lichtpuntje

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
heylen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Herentals (Belgie)

hier een lichtpuntje door de bomen te zien ..
graag opbouwende kritiek


Afbeelding

hier de juiste

Afbeelding

Iso 400
F7.1
1/500sec

Grts
Laatst gewijzigd door 1 op heylen, in totaal 14 keer gewijzigd.
niet geschoten is altijd mis
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik zou hem nog even rechtzetten :-)
(op basis van het pad aan de horizon :-))
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik weet niet welk verwerkings programma je gebruikt maar de EXIF is redelijk leeg. Ik weet dus niet welke setting gebruikt zijn om je van advies te dienen.

Wat ik uit de foto haal is dat je op het verkeerde scherp gesteld hebt. Tenminste het scherpstel punt ligt vrij ver in de compositie. Hierdoor is de voorkant onscherp. Verder vind ik de witbalans vreemd er zit een waas over de foto en het contrast is erg laag. En ik vind de compositie te slordig. De weg moet leiden maar staat te centraal en verder weet ik niet waarop ik me moet concentreren hier in de compositie.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Hihi ik dacht ik begin subtiel ;-) maar ben het hier helemaal mee eens Jeroen... er zit meer in dan er nu uitkomt! Maar je hebt al een streepje voor omdat je gezien hebt dat het een bijzonder plaatje zou kunnen zijn.

en indd ben ook wel benieuwd naar wat je gedaan hebt... dus :-)


in versie 2 ben je wat doorgeschoten in het toevoegen van 'unsharp mask' of iets in die geest... en ik zie wat overbelichte plekken op de grond (wellicht zonlicht in waterplas?) beetje te scherp naar mijn smaak.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
heylen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Herentals (Belgie)

MarieCanon schreefCOLONHihi ik dacht ik begin subtiel ;-) maar ben het hier helemaal mee eens Jeroen... er zit meer in dan er nu uitkomt! Maar je hebt al een streepje voor omdat je gezien hebt dat het een bijzonder plaatje zou kunnen zijn.

en indd ben ook wel benieuwd naar wat je gedaan hebt... dus :-)


in versie 2 ben je wat doorgeschoten in het toevoegen van 'unsharp mask' of iets in die geest... en ik zie wat overbelichte plekken op de grond (wellicht zonlicht in waterplas?) beetje te scherp naar mijn smaak.
de 2de is idd beter
maar geen unsharp mask no Photoshop 4 me ! :lol: (echt waar)

ik heb meer contrast toegevoegd
witbalans bewolkt
beetje verscherpt bij het verkleinen

das alles
niet geschoten is altijd mis
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

heylen schreefCOLONbeetje verscherpt bij het verkleinen das alles
Dat bedoel ik... :-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Je had alleen ook voor anderen de eerst foto er nog bij moeten laten staan. Dan kun je het verschil zien, met wat je gedaan hebt en wat voor verschil een beetje verwerken, let op niet bewerken :), al doet. :)

Maar je hebt deze foto verbeterd maar het scherpstel punt is nog steeds daar waar het zit. En dat kan je nooit veranderen.

Als je landschappen wilt fotograferen dan moet je proberen een voorwerp of iets te nemen in de voorgrond. Als je daarop scherpstelt en genoeg diafragma hebt bij een bepaalde brandpunt dan kun je de foto van voor tot verachterin scherp krijgen.

Ik zal als voorbeeld eentje van mij laten zien. Ik heb op de groene steen links scherp gesteld. En ok het was met f/16 en ene statief maar met f/8 had ik ook genoeg scherpte diepte voor deze foto. Dit is niet de mooiste uit de serie maar hier kun je zien dat scherpstellen op de voorgrond ook de achterste rij bomen scherp laat. Ik hoop dat je dit niet erg vindt.

Afbeelding

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
cadboer
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 920
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2004 12:25
WoonplaatsCOLON Leiden

Ik kan hier niks meer aan toe voegen.
Je had het niet beter kunnen omschrijven Jeroen.
Succes met de volgende foto's Heylen.
Groet André

Canon 5D MKII - Canon Ef 17-40mm f/4L - Canon Ef 24-105mm f/4L - Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
- EF 50 mm 1.8 MK II - Flitser 430 ex.

Site Mijn foto's
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Jeroen, ik ben een beginner en loop toch ook vaak te tobben met scherpstellen, hyperfocal lengte enz. Ik wil wat vragen: hoe heb je nu precies deze foto genomen? wat ik me afvraag als leek: Als je nu scherpstelt op die eerste steen dan neem ik aan dat je hem daarna locked anders gaat hij na opnieuw compositie bepalen autofocussen en ben je weer terug bij af. Maar als je locked dan leg je toch ook gelijk je belichting vast en die is dan toch anders dan bedoelt? Kan je ook op de hand scherpstellen op die steen dan compositie bepalen en afdrukken. Autofocus werkt dan niet en kan je belichten op je eigenlijke compositie. Hoop dat het duidelijk is wat ik (probeer) te vragen.
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Klopt allemaal wat je zegt. Normaal schiet ik altijd met alleen het middelste punt, stel scherp houdt dat aan en recompositioneer (??) en druk af. En ja dan kun je een verkeerde belichting hebben. Als je dus dat wilt bereiken zul je de AF-On button moeten gebruiken om scherp te stellen en de afdruk knop om de juiste belichting van de compositie te pakken en afdrukken.

Echter voor landschappen als deze doe ik dit met een statief en haal ik de MF eraf. Ik heb ook liveview gebruikt met inzoomen om scherp te stellen. jw hoeft niet zo precies te zijn als je maar weet bij welk branpunt en diafragma de scherpte begint en eindigd? bij oneindig dan kan dat heel erg goed met de hand. Waarom ik liveview gebruikt heb is omdat er anders licht door de achterkant van de zoeker komt en de belichting verder vernield. En door dat rubbertje van de draagriem op het oculair te plaatsen wat dat geelimineerd. Echter moest ik toen wel voor het eerst liveview gebruiken. Verder heb ik de spiegel opklap functie gebruikt (MLU) en een draad ontspanner. Dus statief, DOF, MF, MLU en draad ontspanner.

Uit de hand worden lanschappen meestal niet veel en behaal je meer uit rust en een statief, maar dat is meerendeel niet mogelijk dus zul je daarmee moeten leren leven of anders te werk gaan of gestabiliseerde lenzen kopen.

Veel suc6 verder.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hoi Heylen,
Een ander aspect kan nog genoemd worden : een wat lager standpunt, oftewel iets door de knieën.

Nu neemt het pad een groot deel van het beeld, en ook van de aandacht.
Als je het pad "platter legt" dan krijgt het eindpunt -jouw lichtpunt- meer aandacht.
Groet, aflits
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar