Aanschaf nieuwe computer

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Je hebt altijd Medion/Aldi bashers en fanboys; ben je tevreden met wat je kocht en doet het wat het moet doen? Prima toch!

Ik draai nu plm. 1 jaar een Aldi pc, als een zonnetje. Nadeel vind ik de kastruimte, die is beperkt dus upgraden is niet zonder meer mogelijk daar het moet passen. Verder bestaat een Medion pc tegenwoordig grotendeels uit A-merk spul, zoals Boels ook al aangeeft.

Daarnaast, als het om een Imac gaat, een pc is tenminste vrij eenvoudig te upgraden, bij een Imac wordt eea een stuk lastiger (kan het uberhaupt, alleen macspul wat duur is etc.).

Wouter
Doet het met een 400d, Tokina 12-24, 17-85 IS, 50 1.8, Metz 58 AF-1, Lowepro Fastpack 200.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Er van uitgaande dat TS hier geen bezwaar tegen heeft... mag ik aan jullie de volgende config voorleggen en jullie vragen om goede (bespaar) ideen?

Bij Alternate samengesteld:
Kast: Cooler Master Sileo 500
Processor: Intel i7 920
Mobo: Asus P6T Deluxe V2 X58
Grafisch: ASUS Club 3D CGAX-57724C 1024 MB GDDR5
HD: Western Digital WD7501AALS (heb nog een geschikte 2e schijf hier liggen, dus die bouw ik zelf wel in)
Memory: Corsair 4 GB DDR3-1333 Kit

Degrafische kaart vind ik ook lastig, waar doe je goed aan, heb je m uberhaubt nodig voor wat ik wil doen enz.
De bedoeling is Win7 64bit Professional, PS, Lightroom etc, wat videobewerking. Moet goed te calibreren zijn voor mijn EIZO 2431. Ik wil er voorlopig ook wel even mee vooruit kunnen...

Thanks,
groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

#Coolermaster Sileo 500 ben ik erg tevreden over, je hoort nagenoeg niets! en ruimte zat.
# Als dit je budget is, je kan niets extra´s uitgeven, dan zou ik kiezen voor minder processor en meer ram, je kiest toch al voor 64 bit, dan zou ik direct voor 8gb gaan.
# De grootste besparing die ik heb kunnen doen is op de grafische kaart. Mijn kaart is erg goed voor wat wij er mee doen, maar voor 3D gaming niet, ik doe daar toch niet aan dus voor mij was dat geen ramp.

Welke voeding kies je voor?

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou voor het geheugen gaan voor de OCZ 6 GB DDR3-1333 Tri-Kit:
http://www.alternate.nl/html/product/Ge ... eId=537142
(of iets dergelijks van een ander merk)
Met de Triple Channel haal je het uiterste qua snelheid uit geheugenbewerkingen.

De grafische kaart zou minder "beestachtig" (lees: krachtig) kunnen zijn ook als beeldbewerking het voornaamste doel is. :wink:
Wel een hele mooie.

Geen opmerkingen over de rest van onderdelen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dank voor de reacties! Tja budget... duur is het toch wel. :-(

@bmvduin: Qua voeding dacht ik een Corsair CMPSU-550VX te nemen.
De grafische kaart die jij hebt kan ik niet vinden bij Alternate, maar ik zal nog even naar een alternatief zoeken.

@boels, ik zal nog even zoeken naar dat triple channel, dat is wel een goed idee.
edit: de configurator van Alternate geeft aan dat het geheugen niet maximaal gebruikt kan worden, tenzij in de bios snelheid en voltage aangepast worden.

cheers,
Sarpa
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Let er wel op dat niet iedere moederboard geschikt is voor tri-channel RAM.

het merk sparkel verkopen ze blijkbaar niet, maar deze komt er aardig in de buurt van. ik weet niet hoeveel die van jou kost, maar deze is niet te duur.

http://www.alternate.nl/html/product/Gr ... =GeForce+9

verder las ik bij mijn kaart dat ik 2x DVI uitgang heb, maar ik zie er maar 1, moet ik dan nog een splitter kopen of zo als ik een 2e scherm koop?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Sarpa schreefCOLON....tenzij in de bios snelheid en voltage aangepast worden.
Ik heb dit Kingston setje en dat draait Triple Channel zonder enige modificatie.
(Ik heb nog niet aan OverClocking gedaan en denk dat ik het niet doe; draait lekker zo :wink: )
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

@boels, die had ik ook in mijn vergelijklijstje gezet bij Alternate :-) Goed om te weten dat dat goed gaat.
@bmvanduin, ik zie bij Sparkle geen kaarten met een dubbele DVI uitgang in jouw serie. Verwar je het niet met Dual DVI? (=dual link DVI: KLIK

groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON@boels, die had ik ook in mijn vergelijklijstje gezet bij Alternate :-) Goed om te weten dat dat goed gaat.
@bmvanduin, ik zie bij Sparkle geen kaarten met een dubbele DVI uitgang in jouw serie. Verwar je het niet met Dual DVI? (=dual link DVI: KLIK

groeten Sarpa
Ai, dat zal dan mijn misverstand zijn, ach, dan kan ik een goedkoper 2e scherm kopen met VGA uitgang, scheeld weer geld :lol:
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Sarpa schreefCOLON en jullie vragen om goede (bespaar) ideen?
Had je nog overwogen om in plaats van de i7 920 2.66GHz een i7 860 2.80GHz te nemen (vergelijk), en een bijbehorend P55 LGA1156 moederbord, bijvoorbeeld de Gigabyte GA-P55M-UD2? (review)

In de C'T 12 van december 2009 staan een aantal uitgebreide artikelen mbt het zelf samenstellen van een Core i5/i7 systeem, o.a. een moederbordentest.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Pieterr schreefCOLONIn de C'T 12 van december 2009 staan een aantal uitgebreide artikelen mbt het zelf samenstellen van een Core i5/i7 systeem, o.a. een moederbordentest.
Bedankt voor de ideen en ik ga even in C't bladeren :-)
Prijsverschil tussen de 860 en 920 is er niet, al zijn de bijbehorende mobo's wat goedkoper over het algemeen. Ivm mijn backup wensen heb ik 6 SATA aansluitingen nogdig en die zitten vaak niet op deze borden. "nadeel" van de 860 is dat er geen triple channel geheugen bij past. De vraag is of dat per se noodzakelijk is, maar het is wel een pré. Ik verdiep me er nog even in... thanks
gr Sarpa
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Een van de voordelen van de 860 (tov de 920) is de hogere Turbo Boost waarde van 3.46 GHz (ipv 2.93 GHz). Veel applicaties (ook Photoshop) hebben nog steeds moeite om meer dan één core tegelijkertijd te gebruiken. Verder mist de 920 de Trusted Execution Technology van de 860. Kan handig zijn (tenminste, als Windows 7 dit ondersteunt/gebruikt) ivm malware.

Wat RAM betreft heb je gelijk. De 8xx serie gaat in paren, niet in drietallen. De 860 ondersteunt tevens een lagere maximale hoeveelheid RAM (16GB ipv 24GB) dan de 920.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Pieterr schreefCOLONVeel applicaties (ook Photoshop) hebben nog steeds moeite om meer dan één core tegelijkertijd te gebruiken.
DPP, Zoombrowser en DxO gebruiken alle 8 threads van de Core i7 920.
Ik heb nog niet gestoeid met CS4.

Triple Channel geheugen van 4GB per strip is schreeuwend duur (~€1200 per kit) en met het Asus mobo is slechts tot 12GB te gebruiken in triple-channel.
Stop je er meer in dan wordt het dual-channel.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

CS4 gebruikt ook 8 processen, maar niet alle altijd op 100% :wink:
(64 CR2's converteren, zonder verdere bewerking, naar JPG)

Er draait nu een soort stress-test voor de CPU en GPU met CUDA.
Ik gebruik daarvoor BOINC met Seti@home; alle 8 CPU-processen op 100% plus 1 proces 100% op de GPU.
Temperaturen blijven stabiel (+/- 1K), CPU 336K, GPU 325K.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Als ik bij My computer kijk, bij properies, dan staat daar dat mijn pc 8 gb aan ram heeft maar er maar 3,19 gebruikt :shock: iemand enig idee wat daar fout gaat?

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@bmvduin: Welk OS draai je?
Memory Limits for Windows Releases
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLON@bmvduin: Welk OS draai je?
Memory Limits for Windows Releases
Windows 7 home premium 64 bit
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Run een "gadget" die het CPU-gebruik aangeeft (tik "gadget" in zoekvenster van "Start").
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Daar zie ik alleen hoeveel % hij van het RAM gebruikt op dat moment, en dat is bij zwaar gebruik niet meer dan 51%, Maar is het niet vreemd dat Windows aangeeft maximaal 3,19 gb te gebruiken van de aanwezige 8gb?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vreemd.
Ik zou kontakt opnemen met de leverancier, misschien is er iets met het geheugen.

P.S.: Wat staat er bij "Installed memory (RAM)"?
(Via Computer-rechtsklik-Eigenschappen)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar