Wat doe ik toch fout, wie kan me helpen?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Boris
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2009 21:46

Hoi medefotografen...

Misschien een hele domme vraag... maar ik begrijp niet wat ik niet goed doe.

Al een tijdje heb ik twee softboxen, FS 200D van Linkstar hier op zolder, en ik heb een (sneeuwwitte) achtergrond van Hama hier. Nu is het zo dat ik de achtergrond niet wit krijg. Er zit altijd een kleurzweem over de foto. Meestal gelig.
Ik gebruik een grijskaart voor ik de foto's ga maken, stel dit in met de handmatige witbalans. Ik denk dat de rest van de info wel in de Exif staat.
Ik gebruik ISO 100, diafragma 5.6, sluitertijd 125

Heeft iemand een idee wat ik misschien fout doe?

Als ik de lampen vervolgens handmatig op feller zet, dan is de achtergrond wit maar daarmee bijv ons zoontje overbelicht...

De opstelling is dat de lampen beiden zo'n 3 meter van de achtergrond staan.

Ik heb twee voorbeeldfoto's van ons zoontje er bij gedaan.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147748[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147747[/img]

Bedankt alvast!

Groetjes Iris
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoe gebruik je de grijskaart?
Want daar kun je ook fouten in maken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Boris
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2009 21:46

Hoi,

Ik laat mijn model de kaart even vasthouden voor zich, dan maak ik daar een foto van, ik focus op het midden ... en dan stel ik het zo in.

Groetjes Iris
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wil je daar misschien een foto van laten zien, het helpt misschien om jouw workflow wat beter te bepalen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Dat heeft te maken met het afstandsverschil tussen je model en je achtergrond. Lichtsterkte neemt kwadratisch af met de afstand, je zou kunnen stellen dat je achtergrond eigenlijk gewoon een beetje onderbelicht is ten opzichte van je model.
Je achtergrond wordt daardoor gewoon minder wit (=grijs).
De oplossing is om extra licht te zetten op je achtergrond. In een ideale situatie gebruik je daarvoor twee flitskoppen en een derde voor je model. Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

zet voor de gein is een spot op het achtergrond doek.. hierdoor voorkom je ook eventuele schaduwen als het model iets te dicht op het doek staat... wit wordt dan wel heel erg lekker wit....

plezier.. :wink:
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

als je zegt dat de achtergrond wit is. kan je daar toch ook je witbalans op vastleggen?

of heb ik het mis?
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
Boris
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2009 21:46

Hoi,

Hierbij een foto van de grijskaart. Normaal gooi ik die (automatisch :shock: ) meteen weg want ik zie ze bij de sessies niet terug. Dat is denk ik niet zo slim. Dit is dus de grijskaart die ik bij het foto's maken van mijn achternichtje nichtje heb gebruikt... van de foto's van mijn zoontje heb ik "de" grijskaart foto niet meer...
Heb je hier wat aan?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147750[/img]
[/img]
Gebruikers-avatar
Boris
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2009 21:46

Ja, de achtergrond is wit... dan kan ik die dus ook gebruiken. Al lijkt de achtergrond door de omgevingkleuren nooit exact wit. Sowieso heet het sneeuwwit volgens HAMA, maar vind ik sneeuwwit toch niet spier wit.
De achterkant van deze grijskaart is ook wit, deze heb ik ook wel eens gebruikt, maar ook dan krijg ik een kleurzweem er in.
Een spot zou dus ook nog kunnen. Moet je natuurlijk wel een spot hebben met "daglicht"... eens kijken of ik die ergens kan vinden...
Of hebben jullie nog een idee wat voor spot hier het beste voor gebruikt kan worden?

Fijn hoor, zoveel reacties al! Bedankt alvast...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zoals je de foto toont moet je in ieder geval neit de witbalans door de camera bepalen.

je zegt nu dat je een handmatige witbalans toepast. Als je dit doet door deze foto in de camera te markeren als herkenningspunt, dan heb je er veel te weinig grijskaart op staan. Die moet je dan echt beeldvullend fotograferen (maakt niet uit of hij niet in focus is, zolang hij maar goed belicht wordt)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Het verhaal is niet zo ingewikkeld en zoals Martin Phili al aangeeft. Om een achtergrond wit te krijgen zal je hem moeten inflitsen. Zoals eerder gezegd zal licht verminderen in kracht naarmate de lamp verder weg staat.
Je meet in op je model die 1 meter of meer van je achtergrond af staat. Die meter scheelt een volle stop in licht en dus wordt je achtergrond onderbelicht. Wit onderbelichten resulteert in grijs.

Een achtergrond wit maken kan dus alleen met het extra belichten van die achtergrond door er een flitskop op te zetten die je 1 1/4 stop hoger zet dan je hoofdlicht. Dan wordt je achtergrond spierwit.

Over je grijskaart gebruik. Ik heb geen idee of dit ook een vorm van gebruiken is van je grijskaart maar ik gebruik hem nooit op die manier. Ik fotografeer in RAW en de witbalans is dus niet zo belangrijk (ik stel het meestal op Kelvin in) want die stel je na het fotograferen bij in bijv Lightroom. Daar komt je grijs kaart in beeld want die eerste foto met grijskaart gebruik je om met je pipet de witbalans correct te maken. Vervolgens zet je dat door naar alle volgende foto's.
Maar dan nog zou je achtergrond niet wit worden. :)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Overigens werkt het ook weer niet om een hele batterij lampen op je achtergrond te gaan richten.

Wanneer je teveel licht op je witte achtergrond zitten, dan is deze wel wit.
Maar het licht gaat dan ook reflecteren en schijnt terug op je model als dat te dichtbij staat. En misschien wil je je model niet van achteren verlichten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Boris
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2009 21:46

Hoi,

Ja, met Raw en kelvin heb ik ook geprobeerd. Is er een norm welke kelvin handig is? Volgens mij zat ik met mijn 'probeersels' op 5200. Dan was de achtergrond wel grijzer, maar nog steeds niet wit inderdaad.

En wat betreft die grijskaart, dat doe ik inderdaad met spotmeting... maar dus duidelijk niet goed... want ik heb de grijskaart nog nooit in zijn geheel gefotografeerd, enkel met het model er om heen. :oops: :oops:

Alweer bedankt voor alle tips, die zal ik spoedig eens uit gaan proberen.

Groetjes Iris
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Mijn werkwijze :
fotografeer altijd in AWB, RAW natuurlijk, maak overigens geen gebruik van een grijskaart, wel een gecalibreerd scherm (moet erbij vermelden dat ik al 25 jaar in kleur doe dus voor mij gemakkelijk praten natuurlijk).
Ik maak een serie foto's (wel met de juiste belichting ) laad ze in DPP (gratis programma wat bij je Canon komt) hier stel ik de juiste witbalans in met het pipetje, vaak maak ik gebruik van oogwit van kinderen, hoe gek het ook klinkt, hier krijg ik meestal een mooie huidskleur mee), blijf net zo lang zoeken totdat ik een tint heb die me bevalt en goed is.

De witte achtergrond krijg je echter niet wit zonder daar een (liefst) tweetal extra koppen op te zetten, dit bereik ik meestal door de koppen gewoon vrij fel mee te laten flitsen zodat ik zeker weet dat ze uitgebeten worden (dit kun je gelijk terug zien op je camera.
Mocht het daarna nog niet 100% wit zijn is dit vrij eenvoudig weg te poetsen in PS.

Wel opletten dat je modelletjes wat verder weg staan van de achtergrond anders krijg je teveel reflectie en overstarling van het teruggekaatste wit.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

Bij flitsfoto's regel je de achtergrond met je sluitertijd.
Als je die lichter wilt hebben dan zet je je sluitertijd langer.
Als je die donkerder wilt hebben dan zet je je sluitertijd korter.

Bij het verkorten van je sluitertijd loop je tegen je synchronisatietijd aan.
Dat voorkom je door je flitser op high speed te zetten.

Het onderwerp wordt altijd belicht door de flits, de achtergrond door de sluitertijd.

Natuurlijk kun je de achtergrond inflitsen.

Maar door het spelen met je sluitertijd worden zwarte achtergronden wit en witte achtergronden zwart.

Veel spelen en oefenen. Succes
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Kiomfoto, ik denk dat je er naast zit voor een studio.
Theoretisch klinkt het leuk maar in de praktijk denk ik niet.
Wanneer je fatsoenlijk flitst zul je met je sluitertijd niet zoveel kunnen regelen.

Wanneer je je modellampen aan hebt staan en een lange sluitertijd gebruikt, dan zul je restlicht van die modellampen meenemen. Met als gevolg dat je nog steeds geen witte achtergrond hebt omdat die lampen met een warmere kleurtemperatuur werken.

Je kunt omgevingslicht regelen met je sluitertijd op het moment dat je ook daadwerkelijk omgevingslicht hebt. En wanneer dit veel minder is dan je flitsers afgeven dan zul je hier nooit mee kunnen werken.

Bij een lange sluitertijd heb je misschien wel een witte achtergrond, maar aan wat voor sluitertijden denk je dan?
Ik denk dan aan tijden waarmee je hem overbelicht en je dus eigenlijk zulke lange sluitertijden krijgt dat je ook de controle over je onderwerp kwijt bent (want daar komt ook restlicht op)

Buiten wordt het weer anders, maar daar heb je ook meer omgevingslicht dan flitslicht.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik denk dat Kiomfoto even vergeten is dat het om studio flitsers gaat. Ook al omdat'ie graag naar HSS flitsen wil ;).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Het belangrijkste is al genoemd: je hebt eigenlijk 3 flitsers nodig. Opstelling: links en rechts van de achtergrond, zeg 1,5 meter er vandaan, staan er twee, gericht op de achtergrond. Instelling zodanig dat je flitsmeter aangeeft dat de camera op 1/125 (flitssync tijd) en f/11 (bij ISO 100) moet staan (meting tegen het achtergrondpapier aan). Maar als je dat doet, krijg je dus grijs...
De derde flitser staat 4 meter (of zo) van je achtergrond af, en gebruik je om je model te verlichten. Die stel je zo in, dat je op de plaats van het model met je flitsmeter meet 1/125 en f/8.

Je hoofdlicht zal het model nu goed verlichten, de twee fliters op de achtergrond geven iets meer licht, en zorgen dat de achtergrond wit wordt.

Als je 2 flitsers hebt, wordt het lastig: je krijgt dan bijna altijd een verloop van wit nar geel/grijs op de achtergrond. Je hebt echt licht van beide kanten nodig (en dat is dus alleen voor de achtergrond!)

Succes!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

Ik was in de haast even vergeten dat het om de studio ging. Mijn verhaal gaat over inflitsen terwijl er omgevingslicht aanwezig is. Sorry
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar