de Speedlite 580 EX II of de 430 EX II???

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
-Gaby-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik wil me graag gaan verdiepen in flitsfotografie.
Nu twijfel ik tussen de Canon Speedlite 580 EX II en zijn kleine broertje de Canon Speedlite 430 EX II.
Omdat ik nog een groentje ben op het flits gebied wil ik rustig beginnen en met een trigger setje bijv. cactus v4 onderwerpen van verschillende kanten uitlichten.
Heb alleen een paar vragen..
Werkt de 430 EX II ook op de cactus? zoja kunnen meerdere 430 EX II flitsers samenwerken op de cactus? (2 of 3 ontvangers en 1 verzender)
Ik heb nu een EOS 350 D waar ik nog erg tevreden mee ben, maar als ik in de toekomst een upgrade zou willen aanschaffen de 50D ofzo, werkt daar de 430 EX II ook op?

Ik hoop dat jullie me wat uitleg kunnen geven.
Gebruikers-avatar
rloois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2005 21:31
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Hoi Gaby,

Ik heb zelf een 430exII heb er ook over zitten denken om ze grotere broer te nemen maar ik zag voor mij niet de meerwaarde ervan, zoals je zelf al zegt wil je je gaan verdiepen in het flitsen en dan zou ik lekker met een 430 beginnen.

430 werkt op een cactus e.a. ik durf niet te zeggen of hij andere 430'ers aanstuurt, dacht het wel. maar zoiezo als je een triggersetje hebt met meerdere ontvangers werkt dit zoiezo.

Wat betreft je upgrade, geen probleem.

tip: tip op ebay is pt-04 in of rf602, dit zijn andere merken/types trigger.

Kijk hier ook is:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ht=#823814

Rob
Canon 40D - Canon 17-85 IS USM - Canon 70-200 2.8L - Canon EF 2x II ext. - Canon 50mm 1.8 II - Canon 100mm 2.8 Macro - Sigma APO 50-500 F4-6.3 (4sale) - meer flitsers dan gemeente Zoetermeer

<a href="http://robbert.loois.nl/gallerypics">Site'je</a>
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik stond ook in jouw schoenen en voor dezelfde keuze. Heb een 430 gehaald en ben er super blij mee!
Ik ben lekker aan't experimenteren geslagen en heb in korte tijd al heel veel geleerd! Is weer een nieuwe uitdaging en da's altijd leuk.

Als je geld genoeg hebt zou ik voor de grote broer gaan, maar wil je gewoon eerst een rustig oefenen (zonder dat de techniek en vele knopjes je overweldigen - dat heb ik dan vaak) dan zou ik gewoon een 430 kopen.

Succes met je keuze!
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jerome2710
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2008 18:55
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland
CONTACTCOLON

Ikzelf heb ook even dit dilemma gehad. Echter had ik al gauw besloten om voor de 580 te gaan.
Dit kwam vooral omdat ik veel en vaak sterk achter elkaar moet flitsen. Ook vond ik de 580 er degelijker uitzien. Maar zo ben ik dan weer...
Als je gewoon wilt oefenen met flitsen en dus de tijd wilt nemen voor iedere foto, dan voldoet een 430.

Succes met je keuze!
Jerome
Canon EOS 450D + BG-E5 | Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM | Canon EF 24-70mm f/2.8L USM | Sigma APO 70-300mm f/4-5.6 DG MACRO | Canon Speedlite 580EX II + accessoires | Manfrotto 676B

http://www.jeromeanker.nl/
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Hi, stond ook voor deze keuze en heb de 430 gekozen.

Heb gelukkig deze "fout" kunnen herstellen heb nu de 580II
Kost wat meer maar heb je ook een stuk meer flitser.

Zo heb je een bracketing optie altijd handig wanneer je
zeker wilt zijn van je belichting :lol:

Aan de andere kant koop je eerst een 430 kun je later altijd
nog een 580 kopen en beter gaan. De 580 kan dan mooi je 430
aansturen.

Groeten, sterkte in de strijd.
Ger.
:wink:
Mijn websites: http://www.roepieroepie.nl
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik zou voor de 580EX II gaan.

Waarom? Dit, omdat als je nu een 430EX al dan wel of niet de versie II aan wilt schaffen en je later toch nog wil upgraden naar de 580EX II, dan maak je in feite dubbele kosten. Dus ik zou persoonlijk gelijk voor de 580EX II gaan.

Niet te min, is de 430EX ook een goede externe flitser. Ik gebruik de 430EX alleen nog als slaves en heel sporadisch als externe opzetflitser.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Je gaat het draadloze systeem van Canon dus niet gebruiken. Dan biedt de 580EXII niet zoveel meerwaarde tov de 430EXII. Enkel een iets hoger richtgetal.

Dus zou ik gewoon voor de 430EXII gaan.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
-Gaby-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hilversum

Bedankt voor al jullie tips en advies!
Zo te zien zijn de mening wat verdeelt en het enige wat ik me nu nog afvraag, aangezien beide flitsers goed zijn. Wat kan de 580 wat de 430 niet kan? Ik weet alleen dat het flitslicht van de 580 een stuk krachtiger is..

Er schiet me nu nog iets te binnen...
De 580 heeft de master/slave functie. Wat is dat precies en hoe werkt het?

Ga nu eest even de vele triggers die op ebay staan even grondig bekijken.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

ahaverkamp schreefCOLONJe gaat het draadloze systeem van Canon dus niet gebruiken. Dan biedt de 580EXII niet zoveel meerwaarde tov de 430EXII. Enkel een iets hoger richtgetal.

Dus zou ik gewoon voor de 430EXII gaan.
Eerst even, ik ga met Canonbenny mee alleen zeg ik koop juist de 430EX MkI of II en als je later wilt M/Sen dan ben je zo veel verder dat je de 580EX MkI of II wilt.

En dan Ahaverkamp, als je echt vind dat de 580EXII alleen maar iets meer richt getal heeft en dus het dubbele bedrag niet waard is tov een 430EX(I) of (II) dan weet je niet waar je over praat!!!!

Behalve een hoger richt getal zitten er natuurlijk veel meer voordelen aan. Zoals die bounce card, sneller recyclen, kantelen van de kop, mogelijkheid tot extene voeding.

Ik zelf heb in de start meteen voor Canon gekozen omdat ik nog niet overtuigd was van de Metz van toen tov de 430EX en de Sigma's echt niet een competitiewaarde hadden. Daarbij wilde ik in de toekomst M/S aan kunnen. Ik heb toen voor 219 euro een super flitser gekocht. En allerlei bounce systemen van Stofen gekocht. Die ik ook allemaal onder andere omstandigheden gebruik en heb gebruikt.

Toen ik als Hollander veel voor weinig wilde heb ik een 540EZ gekocht voor 40 euro, op zich een superprijs en in de hoop deze te kunnen modificeren naar een master. Helaas :) elcheapo die ik was, maar goed een goede flitser voor de EOS 30Ec :) Toen (2 jaar geleden) een gloednieuwe 550EX gekocht voor 125 euro. De Winkelier dacht waarschijnlijk; oud dus niet verkoopbaar. Deze is eind 2008 gejat op Fuerteventura, en met het geld van de verzekering dus een 580EXII helaas moeten aanschaffen want de 550EX was er niet meer:)

Maar de 580EXII is een dergelijk goede flitser die idd een hoger richt getal heeft en met alleen dat bouncekaartje zonder stofen meer door mij gebruikt wordt. Altijd voldoende licht, binnen en buiten, betere bounce effecten.

Er zijn maar 3 alternatieven. Metz wat absoluut de topper is, Nikon want die hebben nu eenmaal de beste flitsers maar die passen normaal genomen niet :) en dan de zon.

Ik vind dat als je met cactus triggers aan de gang gaat dat je niet je geld moet weggooien aan de 580EXII. Koop dan 2 430EX MkI types en een cactus set. Er is zelfs iemand hier op het forum, ik ben even zijn naam kwijt die met Nikon SB flitst met cactus systemen. Hij zit in de getunede autofotografie oa ik geloof sdiriks of zo.

Maar koop zoals velen een 430EXII en later een 580EX of 580EXII en begin eerst te leren. Het zou te gek zijn als je niet met een 430EX zou kunnen leren en deze flitser dus als onzinnig Canon product dus eigenlijk te bestempelen.

EN M/S aansturing werkt met de 550EX, 580EX, 580EXII en de ST-E2 en ik geloof ook met de Metz58.

Jeroen

Verder kan ik je de flits cursus van (schande) ook daarvan bne ik even de naam kwijt. En verder

www.planetneil.com
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLON
ahaverkamp schreefCOLONJe gaat het draadloze systeem van Canon dus niet gebruiken. Dan biedt de 580EXII niet zoveel meerwaarde tov de 430EXII. Enkel een iets hoger richtgetal.

Dus zou ik gewoon voor de 430EXII gaan.
Eerst even, ik ga met Canonbenny mee alleen zeg ik koop juist de 430EX MkI of II en als je later wilt M/Sen dan ben je zo veel verder dat je de 580EX MkI of II wilt.

En dan Ahaverkamp, als je echt vind dat de 580EXII alleen maar iets meer richt getal heeft en dus het dubbele bedrag niet waard is tov een 430EX(I) of (II) dan weet je niet waar je over praat!!!!

Behalve een hoger richt getal zitten er natuurlijk veel meer voordelen aan. Zoals die bounce card, sneller recyclen, kantelen van de kop, mogelijkheid tot extene voeding.
Weet ik ook niet :D Echter wil het simpel houden omdat de topicstarter er blijkbaar niet zoveel vanaf weet en dus ga ik er geen dingen bijhalen die niet relevant zijn als je met een draadloze opstelling dmv triggers gaat werken.

Om je gerust te stellen wil ik je wel vertellen dat ik een 580EXII, 420EX, 270EX en een macro ringflitser heb. Dus ik weet de verschillen.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
-Gaby-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik leer overal wel iets van hoor :-p

Ik was even aan het youtube-en en zag een filmpje dat de lamp?? van de 580 kan 'inzoomen'. Is dat heel toevallig het ETTL II gebeuren? Want dan kan de 430 dat waarschijnlijk ook.
En het kantelen van de kop, dat kunnen toch beide flitsers?
Zag ook dat alleen de 580 dat handige witte uitschuifbare bounce plaatje heeft. Iets wat (denk ik) een groot voordeel is
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

ahaverkamp schreefCOLON580EXII niet zoveel meerwaarde tov de 430EXII. Enkel een iets hoger richtgetal.
Het hogere richtgetal is een van de minst belangrijke eigenschappen van de 580EX, we praten nog niet eens over 1 stop verschil met de 430.

Naast de al door John aangehaalde mogelijkheid tot externe voeding zijn daar stroboscopisch flitsen, de mechanische bevestiging, waterdichtheid en verschillen in bediening wezenlijke verschillen.

Een bouncekaartje is prachtig, maar voor een paar cent maak je er een zelf van een stukje karton en wat plakband. Kantelen van de kop is alleen van 90 naar 180 graden linksom niet mogelijk met de 430 (de andere kant om wel). En (zo even uit het hoofd) de kopneiging naar -7 graden kan het ding niet.

Ergo, de 580EXII is vooral interessant als je het ding echt vaak gebruikt. Ik voorspel je dat je in combinatie met een niet pro-body de meerwaarde van de 580EXII niet of nauwelijks gaat gebruiken.

Ik heb overigens nog steeds de 550EX in gebruik. Prima ding, niet stuk te krijgen.

M/S: de 580EXII kan als master zowel als slave dienen, de 430EXII kan alleen als slave ingezet worden. Lekker belangrijk als je toch maar 1 flitser hebt :lol:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar