Hoe krijg ik mijn foto's scherper?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Nou, daar is dit forum toch voor. Om te leren. Maar je kunt ook heel veel vinden met Googelen of koop eens een boek met de basis fotografie. Scott Kelby is een auteur/fotograaf die het uitstekend in begrijpelijke taal weet uit te leggen en verschillende zeer leerzame boeken heeft geschreven.

Je ziet op je twee kattefoto's al het verschil in scherpte he ? En ook dat je met bijna de grootst mogelijke diafragma opening van F/2.8 hebt gewerkt. Neus is onscherp, ogen zijn scherp en alles daarachter is weer onscherp. De rug en de ahtergrond verdwijnen in een mooie waas (Bokeh) Als je nu F/11 had gebruikt had je gezien dat er veel meer voor en achter de ogen scherp zou zijn. Misschien was zelfs de hele foto wel wat scherper geweest.

groeten Martijn
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

martinus schreefCOLONNou, daar is dit forum toch voor. Om te leren. Maar je kunt ook heel veel vinden met Googelen of koop eens een boek met de basis fotografie. Scott Kelby is een auteur/fotograaf die het uitstekend in begrijpelijke taal weet uit te leggen en verschillende zeer leerzame boeken heeft geschreven.

Je ziet op je twee kattefoto's al het verschil in scherpte he ? En ook dat je met bijna de grootst mogelijke diafragma opening van F/2.8 hebt gewerkt. Neus is onscherp, ogen zijn scherp en alles daarachter is weer onscherp. De rug en de ahtergrond verdwijnen in een mooie waas (Bokeh) Als je nu F/11 had gebruikt had je gezien dat er veel meer voor en achter de ogen scherp zou zijn. Misschien was zelfs de hele foto wel wat scherper geweest.

groeten Martijn

Groter diafragma ging niet. Het was vanmiddag (bijna donker door de sneeuwbuien) en binnen. En wat ik vooral heel graag wilde hebben waren de scherpe ogen. En dat is al gelukt!
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

redone51 schreefCOLON
Groter diafragma ging niet. Het was vanmiddag (bijna donker door de sneeuwbuien) en binnen. En wat ik vooral heel graag wilde hebben waren de scherpe ogen. En dat is al gelukt!
Nee, groter diafragma gaat idd niet. 2.8 is je max :wink: Groter getal bedoel je. Dat kan wel, maar dan moet je bv je sluitertijd gaan verlagen. Maar dan neemt de kans op bewegingsonscherpte weer toe. Wat je wel kunt doen is je ISO omhoog zetten. Probeer maar eens. Als je je iso hogerzet, maak je de sensor (vroeger het filmrolletje met verschillende iso's) lichtgevoeliger. Dus kun je een kleiner diafragma= groter getal nemen zonder dat je sluitertijd gaat zakken. Probeer maar eens de iso van 100, naar 200, 300,400 enz. en bekijk dan maar eens de verschillen in sluitertijd en diafragma
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

martinus schreefCOLON
redone51 schreefCOLON
Groter diafragma ging niet. Het was vanmiddag (bijna donker door de sneeuwbuien) en binnen. En wat ik vooral heel graag wilde hebben waren de scherpe ogen. En dat is al gelukt!
Nee, groter diafragma gaat idd niet. 2.8 is je max :wink: Groter getal bedoel je. Dat kan wel, maar dan moet je bv je sluitertijd gaan verlagen. Maar dan neemt de kans op bewegingsonscherpte weer toe. Wat je wel kunt doen is je ISO omhoog zetten. Probeer maar eens. Als je je iso hogerzet, maak je de sensor (vroeger het filmrolletje met verschillende iso's) lichtgevoeliger. Dus kun je een kleiner diafragma= groter getal nemen zonder dat je sluitertijd gaat zakken. Probeer maar eens de iso van 100, naar 200, 300,400 enz. en bekijk dan maar eens de verschillen in sluitertijd en diafragma
Ja, ik ga dat morgen zeker proberen. Bedankt voor het advies!
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
MarietB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2009 10:22
WoonplaatsCOLON Heerlen

Wat is ze mooi!

Groeten
Mariet
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

MarietB schreefCOLONWat is ze mooi!

Groeten
Mariet
En een draakje, maar zo lief! :lol:
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
Tafkar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 10:36
WoonplaatsCOLON Hilversum

redone51 schreefCOLON
Tafkar schreefCOLONfoto 5 kan je weer goed krijgen door de witbalans aan te passen.
Pas ik de witbalans in mijn toestel aan van te voren (voordat ik flits) of doe ik dat op de foto?
Moet ik even opzoeken in Aperture.
En schuif ik dan met iets speciaals?
Als je de witbalans al aanpast voordat je de foto neemt zal de foto er beter uitzien. Mocht het toch niet goed zijn, kan je hem achteraf altijd aanpassen. Hoe dit in Aperture moet weet ik niet.
Als je in RAW schiet kan je de witbalans aanpassen in Canon DPP. Zelf doe ik de basis bewerking in DxO en de rest in PS.
Canon EOS 5D + EF 50mm 1.8 II + EF 70-300 4-5.6 IS USM + EF 28-105 3.5-4.5
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Als je de engelse taal machtig bent, dan staat er op de site van Apple HEEL veel nuttige informatie over het gebruik van Aperture:

http://www.apple.com/aperture/tutorials/

waaronder "Adjusting White Balance" en "Sharpening".
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Tafkar schreefCOLON
redone51 schreefCOLON
Tafkar schreefCOLONfoto 5 kan je weer goed krijgen door de witbalans aan te passen.
Pas ik de witbalans in mijn toestel aan van te voren (voordat ik flits) of doe ik dat op de foto?
Moet ik even opzoeken in Aperture.
En schuif ik dan met iets speciaals?
Als je de witbalans al aanpast voordat je de foto neemt zal de foto er beter uitzien. Mocht het toch niet goed zijn, kan je hem achteraf altijd aanpassen. Hoe dit in Aperture moet weet ik niet.
Als je in RAW schiet kan je de witbalans aanpassen in Canon DPP. Zelf doe ik de basis bewerking in DxO en de rest in PS.
Oké, ik ga hem opnieuw maken.
Bedankt voor de tip!
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

fokkedeboer schreefCOLONAls je de engelse taal machtig bent, dan staat er op de site van Apple HEEL veel nuttige informatie over het gebruik van Aperture:

http://www.apple.com/aperture/tutorials/

waaronder "Adjusting White Balance" en "Sharpening".
Het engels wel, het technische engels ga ik nu ondervinden.
Maar dat zal wel lukken.
Fijn zo'n beschrijving, want die heb ik niet.
Bedankt!
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar