50mm F1.4 front focus?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

ravon schreefCOLON
musicjohn schreefCOLONDe kwaliteitscontrole is bij Canon de laatste jaren wel heel erg ver te zoeken, terwijl Sigma de naam juist had.]/quote]
Gaat het hier om een Canon lens?
Een Canon 50mm F1.4 ja. :)
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

ZünRob schreefCOLONEen Canon 50mm F1.4 ja. :)
Da's niet leuk voor de Canon-fanboys hier. :lol:

Overigens lijikt mij met deze lens weinig mis (Da's op basis van de foto's van de laatste twee testjes die je hebt gedaan).
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

ZünRob schreefCOLONIk zie het inderdaad. Bedoel je met "blad" een van die lenscomponenten in de lens dus? Of iets in mijn body?
Of het papiertje? :P
Technisch gezien zou het alledrie kunnen. Wanneer een lenselemant scheef zou staan krijg je hetzelfde als met een tilt-shift objectief (je scherpstelvlak ligt dan niet evenwijdig met je sensor). Wanneer de sensor scheef in de camera staat zou je dit ook kunnen krijgen, al heb je het dan met alle foto's, ongeacht diafragma en/of objectief. Maar het meest voor de hand liggende is nog wel dat het vel papier scheef ligt. Ik zou eerst dat laatste uitsluiten.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

geert h schreefCOLON
ZünRob schreefCOLONIk zie het inderdaad. Bedoel je met "blad" een van die lenscomponenten in de lens dus? Of iets in mijn body?
Of het papiertje? :P
Technisch gezien zou het alledrie kunnen. Wanneer een lenselemant scheef zou staan krijg je hetzelfde als met een tilt-shift objectief (je scherpstelvlak ligt dan niet evenwijdig met je sensor). Wanneer de sensor scheef in de camera staat zou je dit ook kunnen krijgen, al heb je het dan met alle foto's, ongeacht diafragma en/of objectief. Maar het meest voor de hand liggende is nog wel dat het vel papier scheef ligt. Ik zou eerst dat laatste uitsluiten.
Hier ligt het vel helemaal recht (zie de randjes boven en onder in beeld):
http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... G_2159.JPG
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

Ik heb ook een paar "wild" foto's gemaakt, dus niet alleen van zo'n stom test ding.
Zie hieronder. Vinden jullie de scherpte bij volledig inzoomen acceptabel? Dit is F2.8. Ik vind het tegenvallen, en volgens mij komt dit inderdaad gewoon door een niet goede focussing...

http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... G_2223.JPG
http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... G_2224.JPG
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Iets verscherpen en er is, dacht ik, niets mis mee.
Het objectief presteert het beste bij f/4 of f/5,6.
Zie: http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 40/cat/all
(en klik op "Blur Index")
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

boels069 schreefCOLONIets verscherpen en er is, dacht ik, niets mis mee.
Het objectief presteert het beste bij f/4 of f/5,6.
Zie: http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 40/cat/all
(en klik op "Blur Index")
Maar vergelijk hem eens met deze foto: die had ik gemaakt met die 50mm die ik te leen had. Die is van zichzelf al scherper:
http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... G_1085.JPG

Ik heb toch het idee dat er front focus is: op bijna elke gemaakt foto is het object niet helemaal scherp, daar waar ik wil dat ie scherp is...
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik heb ook 3 exemplaren van de Canon 50mm f/1.4 USM versleten. Niet dat ze versleten waren, maar het eerste exemplaar had last van extreme chromatische aberaties. Na twee weken terug gebracht naar K.E. en met een aantal voorbeeldfoto's het probleem aangetoond en ik kreeg een ander exemplaar mee. Het tweede exemplaar had geen last van C.A. maar was niet scherp te krijgen, bij geen enkel diafragma. Objectief was opgestuurd naar Canon voor calibratie. Toen het terug kwam was het probleem niet verholpen, en ik vraag me af of er überhaupt iets aan gedaan was. Enfin, dat exemplaar heb ik uiteindelijk verkocht op Marktplaats en toch weer een derde exemplaar gekocht, wederom bij K.E.

Na een maand schieten met dit 3e exemplaar van de Canon 50m f/1.4 had ik de conclusie getrokken dat ook dit exemplaar onregelmatige resultaten gaf m.b.t. scherpte. Soms wel scherp, soms niet scherp. Geen touw aan vast te knopen.

Dus ook het 3e exemplaar verkocht, en een Sigma 50mm f/1.4 aangeschaft. Vanaf dag 1 uitermate tevreden geweest met de resultaten. Geen vreemde dwalingen m.b.t. scherpte, geen last van extreme C.A.'s en een veel degelijker objectief qua bouw.

Tsja, de Canon 50mm f/1.2 L II blijft een beetje een ultieme droom, maar of het ik de meerprijs teug ga zien in de beeldresultaten valt nog te betwijfelen. Voorlopig ben ik met het Sigma exemplaar uitermate tevreden.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

musicjohn schreefCOLONIk heb ook 3 exemplaren van de Canon 50mm f/1.4 USM versleten. Niet dat ze versleten waren, maar het eerste exemplaar had last van extreme chromatische aberaties. Na twee weken terug gebracht naar K.E. en met een aantal voorbeeldfoto's het probleem aangetoond en ik kreeg een ander exemplaar mee. Het tweede exemplaar had geen last van C.A. maar was niet scherp te krijgen, bij geen enkel diafragma. Objectief was opgestuurd naar Canon voor calibratie. Toen het terug kwam was het probleem niet verholpen, en ik vraag me af of er überhaupt iets aan gedaan was. Enfin, dat exemplaar heb ik uiteindelijk verkocht op Marktplaats en toch weer een derde exemplaar gekocht, wederom bij K.E.

Na een maand schieten met dit 3e exemplaar van de Canon 50m f/1.4 had ik de conclusie getrokken dat ook dit exemplaar onregelmatige resultaten gaf m.b.t. scherpte. Soms wel scherp, soms niet scherp. Geen touw aan vast te knopen.

Dus ook het 3e exemplaar verkocht, en een Sigma 50mm f/1.4 aangeschaft. Vanaf dag 1 uitermate tevreden geweest met de resultaten. Geen vreemde dwalingen m.b.t. scherpte, geen last van extreme C.A.'s en een veel degelijker objectief qua bouw.

Tsja, de Canon 50mm f/1.2 L II blijft een beetje een ultieme droom, maar of het ik de meerprijs teug ga zien in de beeldresultaten valt nog te betwijfelen. Voorlopig ben ik met het Sigma exemplaar uitermate tevreden.

:wink:
Ik heb een 1.4 te leen gehad, en daar was ik ontzettend over te spreken. Dat was voor mij ook de reden om deze lens ook aan te schaffen... :)
Hopelijk heb ik meer geluk met de volgende. Er is niet toevallig iets bekend over serienummers en betere kwaliteit etc mbt tot deze lens?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONen een Sigma 50mm f/1.4 aangeschaft.
Die is op f/1,4 in ieder geval optisch beter :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Gezien de discussie hier is er volgens mij maar één ding te doen en dat is de lens bij de leverancier omruilen voor een wel goed exemplaar. Daar zou ik niet te lang mee wachten want naarmate de tijd vordert nadert het moment dat de lens naar Canon wordt opgestuurd en niet meer worden omgeruild. Ik denk dat als je dat niet doet, je met een onbestemd gevoel blijft zitten dat je een niet goed functionerend objectief hebt. Daar beleef je geen plezier meer aan.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Daar lijkt me helemaal niets mis mee.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

Ik heb nu een andere gekregen, en deze is toch een stuk scherper op F2.8.

Echter: de verkoper pakte de lens uit, maar liet hem daarbij wel vanaf zo'n 10 cm op de balie vallen... Ik neem aan dat dit geen kwaad kan?
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

ZünRob schreefCOLONEchter: de verkoper pakte de lens uit, maar liet hem daarbij wel vanaf zo'n 10 cm op de balie vallen... Ik neem aan dat dit geen kwaad kan?
Dat hoeft niet, maar het kan wel. :mrgreen:

Je zult nu nooit weten of hij voor die val op f/1.8 al scherp zou zijn geweest. Ik ga er van uit dat een afwijking (verschuiving) van een paar micrometer al kan zorgen voor afwijkingen. De interne constructie van de 50mm f/1.4 is nu niet bepaald gelijk aan die van een L objectief.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

musicjohn schreefCOLON
ZünRob schreefCOLONEchter: de verkoper pakte de lens uit, maar liet hem daarbij wel vanaf zo'n 10 cm op de balie vallen... Ik neem aan dat dit geen kwaad kan?
Dat hoeft niet, maar het kan wel. :mrgreen:

Je zult nu nooit weten of hij voor die val op f/1.8 al scherp zou zijn geweest. Ik ga er van uit dat een afwijking (verschuiving) van een paar micrometer al kan zorgen voor afwijkingen. De interne constructie van de 50mm f/1.4 is nu niet bepaald gelijk aan die van een L objectief.

:wink:
Nee, dat klopt. Ik heb ook altijd pech zeg.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

ZünRob schreefCOLONIk heb nu een andere gekregen, en deze is toch een stuk scherper op F2.8.

Echter: de verkoper pakte de lens uit, maar liet hem daarbij wel vanaf zo'n 10 cm op de balie vallen... Ik neem aan dat dit geen kwaad kan?
Zou ie toch wel moeten kunnen hebben. Wel even kijken of het nieuwe exemplaar even scherp is als de geleende. Als dat zo is zou ik me geen zorgen maken. Is ie minder, dan zou ik nog een keer teruggaan, net zolang totdat je een goed exemplaar hebt.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

BertusL schreefCOLON
ZünRob schreefCOLONIk heb nu een andere gekregen, en deze is toch een stuk scherper op F2.8.

Echter: de verkoper pakte de lens uit, maar liet hem daarbij wel vanaf zo'n 10 cm op de balie vallen... Ik neem aan dat dit geen kwaad kan?
Zou ie toch wel moeten kunnen hebben. Wel even kijken of het nieuwe exemplaar even scherp is als de geleende. Als dat zo is zou ik me geen zorgen maken. Is ie minder, dan zou ik nog een keer teruggaan, net zolang totdat je een goed exemplaar hebt.
Net eens even binnenshuis gespeeld met de lens. Hij maakt op zich scherpe foto's. Als hij eenmaal scherpgesteld heeft. Als je autofocust loopt ie meteen naar het punt toe, echter gaat ie dan nog 2x een klein beetje naar voren en achter, totdat ie hem goed heeft. Terwijl mijn 18-55IS wel in een keer netjes er naar toe loopt...
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

ZünRob schreefCOLON
BertusL schreefCOLON
ZünRob schreefCOLONIk heb nu een andere gekregen, en deze is toch een stuk scherper op F2.8.

Echter: de verkoper pakte de lens uit, maar liet hem daarbij wel vanaf zo'n 10 cm op de balie vallen... Ik neem aan dat dit geen kwaad kan?
Zou ie toch wel moeten kunnen hebben. Wel even kijken of het nieuwe exemplaar even scherp is als de geleende. Als dat zo is zou ik me geen zorgen maken. Is ie minder, dan zou ik nog een keer teruggaan, net zolang totdat je een goed exemplaar hebt.
Net eens even binnenshuis gespeeld met de lens. Hij maakt op zich scherpe foto's. Als hij eenmaal scherpgesteld heeft. Als je autofocust loopt ie meteen naar het punt toe, echter gaat ie dan nog 2x een klein beetje naar voren en achter, totdat ie hem goed heeft. Terwijl mijn 18-55IS wel in een keer netjes er naar toe loopt...
Lijkt me geen probleem als er wat weinig licht is. Probeer het morgen eens met daglicht. Kan me voorstellen dat bij weinig contract wat "finetuning" nodig is. Lijkt me in ieder geval iet door de "val" te komen., maar je kunt de vergelijking maken met een echt goed ezxpemnplaar. Zet deze er eens naar en kijk of er verschillen zijn.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar