lamp of flits

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
iivvvii
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 20:52

Ik vroeg me af wanneer je een lamp en wanneer een flitser gebruikt als je iets zou doen in een 'studio'. Ik ben namelijk van plan om over een maand een 580ex ii flitser te kopen. Maar dit is een vrij duur geval en een daglichtlamp met bijvoorbeeld een reflector kan misschien ook mooie effecten geven. Ook kwam ik recent de term strobist tegen en dat lijkt mij op dit moment in mijn situatie een betere oplossing dan echte studio flitsers. Daarvoor is een 580 misschien een mooi begin? Maar om dan off camera te flitsen moet er ook nog weer extra apparatuur aangeschaft worden.

Tis een beetje warrig verhaal geworden besef ik me :D maar misschien kan iemand wat uitleg geven, tis voorlopig allemaal nog om het een en ander uit te proberen.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Als je de flitser vooral in de studio wilt gebruiken ben je waarschijnlijk beter af met een studio flitsset van bijvoorbeeld Falcon eyes
Voor iets meer dan €200 heb je twee flitskoppen met instellicht en twee softboxen.
MGP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 17:58
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ik zou ook voor een flitsset gaan, denk dat je achteraf spijt gaat krijgen als je lampen aanschaft.

Falco eyes is een goed merk en werkt perfect, zou wel een set van minimaal 300 w/s aanschaffen.

Lampen hebben ook als nadeel dat ze heel veel warmte afgeven en je vaak met hogere ISO moet fotograferen.

Groetjes Marco
iivvvii
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 20:52

Ik denk niet dat ik een studio flitsset ga aanschaffen. En rapportage flitser kan ik namelijk ook gewoon in familie uitjes enz.. gebruiken. En als ik dan naast 580ex ii nog een goedkope flitser koop kan je al een heel eind komen toch?
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Die goedkope flitser zul je wel aan moeten sturen. Als die flitser aangestuurd moet kunnen worden door een 580 EX, heb je minimaal een 430 EX nodig. Anders moet je met cactus triggers gaan werken. Dan heb je nog steeds softboxen en dergelijke nodig. Daarom denk ik dat een falcon eyes setje totaal niet duurder is dan extra flitser, lampstatieven softboxen en dergelijke los bij elkaar gezocht
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lees anders eens dit stukje over lichtvormers:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=64766

Gaat over accesoires die je op je flitser zet.
Wanneer je hebt besloten waarmee je gaat flitsen, dan wordt dit de volgende stap.
Enkel en alleen de koude flitsers geeft ook niet zo'n zacht licht.
Dus je hebt wel iets meer mee te sjouwen bij familieuitjes voor echt mooie portretjes
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

lezen is toch een vak.......
ik moet er steeds weer om lachen als iemand een vraag stelt en allerlei goed bedoelde adviezen krijgt om allerlei dure apparatuur aan te schaffen die niets met de originele vraag te doen hadden.

die 580 is natuurlijk een goede flitser en zou ik zeker doen.
als je strobist wil gaan schieten zou je nog 1 of 2 2e hands Nikon flitsertjes erbij kunnen kopen, een paar falcon eyes lampstatieven ( 804's ) , houders voor flitser en paraplu's en een paar paraplu's en een cactus setje
Dan heb je een lekker mobiel flitsset voor een 250 - 300 euro.
430ex werkt trouwens niet met cactus.
Nikon omdat deze manueel beter en uitgebreider in te stellen zijn dan de Canon flitsers.


over strobist is genoeg online te vinden.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Cogliostro schreefCOLONlezen is toch een vak.......
ik moet er steeds weer om lachen als iemand een vraag stelt en allerlei goed bedoelde adviezen krijgt om allerlei dure apparatuur aan te schaffen die niets met de originele vraag te doen hadden.
Ah, dan ben ik dus niet de enige :D
Was de oorspronkelijke keuze niet tussen een reportageflitser en en daglichtlampen? Zo'n 580 is in dat geval zeker een goede investering, je kunt er alle kanten mee uit. Niet alleen redt dit apparaat je in veel duistere situaties, je kunt er in de studio ook goed mee uit de voeten. Met redelijk beperkte middelen zijn er hele goede resultaten mee te behalen.
Als je aan productfotografie gaat doen zijn daglichtlampen heel aardig om mee te werken, je hebt dan immers geen last van eventuele lange sluitertijden. Voor modellenwerk zijn ze niet zo ontzettend geschikt.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
iivvvii
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 20:52

Dank voor de laatste reacties. Ik ben er nu wel bijna over uit dat ik dan toch over een maandje de 580 ex ii ga kopen. Even aangenomen dat er geen nieuwe uit komt ofzo.

Hiermee kan ik dan in ieder geval goed mee uit de voeten voor dagelijks gebruik en heb ik ook gelijk een beginnetje om wat studio achtige zaken uit te proberen. Hiervoor zal dan nog wel wat extra spullen aangeschaft moeten worden zoals Cogliostro goed omschreef.

Ik vroeg me alleen af of het voor een strobist achtige manier van fotograferen wel nodig is om een flitser van 350 euro te hebben. Of zou je dan beter 3 goedkope flitsers + cactus v4 kunnen gebruiken.
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

iivvvii schreefCOLONDank voor de laatste reacties. Ik ben er nu wel bijna over uit dat ik dan toch over een maandje de 580 ex ii ga kopen. Even aangenomen dat er geen nieuwe uit komt ofzo.

Hiermee kan ik dan in ieder geval goed mee uit de voeten voor dagelijks gebruik en heb ik ook gelijk een beginnetje om wat studio achtige zaken uit te proberen. Hiervoor zal dan nog wel wat extra spullen aangeschaft moeten worden zoals Cogliostro goed omschreef.

Ik vroeg me alleen af of het voor een strobist achtige manier van fotograferen wel nodig is om een flitser van 350 euro te hebben. Of zou je dan beter 3 goedkope flitsers + cactus v4 kunnen gebruiken.
1 goede reportage flitser voor op je camera moet je toch hebben en dan is die 580 een uitstekende keuze.
Daarnaast kun je dan een paar cheapo's kopen als je strobist wil gaan schieten.
Cactus heeft nu ook eigen flitsers daarvoor ( vivitar klonen )
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar