Mijn boys

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Gisteravond even aan 't dollen geweest.

De foto's zijn onbewerkt, alleen iets gecropt. Alle commentaar is welkom, ik sta volledig in de kinderschoenen....
#1

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152455[/img]

#2

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152454[/img]

#3

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152453[/img]

#4

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152452[/img]

#5

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152451[/img]

#6

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152450[/img]

Thanx alvast.

Gaab
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Ik ben totaal onervaren met portretfotografie, maar zal een poging wagen...

Een effen muur gebruiken als achtergrond is prima, alleen het doek op de grond vind ik minder. Je hebt zo natuurlijk geprobeerd om de kleuring hetzelfde te houden, alleen op deze manier krijg je juist storing in de foto. De plint zorgt voor afleiding en ook de kreukels in het kleed, helemaal als het kleed niet de gehele ondergrond vult maar je ook nog een deel van de vloer ziet.
Verder valt het op dat bij foto 1 de achtergrond rechtsboven heel donker is.
Qua belichting kan ik niets zeggen, daar weet ik echt niks van.

Leuk dat je verschillende houdingen hebt geprobeerd, probeer erop te letten dat je niet net een voet afsnijd (foto 2) en zoals in foto 1 zou de portretstand (camera draaien dus) misschien mooier zijn zodat je zoontje meer in beeld is.

Hoop dat je er wat aan hebt (het is puur als opbouwende tips bedoelt, zelf kan ik het ook niet)
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

sluit me aan bij het bovenstaande, plus de verscherping is aan de heftige kant.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Thanx voor jullie reacties. Hier kan ik iets mee.

@closeshooter: verscherping? Euh, hoe bedoel je dat want de foto's zijn onbewerkt..... dus niet verscherpt.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik ben het met BrendaB eens mbt de aankleding van de shoot.

@Closeshooter de heftige overgang in de haren(wat kan komen door verscherpen) komt volgens mij omdat ze hier knalhard hebben ingeflitst!

@haamhof die slaan bijna allemaal "dood" door de harde flits en daarop volgende harde schaduwen.

Probeer je licht iets te verzachten en dit iets beter te combineren met het aanwezige licht.

Daar zijn ontelbaar veel manieren voor de ene nog creatiever als de ander.
Als je enkel beschikt over een ingebouwde flitser dan zou ik eens beginnen met daar een witte ballon voor te houden (uiteraard wel opgeblazen) :P

Ook de camera off-shoe brengen zal veel doen voor de foto.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik zie toch ook wel flinke verscherping. Als dat niet softwarematig gebeurd is zou de camera zelf de boosdoener geweest kunnen zijn. Staat je camera misschien op een persoonlijke voorkeursinstelling waarbij de verscherping tot het maximum is opgeschroefd?
Ook bedenk ik me dat je toch wel iets gedaan moet hebben met je foto's, ze komen immers niet in dit formaat uit de camera :D Wellicht past het programma dat je voor het verkleinen gebruikt wel automatisch een (te heftige) verscherping toe. De moeite waard om dat eens uit te diepen.

Voor wat betreft je foto's:
Je gaf al aan dat het een beetje dollen was met de jongens en dat is te zien. Als je werkelijk serieuze portretten wilt gaan maken zul je veel meer aandacht moeten geven aan de aankleding van je plaatje. Denk dan aan het reeds genoemde kleedje. Zo'n kier tussen kleed en achtergrond staat enorm slordig en verandert een portret in een kiekje. Ik begrijp volledig dat het niet mee valt om jongens in zo'n leeftijd 'netjes' te laten poseren en ze goed stil te laten zitten maar voor een deftige foto zal dat toch moeten.
Kijk dan ook naar verdere storende elementen in de foto. Zo zie je in foto 2 en 3 aan de linkerkant nog iets van een statief.
Let op de details!
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

@Martin: nee, echt, niks verscherpt. Zoals boven de foto's staat, alleen gecropt in zoombrowser.

Waar vind ik dat in de camera instellingen dan? Max. verscherping? (zal ook de handleiding er ff op naslaan)

Je hebt gelijk hoor, het was ook ff voor de lol. Moet beter opletten idd. Had de paarse doek ook over de plint gelegd, maar de kids zitten niet stil he, dus hij gleed er steeds weer vanaf....

En ja, het verstorende element is een stukje bureaustoel... ik zie 't.... :oops:

Thanx allen!
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Kijk inderdaad even in de handleiding, mijn eigen 350 is momenteel even buiten werking dankzij de oudste zoon :cry: Ik kan je dus niet echt concreet van dienst zijn.
Zoek naar "parameters", dan vind je het wel. Er zijn drie setjes parameters waar je contrast, verzadiging en verscherping in kunt stellen. Als bij de parameter die je nu gebruikt het schuifje van verscherping helemaal aan de rechterkant zit heb je de boosdoener wel te pakken denk ik.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Thanx Martin, hij stond idd helemaal naar rechts....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar