Wat zou je doen...

ModeratorCOLON Global Moderators

Wat zou je doen...

40D verkopen en een 7D aanschaffen en de ixus 60 behouden
2
4%
40D verkopen en een 7D aanschaffen en de ixus 200 aanschaffen
0
Geen stemmen
40D behouden en een losse HD camcorder aanschaffen van Canon (HF-S11 of HF21) of Sony (HDR-CX520VE of HDR-XR520VE)
30
65%
40D behouden en wachten met aanschaffen van losse HD camcorder
10
22%
Anders (svp commentaar erbij geven)
4
9%
 
Aantal stemmenCOLON 46
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

Ik heb nu een 40D met een leuke set canon lensen (10-22, 24-70 2.8, 70-200 4.0 IS, 300 4.0 IS)
Sinds 5 december ben ik een trotse vader geworden van een zoon.
Nu hebben we als point and shoot camera een ixus 60. Kwaliteit van de filmpjes is niet heel feestelijk.
Liefst zou ik wat meer willen met de kwaliteit van de filmpjes.

Ik hoor graag jullie advies.

Bedankt alvast.
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

Als je echt filmpjes wilt maken zou ik voor een hd cam gaan, een fototoestel is toch hoofdzakelijk gemaakt voor het maken van foto's. De filmpjes uit een 7D zijn van minder kwaliteit als van een hd cam. Daarbij denk ik dat je ook wat centen in de zak houdt als je alleen een hd cam koopt.
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

niet meer twijfelen, en gewoon een camcorder kopen. gelijk doen, en niet wachten, want dan mis je steeds meer, en veel goedkoper worden die apparaten toch niet. o ja, een fototoestel is voor foto's
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Tja... ik vindt de filmfunctie van een camera eerlijk gezegd alleen maar voor wat snelle snapshots, filmmomenten die je even snel vast wilt leggen maar niet heel veel waarde aan hecht.
Voor het filmen van kinderen (wat dus vaker zal gebeuren) en voor vakantievideo's etc, pak dan gewoon een goeie videocamera, die zijn ervoor gemaakt.
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

en ik zou dan voor de Canon HF-S11 gaan.
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Als je wilt gaan filmen en je hebt de centen dan direct een HD cam kopen. Nu is ie klein, over een maand is het al heel anders :-)
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik denk dat je een excuus zoekt om de 7D in plaats van de 40D aan te schaffen Daarom: De 7D aanschaffen, dan uitleggen dat filmen met een HD videocamera toch handiger gaat en vervolgens die er bij aanschaffen.
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

Met de 7d stel je bij fimpjes eenmalig scherp, bij een camcorder gebeurt dat continu. Video op fotocamera's is leuk voor incidentele filmpjes (en handig op vakantie dat je niet met twee apparaten hoeft rond te lopen), voor het betere werk kom je al snel op de losse camcorder.
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Zorg vooral dat je makkelijk video's van je zoon kunt maken, dat je die camera makkelijk overal mee naartoe kunt nemen en dat je vrouw/vriendin het ding ook kan bedienen, dan kom jij ook nog eens in beeld. Uit ervaring kan ik je vertellen dat je over een aantal jaren echt niet moeilijk doet over de vraag of het HD kwaliteit is of niet, de huidige techniek is dat toch verouderd en later telt vooral de herinnering. Een videocameraatje dus of een moderne Ixus.
Laatst gewijzigd door 1 op ravon, in totaal 27 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Laat me je uit de droom helpen.
De film kwaliteit van zo'n handycam is ook niet al te best. Tenzij je een professioneel/semi-professioneel (LEES DUUR) type aanschaft.
Da's beetje zonde, koop dan een 7D heb je er fotografisch ook nog wat aan. Sorry dat ik het zeg, maar heb zelf ook zo'n canon handycam in huis gehad, godzijdank dat ik het ding mocht terugbrengen.
(vloeken in de kerk, maar vond het echt tegenvallen van canon)

Daarnaast zijn de handycam's zo verdraaide klein dat je misselijk wordt bij het terugkijken van je eigen gemaakte video op breedbeeld tv van 100cm dan ook nog eens, omdat het ding geen gewicht heeft en je gaat 'zwalken'.

De filmkwaliteit van de 7D is mijn ogen machtig. Je kunt alle objectieven gebruiken!!! Dat kun je met zo'n 'losse' cam niet.
Je hebt hem altijd gelijk bij je, als je ook je 'fotocamera' bij je hebt.
Je hoeft dus niet met 2 apparaten te sjouwen.

En... JA je moet handmatig scherpstellen, nou in mijn ogen is dat geen belemmering. Ik vond het scherpstellen met zo'n handycam een kriem joh, je kunt je eigen diafragma nauwelijks bepalen het ding doet vanalles vanzelf. Mooie bokeh kun je dus wel vergeten.
Het eige nadeel of voordeel (zoals ik het zie) is dat je voor perfect geluid bij de 7D een externe mic moet aanschaffen. Maar dat is in mijn ogen een voordeel :-)

Ik zou gaan voor de 7D + een extra batterij en geheugenkaartje :-D

*Deze gehele comment is een zeer uitgesproken persoonlijke mening en daar hoeft de rest het niet mee eens te zijn ;-)

Kijk bijv. eens op youtube en zoek op: (testmovie) canon eos 7D, kun je zelf even zien wat je er tot nu toe van vindt. En anders haal je hem bij de mediam*rkt kan je hem terugbrengen als het na even uitproberen gelijk al niet bevalt?
Laatst gewijzigd door 3 op MarieCanon, in totaal 27 keer gewijzigd.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

MarieCanon schreefCOLONDe film kwaliteit van zo'n handycam is ook ruk.
Daar ben ik het volstrekt mee oneens. Slechte kwaliteit video is eerder het gevolg van onkunde van de cameraman dan van de kwaliteit van de camera.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

ravon schreefCOLON
MarieCanon schreefCOLONDe film kwaliteit van zo'n handycam is ook ruk.
Daar ben ik het volstrekt mee oneens. Slechte kwaliteit video is eerder het gevolg van onkunde van de cameraman dan van de kwaliteit van de camera.
haha je hebt me te pakken, ik had de tekst even genuanceerd door van 'ruk' niet al te best te maken, maar je bent me te snel af :lol:

Tsja, dát is jouw mening. En die mag je ventileren. Ik ventileer namelijk ook mijn mening (zoals onder de comment staat) en ik ben het hier niet mee eens.
Ik kan niet fietsen op een fiets zonder stuur ;-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

GEOS schreefCOLONo ja, een fototoestel is voor foto's
Erg conservatief hoor. :twisted:

Je zou eens een goed gesprek met Vincent Laforet aan moeten gaan. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

MarieCanon schreefCOLONhaha je hebt me te pakken, ik had de tekst even genuanceerd door van 'ruk' niet al te best te maken, maar je bent me te snel af :lol:
:D "Niet al te best" klinkt beter dan "ruk" maar dan ben ik het nog steeds niet met je eens. Ik heb prachtig beeldmateriaal gezien wat door een goede cameraman met een Sony consumentencam is gemaakt, die kerel wist hoe hij de beperkingen moest omzeilen.
Zo'n HD cam heeft een mindere lens dan er op een 7D kan maar het ding past in je jaszak, je hebt hem altijd bij je, je grijpt hem en je kunt binnen seconden filmen.
Ik ken de 7D video's van de filmpjes van LaForet. Ziet er prachtig uit maar ik kan me niet voorstellen dat het filmen met de 7D net zo makkelijk en vlot gaat als met een HD cam. Je hebt altijd een tas vol met spullen bij je en net als bij fotografie ben je dan veel tijd kwijt met het maken van keuzes.

"Zeg zoonlief, kun je je eerste glimlach of je eerste stapjes in de box nog een keer overdoen? Papa was druk met het verwisselen van de lens of met het instellen van het diafragme omdat ie een kleine DOF en een mooie bokeh belangrijker vindt dan de registratie van de deze unieke familiegebeurtenis".
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ravon, natuurlijk kan een professioneel ook met een 300D mooie foto's maken, ook kan een professioneel met een handycam mooie beelden maken....maar het heet een Handycam, die heeft als doelgroep de consument, niet de professional. De consument heeft nou eenmaal hulpmiddelen nodig om mooie kwaliteit te leveren.

En dat van die eerste stapjes en eerste glimlach....hoeveel mensen hebben nou echt De eerste stapjes op beeld, dat gebeurt nooit wanneer jij met je camera aan het wachten bent...

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Ik heb beiden, een 7D en een HF-s10.
Nou ik kan je wel vertellen dat het filmen met een camcorder vele malen makkelijker, maar vooral sneller gaat dan met een fotocamera. Hoewel de filmkwaliteit van de 7D goed is, weegt dat absoluut niet op tegen het gemak van de camcorder.
Zeker in geval van kinderen, waarin situaties vaak uniek zijn en je meestal niet voldoende tijd krijgt om e.e.a. gereed te maken.
Een camcorder is nu eenmaal sneller gereed om te gebruiken dan een fotocamera.
Wat dat betreft volg ik geheel de mening van ravon.
Mijn advies dus: een camcorder.

Groet,
Aldert
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

40D houden, camera erbij kopen. Heb zelf een camera - maar ik merk dat ik fotograferen veel en veel leuker vindt.

Die camera maak ik echt filmpies voor moeder de vrouw en het nageslacht. Het bewerken van die filmpjes neem zó veel tijd in beslag - daar ben ik ook mee gestopt. De inner-family kan wel tegen een trillinkie of een zwenk. Andere vinden er toch niets aan om die filmpjes te zien.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Filmen op een DSLR is leuk maar nog lang niet zo makkelijk als met een normale camcorder. De beeldkwaliteit van de gemiddelde camcorder is prima zeker als je het makkelijke gebruik in je achterhoofd neemt.
Persoonlijk vind ik het filmen op de 7d best nog wat behelpen, met name de AF vergt gewenning. De beeldkwaliteit is prima maar ik kan veel sneller even wat leuke momenten filmen met m'n Panasonic GS330.

Uiteindelijk moet je vooral in je achterhoofd houden dat het leuk voor later is dat je herinneringen hebt en die terug kunt zien.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Is filmen eigenlijk ook niet zoiets als fotograferen...iets dat je moet leren, en een proces waar je vaak jaren over doet? :wink:

Goed filmen kan in bepaalde gevallen misschien nog wel moeilijker zijn dan fotograferen.

Verder ben ik het helemaal met Piet eens :D
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

Bedankt allemaal voor jullie advies....

Ik had het gevoel van een camcorder aanschaffen zelf ook.
Ik heb 1x in de winkel en op de zoom zo'n kleine compacte camcorder vastgehouden en vond ze redelijk "instabiel". Een 40D met grip en lens houdt toch heel anders vast.

Ook zou de "upgrade" naar een 7D leuk zijn ivm hogere iso en andere gadgets maar dan zal ik nooit op de film staan omdat mijn vrouw die 40D niet aanraakt zoals bij vele van jullie.

Wat een fijn forum hebben we toch!
Kijk eens wat vaker door je camera....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar