Concert van Delain

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marius van Zanten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 08:30
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Ik ben naar een concert van Delain geweest in Amstelveen, je kon daar fotograferen, dus ondat ik nog nooit concert foto's had gemaakt en dit wel eens een keer wilde doen, dacht ik dit is mijn kans :lol:
Ik heb alles gefotografeerd met de 70-200 IS 2.8
In het begin waren alle foto's onscherp omdat er te weinig frontaal licht was, ik gebruikte 800 iso. maar toen ik naar de 1250 en de 1600 iso ben gegaan was het nog op het randje.
Graag wil ik dat jullie er iets van zeggen zodat ik er nog wat van kan leren :o

Foto1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150197[/img]
Foto 2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150210[/img]
Foto 3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150199[/img]
Foto 4
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150200[/img]
Foto 5
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150208[/img]
Foto 6
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150202[/img]
Foto 7
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150207[/img]
Foto 8
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150204[/img]
Foto 9
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150205[/img]
Foto 10
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150212[/img]
Fotograferen is schrijven met de kleuren van het licht // website: www.vanzantenphotography.nl is online!!!
Gebruikers-avatar
Jeronim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 331
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2009 23:44
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Zitten aardige uitsnedes tussen. De scherpte laat in de meeste platen nog wat te wensen over, maar voor een eerste keer zeker verdienstelijk. Zijn ook moeilijke omstandigheden.
Gr Jeroen
400D + BG-E3 + EF 24-105 L IS USM + EF 70-300 IS USM + EF 50 f/1.8 II + Sigma 18-50 + 430EX + filters en pootjes
www.jeroenvandewiel.exto.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

helemaal niet verkeerd, zoals Jeroen reeds aangaf.

#1 Nette plaat, scherpte zou nog wat beter kunnen. Wel even wat slordigheidjes weg werken zoals vluchtweg bordje
#2 Ik mag dit soort platen wel, mischien wat veel ruimte links?
#3 te veel "rommel"rond een overigens wel aardige pose
#4/8 nette plaatjes. Ik zou een volgende keer toch proberen een iets bijzonderder moment te kiezen
#9 komt in de buurt van wat ik bedoel
#10 erg grappig. Ik zou denk ik een stapje of wat naar links hebben gemaakt om de toetsenist niet perfect uit het hoofd te laten opstijgen, maar het idee vind ik erg leuk.

Overigens is iso 1250-1600 helemaal niet zo bijzonder bij concert fotografie hoor. Alles dar beneden, dat is bijzonder ;).

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Marius van Zanten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 08:30
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

dank je wel hoor voor je reactie, ik kan hier zeker wat mee :)
het is als met alles je moet het heel veel doen!!!

groetjes Marius
Fotograferen is schrijven met de kleuren van het licht // website: www.vanzantenphotography.nl is online!!!
jaak56
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 23:19
WoonplaatsCOLON Kortenaken (B)
CONTACTCOLON

idd. zoals hoger aangegeven.........het is zo een beetje de kunst om de bijzondere momenten te kunnen vastleggen.......en dit binnen aanvaardbare technische kwaliteiten.

bij Delain zit er wss iets meer in dan je hier laat zien......en technisch is vaak net niet in orde

maar voor een eerste keer is het wel verdienstelijk werk.

grtz

Jaak
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Het is inderdaad veel doen en dan nog blijft het bere moeilijk, zo merk ik zelf. Ik vrees dat het nog jaren oefenen wordt :?. (Voor mij dan :shock:)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

#1: Nette plaat, die misschien nog wat aan de lichte kant is: haren komen op m'n scherm beetje uitgebeten over, en de achtergrond is erg licht. Door (achteraf) wat minder te belichten wint de plaat aan contrast en kleur. Verder is de uitsnede erg centraal met het gezicht in het midden, met als gevolg veel ruimte aan de bovenkant (met een in mijn optiek verdwaalde en niks aan de foto toevoegende spot), en weinig ruimte & instrument aan de onderkant. Had qua uitsnede wel wat evenwichtiger gekund.

#2: Mooi moment v.w.b. belichting, maar qua uitsnede: zie mijn opmerkingen bij foto #1.

#3: Komt rommelig op me over: de zangeres half achter de gitarist aan de achterkant, en een verdwaald handje met microfoon aan de voorkant. Zo te zien heb je je hier op 't moment van de gitarist gefocusd, zonder daarbij tegelijkertijd om het totaalplaatje te bekommeren.

#4: Er is weinig op te zeggen, belichting = oké, moment = oké, uitsnede = oké. Aan de andere kant is het een vrij standaard podiumportretje, wat er ook niet echt bovenuit springt.

#5: Identieke opmerkingen als foto #4.

#6: Het bewegend handje geeft de foto wat extra's, de microfoon komt hier helemaal los van 't gezicht, wat de foto wat extra pluspuntjes geeft t.o.v. #4/#5. Maar ook hier een redelijk standaard moment.

#7: Vies licht, waardoor de huidskleuren niet echt mooi overkomen. Waar #4 t/m #7 nog een compleet 'overzicht' van het bovenlijf geven, stoort de afgehakte arm mij hier heel erg.

#8: Hoewel dit soort podiumportretjes over het algemeen niet tot m'n favorieten behoren, is 't gewoon een nette foto...

#9: Links een klein stukje er van af, iets meer contrast en je hebt een dijk van een foto!

#10: Het moment waarop je afgedrukt hebt: gewoon geweldig. Praktische uitvoering zou een klein puntje op de i hebben kunnen gebruiken: stapje naar links zodat de gitarist met z'n hoofd los was gekomen, en de camera iets verder naar links draaien zodat hij niet half geamputeerd was geweest.

Hmzzz, teruglezend toch best wel wat op- en aanmerkingen van mijn kant. Het is echter niet afkrakend maar juist opbouwend bedoeld.

Je schrijft dat dit je eerste keer concertfotografie is. In dat opzicht heb je een serie neergezet die zeker gezien mag worden, maar waar ook de 'beginnersfoutjes' (die ik ook allemaal gemaakt heb) voor mij duidelijk zichtbaar in zijn.
het moeilijke gedeelte is om overzicht over het totaalplaatje te hebben: belichting, momentopname, uitkadering, expressie: alles moet kloppen.
In 't begin let je echter maar op 1 ding, en vaak is dat de expressie / het moment. En omdat je daarop helemaal gefocused bent, vergeet je al het andere. Mooi voorbeeld is foto #3: je let zo op de gitarist, dat je de half verscholen zangeres niet opmerkt.

Maar als je er van genoten hebt om concertfoto's te maken, dan moet je mijn opmerkingen niet als kritiek, maar als uitdaging interpreteren om voor jezelf de lat iedere keer hoger te leggen, en je zult een stijgende lijn in je foto's ontdekken.

Probeer ook een eigen stijl te ontwikkelen. Wat ik bedoel met mijn opmerkingem bij foto's #4 t/m #6: de foto's zijn rechtoe-rechtaan, en worden al door zo veel mensen gemaakt...

V.w.b. de eerder geplaatste opmerkingen over de scherpte: ik zie dit niet zo. Het lijkt er meer op dat de schijnbare onscherpte opgetreden is als gevolg van het verkleinen...

Veel succes en vooral plezier de volgende keer!

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
Marius van Zanten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 08:30
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

dank je wel voor je opbouwende comentaar :)
hier heb ik wat aan.
de scherpte van de foto's is ook in het groot zoals je ze ziet hoor, minimaal.
ik heb er zoveel van weg moeten gooien.
maar inderdaad je moet overal aan denken en in het begin kijk je naar het moment. Dus zie je het concert door de lens haha.

Heb jij kamera tips voor de iso en de belichting instelling (spot matrix ed)?ook de lange sluitertijd reductie en hoge iso reductie?
welke je het meeste gebruikt en wanner ?

groetjes Marius
Fotograferen is schrijven met de kleuren van het licht // website: www.vanzantenphotography.nl is online!!!
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Marius van Zanten schreefCOLONHeb jij kamera tips voor de iso en de belichting instelling (spot matrix ed)?ook de lange sluitertijd reductie en hoge iso reductie?
welke je het meeste gebruikt en wanner ?
Korte versie: Nee. :oops:

Lange versie: Optimale instellingen om met die settings altijd en overal goed uit de voeten te kunnen met concertfotografie zijn er gewoon niet.
Ik spreek regelmatig met andere fotografen waarbij ook hun technieken wel eens ter sprake komen, en vaak blijken zij totaal andere settings v.w.b. Tv/Av/P (ja, zelfs die stand kan in sommige gevallen de beste keuze zijn!), lichtmeting enz. te gebruiken.
Belangrijkste is om je camera te kennen en weten hoe die in bepaalde lichtomstandigheden reageert. Mijn 1Ds bijv. gebruik ik altijd op evaluatieve lichtmeting, omdat deze zich niet snel door felle spots uit 't veld laat slaan. Wel moet ik, afhankelijk van de lichtomstandigheden, een bepaalde belichtingscorrectie uitvoeren, die varieert per podium, en kan ik inschatten door de camera al een aantal jaren te gebruiken.
ISO zo laag mogelijk, maar zo hoog als noodzakelijk, ook hier weer volledig afhankelijk van de lichtomstandigheden.

Eventuele ruisreductie altijd achteraf (ik werk uitsluitend in RAW) met Digital Photo Professional.

Beste tip die ik voor je kan bedenken: veel proberen, kritisch naar je werk kijken, in kunnen schatten waar 't mis gaat, leren van je fouten, en er niet van uitgaan dat je 't na een aantal concerten onder de knie hebt...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar