Goed belicht landschap

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

Het is een veel voorkomend probleem. Je hebt een landschap gefotografeerd waarvan de lucht uitgebeten is of het landschap zelf is te donker. Ik zal een uitleggen hoe ik dit probeer te voorkomen dmv het gebruik van Photoshop en door van te voren rekening te houden met nabewerking.

het komt vaak voor dat het dynamisch bereik van een landschap in combinatie met de lucht te groot voor je camera is om alles netjes belicht te krijgen. Tijdens het maken van de foto zorg ik ervoor dat ik iets onderbelicht zodat er detail in de lucht zichtbaar is. Dat is precies voldoende voor deze nabewerking. Het onderbelichten houdt in dat je gemiddeld 2/3e stop onderbelicht.

Ik heb deze foto:
Afbeelding
Merk op dat de lucht wat licht is, het was donkerder en het landschap te donker.

Hoe kan je dit corrigeren?
Gebruik de lasso tool om het landschap te selecteren:
Afbeelding

Het selecteren: (dubbelklik om de selectie te accepteren)
Afbeelding

De selectie:
Afbeelding

Stap 2: De belichting
Nu gaan de de selectie laten een verloop aan de randen geven:
Select->modify->feather 20 (ctrl+alt+D)
Afbeelding

Vul hier 20 in en klik op OK
Afbeelding
Merk op dat de selectie nu wat rondere hoeken heeft.

Nu je dit allemaal gedaan hebt gaan we met curves (ctrl+m) het landschap oplichten.
Afbeelding
Sleep het midden (midtones) van de boog naar boven, hierdoor wordt het landschap lichter.

Stap 3: De lucht wat contrastrijker maken.
Select->inverse (ctrl+shift+i)
Image->Ajustments->Curves (ctrl+m)

Sleep nu het linkergedeelte van de diagonale lijn wat naar onder en het rechtergedeelte naar boven.
Zo:
Afbeelding

En als toetje een laatste toetsencombinatie:
ctrl+D om te deselecteren

Het is zaak een stukje van de rand van de foto te croppen, omdat er in mijn geval een lelijke zwarte rand onstond.
Afbeelding

Hier het eindresultaat:
Afbeelding

Veel plezier ermee!
Ik hoop nog wel wat verbeteringen te maken, maar ik heb het nu even druk en ik ga twee weken op vakantie, dus daarna misschien weer!
Gr. Wardie
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
wizzzzzz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2008 18:32

Ik heb pas geleden Het boekje "RAW van Johan Elzenga" gelezen en daarin wordt uitgelegd waarom bij het fotograferen in RAW je niet moet onderbelichten.
Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je als je naar het histogram kijkt dat je aan de rechterkant zit. Je moet dus tegen het hooglicht aan zitten (natuurlijk niet er overheen) om ervoor te zorgen dat je met het bewerken later op de pc er niet teveel kleurinformatie verloren gaat.
Het is een redelijk technisch verhaal, maar hij legt het wel goed uit.

Ik fotografeerde meestal ook iets onderbelicht ben ben daar mede door dit boek toch op teruggekomen.
[size=75]Canon 40D | EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM | EF 24-70 f/2.8[color=red]L[/color] USM | EF 70-200 f/2.8[color=red]L[/color] IS USM.[/size]
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

Het gaat hier, zoals je zegt, om het feit dat de lucht nog net detail moet bevatten en dat is meestal pas als het landschap wat onderbelicht is.

Als ik op 100% kijk naar mijn nabewerking heb ik geen last van kleur verlies of ruis in de iets opgehelderde gedeeltes.
Afbeelding
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

dat ziet er zeer goed uit.
nergens is te zien dat het bewerkt is, maar het maakt de foto wel 70% anders!
toppie!
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Zal heel binnenkort eens iets schrijven over gebruik van NDgrad :)

Mooie Tut Wardie.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Goeie tutorial wardie :)

Vfrood: Dat lijkt me een goed plan want die word over een paar uur thuisgebracht door de postbode :D
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

@ Wardie: weet je ook zo, of dit ook mogelijk is in PSP? (of iemand anders?) Is wel aardig om voor donkere dagen te gebruiken dit.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Ik kan me vaag een tip van iemand hier op het forum herinneren voor mensen die dit soort foto's maken in de M stand:

Om een balans te vinden tussen lucht en land meet je eerst de sluitertijd die de camera wil gebruiken op de lucht, daarna meet je die van het land.
Als je daarna de foto wil maken dan pak je de gemiddelde sluitertijd van beide metingen.
Zo heb je het meeste detail van zowel het land als de lucht.

Weet iemand anders of dit klopt want het is al ff geleden dat ik dit hier ergens heb gelezen.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als je een gemiddelde neemt, is de lucht ietsjes over belicht en de voorgrond ietsjes onderbelicht. Het probleem bij dit soort landschappen is het het grote contrast...
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Ik heb het even getest maar volgens mij werkt het wel hoor.

Het verschil tussen onder- en overbelicht is nu minder aanwezig en dat maakt het nabewerken toch net iets makkelijker.

Ik weet niet of Wardie het goed vind maar anders wil ik de testfoto's hier ook wel posten.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als ik het goed begrepen heb, mag je Wardie meehelpen met het schrijven, omdat dit een tutorial in bewerking is.

Wel is het zo, dat alle foto's die geplaatst worden in je album geplaatst moeten worden. Zodat de tutorial niet waardeloos wordt als jij je foto's weghaalt uit je photobucket of andere fotoalbum.

Een tutorial is pas een tutorial als hij geplaatst wordt onder tutorials...
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Lucky_Shot
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2009 12:20

wizzzzzz schreefCOLONIk heb pas geleden Het boekje "RAW van Johan Elzenga" gelezen en daarin wordt uitgelegd waarom bij het fotograferen in RAW je niet moet onderbelichten.
Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je als je naar het histogram kijkt dat je aan de rechterkant zit. Je moet dus tegen het hooglicht aan zitten (natuurlijk niet er overheen) om ervoor te zorgen dat je met het bewerken later op de pc er niet teveel kleurinformatie verloren gaat.
Het is een redelijk technisch verhaal, maar hij legt het wel goed uit.

Ik fotografeerde meestal ook iets onderbelicht ben ben daar mede door dit boek toch op teruggekomen.
Je hebt hier wel gelijk. De meeste beeldinformatie zit in de lichte delen, dus aan de rechterkant van je histogram. De sensor legt grijswaarden vast, waarbij zwart waarde 0 heeft en wit waarde 100. In de lichte delen zit dus veel meer beeldinformatie. Als de die delen gaat "downgraden" haal je dus zelf informatie weg. Als je donkere delen gaat "upgraden" moet de software zelf informatie "verzinnen". Kijk maar naar je eigen RAW-bestanden. Heel donkere foto's zijn veel kleiner (minder MB) dan heel lichte.

Daarom zou je deze tutorial precies om moeten draaien. Dus overbelichten zodat de grond goed belicht en de lucht dus iets overbelicht is. Dan met lasso de lucht selecteren en de belichting daarvan terugschroeven.

EDIT: ik zie nu pas dat ik op een bericht uit 2008 aan het reageren ben... Ik ben vrij nieuw op dit forum, dus ben alles een beetje af aan het struinen, vandaar...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

C8080 schreefCOLONWeet iemand anders of dit klopt ...
Het klopt en ik ben ook de naam van de tipgever vergeten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Erg goede uitleg.
Weer wat geleerd.
Ik moet me maar eens wat meer in PS verdiepen.

Vaak gebruik ik een grijsfilter.
Dat geeft ook al een heel goed effect

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

boels069 schreefCOLON
C8080 schreefCOLONWeet iemand anders of dit klopt ...
Het klopt en ik ben ook de naam van de tipgever vergeten.
Kuch
























Ik zeg altijd: Meet de lucht, meet het landschap, weet het verschil en stem daarop je ND grad filter af! Komt er toch dichtbij?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar