Eerste keer vlieguigen spotten

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

Vandaag ben ik voor de eerste keer vliegtuigen wezen spotten op Schiphol. Het weer was grijs, grauw, bar en boos, maar ondanks alles toch nog enkele leuke plaatjes geschoten.

Camera: EOS350D
Lens: Canon 100-400 4.5-5.6 L IS

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=13878[/img] [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=13879[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=13881[/img] [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=13882[/img]

Het spotten was op zich erg leuk, ga ik zeker nog eens vaker doen, alleen dan wel met beter weer :-))

Jan van der Straaten
Wageningen
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
Leon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 10:16
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

weetje, voor de eerste keer zijn ze niet zo slecht.

maar met een 350D en een 100-400 L moet het veel beter kunnen, ookal was het weer grijs :oops:

probeer ook wat meer te zoomen, dan zie je tenminste hoe groot zo'n kist is.

groetjes,
Leon
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Inderdaad mooie foto's voor een eerste keer, ik ben zelf ook nog beginnend hoor :oops:
Misschien die klm een beetje croppen?

Groetjes Mathijs.
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

@Leon
Bedankt voor je commentaar. Dat het beter kan is waar, zeker als je net begint. Ik kan alleen niet helemaal pakken wat je bedoelt met meer zoom gebruiken. Zelf vind ik foto's het mooist, waar vliegtuigen helemaal opstaan, en niet delen van vliegtuigen. Vandaar mijn keuze.
Ik heb genoeg foto's gemaakt, waar vliegtuigen niet helemaal opstaan, maar die heb ik niet gepost. Maar misschien is het gebruikelijk om dat wel te doen.
Ik ben niet echt een spotter in hart en nieren, ik heb de Canon 100-400 lens gehuurd voor een week, om hem uit te proberen, en dit was een van de projecten. Wat niet wil zeggen, dat ik het niet vaker zal doen, want ik vind het wel heel erg leuk.
Ik ben bezig een dergelijke lens te kopen, waarschijnlijk wordt het of de Canon 100-400 of de Sigma 50-500. Het wordt alleen een zware keus.
Vandaag heb ik foto's geschoten bij het defilé in Wageningen, en daar loop je keihard tegen het gebrek aan zoombereik aan. Als mensen te dicht bij je staan, krijg je ze met 100 mm nooit meer fatsoenlijk op de foto. Zeker niet met een cropfactor van 1,6. De Sigma zal daar met 50 mm zeker minder last van hebben. Alleen heeft die geen IS, en ik heel goed gemerkt, hoe verschrikkelijk handig dat is, op dagen als vandaag.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
De Canon 35-350 mm L zou een optie zijn, als die IS had. Maar dat heeft die niet. Nog maar eens een nachtje over slapen.

@Mathijs
Ik heb de KLM foto bewust niet gecropt. Ten eerste om dat ik een hekel aan croppen heb, en ten tweede omdat ik het vliegtuig wel mooi in het landschap vind staan. Zeker met de verkeerstoren op de achtergrond.

In ieder geval bedankt voor jullie opmerkingen.
Jan
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
Early
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 966
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 08:14
WoonplaatsCOLON Deventer

Ik vind het een mooie serie. Het is duidelijk te zien dat het weer niet mee heeft gezeten. Dat je halve vliegtuigen hebt gefotografeerd kan ik mij wel indenken. Alleen waarschijnlijk niet ingezoomd. Benieuwd naar de volgende keer.
Canon Powershot G1 X Mark II:: viewfinder EVF-DC1 :: Manfrotto 50DB+141RC, Monop+325[/size]
Leon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 10:16
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

persoonlijk vind ik het mooier als je meer diepte in de foto ziet.
niet side-on, dus recht van de zijkant of iets dat erop lijkt.

bekijk het verschil, en zeg maar wat je mooier vind :wink::

http://www.airliners.net/open.file/757968/L/
of
http://www.airliners.net/open.file/774475/L/

tis geheel persoonlijk, maar liever heb ik een foto zoals de onderste, ookal is de bovenste ook van mezelf :? achja, beetje afwisseling hè.. :lol:

groetjes,
Leon
Iroquois
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 22:31

Tsja, de 1ste foto kan dan ook iedereen maken maar de tweede vergt oefening.
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

@Leon

Ik heb geprobeerd je foto's op Airliners.net te bekijken, maar de links werken bij mij niet. Terwijl ik het toch erg leuk zou vinden, om te bekijken wat je bedoelde.
Kun je me aangeven waarom de links niet werken?
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
Leon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 10:16
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

simplepic schreefCOLON@Leon

Ik heb geprobeerd je foto's op Airliners.net te bekijken, maar de links werken bij mij niet. Terwijl ik het toch erg leuk zou vinden, om te bekijken wat je bedoelde.
Kun je me aangeven waarom de links niet werken?
werken niet? :?
kun je wel gewoon op Airliners.net komen? daar zijn ook wel eens problemen mee.
maar als ik die links aanklik krijg ik gewoon mn foto in beeld ..

airliners.net is op zn tijd een misterie voor me..
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

Nee, als ik www.airliners.net probeer, kom ik er ook niet in.
Moet je ergens ingelogd zijn, of een bepaald cookie op je PC hebben of zo?
Bij mij lukt het niet. :o :?:

Jan
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
Leon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 10:16
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

dan gebruik je vast HCCnet of @home, of een andere provider die problemen met Airliners.net heeft.

probeer eens een proxy server te zoeken, dan gaat het wel lukken.
zo doe ik het ook, ik heb ene proxy in rusland en dan kom ik er wel gewoon op.
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

Bedankt voor je tip. Alleen heb ik geen idee hoe zoiets werkt. Ik ben wat aan het rondzoeken geweest, ik kom van allerlei lijsten met ProxyServers tegen, maar idee, wat je daarmee moet doen.
Op dit terrein ben ik complete nitwit. Misschien kun je me wat op weg helpen.
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
Reinier E38
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2005 19:25

de 2e is echt veel beter.
Vooral die luchtstroom uit de motoren is heel mooi te zien.

en met @home kom je ook op die site hoor :-)
Leon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 10:16
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

oke, ik heb hier een proxy server gepakt gewoon willekeurig een uit de UK.

194.247.47.81 poort 8080

dan ga je naar Extra > internet opties > verbindingen > lan instellingen

dan klik je dat vinkje aan en druk je geavanceerd, dat bovenstaand IP adres en poort nummer voer je in het bovenste veld in bij HTTP.
dan klik je oke en vink je het 2e vinkje ook aan.
nogmaals oke en alles zou moeten werken.

groetjes,
Leon
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

Leon, bedankt voor de hulp. Gelukkig werkt het nu wel.
Dan nu na een off-topic discussie terug naar de foto's.
Ik heb je foto's bekeken, en ik moet zeggen dat ik het maar gedeeltelijk met je eens ben. Ik vind het allebei erg mooie foto's met verschillende kwaliteiten. Uiteraard zit in foto 2 meer diepte, dat was ook wat je bedoelde. Maar ik vind foto 1 zeker zo mooi. Misschien ben ik erg afwijkend en eigenwijs, of word ik weinig gehinderd door kennis van zaken.
Ik ben niet echt een spotter in hart en nieren, zoals veel anderen hier dat ongetwijfeld wel zijn. Ik vind vliegtuigen erg fascinerend, anders fotografeerde ik ze ook niet, maar ik vind bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij die op een toestel staat, fascinerender dan het merk en type toestel dat het is. Voor mij telt meer waar het toestel vandaan komt, dan de technische achtergrond. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Omdat ik tevens radiozendamateur ben, ken ik heel veel roepletters van allerlei landen uit de hele wereld uit mijn hoofd, en kan ik dus meteen zien waar een toestel vandaan komt, ook al ken ik de luchtvaartmaatschappij niet. Vandaar dat een toestel van Eritrean Airlines mij zeer fascineert, en ik wellicht daarom anders tegen die foto aankijk, in vergelijking met een "gewoon" KLM-toestel. Hoe mooi de diepte in die foto ook is.
Toch ben ik blij met je opmerkingen, want daardoor kan ik ook ervaren hoe anderen hier tegenaan kijken, en dat opent misschien weer nieuwe perspectieven van benadering.
Het "toeval" wildat het gisteren erg mooi weer was, in tegenstelling tot de dagen ervoor, en ik weer de nodige foto's heb geschoten. Een aantal hiervan zal ik in een nieuwe posting zetten. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, want dat ze veel beter zijn dan de eerste serie, zie ik zelf ook wel. Al was het alleen maar door het weer.

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de gemaakte opmerkingen, want daar leer je alleen maar van.

Jan
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
Leon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 10:16
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

ja precies, het is geheel persoonlijk wat je mooi en handig vind.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar