Dit is toch niet scherp mensen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ben toch wel benieuwd wat het nou uiteindelijk is...

Kortom hou ons even op de hoogte!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

focus en recompose gebruik ik al sinds ik een Eos heb en nog nooit echt problemen mee ondervonden, alleen goed opletten dat je na het scherpstellen niet naar voren of naar achteren gaat leunen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

addy101 schreefCOLONAls je nog extra overtuiging nodig hebt: Don't recompose.
En dat effect kan nog worden versterkt (of juist verzwakt) als de lens een gekromd scherpstelvlak heeft, zoals bijvoorbeeld de 17-50 van Tamron: http://www.photozone.de/canon-eos/289-t ... ew?start=1

Overigens maak ik me ook regelmatig schuldig aan recomposen.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

ravon schreefCOLON
addy101 schreefCOLONAls je nog extra overtuiging nodig hebt: Don't recompose.
En dat effect kan nog worden versterkt (of juist verzwakt) als de lens een gekromd scherpstelvlak heeft, zoals bijvoorbeeld de 17-50 van Tamron: http://www.photozone.de/canon-eos/289-t ... ew?start=1
En dan nu even met getallen:
objectief: 50mm
Onderwerpgrootte: 500mm
Depth of field bij f/7.1: Totaal:140mm (65.6 front, 73.9mm back)
Afwijking door recompose: 8mm
Zelfs met f/1.8 zou dit nog goed moeten gaan. DOF is dan nl. 35mm (17.4mm front, 17.9mm back).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=151866[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op rooster, in totaal 17 keer gewijzigd.
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Dat leek mij ook al. Ik recompose altijd en heb nog nooit scherpte problemen ondervonden.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@rooster mooi plaatje :)
Wat ik hierin alleen niet terug kan vinden is de door jou aangenomen/berekende afstand naar het onderwerp toe?

Ik moet namelijk volgens deze website een afstand van ~1.18meter houden om de door jou aangegeven totale DOF van 140mm te komen@50mm/F7.1.
Maar bij een dergelijke foto lijkt het mij dat je meer aan de ~2.5meter afstand van het model bent wat zal resulteren in een DOF van maar 68cm!
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

WireWess schreefCOLON@rooster mooi plaatje :)
Wat ik hierin alleen niet terug kan vinden is de door jou aangenomen/berekende afstand naar het onderwerp toe?

Ik moet namelijk volgens deze website een afstand van ~1.18meter houden om de door jou aangegeven totale DOF van 140mm te komen@50mm/F7.1.
Maar bij een dergelijke foto lijkt het mij dat je meer aan de ~2.5meter afstand van het model bent wat zal resulteren in een DOF van maar 68cm!
Ik heb het plaatje aangepast. (afstand toegevoegd 1.18m).
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
MrARN
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007 17:42
WoonplaatsCOLON Maassluis
CONTACTCOLON

Oke ik ben even aan het testshooten geweest vanmiddag, in ik kan denk ik wel concluderen dat er iets mis gaat in de camera, beide lenzen presteren niet geweldig bij fullbody shots.

Hieronder wat resultaten, ik hoop dat jullie de titels kunnen lezen van de photoshop vensters. Titel is zo opgebouwd "TypeCamera_Lens_Focuspunt_wel-of-geen-recomposition_closeup-ja-nee"

Alle foto's gemaakt op 1/125, f/10, iso 320/400

Vergelijk 1:

Afbeelding

Links: 50D met 17-50mm op 50mm, bovenste focus punt, dus geen recompose, fullbodyshot

Rechts: 350D met 17-50mm op 50mm, bovenste focus punt, dus geen recompose, fullbodyshot

Conclusie Vergelijk 1:

Zelfde lens, zelfde setting, andere body, 350D wint in mijn ogen, dit zou door kleinere resolutie kunnen komen.



Vergelijk 2:

Afbeelding

Links: 50D met 17-50mm op 50mm, middelste focus punt, dus wel recompose, closeupshot

Rechts: 350D met 17-50mm op 50mm, middelste focus punt, dus wel recompose, closeupshot

Conclusie Vergelijk 2:

Zelfde lens, zelfde setting, andere body, 350D wint schrikbarend in mijn ogen.



Vergelijk 3:

Afbeelding

Links: 50D met 17-50mm op 50mm, middelste focus punt, dus wel recompose, closeupshot

Rechts: 50D met 50mm op 50mm, middelste focus punt, dus wel recompose, closeupshot

Conclusie Vergelijk 3:

Andere lens, zelfde body, zelfde settings, Canon 50mm wint hier, maar dat had ik al wel verwacht.



Algemene conclusie

Beide lenzen presteren slecht bij fullbody shots. En de 50D is niet zo scherp als de 350D waarschijnlijk door een instellingsfout of defect... plz correct me if this conclusion is wrong...

Toelichting slechte prestatie beide lenzen fullbody op 50D:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op MrARN, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En een focustest op een testkaart?

Als ik dit zo bekijk dan komt de 350D beter uit de bus
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Heb je al eens met de micro AF adjust zitten spelen? De exif informatie uit je foto's is verminkt, dus daar valt het niet in te controleren...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Sorry maar dit is toch (deels) te verwachten? Of je nu 100% crops van een 50D (15mp APS-C) of van een 350D (8mp op een APS-C) maakt, das nogal een verschil. Om zinvol te kunnen vergelijken moet je die bestanden van de 50D toch omzetten naar een 8MP-equivalent?
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ralph_86 schreefCOLONSorry maar dit is toch (deels) te verwachten? Of je nu 100% crops van een 50D (15mp APS-C) of van een 350D (8mp op een APS-C) maakt, das nogal een verschil. Om zinvol te kunnen vergelijken moet je die bestanden van de 50D toch omzetten naar een 8MP-equivalent?
De framing is bij de gegeven voorbeelding gelijk. Dus daar zou de 50D met zijn hoge pixelcount moeten winnen.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Bij vergelijking 1 en 2 is deze toch niet gelijk? Pak nu als voorbeeld vergelijking 2: daar zie je toch bij de foto van de 50D alleen een oog, en bij de foto van de 350D een oog, mond en neus? Als je op pixelniveau gaat kijken is het toch logisch dat de 50D met zijn 15MP iets minder presteert dan de 350D met zijn 8MP? De 50D heeft toch meer pixels op het zelfde sensoroppervlak...
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
MrARN
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007 17:42
WoonplaatsCOLON Maassluis
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONHeb je al eens met de micro AF adjust zitten spelen?
Dat had ik nog nooit gedaan, maar ik heb er met de tamron erop een beetje mee zitten spelen en voor me gevoel.. (en kijkend naar de resultaten op de focuschart) heb ik het idee dat ik de frontfocus wel heb kunnen compenseren nu. Praktijk moet nu nog uitwijzen of die frontfocus ook zoveel onscherpte bij fullbody shots veroorzaakte..
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

MrARN schreefCOLON
jeveos schreefCOLONHeb je al eens met de micro AF adjust zitten spelen?
Dat had ik nog nooit gedaan, maar ik heb er met de tamron erop een beetje mee zitten spelen en voor me gevoel.. (en kijkend naar de resultaten op de focuschart) heb ik het idee dat ik de frontfocus wel heb kunnen compenseren nu. Praktijk moet nu nog uitwijzen of die frontfocus ook zoveel onscherpte bij fullbody shots veroorzaakte..
Ik snap alleen je focus op de fullbody shots niet zo, het lijkt mij dat je beter wat objecten neer kan zetten en zo een gecontroleerde omgeving kan bouwen.
Dit zou de vergelijking van de testresultaten ook ten goede moeten komen.

Heeft deze Tamron op je 50d ooit eens ragscherpe platen gegeven of is het altijd matig geweest?

Is er anders iemand in je omgeving waarvan je even een andere lens kan proberen?
Laatst gewijzigd door 2 op WireWess, in totaal 20 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
MrARN
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007 17:42
WoonplaatsCOLON Maassluis
CONTACTCOLON

Mja testen in een gecontroleerde "perfecte" omgeving is wel leuk, maar t moet ook wel in de praktijk gewoon werken. Heb nu een aantal dingen aangepast die in mijn ogen, best wel verschil gaan maken. Ik heb bij de standaard beeldstijl die ik altijd gebruik de scherpte omhoog geschroefd, de goedkope UV filters zijn er af en ik heb m'n frontfocus gecorrigeerd.. Volgende shoot gaat het uitwijzen. Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken.. Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikers-avatar
RoGEK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2009 19:54
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

hey, misschien domme opmerking, maar die focustests op de focus testchart zijn toch schuin genomen, dan kan je toch nooit links en rechts op een rechte lijn scherp hebben zoals je ook ziet..
de dof zal extreem klein zijn en dus een klein beetje scheef heeft een groot effect...

of zie ik het nu verkeerd?
Canon EOS 7D, 40D + BG-E2 , 17-40 F4L USM, 24-70mm F2.8L USM, 70-200mm F4L iS USM, 50mm f1.8 II, Speedlite 430EXII, Lowepro Flipside 400AW, Manfrotto 190NAT3 + 168
Michaeldw

Waarom zou je van links naar rechts geen scherpe lijn kunnen hebben?

Hieronder een linkje naar de instructies voor het gebruik van een focuschart, misschien moet je die even doornemen: link naar focuschart, instructies op 4/5 van de pagina

Succes!

Groeten
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar