Sigma VS Tamron 18-200

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON
Alex_M schreefCOLONAls ik een voorbeeldje mag plaatsen van een foto met de Sigma 18-200 (Zonder OS!):
Da's zachtsgezegd geen voorbeeld joh.
Op basis van die foto zou ik nooit kunnen afgaan op de kwaliteiten van een lens
Misschien niet het beste voorbeeld, maar wel het eerste voorbeeld. Er zitten lichte en donkere partijen in, detail, en een brandspuntafstand waar in een eerdere post kritiek op was. Ik vermeld niet alleen wat mogelijk is, maar ook wat de beperkingen hierbij zijn.
Daarnaast stond ook een link met een 'wetenschappelijk verantwoorde' test van deze (en de andere) lens.
Een ieder is natuurlijk altijd welkom om met andere danwel betere feedback te komen.

Op basis van wat voor foto kun je wel op de kwaliteit afgaan? Dan kan ik deze ook wel zoeken in mijn collectie, aangezien ik deze lens als enige lens gebruik. Tenzij je een ISO 12233 test chart foto bedoelt, maar deze staan dan weer op de welbekende(?) sites.
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik zou in plaats van deze lenzen als all round gaan voor de canon 17-85. Die is nu de 15-85 er is, tweedehands ook niet erg duur meer.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hallo dank voor alle opties. het probleem is dat ik een objectief wil waarmee ik veel kanten op kan als ik naar een stadje ga zit de 28-75 er altijd op. maar ik wil die duif ook kunnen schieten met 200 is het nog niet genoeg maar met 55mm of 85 heb ik echt te weinig. Als ik de camera in de auto heb liggen wil ik juist graag tele hebben daarom leek de 18-200 mij ideaal, ik heb de groothoek en midden tot 75mm en dan tot 200mm voor dat vogeltje in de stad of onderweg. En als ik nu die japanse zangvogel tegen kom als ik naar mijn werk rijdt heb ik een redelijk tele.

Maar gezien de massalen afraden zal ik mij toch nog eens te raden moeten gaan. Hoe gaat de 28-300 van sigma cq tamron? Het hoeft geen top lens te zijn. En met wat diafragma knijpen heb ik geen probleem in dit geval?
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Tsja, dan ook nog even mijn "two cents worth"

Allereerst, ik ben absoluut geen voorstander van zoomobjectieven met een factor >3 tot 4x zoom. Zoals iedereen al aangeeft, dit gaat altijd ten kostte van de kwaliteit.

Echter, jij geeft zelf heel duidelijk aan met welk doel voor ogen je dit objectief wilt kopen. Als dat het enige doel is, dan zou ik zeggen: DOEN !!!

Voor een ieder die mij nu voor gek verklaart zou ik willen zeggen... kijk eens op Photozone.de naar de verschillen tussen de Canon 28-300 L en de Sigma 18-200 OS. De Canon kost bijna € 2200,00 euro en de Sigma € 249,00

En als je dan naar de MTF charts kijkt dan zou je bijna tot de conclusie komen dat de Sigma (bij de meeste overeenkomstige brandpuntafstanden) de scherpere lens van de twee is. :lol:

Dus als je genoegen kunt nemen met rand-onscherpte en per-sé het gemak wilt van een mega-zoom tijdens je vakanties, ga ervoor. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik kan nu een Tamron 28-300 voor 100 euro kopen.

Iemand bekend met deze lens?
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Met of zonder VC?

Bij zo'n >10x zoom weet je wel wat je ongeveer kunt verwachten.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Het is zonder VC natuurlijk.
Maar er zal onderling toch wel wat verschil zijn denk ik??
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Musicjohn zei al dat je het voor dat doel gewoon moet doen. Verkopen doe je waarschijnlijk toch wel na gebruik dus leg je er waarschijnlijk niet veel op terug :) En vroegah konden we ook zonder stabilisatie. Er is altijd wel een rug, muur of wat dan ook of lees een boek over schutter lange afstand :)

Jeroen, die denk ik voor dit werk toch een G7 ga kopen, kost weinig en de G11 heeft ook weer 10Mp :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Euhm jah maar john heeft het over de 18-200 en ik heb het nu over de 28-300.
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Nagtie schreefCOLONHet is zonder VC natuurlijk.
Zo natuurlijk is dat niet. Hij is er ook mét VC namelijk...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gaat om het idee alleen slechte fotografen verkloten alles en als jij je aan je kennis houdt rustig fotografeert en daarna rustig eventuele lensfouten als ton of kussenvorming, CA en vignetting verwijdert en lekker tussen f5.6 en f/11 schiet met goede belichting en genoeg iso dan komen daar best foto's uit misschien niet voor de zilveren camera maar het zijn toch jouw herinneringen? Je hoeft toch niet voor alle foto's die je maakt penis verlengende kwaliteit te hebben die je hier MOET laten zien. Dit is toch JOUW vakantie. Als het iet ruizig is of minder gesatureerd, dan kan ik daar niet wakker van liggen, jij ook niet maar je zult alleen maar terug denken aan een plezierige vakantie met een redelijke lens.

Ik heb soms het gevoel dat we met zijn allen denken dat als we geen L lenzen hebben op een 5DMkII dat we dan in een keer geen foto's meer kunnen maken. Trouwens ga je foto's of snappies maken voor je zelf.

95% van mijn foto's sorry afdrukken zijn snappies, van mijn zoontje die opgroeid. Niet aan de gulde snede of wat dan ook gerelateerd of wat dan ook maar wel onvervangbare herinneringen.

Vergeet dat niet :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik kan zo snel geen lab info vinden over de Tamron 28-300 maar ik ga er van uit dat deze beslist slechter zal zijn dan de Sigma 18-200

Tamron heeft het nooit zo goed voor elkaar gehad met superzooms, terwijl Sigma daar wat meer ervaring mee heeft.

Bij de kortere zoomobjectieven (bijv. 17-50 / 28-75 / 90mm macro) heeft Tamron het allemaal weer iets beter voor elkaar. :wink:

Mijn keuze zou in dit geval dus blind in het voordeel de Sigma 18-200 uitvallen.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONMijn keuze zou in dit geval dus blind in het voordeel de Sigma 18-200 uitvallen.
Onder die droeve omstandigheid zou ik eerder pleiten voor een jampotbodem.

Maar op slrgear is wel wat te vinden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Komop jongens jullie doen net als of je alleen met ...... foto's kunt maken.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nee hoor, de EF-S 18-55 met IS is al eerder voorgedragen.
Prima ding en kost ongeveer €90.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Maar daar ging het TS niet om.

Hij wil een allround superzoom voor vakantie-kiekjes.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En daarom is 'ie niet slecht :wink:

Meningen worden gevraagd en gegeven.
De TS mag er mee doen wat 'ie wil.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Nagtie schreefCOLONhet probleem is dat ik een objectief wil waarmee ik veel kanten op kan .../... als ik naar een stadje ga zit de 28-75 er altijd op. maar ik wil die duif ook kunnen schieten .../... met 200 is het nog niet genoeg maar met 55mm of 85 heb ik echt te weinig. Als ik de camera in de auto heb liggen wil ik juist graag tele hebben daarom leek de 18-200 mij ideaal, ik heb de groothoek en midden tot 75mm en dan tot 200mm voor dat vogeltje in de stad of onderweg.
Ja Jan, de 18-55 IS is een heel fijn objectief, maar het is niet wat TS zoekt. Hij heeft immers al een schitterende Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR DI AF. :lol:

En een aanvullend objectief is (zo ik het begrijp) ook geen optie omdat hij niet de hele zooi mee wil sjouwen op vakantie en steeds objectieven moeten wisselen.

Vandaar dat ik zeg: Ga voor de Sigma 18-200 OS, met de wetenschap dat het aan de randen af en toe niet helemaal juh-van-het zal zijn. Middenschepte is echter on-par met de Canon 28-300 L :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

ik heb zelf de tamron 18-200mm was m,n eerste lens.en ik doe hem zeker niet weg.
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik heb 2 18-55 in de la liggen. En met 55mm ga ik echt die vogel die ik tegen kom op weg naar school of werk niet kunnen vast leggen. Dus het zou een beetje zonder zijn om een 18-55 IS aan te schaffen.

Ik ga nog even wachten met de aankoop, en kijken wat ik nu graag wil.
Misschien kan ik ook de 18-55 aanvullen met de 55-250 of zo. En daar dan een klein licht tasje bij maken. voor op vakantie.
Maar vooral de tijd die wisselen kost vind mijn vriendin zo heel erg vervelend.
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar