Compact camera voor concerten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

De vraag gaat weliswaar niet over een EOS DSLR, maar ik denk wel dat hier genoeg leden zijn die me kunnen adviseren.

Ik bezoek regelmatig concerten en helaas moet mijn DSLR thuisblijven, want die wordt niet toegelaten. Compact camera's wel en dus ben ik op zoek gegaan naar eentje die het ook aardig doet in lastige lichtomstandigheden. Na wat surfen op internet en reviews lezen raakte ik erg gecharmeerd van de Leica D-Lux 4 en haar veel goedkopere tweeling panasonic dmc-lx3 vanwege de relatief grote sensor en groot diafragma. Echter is de bereik van 60 mm te weinig. Nu is de Powershot G11 bij mij in beeld: hoewel iets minder lichtsterk dan de hiervoorgenoemde camera's het schijnt een betere beheersing van ruis te hebben dan zijn voorgangers, waardoor een foto geschoten op hogere ISO niet per definitie eentje voor de prullenbak is. Zijn er mensen hier die ervaringen met de camera hebben in zulke lichtomstandigheden? Of mij misschien een betere kunnen adviseren? (budget max 500,00) De foto's zijn voor mijn eigen archief.

Alvast bedankt! Shyam
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Deze ziet eruit als een compact en je kunt toch nog lenzen wisselen en de kwaliteit lijkt mij ook niet mis: http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Totdat de bekende V-mannetjes (beveiligingsvolk, dus) doorkrijgen dat dat soort camera's bestaan en daar dus strak op gelet wordt.

Punt is dat ze nog niet eens kijken naar de kwaliteit van de camera, maar elke DSLR zien zij als 1D Mark IV, die (zo denken ze) zelf de foto's maakt die de fotograaf vervolgens aan de Telegraaf verkoopt om z'n biertjes van die avond terug te verdienen. En als jij al 'n iets te grote lens hebt, zeker als die inzoomt door aan 'n ring rond die lens te draaien, krijg je het dodelijke DSLR-stempel en vlieg je eruit. (Als je al binnen was gekomen.)

Verder: ik weet niet hoe het met die GF1 zit, maar de Olympus Pen (broertje van deze Panasonic) is schoftig duur. Voor 500 euro heb je 'm in ieder geval niet in huis.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Dan plak je er bij de controle toch een 20 mm f/1.7 pancake lensje op? En als je binnen bent pak je de discrete Sigma 50mm f/1.4 uit de tas van je vriendin :wink:
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

als je vaker concerten bezoekt weet je ook hoe slecht de lichtomstandigheden vaak zijn.
zelfs met een DSLR met een aantal lichtsterke lensen is het al een hele klus om een klein aantal goede beelden te schieten.

ik denk dat je dus te hoge verwachtingen hebt, een compact zal nooit de beelden kunnen maken die jij verwacht.
misschien meer moeite steken, en is ook goedkoper, in het netwerken zodat jij over een tijd met je dslr naar binnen mag.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

ravon schreefCOLONDeze ziet eruit als een compact en je kunt toch nog lenzen wisselen en de kwaliteit lijkt mij ook niet mis: http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/
Leuk, maar ben niet op zoek naar nog een camera waar ik apart lenzen voor moet kopen. Wordt wel een hele dure hobby zo :wink: .

@Cogliostro ik weet het en verwacht ook geen foto's te schieten die mee zullen dingen naar de hoofdprijs. :)
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Cogliostro schreefCOLONmisschien meer moeite steken, en is ook goedkoper, in het netwerken zodat jij over een tijd met je dslr naar binnen mag.
Maar dan ben je vaak alleen de eerste 2 óf 3 nummer binnen :!:

Daarna moet de 'pers' weg in 9/10 gevallen. Zelf al héél vaak meegemaakt met m'n werk :?
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Florian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 20:20
WoonplaatsCOLON Heesch

Geen ervaring met concertfotografie, ik wil alleen wel een kleine toevoeging maken wat de G11 betreft.

Ik heb ervaring met de voorloper, de G10, wat ik een fijne compactcamera vind. Heb er tijdens m'n vakantie afgelopen zomer veel gebruik van gemaakt, waaronder in situaties met weinig licht. Als je verwachtingen met weinig licht niet heel hoog zijn is het goed te doen. Er zijn wel opzetlenzen te verkrijgen voor G10/11. Wat dit met de kwaliteit doet weet ik niet. Dichter bij het podium gaan staan is denk ik een betere optie.

Verder is het een heerlijk toestel om gewoon bij je te hebben voor die huis-tuin en keukenfoto's.
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Florian schreefCOLONVerder is het een heerlijk toestel om gewoon bij je te hebben voor die huis-tuin en keukenfoto's.
Dat is ook een reden om een goede compact aan te schaffen. Het is veel makkelijker mee te nemen en handzaam om snel dat kiekje te nemen.
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

etienne schreefCOLON
Cogliostro schreefCOLONmisschien meer moeite steken, en is ook goedkoper, in het netwerken zodat jij over een tijd met je dslr naar binnen mag.
Maar dan ben je vaak alleen de eerste 2 óf 3 nummer binnen :!:

Daarna moet de 'pers' weg in 9/10 gevallen. Zelf al héél vaak meegemaakt met m'n werk :?
ik schiet veel concerten dus weet dat die 9/10 beetje overdreven is.
belangrijk is wel dat je de juiste mensen benaderd.
artiesten vinden het eigenlijk nooit zo'n probleem zolang jij ze niet hindert,
het management komt met zulke rare regels dus is het zaak dat je die op je hand hebt.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Cogliostro schreefCOLONik schiet veel concerten dus weet dat die 9/10 beetje overdreven is. Belangrijk is wel dat je de juiste mensen benaderd.
Daar kan een verschil inzitten misschien, ik heb 't over de echte grote jongens. Dj Ötzi, de palingzangers, Gerard Joling, Bluf, Kane, Di-rect etc..

Daarbij regel ik niets zelf, maar een redactie welke mij inhuurt. Dus de enigste waar ik mee te maken krijg zijn de stage-managers (welke vaak wel een cursus 'omgaan met media' mogen hebben! :x )

Als ik bij kleinere artiesten sta, is t vaak geen probleem inderdaad om t gehele concert tussen de barriers te zwerven 8)

Maar goed, daar gaat t allemaal niet om bedenk ik net :)

Dus we gaan weer on-topic :wink: :D
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Hier vind je een overzicht van de beschikbare Micro Four Thirds camera's (Olympus en Panasonic) en objectieven.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik ooit nog eens een compactcamera koop "voor erbij" dan ga ik hier zeker naar kijken.
Iemand hier op het forum die al ervaring heeft met dit systeem?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik zou me niet al teveel blind gaan staren op een compact camera, hoe duur hij ook is, voor concerten, geen van alle heeft genoeg in huis om bevredigende resultaten te geven, of het moet alleen maar zijn om aan te geven dat je erbij was.
Dus als je voor een compact gaat, kijk dan naar andere kwaliteiten dan dit, bereik is doorgaans altijd te weinig, ruis altijd teveel etc..

Concertfoto's zijn alleen maar te maken (goede welteverstaan) met een DSLR met een dito lichtsterke lens erop met een voldoende bereik en indien je minstens op de eerste rij of backstage kunt gaan staan.

Elke foto die je met een compact neemt, of dit nou een leica of een panasonic of Pen of canon is, het blijft een foto die het net niet heeft.
Denk dat de foto gaat varieren van redelijk tot bagger, goed zal hij nooit worden.

maar als redelijk goed genoeg is zou ik zeker naar de G serie van canon kijken, deze geven een erg goed resultaat en zijn uitgebreid instelbaar.
Heb zelf een G7 en als compact bevalt deze erg goed, maar ga ik naar ISO 400 dan valt hij echt door de mand bij slecht licht en wordt het geen foto maar een registratie.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
MExx
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2007 08:59

Ikzelf zat met hetzelfde probleem.
Zelfs mijn Olympus C5050 werd nog gezien als professionele camera,
met resultaat dat ik die voor het concert in mocht leveren.

Daarom heb ik als "broekzak-camera" de Canon SD990IS gekocht.
Deze heeft een image stabelizer.
Tijdens concerten neem ik alle foto's uit het handje,
en hiervoor is IS echt een uitkomst. AV en TV zijn instelbaar.

Echte superfoto's hoef je echter nog steeds niet te verwachten,
maar je kan leuke foto's maken ter herhinnering.

Hieronder wat resultaten van afgelopen jaar

Josh Stone
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154559[/img]

Anastacia
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154558[/img]

Il Divo
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154557[/img]
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@Closeshooter bedankt voor je commentaar.

@Mexx dat vind ik nog goede foto's onder die omstandigheden en met het materiaal waar je mee moet werken. Toevalligheid bij je eerste foto is dat ik ook bij het concert in het Westerpark was en het eerstvolgende concert ook van Joss Stone is in de Paradiso.

Mijn foto's zullen ook meer registraties zijn en als er toevallig een mooie tussen zit is dat meegenomen. Daarnaast zal ik de camera ook gebruiken voor kiekjes en als het niet mogelijk is om mijn 7D met lens mee te nemen. Vaak kom je momenten tegen waarbij je denkt had ik maar mijn camera bij me. En dan is een compact nog altijd beter dan geen camera.

Iedereen bedankt voor jullie commentaren. Ik ben eruit. Het wordt de powershot g11.
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Hele goede beslissing, zelf heb ik de G10 en met zijn RAW mogelijkheden erbij heb je eigelijk alles in huis wat je je maar kan wensen. Zorg dat je een beetje vooraan staat en je zult geweldige resultaten bereiken.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Hij is besteld! :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar