FIA GT - 24H van Spa Francorchamps '09

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Beter laat dan nooit: bij deze nog mijn foto's van de 24H van Spa Francorchamps van dit jaar. Een mooie race in een prachtige omgeving, met heel veel verschillende weersomstandigheden in een heel kort tijdsbestek. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en ontvang uiteraard graag (opbouwende) kritiek en tips.

Bedankt voor het bekijken!

[Edit: dit is een selectie van mijn foto's, op mijn FLICKR staan er eventueel nog wat meer.]

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

#6
Afbeelding

#7
Afbeelding

#8
Afbeelding

#9
Afbeelding

#10
Afbeelding

#11
Afbeelding

#12
Afbeelding

#13
Afbeelding

#14
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 4 op Ralph_86, in totaal 7 keer gewijzigd.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Anoniem 3

Foto 2 vind ik wel heel apart qua standpunt en qua kleur. Mooi gezien.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Thnx, was zelf ook heel blij met die foto :)
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
Olivier71
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 258
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2007 18:57
WoonplaatsCOLON Brunssum
CONTACTCOLON

Leuke afwisselende serie zet je neer, en ik ben het met Gabriel eens, foto 2 is een erg aparte (lees: mooi)

Foto 1 kan me ook wel bekoren, mooie kleurencombinatie.
Bij foto 3 had ik gewacht tot die fotograaf uit beeld was (of was dit je bedoeling?)
Foto 4 had ik weggelaten, deze is toch echt niet scherp.

Gr Olivier
" I didn't make mistakes. I made prophesies wich immediately turned out to be wrong. " - Murray Walker.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie Olivier!

Net voor het maken van foto 3 zag ik dat er een klein brandje bezig was bij het linkervoorwiel van de Corvette. Ik heb dus snel mijn camera gepakt (op dat moment was ik heel blij met mijn nieuwe USM-lens, zoals je begrijpt) en de foto geschoten. Na het maken van de foto's zag ik dat ik die fotograaf bij een van de foto's ook te pakken had. Heb besloten het zo te laten, omdat ik het wel iets toe vind voegen. Zo stond ik zelf immers ook het hele weekend :)

Foto 4 was voor mij bij het selecteren een twijfelgeval. De scherpte ligt meer op de achterkant van de auto, waardoor een groot deel inderdaad onscherp is. Had ik misschien beter weg kunnen laten.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
SwederD70
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Eindho

#10 is VET! :twisted:
Alleen de startnr. zichtbaar een een vette bak licht die in aggressieve vorm door de regen snijdt!

#2 moet je komend jaar nog eens overdoen, alleen dan iets meer naar links staan, gelijk met de voorkant van de bumper…want hij is goed maar kan nog beter ;-)
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

SwederD70 schreefCOLON#2 moet je komend jaar nog eens overdoen, alleen dan iets meer naar links staan, gelijk met de voorkant van de bumper…want hij is goed maar kan nog beter ;-)
Klopt, heb je gelijk in. Was ook mijn bedoeling in eerste instantie, maar het was te druk daar. Dan had ik wat mensen moeten tackelen :wink:

Bedankt voor je reactie!
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een leuke afwisselende serie.
Foto twee heb je inderdaad vanaf een mooi standpunt genomen. Kwam de ferrari op dat moment net aanrijden ?......dan is het wellicht ook leuk om dit eens te proberen met een lagere sluitertijd, waardoor de auto nog iets aan snelheid heeft en het mannetje er gewoon scherp opstaat (misschien dat ik dat zelf ook eens ga proberen, als ik nog eens ga :wink: ).

Foto 10 is door het licht en de regen ook een fraaie foto.

Bij enkele foto's heb ik overigens wel het idee dat er een soort van rode kleurzweem in de foto's zit......misschien een andere witbalans gekozen ?

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie Bart!

Foto 2 is (voor zover ik mij nog kan herinneren) genomen net voordat de auto weer weg zou rijden. Ik geloof dat ze dit als sein gebruikten om de motor weer te starten en klaar te maken voor vertrek. Bij het binnenrijden heeft dat mannetje meestal zo'n bord vast.
Het idee dat jij oppert kan ook heel leuk uitpakken inderdaad, dan pak je mooi die dynamiek. Kan ik volgende keer zelf ook wel eens proberen.

Het kleurzweempje is mij zelf niet opgevallen, maar het eerstvolgende op mijn verlanglijstje is (op de 7D na) dan ook een Colorspyder. Heb bewust niet teveel aan de kleuren gedaan bij het converteren van RAW naar JPEG, omdat dat op een niet-gecallibreerd scherm toch weinig nut heeft. Wat je hier ziet komt dus vooral voort uit de 'WB-voorkeuze-instellingen' van de camera. Het zou dus kunnen dat de WB er hier en daar een klein beetje naast zit...
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
MarcelT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2007 18:42
CONTACTCOLON

Eens met Bart, een leuke afwisselende serie!
Sommige foto's missen wel iets aan snelheid vind ik, zoals #6 en #9. #10 vind ik echt gaaf. Regen, duisternis en toch stug doorfotograferen :)
Ondanks dat je verder niets ziet, het effect met de lampen is erg mooi!
Mooi moment gevangen ook met de brandende Corvette.

Trouwens, foto 2 en de tip van Bart zijn bijna akelig!
Zelfde race, zelfde auto, bijna dezelfde plek en idee :shock:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie Marcel!

M.b.t. foto 2: dat kan bijna geen toeval meer zijn. Misschien een idee voor een nieuw sub-forum, iets met telepathie of zo :P

M.b.t. foto's 6 en 9: heb wel geprobeerd om hier meer snelheid in te brengen, maar dat vond ik vrij lastig. Heb het wel geprobeerd met een lagere sluitertijd, maar het resultaat werd dan op de een of andere manier bijna altijd onscherp.

Heeft iemand hier misschien nog tips voor, iets specifieks waar ik op moet letten wellicht?
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

MarcelT schreefCOLONTrouwens, foto 2 en de tip van Bart zijn bijna akelig!
Zelfde race, zelfde auto, bijna dezelfde plek en idee :shock:
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde...... :P

@Ralph: een lagere sluitertijd geeft meer snelheid in de foto maar de kans op onscherpte wordt dan inderdaad groter......dat probleem heb ik zelf ook regelmatig. Ik pas dan meestal de sluitertijd toch wat aan afhankelijk van de snelheid van de auto. In een langzamere bocht heb je iets meer speelruimte qua sluitertijd. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Toch gewoon wat spelen met de sluitertijd dus, zal het volgende keer gewoon nog eens gaan proberen. Dat wordt waarschijnlijk 3 januari 2010 tijdens de Nieuwjaarsraces op Zandvoort, klinkt nog ver weg... :shock:
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Voordat je het weet is het alweer zo ver..... :wink:

Mijn bedoeling was om ook naar de Nieuwjaarsrace te gaan, maar het team waar ik normaal voor fotografeer doet hoogstwaarschijnlijk niet (meer) mee, dus of ik dan toch ga weet ik nog niet.
Op zich lijkt het me wel leuk om een keer een race in het donker mee te maken.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Fotograferen bij schemer en in het donker is ook heel erg leuk. Ben in 2005 voor het eerst naar Le Mans geweest en sindsdien ben ik verkocht. Alleen jammer dat de drukte die mijn studie met zich meebrengt me er eigenlijk van weerhoudt om eens wat meer races te bezoeken... maar goed, dat komt wel weer :)
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar