Kleuren jpg wijzigen in lightroom?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Weet iemand hoe ik lightroom zo instel dat de kleuren van een jpg bestand ongemoeid blijven. Ik heb Lightroom al gereset naar de fabrieksinstellingen maar dat helpt niet. Vooral de rode kleuren zijn een probleem, die worden te verzadigd in Lightroom.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Menu bewerken voorkeuren en dan tabblad voorinstellingen zie daar .
vinkjes weg halen waar nodig

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

EOSKOP schreefCOLONMenu bewerken voorkeuren en dan tabblad voorinstellingen zie daar .
vinkjes weg halen waar nodig

Gr Johan
Dag Johan,

Daar staan bij mij geen vinkjes die er toe zouden doen. Dat is het vlggs mij niet. lightroom veranderd gewoon de originele jpg. Stel ik wil alleen maar het formaat van de foto wijzigen door het aantal pixels te verminderen om ze vervolgens te mailen (exporteren). Het resultaat is een kleinere foto met andere kleuren :(
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Volgens mij moet je iets duidelijker zijn in jou acties,
hoe ga je te werk?
werk je via het afdruk menu en dan afdrukken naar JPG
of;
via bestand/exporteren enz.

kijk eens naar je profiel welke je gebruikt tijdens deze acties
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Designer schreefCOLONVolgens mij moet je iets duidelijker zijn in jou acties,
hoe ga je te werk?
werk je via het afdruk menu en dan afdrukken naar JPG
of;
via bestand/exporteren enz.

kijk eens naar je profiel welke je gebruikt tijdens deze acties
Ik ga als volgt te werk:

- Ik importeer de foto met import.
- Dan wijzig ik niets aan de foto in Lightroom. Dus alle schuifjes laat ik in de default stand staan.
- Daarna exporteer ik de foto met export. Kleurprofiel staat daarbij op sRGB net zo als het bestand was.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

raar, dan zou je foto er toch hetzelfde uit moeten zien als het org. bestand,
je weet zeker dat je in je camera ook SRGB hebt staan, en niet adobe rgb

plaats anders eens een linkje met je originele foto en je bewerkte foto
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Anoniem 4

Bij het importeren al eens geprobeerd om bij Develop Settings te kiezen voor General Zeroed. Daarmee worden alle Lightroom develop settings op nul gezet.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Precies, default betekend niet op nul maar op de instellingen die al meteen een beejte beter lijken. Als je iets veranderd aan LR bij het importeren dan zah hij dat tot wijziging volhouden.

Dus idd zeroed. Bestaande reeksen kun je gewoon Crt A en dan aan de linker kant in de presets zeroed kiezen et voila, lelijke fletse RAW opnames, of opnames zoals je ze uit je camera had gehaald.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Dit klinkt als een foto in sRGB die wordt opgeslagen zonder ingesloten ICC-profiel.
En vervolgens geopend wordt in AdobeRBG omdat het ingesloten profiel ontbreekt.
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Bedankt voor jullie meedenken tot nu toe. Dat heeft me bijna tot de oplossing gebracht maar nog niet helemaal.
(General Zeroed bij importeren heeft dus geen effect)
Ik ben er achter dat het aan de kleurweergave in Lightroom ligt :? .
(Loop ik daar de fotos te aan te passen terwijl dat helemaal niet moest :cry: )
Hetzelfde effect zie ik ook in Photoshop. Daar kan ik de weergave aanpassen. Indien ik weergave> kleuren proefdrukken instel (met Windows RGB) krijg ik de goede kleuren.
In de windows viewer zie ook ook de juiste kleuren.
Zie de vlgd voorbeeldfotos.

Gehele foto met juiste kleurweergave
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156141[/img]

Detail met juiste kleurweergave (Dit detail is out of focus maar het effect is er goed te zien)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156142[/img]

Screendump in lightroom met de afwijkende kleuren dus
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156144[/img]

Ik denk dat ergens in Lightroom de kleurruimte van de weergave aangepast moet worden. Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is? Ik zie het niet.

Groet, Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Luister Windows RGB bestaat niet. Je camera staat op sRGB en de rest waarschijnlijk ook, en aan een screendump van LR hebben we ook niets zonder de rechterkant met settings. Want zo te zien staat de saturatie erg hoog. Dat de import settings niets meer doen is ook logisch aangezien die alleen gelden bij het importeren dus als de foto's al geimporteerd zijn met excessieve saturatie dan lost zeroed importeren niets op. Wel kun je aan de linkerkant bij presets Lightroom presets kiezen en daar zeroed kiezen. En dan bekijken. Want wat ik op je voorbeelden zie heeft NIETS met kleurdiepte te maken dat ik geen sRGB of AdobeRGB .

Dus maak even een screenshot van de foute kleuren met de rechter zijde zodat we de saturatie en Ev zien

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens JPG's geimporteerd had omdat ik geen zin had om RAW naar jpg te converteren en toen had de jpg dus al erg veel saturatie oftewel van die Canon IXUS knal kleuren, en dan kreeg ik ook van die rode/bordeauxrode wangen alsof iedereen dronken was of wijnvlekken had. En dat was voor mij meteen weer de reden om nooit meer JPG te schieten in combinatie met LR. Dan maar via JPG naar CS.
Laatst gewijzigd door 2 op jvanarkel, in totaal 16 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

jvanarkel schreefCOLONLuister Windows RGB bestaat niet. Je camera staat op sRGB en de rest waarschijnlijk ook, en aan een screendump van LR hebben we ook niets zonder de rechterkant met settings. Want zo te zien staat de saturatie erg hoog. Dat de import settings niets meer doen is ook logisch aangezien die alleen gelden bij het importeren dus als de foto's al geimporteerd zijn met excessieve saturatie dan lost zeroed importeren niets op. Wel kun je aan de linkerkant bij presets Lightroom presets kiezen en daar zeroed kiezen. En dan bekijken. Want wat ik op je voorbeelden zie heeft NIETS met kleurdiepte te maken dat ik geen sRGB of AdobeRGB .

Dus maak even een screenshot van de foute kleuren met de rechter zijde zodat we de saturatie en Ev zien

http://i229.photobucket.com/albums/ee78 ... zeroed.jpg

Jeroen

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens JPG's geimporteerd had omdat ik geen zin had om RAW naar jpg te converteren en toen had de jpg dus al erg veel saturatie oftewel van die Canon IXUS knal kleuren, en dan kreeg ik ook van die rode/bordeauxrode wangen alsof iedereen dronken was of wijnvlekken had. En dat was voor mij meteen weer de reden om nooit meer JPG te schieten in combinatie met LR. Dan maar via JPG naar CS.

Modbreak geert h: foto omgezet in een link wegens overschrijden 900pixels.
Zie hier het gehele scherm:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156151[/img]

Maar dat is het probleem niet, het is een foute weergave van Lightroom. Als ik exporteer klopt het weer met het origineel. (als ik het in windows viewer bekijk)

Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Yep dat staat goed. wat bij mij hetzelfde was was dat de jpgs al er gesatureerd waren en dus ook van die margenta vlekken had.

Dan moet het aan de overdadige presets zijn icm LR. Ik ga ff in de fora van LR kijken.

We gaan gewoon door tot we een plausibel antwoord hebben :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

wat ik raar vind is dat er bij jou temperatuur en tint beide "0" staat
ook al kies je de nulwaarden.

als je nu eens alle standaard instellingen terug zet in
bewerken/voorkeuren/voorinstellingen, en eens bij het begin begint
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Designer schreefCOLONwat ik raar vind is dat er bij jou temperatuur en tint beide "0" staat
Dat is vlgs mij omdat het een jpg is.
Alle standaard instelling had ik ook al teruggezet.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Vergeet niet dat dit al JPG's waren en dus onboard verwerkte bestanden waren. Echt terug naar nul gaat dus niet meer. Ik laat hier een paar voorbeelden zien die hetzelfde hebben en mij tot de keuze hebben geleid geen JPG meer te schieten met flitsen als ik veel moet schieten zonder tijd. Dan maar wat meer tijd achter de pc met RAW verwerking.

Wat niet wegneemt dat je ook goede jpg's moet kunnen schieten. Welke preset had de camera ten tijde van het schieten van de foto's?

Afbeelding

Afbeelding
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

jvanarkel schreefCOLONVergeet niet dat dit al JPG's waren en dus onboard verwerkte bestanden waren. Echt terug naar nul gaat dus niet meer. Ik laat hier een paar voorbeelden zien die hetzelfde hebben en mij tot de keuze hebben geleid geen JPG meer te schieten met flitsen als ik veel moet schieten zonder tijd. Dan maar wat meer tijd achter de pc met RAW verwerking.

Wat niet wegneemt dat je ook goede jpg's moet kunnen schieten. Welke preset had de camera ten tijde van het schieten van de foto's?


Mijn camera (5D) staat op Medium jpg; standaard picture style met contrast, verzadiging en kleurtoon op 0, verscherping 1 puntje meer.

Ik heb ook altijd RAW gefotografeerd maar voor reportages van het type receptie leek mij het wel handig weer jpg te gebruiken i.v.m. het werk achteraf en de hoeveelheid data.
Inderdaad heb ik dit kleurprobleem precies zo als bij jou, met flitsen en dan vlekken in de gezichten.

Ik weet nu ook niet meer wat de waarheid is. Ik heb alwel uitgevonden dat Lightroom geen aan te passen kleurprofiel kent en een ingebakken profiel gebruikt. In Photoshop krijg ik met mijn eigengemaakt kleurprofiel ook de vlekken, hetzij in wat mindere mate.
Windows viewer schijnt toch de kleuren minder weer te geven. (zeker als het bestand geen sRGB is)
Ik ga nog wat proefjes doen. Ik maak fotos in RAW en jpg zowel in sRGB als in AdobeRGB. En dan afdrukken. Eens kijken wat de verschillen zijn.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar