een Dell Studio XPS 8100 (met vergelijkbare specs) en een Dell U2711 monitor kopen.
Als je op beide systemen jouw DPP benchmark uitvoert, zullen ze elkaar niet veel ontlopen.
boels069 schreefCOLONHet ding moet dingen doen en wel zo snel en betrouwbaar mogelijk.
Over betrouwbaar zijn we het in ieder geval helemaal eens. :wink:
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

boels069 schreefCOLONHet ding moet dingen doen en wel zo snel en betrouwbaar mogelijk.
Overall performance dus. En daarnaast is er nog zoiets als onderhoud en gebruikersgemak. Een super-computer gaat helemaal hard (en kan best betrouwbaar zijn) maar je zal toch niet kunnen ontkennen dat zoiets niet super is voor thuisgebruik.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Het is voor mij een stukje hobby om te sleutelen aan m'n pc.
Oude componenten gaan eruit en nieuwe komen er voor terug.
Links en rechts sleutel je aan wat instellingen en hier en daar klok je de boel wat over.
Resultaat: een super pc voor weinig geld :wink:
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

C8080 schreefCOLONHet is voor mij een stukje hobby om te sleutelen aan m'n pc.
Da's een leuke manier om vervelende klusjes te herkaderen. Zeg je dat ook als je WC verstopt is? Of als je auto niet meer start?
Er is geen box.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Er is bij mij niks vervelends aan omdat alles werkt zoals het hoort te werken.
Natuurlijk heb ik heel af en toe een klein probleempje als ik nieuwe hardware inbouw of componenten verwissel, maar da's niks om over naar huis te schrijven.

Ik ben ook geen fan van kant-en-klaar-systemen zoals Dell en HP of zelfs Apple die leveren. Daar zitten altijd wel dingen in die ik niet wil.
Vandaar dat ik 15 jaar geleden heb besloten om zelf een pc op te bouwen en die stukje bij beetje met de tijd mee te laten gaan.
Ik geef gemiddeld per jaar ongeveer 150 euro uit aan nieuwe onderdelen en zo hou ik mijn pc up to date.

Het is dus niet zo dat ik altijd problemen op zit te lossen op mijn pc, want dan gaat de lol er idd snel vanaf.
Maar ik bedoel maar, een goeie pc schaf je 1x aan, daarna kost het vrijwel niks meer als je er een beetje verstand van hebt :wink:
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

C8080 schreefCOLONMaar ik bedoel maar, een goeie pc schaf je 1x aan, daarna kost het vrijwel niks meer als je er een beetje verstand van hebt :wink:
Je blijft alleen opgescheept zitten met dat vervelende Microsoft
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Dat is ook onzin natuurlijk. Ik heb een triple boot systeem met Windows 7, OSX Snow Leopard 10.6.5 en SuSE Linux 11. Als je een beetje handig bent heb je dat zo voor elkaar.....
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

MaestroNL schreefCOLONOSX Snow Leopard 10.6.5
Bluffen is ook een vak. :D
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

C8080 schreefCOLONMaar ik bedoel maar, een goeie pc schaf je 1x aan, daarna kost het vrijwel niks meer als je er een beetje verstand van hebt :wink:
MaestroNL schreefCOLONAls je een beetje handig bent heb je dat zo voor elkaar.....
Je kunt dan wel handig zijn of er verstand van hebben maar tel alleen de tijd eens op die je jaarlijks aan het onderhoud (da's alle tijd dat je niet produktief bent) van die PC kwijt bent en deel die tijd door vijf (of voor mijn part door tien) voor een Mac. Daarna weet je of het ook slim is om zo'n Windows ding in de lucht te houden :wink:
Er is geen box.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@ravon: Voor iemand als C8080 is knutselen aan z'n PC gewoon een hobby. Andere mensen gaan met een hengel een paar uur aan een rivier zitten. Ieder heeft zo z'n eigen voorkeuren om z'n tijd te verdoen.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Pieterr schreefCOLON
MaestroNL schreefCOLONOSX Snow Leopard 10.6.5
Bluffen is ook een vak. :D
Vingers iets te snel/of nog niet wakker: 10.6.2 En dat draait prima ;)
ravon schreefCOLON Je kunt dan wel handig zijn of er verstand van hebben maar tel alleen de tijd eens op die je jaarlijks aan het onderhoud (da's alle tijd dat je niet produktief bent) van die PC kwijt bent en deel die tijd door vijf (of voor mijn part door tien) voor een Mac. Daarna weet je of het ook slim is om zo'n Windows ding in de lucht te houden ;)
Privetijd kost mij geen geld, en je redenering gaat niet op als ik op een niet Mac platform wel OSX draai ;)
Gebruikers-avatar
wilco7555
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2008 14:09
WoonplaatsCOLON hengelo ov

Heb een gewone PC met windows 7, werkt prima.
Daarnaast een mac G4 JA een G4 titanium van 5 jaar oud, en beiden zijn zo goed als even snel voor wat ik wil, wil ik zwaar gaan shoppen dan pak ik me gewone pc omdat die meer geheugen heeft en dus effectiever werkt.

Me macbook heb ik gewoon om de heb, is blits en tja eenmaal een sukker voor gadgets.

Maar even serieus, apple of windows, ik persoonlijk denk dat het een kwestie is van smaak, wennen en ervaring, iedere goede pc is supersnel te maken en een apple is duur maar wel heel goed, smaken verschillen en je hebt mac fans en windhoos fans. Denk dat je moet afwegen of die extra investering in jou ogen het waard is of net niet. Voor dat geld kun je ook nieuw en goed glas kopen........

Just my 2 cents
Wie geen risico's neemt zal nooit uit zijn eigen schaduw komen.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

MaestroNL schreefCOLONPrivetijd kost mij geen geld, en je redenering gaat niet op als ik op een niet Mac platform wel OSX draai ;)
Privétijd is voor veel mensen kostbaarder dan werktijd. Probeer maar eens een afspraak te maken met een drukbezet persoon in zijn of haar privétijd. Of vraag iemand eens om een vakantiedag in te leveren.

Natuurlijk gaat mijn redenering ook voor jou op want zo'n triple boot configureren en in stand houden kost immers ook tijd en je moet al die OS'sen natuurlijk ook af en toe uitproberen om te kijken of het werkt. Niet omdat je er iets produktiefs mee doet maar omdat het jouw doel is om drie OS'sen op één systeem te hebben draaien. En het gaat mij nou juist om de tijd dat je niet-produktief met een computer bezig bent, die tijd wil ik minimaliseren want de computer is voor mij geen doel maar een middel (en voor jou is het net andersom).

Op computerfora kun je lezen dat de echte PC-knutselaars dagelijks vele uren besteden aan hun hobby maar kennelijk heeft men moeite om dat op een plek als deze toe te geven. "Alles onder controle hoor, OSX draait nu naast Ubuntu, W7 en XP op mijn overgeclockte en watergekoelde PC met neonverlichting." Dat het een week nachtrust gekost heeft om het draaiend te krijgen en dat we al járen computertijdschriften verslinden en fora afstruinen om de nieuwste truukjes te leren vertellen we er niet bij :wink:

Dit draadje gaat echter over "gewone" computergebruikers. Het draaiend houden van een PC en het omgaan met de nukken van Windows is voor zoveel "gewone" computergebruikers zo normaal geworden dat ze niet meer in de gaten hebben dat zo'n ding onnodig veel tijd vreet.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het maakt volgens mij niets uit: koop of bouw een rekending en blijf niet klooien. :wink:

En vooral niet te veel "nieuwe" programma's installeren en uitproberen.
Doe dat op een tweede/rervesysteem :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

ravon schreefCOLONHet draaiend houden van een PC en het omgaan met de nukken van Windows is voor zoveel "gewone" computergebruikers zo normaal geworden dat ze niet meer in de gaten hebben dat zo'n ding onnodig veel tijd vreet.
Mijn Windows heeft geen nukken, en als hij dat wel heeft komt dat omdat ik zelf aan mijn pc zit te sleutelen.

Dus ik hou tijd over volgens jou?? :wink:
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

C8080 schreefCOLONMijn Windows heeft geen nukken, en als hij dat wel heeft komt dat omdat ik zelf aan mijn pc zit te sleutelen.
Zie je wel: "Alles onder controle" :wink:
Dus ik hou tijd over volgens jou?? :wink:
Ik hou tijd over die ik niet hoef te besteden aan onderhoud. Of jij ook tijd over houdt weet ik niet. Als je per se wilt kun je immers ook een Mac niet-produktief gebruiken.
Er is geen box.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Waarom zou ik dat doen? Een Mac kost klauwen vol geld en dat steek in dus mooi in mijn zak.

En wat krijg je eigenlijk voor die extra centen die een Mac moet kosten? Iets meer design? Dat vind ik dus overbodig aan een pc, ik kijk naar het scherm en niet naar hoe mijn toetsenbordje en boxjes eruit zien.
En kom niet aan met een stabiel platform, want Windows is hier minstens zo stabiel als OSX (of hoe het ook heet) op je Mac.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ieder het zijne, en jullie hebben ondertussen jullie zienswijze duidelijk gemaakt. Wanneer niemand meer nieuwe invalshoeken heeft en het enkel een herhaling blijft van zetten in de overbekende discussies tussen mac en windows kan dit topic net zo goed gesloten worden.

En off-topic reacties zullen zonder mededelingen verwijderd worden.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

ravon schreefCOLON Privétijd is voor veel mensen kostbaarder dan werktijd. Probeer maar eens een afspraak te maken met een drukbezet persoon in zijn of haar privétijd.
Ik ben voor 100% geboekt tot 2013 door een klant, wat wil je weten ;) Als je nu probeerd een afspraak met mij te maken ben je in Mei 2010 blij als je een half uurtje kan boeken :lol:
ravon schreefCOLON Of vraag iemand eens om een vakantiedag in te leveren.
Ik moet er verplicht een heleboel verkopen per jaar, want als ik alles zou opnemen (overuren inclusief) zeg ik in April al "prettige jaarwisseling" :lol: En dat elk jaar weer ;)
ravon schreefCOLON Natuurlijk gaat mijn redenering ook voor jou op want zo'n triple boot configureren en in stand houden kost immers ook tijd en je moet al die OS'sen natuurlijk ook af en toe uitproberen om te kijken of het werkt.
Nee hoor 1 x tijd investeren en het draaid, hoef ik niets meer aan te doen, het update automatisch (jawel net zoals de Mac). En ja dan hou ik net zoals jij keuzes over om al of niet naar een volgend OS of patch level over te stappen.
ravon schreefCOLON Niet omdat je er iets produktiefs mee doet maar omdat het jouw doel is om drie OS'sen op één systeem te hebben draaien.
En dat is het hem nou juist, daar is het mij helemaal niet om te doen. Ik maak juist gebruik van het beste wat de OS'en mij te bieden hebben, zonder 3 systemen naast elkaar te hebben draaien. Wil ik gamen of iets wat alleen op Windows draaid heb ik binnen 1 reboot het Windows OS draaien. Gamen is iets wat op een Mac al helemaal sporadisch is (als ik er de tijd voor heb en zin in heb wil ik niet uuuuuren zoeken naar een behoorlijke port naar Mac OS).
Wil ik gemakkelijk en snel iets wat op de Mac lekker snel gaat (al wordt dat met Windows 7 een stuk minder verschil) dan 1 reboot en draaid OSX. Moet ik een film renderen of wat cross reference database vergelijkingen doen gaat dat weer beter met een puur op linux gebaseerd systeem (en nee OSX is geen volledig Linux systeem, probeer Oracle GRID er maar eens op te installeren).

Ik ben dus super productief met minimale financieele en beheer inspanningen (1 systeem vs 3). Het gaat mij helemaal niet OF het kan, maar geeft mij de tools om super productief te zijn op 1 systeem. Mijn vrouw ziet me al alkomen: schat sorry, je kast moet wijken want ik moet 3 systemen ergens kwijt ;) :lol:
ravon schreefCOLON En het gaat mij nou juist om de tijd dat je niet-produktief met een computer bezig bent, die tijd wil ik minimaliseren want de computer is voor mij geen doel maar een middel (en voor jou is het net andersom).
Zie hierboven, het is dus niet andersom maar juist omdat ik super productief wil zijn ;)
ravon schreefCOLON "Alles onder controle hoor, OSX draait nu naast Ubuntu, W7 en XP op mijn overgeclockte en watergekoelde PC met neonverlichting." Dat het een week nachtrust gekost heeft om het draaiend te krijgen en dat we al járen computertijdschriften verslinden en fora afstruinen om de nieuwste truukjes te leren vertellen we er niet bij :wink:
Laat staan dat ik voor fototijdschriften tijd heb, als zeker niet voor computertijdschriften of fora. Ik draai op een laptoppie van de zaak, als ik daar watercooling in probeer te doen verzuipt ie ;) :lol: En mijn nachtrust geef ik alleen op als ik foto's zit te bewerken ;)
Ik heb in 1 weekend alles erop gezet, en hoef er nu niet meer naar om te kijken. Behalve dan, net zoals met een Mac (stand-alone) je af en toe moet updaten. Maar dan heb ik wel een "bom" met alle functionaliteit die ik graag wil: het beste van alle verschillende systemen, zonder me er nog 1 minuut zorgen over te hoeven maken.
En ja, van mij part draaid het op een Mac, alleen heb ik voor design geen geld over (sterker nog, mijn laptoppie is van mijn werkgever ;) ).
ravon schreefCOLON Dit draadje gaat echter over "gewone" computergebruikers. Het draaiend houden van een PC en het omgaan met de nukken van Windows is voor zoveel "gewone" computergebruikers zo normaal geworden dat ze niet meer in de gaten hebben dat zo'n ding onnodig veel tijd vreet.
Laat me je even uit de droom helpen: bij mijn huidige klant met 16.000 (zestienduizend) werkplekken beheren wij ongeveer 15500 Windows machines, en 500 Mac's (met verschillende OSX versies). Wij hebben in het windows team 26 man rondlopen, in het Mac team 12. Zie je het verschil een beetje in inspanningen die we moeten doen om het relatief "eenvoudige" beheer en 2e lijns helpdesk te doen?

Bij mijn vorige klant idem dito (Sanoma): 1200 windows PC's met een team van 11 man, 400 mac's met 8 man. En dat waren ook allemaal "gewone" gebruikers.

Wat ik probeer te vertellen: er is geen "beter" Operating Systeem, je kiest er 1 die aan jouw eisen voldoet. Het is gewoonweg niet waar dat je met een Mac minder problemen hebt of minder inspanningen moet doen. En dat geld vice versa ook zo voor Windows (voor Linux varianten: daar ligt het net effe anders qua kennis/inspanningsniveau).
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

MaestroNL schreefCOLON...Het gaat mij helemaal niet OF het kan, maar geeft mij de tools om super productief te zijn op 1 systeem.

...

Wat ik probeer te vertellen: er is geen "beter" Operating Systeem, je kiest er 1 die aan jouw eisen voldoet. Het is gewoonweg niet waar dat je met een Mac minder problemen hebt of minder inspanningen moet doen...
Dat jij vindt dat je superproduktief kunt zijn door via een reboot te kiezen uit het beste van 3 OS'sen op één systeem is aan jou. Het zou voor mij absoluut onwerkbaar zijn omdat ik in zo'n situatie altijd het risico zou lopen dat ik een aantal pakketten tegelijk wil draaien die toevallig niet in hetzelfde OS draaien. Da's leuk als je met een klant aan de telefoon zit.

BTW: Heeft Apple jou toestemming gegeven om OSX te draaien op een niet-Apple platform? Als je bij Apple om ondersteuning vraagt, krijg je die dan? Tuurlijk klop jij niet bij Apple aan want jij weet zelf prima hoe je je moet redden. Maar hoe doet een "gewone" gebruiker dat? Zou een "gewone" gebruiker er überhaupt aan beginnen om OSX op een Windows PC te installeren?

Waar je met je verwijzingen naar schaalgrootte volledig aan voorbij gaat is dat we het hier hebben over één systeem voor één gebruiker met beperkte kennis van zaken die zelf het onderhoud doet en die wellicht liever met fotografie bezig is dan met systeemonderhoud. Hoe de ondersteuning bij jouw werkgevers georganiseerd is en waarom dat zo is en dat het op die schaalgrootte qua inspanningen anders kan zijn (om redenen die je niet geeft), is hier dus irrelevant.

Ik beweer niet dat er een "beter" OS is en wat "beter" is zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen. Ik beweer dat een "gewone gebruiker", zoals er op dit forum vele rondhangen, minder werk heeft aan het onderhouden van een Mac dan aan het onderhouden van een Windows PC. En dat baseer ik op mijn ervaringen met de Mac's en PC's die ik hier in huis heb en als je dit draadje doorleest kun je daar de ervaringen van andere Mac gebruikers bijvoegen.
Er is geen box.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar